2006-04-03, 12:32
Medlem
Flash Pecketts avatar
Var det inte en låt i meldodifestivalen för ett par år sen som sjöngs på ett påhittat språk?
Citera
2006-04-03, 12:39
Medlem
cocaineducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flash Peckett
Var det inte en låt i meldodifestivalen för ett par år sen som sjöngs på ett påhittat språk?

Belgien tror jag det var, lät fint.
Citera
2006-04-03, 13:35
Medlem
Flash Pecketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocaineduck
Belgien tror jag det var, lät fint.

Just det, Urban Trad hette dom.
Här är texten:

Stoppade in den i en spoiler så den inte tar så mycket plats.
Citera
2007-01-10, 00:26
Medlem
MacClannoughs avatar
Al-språket är och ett påhittat språk som går ut på att man tar första bokstaven i ett ord och sätter längst bak och efter det sätter du al. uttalas [all]

Så tex: "Jag super mig full" blir: Agjal upersal igmal ullfal

Oppashal inal ankal atal ärdomlal vaal ettadal !!
Citera
2007-01-10, 01:26
Medlem
Våffelnylles avatar
Lite länkar:
http://www.zompist.com/ - En sida med lite olika länkar, t.ex. ett "språkkonstrueringskit":
http://www.zompist.com/kit.html
Och han som skapat sidan har också skapat en "låtsas-värld":
http://www.zompist.com/virtuver.htm

Och dessutom finns det ett forum, där man kan diskutera t.ex. om sina påhittade språk, och visa upp de:
http://www.spinnoff.com/zbb/index.php
Citera
2007-01-11, 17:04
Medlem
Zwerchstands avatar
Några förtydliganden tycks vara på sin plats.

SPRÅK: Svenska, esperanto -> ido, quenya, sindarin
CHIFFER: Rövarspråket, fikonspråket, alspråket
KOD (undergrupp SOCIOLEKT): Knoparmoj
PIDGIN (rudimentär blandning av flera språk): Chinglish, russenorsk

Om texten från Urban Trads låt inte betyder något (hemligt/inte) är det NONSENS.
Citera
2007-05-12, 18:43
Medlem
Att skapa egna språk...

Finns det någon annan här på forumet som någon gång har fått infallet att skapa egna språk?
Jag har skapat några "ströord" genom åren utan någon egentlig förankring någonstans, men nu har jag börjat om från början och tänker inleda med de enklaste och simplaste orden, och sedan utifrån dem vidareutveckla språket.
Det som numera känns svårast är nog att hitta böjningssuffix till diverse substantiv som passar till alla ord, och som inte får vissa ord att låta helknasiga i genitivform och så vidare.
Den här "hobbyn" är faktiskt jäkligt rolig, i alla fall när man börjar känna att man behärskar det.

Finns det några andra språknördar här inne som har samma intresse?
Citera
2007-05-12, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Esperanto, interlingua. Varför är inte interlingua stort?
Interlingua är skitbra och får gärna bli officiellt EU-språk för mitt vidkommande. Man skulle naturligtvis föredra engelska, men eftersom tyskar och fransmän har stora fisförnäma pretto-pinnar uppkörda i sina arslen så är engelska uteslutet och då skulle väl interlingua gå hem bättre. Det ser ju ut som ett hopkok av huvudsakligen italienska med inslag av latin och spanska, borde vara en no-brainer för hela Sydeuropa och hyfsat lätt för oss andra.
Citera
2007-05-13, 13:08
Medlem
adequates avatar
Det ballaste med fikonspråket är att ordet "fimp" kommer från "fimp stukon" som är "stump" på detsamma.
Citera
2007-05-20, 16:37
Medlem
Konstgjorda språk

Det finns mycket att tänka på om man vill skapa ett framgångsrikt konstgjort språk. Hur ska en enkel men ändå funktionell grammatik se ut (ordföljd, artiklar, prepositioner etc.)?
Vilket ljudsystem (vokaler och konsonanter) ska ingå i språket? H
Hur ska man skriva språket (alfabet, stavning etc.)?
Citera
2007-05-20, 20:18
Medlem
Efter att ha läst olika universitetskurser i semantik, typologi och syntax så inser jag hur mycket som verkligen ingår i ett mänskligt språk, varpå alla försök till konspråk känns futtiga och ofullständiga. Samtidigt blir det nästan en sport att komma på system som går emot alla tendenser och påstådda "universalier" i mänskliga språk.

Så här går det när man inte har flickvän …
Citera
2007-05-20, 21:31
Medlem
Skeggabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flash Peckett

Ett svenskt bidrag fanns med påhittat språk fanns också, jag tror den hette Roma som betydde kärlek eller något på artistens egna språk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in