2020-06-09, 14:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som WHO skriver så finns det inga sekundärsmittor som hittats från asymptomatiska och att risken att smittas är mycket låg. Om du dessutom håller avstånd och har bra handhygien så är risken mycket låg. Studierna pekar på när mask behövs och det är ffa inom vården när man hanterar sjuka personer. De råden har alltid funnits i Sverige.

Du glömmer helt bort presymptomatisk smittspridning..... men förlåtligt då Tengele inte heller har koll

The results of this study showed that 68.4 percent of all infections were caused due to the spread of the virus before the symptoms appear.

https://www.news-medical.net/news/20200515/Viral-shedding-among-pre-symptomatic-COVID-19-patients-finds-study.aspx
Citera
2020-06-09, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
3.000

Då absolut alla inte utvecklar antikroppar, så lär ju närmare 100% varit smittade
Citera
2020-06-09, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det man kan fråga sig är: vad hände för 3 veckor sen som vi ser effekterna av nu?

Det enda jag lyckades hitta är detta, men tror inte det stämmer,

äldre gissar jag har kortare sjukdomsförlopp

2020-05-13 Attendo inför munskydd som komplement till övriga skyddsåtgärder
https://www.attendo.se/nyheter/2020/attendo-infor-munskydd-som-komplement-till-ovriga-skyddsatgarder/

men det är ändå 24 000 anställda,

så bör väl vara en fasligt hög siffra brukare som berörs?

Kanske ändå har det bidragit till lägre smittspridning.

EDIT: och därmed färre avlidna nu

Det är absolut så att det dör mindre äldre nu, synd att man kom igång så sent med skyddsåtgärderna.
Citera
2020-06-09, 14:55
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Då absolut alla inte utvecklar antikroppar, så lär ju närmare 100% varit smittade

Då står dom väl rustade för nästa våg i höst!
Citera
2020-06-09, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ja. Region Stockholm är ju i en liknande situation.

Ungefär lika många innevånare, lika många "konstaterade fall", lite lägre dödstal (ca 2200 vs 3000).

Jag skulle gissa på att andelen i Region Stockholm som har antikroppar ligger på 50-60% också.
Immuniteten i Region Stockholm känns allt mer uppenbar för mig personligen, iofs bara baserat på mina egna noteringar från staden. Folk har struntat i Covid-19 sedan början av Maj. När solen tittade fram och värmen kom. All form av logik borde göra gällande att vi ska se en rejält "spike" i antalet vårdtillfällen i staden just nu.
Citera
2020-06-09, 15:04
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Naturligtvis omöjligt att svara på exakt, men bra många fler än Norge, ja det tror jag.
Och efter det en otroligt mer explosionsartad spridning i början med en större stad och totalt annan demografi (invandrare)
De har skrivit om detta tidigare och menar att vi hade ungefär likvärdiga siffror, jag tror t om att Norge hade fler.

Jag ska se om jag hittar länken.
Citera
2020-06-09, 15:05
Medlem
-AIR-s avatar
Det bra att dödstalen går ner. Men det förefaller som om de specifika restriktionerna som Sverige har infört ger ett r-värde på ca 1. Om man tittar på Skåne så har de haft en relativt konstant kurva sedan i April. Det är ca 2-3 döda om dagen och har varit så under en längre period.
Så de svenska restriktionerna leder sannolikt på sikt till den här typen av platå för hela riket. Om vi räknar med att Skåne har ca 1,3 miljoner invånare och ca 3 dör om dagen så är det ca 2,5 döda/miljon invånare om dagen. Så Sverige kommer sannolikt att landa i en platå på ca 25 döda om dagen totalt sätt. Sen kommer förmodligen semester/lov att pressa ned r-värdet ytterligare. Om vi räknar högt så kanske det pressar ner R-värdet med ca 50%. Då kommer vi i mitten av Augusti ha ca 12-15 döda om dagen vilket kommer att ligga på en platå framtill hösten.
När folk börjar jobba igen och kidsen ska till skolan så går R-värdet upp igen till ca 1 om regeringen inte ändrar några restriktioner. Det innebär att det kommer bli omöjligt att öppna upp Sverige mer i höst. Inga fotbollsmatcher med publik, inga konserter, inga biobesök etc. Och Löfven kommer aldrig göra en lockdown i höst, det finns inte på kartan. Detta innebär alltså att Sverige kommer befinna sig i limbo under en lång tid framöver. Smittspårning kommer inte bli aktuellt om vi platåar på ett r-värde på ca 1. När vi har 25 döda om dagen nationellt så har vi absolut minst 4-5000 smittade. Det finns inte resurser i Sverige till en sådan omfattande smittspårning. Så slutsatsen är alltså att vi svenskar är fucked i limbo tills det finns ett vaccin...
Senast redigerad av -AIR- 2020-06-09 kl. 15:11.
Citera
2020-06-09, 15:08
Medlem
Renässans för oss Flock-diggare alltså. Har ju sett mörkt ut ett tag.
Citera
2020-06-09, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Då står dom väl rustade för nästa våg i höst!

Ja de utsatta delarna i Italien verkar vara redo. Bara hoppas att immuniteten är bra och att de kan lägga om fokus och förbereda de södra delarna på en andravåg om den kommer.

Återupprättelsen i höst. Svenskar är det enda folket som är välkomna i andra länder
Citera
2020-06-09, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja de utsatta delarna i Italien verkar vara redo. Bara hoppas att immuniteten är bra och att de kan lägga om fokus och förbereda de södra delarna på en andravåg om den kommer.

Återupprättelsen i höst. Svenskar är det enda folket som är välkomna i andra länder

Den stora frågan, om nu detta stämmer, är huruvida hela Bergamo nu måste omdefinieras till att benämnas som ett "kluster" . Slå en pling till Björn Olsen vettja.
Citera
2020-06-09, 15:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Bara 202 bekräftade fall idag...konstig minskning senaste dagar...

3 juni - 1070
4 juni - 1042
5 juni - 1143
6 juni - 825
7 juni - 462
8 juni - 536
9 juni - 202
Det är 749 ( 768 ) fall idag,

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-new-cases-7-days-average
Citera
2020-06-09, 15:22
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Den VAR här. Nu är den nästan över. Dra upp rullgardinen.

Nix! Den är inte över, inte ens nästan över.

I bästa fall når vi ca 5500 döda den 1juli.
Om BLM- demonstrationerna eskalerar smittspridningen, som en del befarar, når vi över 6000 den 1/7.

Tom Britton tror på runt 8000 döda till 1/8.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in