2020-06-09, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland007
100 prosent enig. Det er en av grunnene til at jeg nærmest kan utelukke TH som både konstruktør og utførende av dette opplegget.
Det gir ingen mening å lage et slikt opplegg for å villede politiet, og man må være meget kompetent på informasjonsteknologi for å kunne utføre dette.
Planen har fungert, man hentet ut et offer, man forlangte penger, og man fikk penger.
Like realistisk at dette er en reell bortføring som at det ikke er det.
Eneste grunn jeg kan se til å utelukke dette som en bortføring(som nok har endt med dødsfall) er at man har et håp/ønske om at TH skal være GM.

...sånn rent bortsett fra at han er siktet i saken, mener du? Jeg er på ingen måte overbevist om at TH står bak/er involvert, men det er nå faktisk sånn at han er siktet i saken. Eneste grunn jeg kan se for at man velger å se bort i fra dette, er at man har et håp/ønske om at TH ikke er GM. For å si det med dine ord.
Citera
2020-06-09, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colli
Det er skrevet i februar 2019. På det tidspunkt er det, så vidt jeg forstår, ikke offentliggjort at der er crypto med i 'kidnapningen', kun at der er kommunikeret på en digital kommunikationsplatform, så det er vel muligt, at RU ikke ved, at der crypto inde i spillet, og at han indirekte har en rolle. Men måske har han en mistanke, eller han har drøftet det generelt med nogen. Alt andet ville jo være for dumt.

Feil, dette var allerede kjent både i Norge og utland.
https://e24.no/naeringsliv/i/e87QwK/monero-utvikler-til-e24-vanskelig-aa-faa-tak-i-en-saa-stor-sum

https://www.nytimes.com/2019/01/10/world/europe/norway-kidnapping-monero.html
Citera
2020-06-09, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -HellYeah-
Feil, dette var allerede kjent både i Norge og utland.
https://e24.no/naeringsliv/i/e87QwK/monero-utvikler-til-e24-vanskelig-aa-faa-tak-i-en-saa-stor-sum

https://www.nytimes.com/2019/01/10/world/europe/norway-kidnapping-monero.html

Du har ret, my mistake
Citera
2020-06-09, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poitre
Jeg synes også dette er merkelig at de tar sånn på vei for. Vanskelig å sette seg inn i en sånn situasjon, men jeg tror at dersom min mamma var kidnappet, så hadde jeg sterkt ønsket at politiet skulle avlytte både min og alle i familiens telefoner. Tenk om det skulle komme inn en samtale av noe slag fra kidnapperne? Eller fra AEH selv? Det tror jeg ville være naturlig å ta høyde for at kunne skje. Jeg synes det virker som at de ikke ønsket dette, i frykt for at noe kunne bli avslørt på denne måten. Det med at prestesøsteren hadde konfidensielle samtaler på sin telefon i forbindelse med jobben...vel, det høres ut som en usedvanlig dårlig unnskyldning for å bli sur på politiet i en sånn situasjon. Mammaen deres er kidnappet!! Det vil jo være en krise av dimensjoner for alle som opplever noe sånt. Hvem bryr seg om en sånn «bagatell» da?! Hvor mange konfidensielle telefonsamtaler har nå egentlig en prest nå til dags? Var det viktigere å ivareta hennes taushetsplikt (politiet har uansett ingen interesse av å plapre til uvedkommende om denne typen samtaler) enn å gjennomføre et nødvendig etterforskingssteg som dette? Det gir ingen mening. Moren er kidnappet på dramatisk vis, og hva skjer? Faren drar på jobb som normalt og datter tar taushetsbelagte jobbtelefoner fra folk i sorg som normalt? Jeg hadde ligget som et eneste stort vrak i fosterstilling i samme situasjon, noe jeg tror de fleste normale folk ville gjort. Utrolig merkelig.

Hvis det du da sier til dine nærmeste og andre blir vridd til noe annet i møter med Politiet som har hørt på samtalen, vil du da tillate avlytting når det blir brukt mot deg å det du sier? ...Neppe.
Citera
2020-06-09, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiltmeyes
Godt poeng, men en slik person ville nok avslørt seg enten via tekniske/elektroniske spor eller plapring.
Hen kunne ha fått ideen gjennom RU’s mange besøk på bedriften, eller gjennom RUs kontakter annetsteds, og fått helt annen teknisk og praktisk hjelp, som ikke involverer RU.
Senast redigerad av Melkebarten 2020-06-09 kl. 14:55.
Citera
2020-06-09, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Jeg har hele tiden ansett han som den mest aktuelle partner til TH, dersom TH står bak dette. Først og fremst siden han er hans nærmeste partner i gjennom alle år. Lojalitet er isåfall viktig.
Helt enig med dere i akkurat den biten. Og spesielt siden han sier såpass mye som kunne stemme med en plan (hvis man skal se mistenkelig på det).
At han var i huset rett før og sånn sett kan ha sørget for plausibel forklaring på DNA i huset.
At han sendte sms til AE før han kom til besøket, selv om han skulle besøke TH.
Spesielt også dette med at han kommenterer at det var "AE som tok meg i mot i døra" osv. Noe som sånn sett kunne være smart å si hvis drapet faktisk skjedde innenfor den døra. Er kanskje ikke så ofte man snakker om hvem som tok imot i døra for det er ikke så vesentlig. Men veldig vesentlig å si med henseende til å ha plausibel grunn til å ha nærkontakt med AE i det partiet av huset. En klem for eks.

Han snakket også om stemning ute og inne, før noen i det hele tatt hadde stilt spørsmål ved stemning i huset 2 dager før ugjerningen( i januar 2019 var saken helt ny for media, og det var kidnapping det handlet om. Denne personen hadde også nettopp fått vite om det iflg han selv).

Men jeg tenker på at hvis han skal være med på det må han kanskje være den som skal dra hjem til AE og drepe henne og frakte bort liket osv. TH var jo på jobb. Det er jo en syk manns verk.

Det skurrer for meg. Forutsetningen må være at han har en personlighet som gjør at han kan være kapabel til en slik voldshandling. Det kan man aldri avskrive, men det har jeg absolutt ingen forutsetning til å uttale meg om.

Men tanker som "han virker snill" osv må folk legge bort. For vi kjenner hverken han eller folk i nær familie til TH. Jeg har sagt det før men jeg synes også Per Or:derud virker veldig snill.

Ja men, GHH har uttalt seg flere ganger, og er én av få personer som har snakket offentlig om saken.

Stemmen er veldig avslørende. Vi tolker alle mye ut av stemmen til mennesker vi møter, til hverdags og overalt.

GHH høres forferdet ut. Som om han har vanskelig for å forstå hva som har hendt.

Jeg tror ikke han har noe med saken å gjøre. Ikke i det hele tatt.
Citera
2020-06-09, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ja men, GHH har uttalt seg flere ganger, og er én av få personer som har snakket offentlig om saken.

Stemmen er veldig avslørende. Vi tolker alle mye ut av stemmen til mennesker vi møter, til hverdags og overalt.

GHH høres forferdet ut. Som om han har vanskelig for å forstå hva som har hendt.

Hadde vært interessant å vite hvorfor GHH sluttet hos TH etter å ha jobbet der i 25år.
Citera
2020-06-09, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

Enig med deg at han mest trolig ikke har noe med saken å gjøre. Absolutt. Jeg er en av de som også tror TH kan være uskyldig, og ser også en veldig logisk forklaring til at han kan ha blitt sterkt mistenkt i saken.
Citera
2020-06-09, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polsmannen2
Hvis det du da sier til dine nærmeste og andre blir vridd til noe annet i møter med Politiet som har hørt på samtalen, vil du da tillate avlytting når det blir brukt mot deg å det du sier? ...Neppe.

Men det er ikke dette hun klager på i brevet. Hun er sur fordi politiet i det hele tatt har hørt på samtalene deres, ikke fordi de har brukt informasjon fra samtalene og vridd dette til noe annet. Det er ting som er sagt i avhør hun skriver at har blitt vridd og vrengt på.
Om et av mine familiemedlemmer var kidnappet, hadde jeg tatt det som en selvfølge at politiet fulgte med på mine samtaler! Det ville kun ha vært positivt. Men det synes altså ikke barna i denne saken, de ville ha seg frabedt å bli avlyttet på denne måten. Noe jeg synes er svært merkelig, tatt omstendighetene i betraktning.
Citera
2020-06-09, 14:38
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyJohnnyJohnny
Tydeligvis ikke vanskeligere enn at de gikk på jobb....hvertfall presten og Tom...

Vet du dette?
Citera
2020-06-09, 14:39
Medlem
Citat:
Men det er ikke dette hun klager på i brevet. Hun er sur fordi politiet i det hele tatt har hørt på samtalene deres, ikke fordi de har brukt informasjon fra samtalene og vridd dette til noe annet. Det er ting som er sagt i avhør hun skriver at har blitt vridd og vrengt på.
Om et av mine familiemedlemmer var kidnappet, hadde jeg tatt det som en selvfølge at politiet fulgte med på mine samtaler! Det ville kun ha vært positivt. Men det synes altså ikke barna i denne saken, de ville ha seg frabedt å bli avlyttet på denne måten. Noe jeg synes er svært merkelig, tatt omstendighetene i betraktning.

Kan være enige om vi har vilt forskjellig syn på den saken.
Citera
2020-06-09, 14:43
Medlem
Citat:

Det er tilliten det går på. At de sier en ting og gjør en annen. Hadde de sagt det på forhånd ville det vært annerledes. Men hun opplever det som at de ikke var ærlig med henne. Da blir det tillitsbrudd og maktovertramp mot en person som var i en presset og fortvilet livssituasjon. Derfor skriver hun krass sms om at hun setter ærlighet høyt og forventer å få det fra politi også. Jeg synes ikke det er rart at hun har reagert faktisk.

Politiet hadde jo også sendt penger uten å si fra til henne og de andre. Og kaller det feil. Ikke så rart hun kan ha mistet tilliten til politiet etter flere slike hendelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in