2020-06-09, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Du får aldrig dra bil + släp (totalvikter) som tillsammans som väger över 3500kg. Om du inte har körkort för det.
Dock får släpet ha högre totalvikt än bilens tjänstevikt om ovanstående inte inträffar.
De enda "släp" som får färdas i 30km/h är efterfordon. Dit räknas bla byggbodar. och oregistrerade båtsläp. Då är det bruttovikten som räknas dvs vad bilen väger vid dragtillfället får den dra.
Är det avsett för gods eller husvagn får det inte färdas i 30 km/h.
Så nej du får ta det på ett annat släp.

Här var det ju inte många rätt... Men låt gå för det.
TS har fått lösningen på vad han behöver göra i mitt förra inlägg:
Lej en tonåring som kör EPA/A.traktor eller så kör du den själv. Då får släpet väga 60 ton om den vill.
Citera
2020-06-09, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Är det en båtkärra med båt eller är det en dolly kärra med bil på? Dolly med bil på finns en undantags regel. Ska se om jag hittar det pappret jag skrev ut från en sida och har visat när jag har blivit stoppad.
Där står var den undantags regeln kommer i från och hur den tolkas

Ehhh...

En dolly med bil på? Vet du ens vad en "dolly" är? Bara den dollyn gör att du knappt får dra ekipaget på en vanlig personbil.
Citera
2020-06-09, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ehhh...

En dolly med bil på? Vet du ens vad en "dolly" är? Bara den dollyn gör att du knappt får dra ekipaget på en vanlig personbil.

Typ såhär....

http://www.dollyvagn.se/Lagkrav.htm
Citera
2020-06-09, 12:41
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ehhh...

Beror nog mycket på hur man definerar "vanlig personbil".

De finns ju i utförande ifrån 451 kg och uppåt.

Om bruttovikten på dollyvagnen och den påhängda bilen inte är större än bruttovikten på personbilen som drar så går det ju bra.
Citera
2020-06-09, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos

Om bruttovikten på dollyvagnen och den påhängda bilen inte är större än bruttovikten på personbilen som drar så går det ju bra.

Sannolikheten att TS har, eller frågar om en ”gokart” typ, är nog relativt liten.
Citera
2020-06-09, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Typ såhär....

http://www.dollyvagn.se/Lagkrav.htm

Citat:

Men kära nån!

Han skev "dolly" inte dollyvagn.

En dolly är per vägtrafikdefinition
Citat:
Dolly
En släpkärra som är avsedd att vara styraxel för en påhängsvagn och som är utrustad med en kopplingsanordning (vändskiva) för en påhängsvagn.
Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner

En dolly är helt enkelt en adapter som låter ett vanligt drag kunna dra en påhängsvagn. Dessa finns även till personbilar men kräver BE och även BE före 96. En dollys "tjänstevikt" är runt 1 ton.

Givetvis är dessa bogseringsvagnar ni talar om efterfordon och det är just detta som gör att vanliga B och C-chaufförer kan använda dessa utan att det kräver E kort för att bärga bilar, bussar och lastbilar. Och ja, man går runt en del lagkrav för släpfordon genom att göra på det sättet som länken visar.

Jag skulle fortfarande använda en A-traktor för tunga släp (eller ja, jag själv skulle använda en vanlig dragare dvs lastbil ).
Citera
2020-06-09, 12:57
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Sannolikheten att TS har, eller frågar om en ”gokart” typ, är nog relativt liten.

Nej, men å andra sidan så så behöver den sammanvägda vikten bara vara samma som bilens bruttovikt eller några kg mindre för att det ska gå.

Om man säger att dollyn väger 100 kg, och bilen man vill dra 1 500 kg, vilket inte är helt orimligt. Så behöver dragbilen bara väga 1 600 kg.

Så det går absolut att bogsera något som är tyngre än en gokart.

Svaren var väl annars riktad till en annan användare än TS.

TS frågar ju specifikt efter tungt släp, och då passar ju inga efterfordon/dollyvagnar, då de inte räknas som släpvagnar.
Citera
2020-06-09, 13:01
Medlem
Citat:

Mm, det också.

Om man ändå skall dra ett efterfordon i 30km/h skulle jag leja grannens 16åriga grabb eller själv låna en A-traktor/EPA och dra med. Då kan man dra ett helt ekipage med en riktig dolly till och med. Då kan man köra på en personbil på ett vanligt bilsläp och sedan tuta. Eller skulle jag faktiskt köra på bilen på en flatbäddstrailer som grannbonden har till sin traktor. Nu behöver man inte bry sig om några regler överhuvudtaget. Det är helt omöjligt att åka på både överlast och olovlig körning (då du lär ha minst AM) så länge man håller sig till BK1-regler. Att pumpa på över 10 ton på en enda axel är inte att rekommendera.

Att hålla på och dutta med bogeringsvagnar och dito är inte en höjdare.
Citera
2020-06-09, 13:04
Medlem
Citat:
Nej, men å andra sidan så så behöver den sammanvägda vikten bara vara samma som bilens bruttovikt eller några kg mindre för att det ska gå.

Om man säger att dollyn väger 100 kg, och bilen man vill dra 1 500 kg, vilket inte är helt orimligt. Så behöver dragbilen bara väga 1 600 kg.

Så det går absolut att bogsera något som är tyngre än en gokart.

Svaren var väl annars riktad till en annan användare än TS.

TS frågar ju specifikt efter tungt släp, och då passar ju inga efterfordon/dollyvagnar, då de inte räknas som släpvagnar.

TS har sannolikt bara ett B-kort och då finns det bara alternativen : En A-traktor/EPA, en B-traktor, en maskin klass II eller en truck.
Citera
2020-06-09, 13:08
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Men kära nån!

Han skev "dolly" inte dollyvagn.

En dolly är per vägtrafikdefinition

En dolly är helt enkelt en adapter som låter ett vanligt drag kunna dra en påhängsvagn. Dessa finns även till personbilar men kräver BE och även BE före 96. En dollys "tjänstevikt" är runt 1 ton.

Givetvis är dessa bogseringsvagnar ni talar om efterfordon och det är just detta som gör att vanliga B och C-chaufförer kan använda dessa utan att det kräver E kort för att bärga bilar, bussar och lastbilar. Och ja, man går runt en del lagkrav för släpfordon genom att göra på det sättet som länken visar.

Jag skulle fortfarande använda en A-traktor för tunga släp (eller ja, jag själv skulle använda en vanlig dragare dvs lastbil ).

Ah, då förstår jag skillnaden.

Ja använda traktorer är ju alltid en bra lösning.

Inte ens körkortskrav (i en del fall), och man behöver inte bry sig om dispenser/bred last och sådant.

Är bara att köra.
Citera
2020-06-09, 13:50
Medlem
Citat:
Ah, då förstår jag skillnaden.

Ja använda traktorer är ju alltid en bra lösning.

Inte ens körkortskrav (i en del fall), och man behöver inte bry sig om dispenser/bred last och sådant.

Är bara att köra.

Bred last och bärighetsbegränsningar behöver man bry sig om, du får fortfarande inte vara bredare än 2,60m och du får inte överstiga rådande vägbegränsningar när det gäller axeltryck och bruttovikt.
Citera
2020-06-09, 14:13
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Bred last och bärighetsbegränsningar behöver man bry sig om, du får fortfarande inte vara bredare än 2,60m och du får inte överstiga rådande vägbegränsningar när det gäller axeltryck och bruttovikt.

Ah, tack. Hade för mig att traktorer vad undantagna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in