2020-06-09, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Identifieringen av vapnet blir knappast 100-procentig eftersom
kulorna är deformerade. Sedan ska olika DNA-spår på vapnet
hållas isär och matchas. Blodproven på SE:s släktingar
passar in här.
Idag kan man scanna kulorna och rekonstruera digitalt. Gissa om det ökar möjligheterna att matcha dem. Med modernare teknik än 80talet kan man alltså få ut mycket mer information. Från både vapen och deformerade kulor.
Citera
2020-06-09, 09:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja, men du hoppar över den avgörande frågan:
Om det är vapansamlarens licensierade vapen man har fått träff på, varför hade SE det i fickan? Hade han det varje kväll den vintern, eller bara just denna?

Tycker inte du att det är det minsta konstigt att vapensamlaren skulle låna ut en stor revolver till SE utan någon egentlig anledning? Det tycker jag. Mycket. Och jag är allvarligt oroad att vi för en SE-lösning i morgon som lämnar denna fråga hängande. I så fall förutspår jag att spekulationer om andra inblandade kommer att fortsätta.

Om det var vapensamlarens vapen som SE eventuellt hade i fickan är det väl inte en vild gissning att svaret på varför, är att han skulle skjuta OP?

Varje kväll eller just denna är ju knappast av intresse.

Var det SE, och var det vapensamlarens vapen talar det i någon mån för att mordet var planerat.
Citera
2020-06-09, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo man får betänka att det var Sverige 1986. Folk låste inte om sig. Ingen trodde att saker som detta ens var möjligt. Det var ofta Palme sa nej tack till livvakter. Det går ju dock inte att utesluta att det fanns ett passivt skydd. Dvs livvakter som bevakade honom på avstånd utan att han visste om det. Vissa uppgifter tyder ju på det om man ser till vittnesuppgifter om män med hörsnäckor både på biografen och sedan på gatan. Där i så fall kan det ju blivit att man tystat ner det, för att man misslyckades att skydda honom.
Nej det är missförstånd. Det du nämner är inte verksamt som metod.
Citera
2020-06-09, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Framgår i tråden att paret Palme rörde sig i Stockholm åtskilliga dagar i februari 1986 utan livvakter.

Ok då har jag inte varit tillräckligt uppmärksam.
Citera
2020-06-09, 09:30
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Enligt vittnen som befann sig på Sveavägen uppfattade man att GM var ca 35-40 år.
SE var 52år men såg äldre ut, närmare 60 än 50 år.

Nä, håller inte med. Vid den här tiden så såg 52 åringar precis ut som 52 åringar gjorde då. Du förvillar dig med dagens sätt där 60 åringar ser ut som 50. Har väldigt tydliga referenser på 50 åringar som såg exakt likadan ut som SE från period. T.o.m. en som är porträttlik, frimurare, boende i Täby, hade bögslunga, keps, jobbade med reklam/grafik, samma typ av rock.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag håller med dig, men det var inte vad inlägget jag kommenterade handlade om.

En lång text som insinuerar att Löfven falskeligen påstår att CP tog livet av OP.

Visa oss var Löfven påstår att CP mördade OP?

De har hela tiden hävdat det utan att ha öppna ögon. MAN har haft hur många chanser som helst att byta ut ledningen av PU men har valt att gynna CP kramare aktivt i 30 år.

Tramsa dig inte. Tack. Han skall skämmas som så många andra som havererat ùtredningen.
Citera
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo man får betänka att det var Sverige 1986. Folk låste inte om sig. Ingen trodde att saker som detta ens var möjligt. Det var ofta Palme sa nej tack till livvakter. Det går ju dock inte att utesluta att det fanns ett passivt skydd. Dvs livvakter som bevakade honom på avstånd utan att han visste om det. Vissa uppgifter tyder ju på det om man ser till vittnesuppgifter om män med hörsnäckor både på biografen och sedan på gatan. Där i så fall kan det ju blivit att man tystat ner det, för att man misslyckades att skydda honom.
Olof Palme gick bort sig i Träsket en lönefredag i februari. När det gick 13 fyllskallar på ett dussin för att citera LGWP. Idag obegripligt.

Din beskrivning påminner om Operation Olof. Tidiga uppgifter från Moelv och Harrison. Idag ytterst sällan nämnda.
Citera
2020-06-09, 09:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej det är missförstånd. Det du nämner är inte verksamt som metod.

Verksamt som metod är det ju. Det förekommer. Ofta är det ju en blandning mellan aktivt skydd, dvs ett par livvakter som går tillsammans med skyddsobjektet. Visar närvaro så att säga. Sedan passivt skydd som inte syns och är en bit bort. Oftast i följebilar. Det handlar ju ofta om att den som ska skyddas som Palme inte gillar detta med att han/hon ska gå tillsammans med en massa synliga vakter. Man vill ha lite personlig frihet.

Hur nu detta var fallet just den här kvällen kommer vi förmodligen aldrig att få veta.
Citera
2020-06-09, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Olof Palme var utan livvakter någon vecka innan mordet då han och Lisbet var ute på Djurgården och åkte skidor.

Jag tolkar dig som att om KP redovisar något som inte stämmer överens med din teori/drömbild så är den medvetet felaktig ifrån KP' s sida. Stämmer det?

Nej riktigt så var det ju inte menat jag omformulerar,

Det finns så pass mycket dokumenterat så om inte KP redovisar en trovädrig teori eller gärningsman så kommer dels diskussionen inte dö ut och dels så kommer 34 års utredande ta slut i ett fiasko och det är ju inte bara den här tråden som väntar på avslut, världen tunar nog in imorgon.

Bör ju vara ett par hundra privatpersoner som har hela förloppet klart för sig i detalj nedbrutet i sekunder.

Visst har många olika utgångspunkt men om Expressen en vecka efter redovisandet kan publicera debattartiklar som punkterar det KP lagt fram blir det bara ingenting av det.
Citera
2020-06-09, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Revolvern är bundet till en svensk gärningsman, inte skandiamannen, men med ett svenskt namn. Det kommer finnas i tidningarna i morgon.

Sigge Cedergren?
Citera
2020-06-09, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Att han kommer tillbaka och beter sig helt irrationellt, det kan jag faktiskt köpa. Om han bestämt sig på ett ögonblick att skjuta statsministern, då är han ju närmast galen på ren svenska och det öppnar för en hel del.

Däremot kan jag inte släppa frågan varför han skulle ha ett av vapensamlarens vapen på sig, bara sådär. Om vi ser det från dennes perspektiv: han riskerar ju licenserna för hela sin samling genom att låna ut en revolver till SE. Ska vi tro att han gjort detta under en längre tid, eller bara denna kväll? Och i så fall varför...?

Jag håller med, det är ytterligare ett riktigt stort frågetecken.

Allmänt talat: Om det är Skandiamannen som är polisens huvudspår, och denne antas ha gjort det som en ensam desperado, utan någon längre planering och utan någon koppling till t ex Östlings gäng, stay-behind-rörelsen, Sydafrika, högerpersoner inom näringslivet eller liknande, så kommer väldigt många inte att acceptera detta som den slutgiltiga lösningen på gåtan. Precis som många inte accepterade Chrille P eller Oswald (och för bägge dessa har ju tvivlen på deras skuld, åtminstone som ensamma gärningsmän, bara blivit allt starkare under årens lopp).
Citera
2020-06-09, 09:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Olof Palme gick bort sig i Träsket en lönefredag i februari. När det gick 13 fyllskallar på ett dussin för att citera LGWP. Idag obegripligt.

Din beskrivning påminner om Operation Olof. Tidiga uppgifter från Moelv och Harrison. Idag ytterst sällan nämnda.

Nja. Var inte så länge sedan Robert Gustafsson var ute i media och påstod detta. Att det var poliser runtom i biografen. Som enligt han verkade vara där för att skydda Palme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in