2020-06-09, 08:08
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om du hostar någon i ansiktet är du antingen sjuk eller dum. Oavsett vad följer du inte riktlinjerna för basala hygienrutiner om du hostar någon i ansiktet.

Smitta minskar minst 30 % om du tvättar händerna, om du nu skulle vara asymptomatisk med virus i näsan.
Att svara så som du gör är efterblivet. Ingenstans skriver jag att jag hostar någon i ansiktet så varför skriver du så? Är du efterbliven?
Citera
2020-06-09, 08:09
Medlem
arbetets avatar
Nu kommer det fram fler berättelser kring äldre och corona-vården:

De valdes bort av vården – fast vårdplatser stod tomma

Gösta Andersson, 81, fick intensivvård först när hans barn krävde det. Nu siktar han mot sin 33:e Vätternrunda.

Trots tomma vårdplatser har covidsjuka äldre i flera fall nekats vård.

DN kan berätta om tre bortprioriterade äldre där anhöriga stridit – med olika utgång.

/.../Gösta har liksom aldrig kunnat sitta still. Präglad av arbetsmoralen under uppväxten på bondgården i Skåne, om han själv får gissa. Produktutvecklingschef inom Alfa Laval Agri, parerat med ständiga byggprojekt som fortsatt in i pension. Och varje juni de senaste 32 åren har han cyklat Vätternrundan.

Men i början av april blev han och hustrun Catharina febriga och hostiga. Den 7 april blev Gösta Andersson så dålig att han skickades i ambulans till Södertälje sjukhus, där han testades positivt för covid-19.

Tre dagar senare ringer en läkare till dottern Ulrica. Hon minns orden.

– Din pappa har blivit sämre. Ett beslut har tagits om att han inte ska få intensivvård.

I journalen som DN tagit del av står: ”Ställningstagande till livsuppehållande behandling: noll intensivvård, noll hjärt-lungräddning, noll respirator”. Ulrica fick panik.

– Beslutet kändes så ogrundat och fel. Jag sa direkt: Pappa tränar till sin 33:e Vätternrunda, han har nyss vandrat i Alperna. Hans egen pappa blev 104. Ni måste ge honom en chans.

Familjen samlades hemma i den vita tegelvillan som Gösta byggt i Södertälje, och Ulrica och hennes bror ringde till läkare och ansvariga för att ödesbeslutet skulle ändras.

– Vi satt med två telefoner parallellt och väntade på samtal och ringde.

Tre timmar senare kom resultatet, som återges i journalen. På Södertälje var ”platssituationen svår”, men efter mycket ansträngning och konsultation fick Gösta plats på Iva på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge.

Åtta dygn i respirator. Hemma efter totalt en månad.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/de-valdes-bort-av-varden/
Senast redigerad av arbetet 2020-06-09 kl. 08:11.
Citera
2020-06-09, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tengele ville ha igång spridningen innan sommaren. Han trodde ju det var som en influensa o det skulle ta liknande tid för vågen att passera....

"Min känsla är att det här kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet. Det är svårt att jämföra eftersom vi inte vet hur länge det här kommer att hålla på, men en normal influensasäsong varar cirka åtta till tio veckor, säger Anders Tegnell."
Tegnellcitat.se

Japp, internet ljuger aldrig och Anders Tegnell och övriga FHM satsade på den teorin.
Det skulle blåsa över rätt fort och dödstalen bli 10ggr lägre än vad dom är idag.

Rätt snabbt hittade ju någon ett fel i deras uträkning med en faktor 20.
Nu har ju verkligheten visat att dödligheten var högre och immuniteten mindre än vad dom trodde.

Försiktighetsprincipen finns av en anledning.
Citera
2020-06-09, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, större sannolikhet att presymptomatiska smittar. Svårt att skilja asymptomatiska o presymptomatiska om man inte följer patienterna.

"viral load peaks just before symptom onset, making universal masking critically important to slow the spread of the virus."

https://www.medscape.com/viewarticle/931898

Vad en mask gör för extra bidrag är omöjligt att veta idag om man i grunden håller avstånd, tvättar händerna och är hemma vid symptom. Det krävs extremt noggrant kontrollerade studier. När någon bär mask kan dels personen själv vara extra försiktig samt att andra undviker att gå nära personer med mask, dvs studierna har väldigt svårt att bedöma det specifika bidraget av en mask. Av de fall som finns där man följt/spårat kontakter till asymptomatiska noggrant har man inte kunnat hitta några sekundärfall hos kontakterna.
Citera
2020-06-09, 08:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Dom har odlat fram Horseshoe Bats i grottorna i Guangdong menar du
Nej, jag menar att vi bollar med så många alternativhypoteser som kan finnas. Och så kollar vi i slutändan den som är starkast.
Citera
2020-06-09, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Att svara så som du gör är efterblivet. Ingenstans skriver jag att jag hostar någon i ansiktet så varför skriver du så? Är du efterbliven?

Du skrev:

Primärsmittan sprids via truten, att plocka upp corona från snoriga bordsskivor räknas som sekundärsmitta. Vad hjälper det att tvätta händerna om någon hostar dig i nyllet?
Citera
2020-06-09, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det är trams för att du inte har samma panik när hundra/tusentals dör av andra andra virus årligen?

Det är klart unga friska människor inte har panik när kurvorna går ner och viruset inte är speciellt farligt för dom. Precis som det är klart att vi alla flesta inte får panik över den årliga influensan.

Jag vet att corona inte är influensa och mycket värre, men för unga och friska är det inte mycket farligare generellt

Som jag sa så har det redan bemötts i tråden, av mig och andra, men just nu när du fortsätter vässa på om det ändå, så är du ju precis som en annan skribent i tråden som bara vill de-raila tråden med trams och massa fokusförflyttning. Har inte sett så mkt sånt av dig, förut.

Det är iaf verkligen svintråkigt, när man är här för att diskutera covid och måste vada genom träsk av oseriösa skräpposter om influensa, turism i allmänhet, invandring i allmänhet, osv. Önskar det kunde ske en rejäl nivåhöjning i tråden, för det finns ett flertal som är seriösa och vill diskutera seriöst kring covid.

Mera on topic iaf. Ja det är klart att unga är mer obekymrade, unga tror ju alltid att man är odödlig, det ingår i att vara ung.

Men om de har vettiga föräldrar så kan ju dessa instruera dem i varför de ändå bör hålla avstånd just nu. Även om de sällan blir allvarligt sjuka själva, så kan de ju smitta äldre personer överallt, matbutiker, tunnelbanan osv. De kan även smitta sina föräldrar, som kanske är i riskgrupp, eller föräldrar som arbetar på äldreboenden.

Det är det som kallas för smittkedjor och som FHM fortfarande inte verkar ha förstått vad det är för något.... 🙄
Citera
2020-06-09, 08:14
Medlem
var inte FHM som ville ha öppet grundskolorna ?!

Grundskola stängs – flera smittade av covid-19

https://sverigesradio.se/artikel/7491063
Citera
2020-06-09, 08:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Skriver läkaren ut ett läkemedel så ingår det i högkostnadsskyddet, hittar apoteket ett billigare läkemedel som kan ersätta receptet får du det billigare. Vill du personligen ha den dyrare medicinen får du betala mellanskillnaden.

Det beror på att många mediciner har sålt/blivit av med sina rättigheter och fler tillverkare gör samma medicin med olika namn och ibland kemiska uppbyggnad men med samma verkan.

Tycker jag är en vettig regel när det är jag/vi som betalar notan

Absolut, är det samma generiska substans så kan man ju lika gärna ta det billigare (om man inte är allergisk mot något bindemedel i ett visst märke). Men nu pratade vi om väldigt speciella och väldigt dyra nyare mediciner som används mot CF, men ev. även kan hjälpa vid svår coronainflammation, som det inte finns något alternativ till.
Citera
2020-06-09, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.

Skolor kan stängas vid utbrott, covid-19 eller ej. Det är inte inte samma sak som en allmän stängning. Om man med allmän stängning skulle förhindra 2-3 skolutbrott i Sverige, är det värt en allmän stängning? Det är avvägningen.
Citera
2020-06-09, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, jag menar att vi bollar med så många alternativhypoteser som kan finnas. Och så kollar vi i slutändan den som är starkast.

Batwoman själv har ju slagit fast att det startade i Guangdong.
Därefter vet vi att det kom ut i Wuhan.

Vill du här också diskutera en hyopotes att USA på något sätt aktivt fått viruset från grottorna i Guangdong och sedan spridit det i Wuhan?
Citera
2020-06-09, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.

Det är stor skillnad på att stänga ALLA grundskolor över hela Sverige och stänga en enskild skola när smitta upptäcks.

När stängningarna av skolorna var som mest på tapeten så pratades det ju om att det skulle göras ändringar så att enskilda skolor skulle kunna stänga om de tyckte det behövdes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in