2020-06-08, 22:36
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Min teori är att de som är känsligast mot smittan också är de som lättast smittas. Därför blir det en puckel i antal dödsfall tidigt och en segare avmattning. Fördelningen över antalet döda i tid är skjuvad.

Det menar du inte! Tror att alla epidemiska sjukdomar funkar på det sättet som du beskriver. Alltså att känsliga mottagliga dör när en smitta kommer in i ett land. Sedan har vi de som blir superspridare eller inte alls blir sjuka.

Mänskligheten har hittills överlevt alla pandemier. Allt handlar dock om hur många som dör och samhällspåverkan. Pesten tog ju inte död på mänskligheten men hade en stor påverkan på samhällen.

Man skall komma ihåg att ett virus inte vill ta död på alla som kan bära det. För om det gjorde det, ja då dör ju också viruset ut.
Citera
2020-06-08, 22:37
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
I grunden du och jag, som går till val och accepterar fortsatt expansion av myndigheter och administration, skapad och kontrollerad av sossar och vänster.....
Du har rätt, vilket gör mig deprimerad. Systemet är trasigt.
Citera
2020-06-08, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart
Tack!

Ja, se där, en av flera läkare som förstod allvaret med att vara försiktig med okänd smitta. Kan föreställa mig att många läkare slet sitt hår i vanmakt men utan makt att göra skillnad. Men den "allsmäktige Tengil" han körde sitt eget race med att allt var lugnt...

Men tänk dig att Tegnell som hela sitt liv har utbildat sig och jobbat stenhårt för exakt en sån här pandemi som kanske sker vart hundrade år skulle ropa "Lock down!!!". Inte en chans!.

Han har troligtvis drömt om att ratta en pandemi sen barnsben, men liksom det gick för mig att flyga drönare för första gången där jag tyckte jag i början hade koll för att sen hämta ett vrak på grannens tomt så har han tokfailat. Till och med Giesecke sa ju att han tyckte detta var "Kul", på tal om Giesecke, hallå vart tog du vägen ??
Citera
2020-06-08, 22:42
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Min teori är att de som är känsligast mot smittan också är de som lättast smittas. Därför blir det en puckel i antal dödsfall tidigt och en segare avmattning. Fördelningen över antalet döda i tid är skjuvad.

Det är nog inte helt sant, som jag förstått det hela ligger väl det närmare till hands att personer som är "svaga" blir mer allvarligt sjuka av covid-19. Inte att de blir smittade lättare.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Men det kan väl knappast vara så att typ alla ”känsliga” har gått åt? Det borde ju annars vara nåt en läkare haft med i beräkningen. Men visst, han kanske gjorde en Tegnell och tänkte högt ...
Andra menar på att virus muterar ner sig för att inte ta död på alla värddjur.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Enligt CNN har en studie gjorts som visar att 500 miljoner dödsfall har förhindrats genom reaktionen på COVID-19 pandemin med nedstängningar och andra åtgärder.
En halv miljard låter ju faktiskt i dessa tider.
Endast i Kina har 285 miljoner människoliv sparats.

"The study, published Monday in the scientific journal Nature, involved a modeling technique typically used for estimating economic growth to measure the effect of shutdown policies across six countries: China, South Korea, Italy, Iran, France and the United States.
Those estimates suggest that, without certain policies in place from the beginning of the pandemic in January through early April, there would be roughly:

285 million more total infections in China
38 million more total infections in South Korea
49 million more total infections in Italy
54 million more total infections in Iran
45 million more total infections in France
60 million more total infections in the United States

Overall, the study suggests that emergency Covid-19 policies prevented more than 500 million total coronavirus infections across all six countries."

https://edition.cnn.com/2020/06/08/health/coronavirus-shutdowns-effective-study-wellness-bn/index.html

Dödsfall?? Hur står det till med engelska läsförståelsen? Inte undra på att det kommer konstiga överdrivna saker från ditt håll, när du inte en kan läsa rätt, stackare, gå en kurs...
Citera
Medlem
HGs avatar
Denna bild publicerades i Jerusalem Post idag.

https://images.jpost.com/image/upload/f_auto,fl_lossy/t_Article2016_ControlFaceDetect/458926

Man kan se att de länder som sköter COVID-19 bäst är bland annat Schweiz, Israel eller Norge.

Alla länder delas upp i fyra grupper och Sverige är det enda landet i Norden som hamnar i grupp 3.

Grattis Sweden!

https://www.jpost.com/health-science/israel-ranked-third-safest-country-for-coronavirus-in-global-assessment-630763
Citera
2020-06-08, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ja, det enklaste och relevanta är att invänta helåret 2020, och titta på ev. avvikelser från tidigare år.

Med tanke på att smittan lär vara kvar i ett antal år (två? tre?) som pandemi så är det nog rimligare att kolla på hela perioden när det finns flockimmunitet mot denna virusfamilj (heter det så på svenska?).

Tyvärr är det ju så att "toppen på den här vågen" har passerat, inte "toppen på pandemin" har passerat.

Enda sättet att bli av med smittan innan det finns spridd immunitet (antingen naturlig eller skapad med vaccin) är att isolera hela djävla planeten i fyra - fem veckor. Vi får inte glömma att det räcker med två - tre personer med långvarig asymptomatisk spridning och en visselpipa i alperna så är vi igång igen...
Citera
2020-06-08, 22:44
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Men tänk dig att Tegnell som hela sitt liv har utbildat sig och jobbat stenhårt för exakt en sån här pandemi som kanske sker vart hundrade år skulle ropa "Lock down!!!". Inte en chans!.

Han har troligtvis drömt om att ratta en pandemi sen barnsben, men liksom det gick för mig att flyga drönare för första gången där jag tyckte jag i början hade koll för att sen hämta ett vrak på grannens tomt så har han tokfailat. Till och med Giesecke sa ju att han tyckte detta var "Kul", på tal om Giesecke, hallå vart tog du vägen ??
Han har muterat. Frågan är dock om det är till en farligare eller ofarligare variant ...
Citera
2020-06-08, 22:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Up your ass Tegnell

https://www.reddit.com/r/worldnews/comments/gyzwk1/coronavirus_live_news_lockdowns_reduced_infection/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioss mf

Det var ju anledningen till att Tengele inte ville ha lockdown. Svårt uppnå flockimmunitet med lock-down....
Citera
2020-06-08, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Up your ass Tegnell

https://www.reddit.com/r/worldnews/comments/gyzwk1/coronavirus_live_news_lockdowns_reduced_infection/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioss mf
Vad är det för svenskt troll i den tråden?
Krehlmar kallar han sig
https://www.reddit.com/r/worldnews/comments/gyzwk1/coronavirus_live_news_lockdowns_reduced_infection/fte0zz1/

Här startade han också tråd som hyllar Sverige om COVID19!
https://old.reddit.com/r/worldnews/comments/gnlduw/sweden_becomes_country_with_highest_coronavirus/fraqwmc/
Citera
2020-06-08, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill

Hahaha ajfan, tänkte inte på det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in