2020-06-08, 18:34
Medlem
Jagozars avatar
Min läkare är riktigt seg och har inte vidimerat mitt röntgensvar och jag misstänker att han inte kommer kolla på några av mina provsvar (har lämnat blodprov både förra veckan och idag som inte är vidimerade) förrän dagen innan vi har bokad telefontid den 17e. Är dock fundersam över vad mitt röntgensvar betyder och undrar om någon kan hjälpa mig att tyda det.

Det lyder:

"Lungor: Glesa förtätningar i höger ovanlob.

Ett par glesa förtätningar i höger ovanlob lateralt om hilus, kan vara infektiöst betingade. Ingen hilusförstoring eller mediastinal breddökning normalstort hjärta samt ordinär lungkärlvidd. Ingen pleuravätska."

Tacksam för svar!
Citera
2020-06-08, 21:31
Medlem
Förtätningar betyder att det är lite mer röntgentätt i ett område än vad som är normalt. I detta fall är det glesa förtätningar och enligt svaret menar de på att utseendet i första hand ser ut att kunna vara en infektion.

Hilus och mediastinum är den mittersta delen av thorax - hjärta samt nedre delen av luftstrupen - och storleken på dessa är normal, samt även blodkärlen i lungan. Det finns ingen vätska mellan lunga och lungsäck (Dvs ingen pleuravätska). Om något av dessa fynd varit avvikande hade det kunna tyda på hjärtsvikt - men nu är det normalt så alltså ingen misstanke om hjärtsvikt.

Så sammanfattningsvis ser det ut som att du ev kan ha en infektion i lungan, men inget annan konstigt kan ses.
Citera
2020-06-08, 22:04
Medlem
Vad var anledningen till att de skickade dig på lungröntgen & tog blodprover?
Alltså, varför sökte du läkare? Utan symtom är det svårt att föra tankarna mer till det ena eller andra.
Citera
2020-06-08, 22:31
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brightwing
Förtätningar betyder att det är lite mer röntgentätt i ett område än vad som är normalt. I detta fall är det glesa förtätningar och enligt svaret menar de på att utseendet i första hand ser ut att kunna vara en infektion.

Hilus och mediastinum är den mittersta delen av thorax - hjärta samt nedre delen av luftstrupen - och storleken på dessa är normal, samt även blodkärlen i lungan. Det finns ingen vätska mellan lunga och lungsäck (Dvs ingen pleuravätska). Om något av dessa fynd varit avvikande hade det kunna tyda på hjärtsvikt - men nu är det normalt så alltså ingen misstanke om hjärtsvikt.

Så sammanfattningsvis ser det ut som att du ev kan ha en infektion i lungan, men inget annan konstigt kan ses.

Tack för bra och tydligt svar!

Citat:
Ursprungligen postat av vinguiden
Vad var anledningen till att de skickade dig på lungröntgen & tog blodprover?
Alltså, varför sökte du läkare? Utan symtom är det svårt att föra tankarna mer till det ena eller andra.

Blodprover för en immunsuporessiv medicin jag tagit i två veckor nu som heter Imurel/Azatioprin för att hålla koll på olika biomarkörer som förändras av den.

Lungröntgen för att se att jag inte har eller har haft tuberkulos så att jag kan börja med Humira ifall Azatioprin inte är tillräckligt effektiv mot min ulcerösa kolit.
Citera
2020-06-08, 23:04
Medlem
Citat:
Blodprover för en immunsuporessiv medicin jag tagit i två veckor nu som heter Imurel/Azatioprin för att hålla koll på olika biomarkörer som förändras av den.

Lungröntgen för att se att jag inte har eller har haft tuberkulos så att jag kan börja med Humira ifall Azatioprin inte är tillräckligt effektiv mot min ulcerösa kolit.

Aha, okej vad spännande.
Lungtuberkulos hamnar inte sällan i just ovanloben, sen låter det inte superspecifikt med glesa förtätningar. Andra tecken är typ förkalkningar i hilus & lymfkörtlar, och en synlig kavitet på röntgen. Sen är jag inte expert på detta, ska erkännas. Om du inte haft känd hög risk för smitta så hoppas jag att du inte oroar dig för mycket. Hoppas det går bra för dig hur som!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in