Citat:
Ursprungligen postat av
Chinotto
Tack. Då gjorde åklagaren åtminstone någonting. Men han verkar inte ha gjort det bra.
Du råkar inte ha något exempel på någon punkt där han ändrat sig? Har skummat bohuslänningen och P4 utan framgång men är iofs både utarbetad och ouppmärksam.
Tack för svar hur som
Det kan vara detta som var bland de bättre exemplen från Bohusläningen:
Hampus Eklund - 13:57
Åklagaren trycker på att släktingen ska ha sagt till polisen att det inte verkade som den misstänkte brydde sig. "Jag minns inte, jag kan ha sagt så", svarar släktingen.
Kan vara så att det stod bättre från P4 Väst. Jo här är några utdrag:
Citat:
Nu läser åklagaren högt ur ett gammalt förhör igen. Då berättade släktingen att pojkvännen sagt att han och Wilma bråkat och hotat varandra. Att hon tog med sig kläder, smink och sitt pass och sa att hon skulle iväg till andra killar. Sedan ska pojkvännen, enligt släktingens tidigare förhör, ha svarat att han inte brydde sig om det. I det förhöret sa han heller inget om att Wilma ska ha setts till på Torp, som han säger nu.
- Det är möjligt att jag sagt det, för det var färskare då. Jag kommer inte ihåg nu. säger släktingen.
Citat:
- Just nu vill åklagaren ställa frågor till vittnet hur han uppfattat en annan person, säger domaren.
- Nejnejnej, säger åklagaren.
Nu vill släktingen prata! Han frågar om han får säga en sak.
- Om jag blir kallad hit om en månad kan jag nog inte återge det jag sagt här idag ordagrant. Det funkar inte på det viset, säger släktingen.
Just denna delen i rättegången var otroligt rörig att följa i och med att live rapporteringen var lite slö, men de nämnde även själva att det var svårt att hänga med i just denna delen.
Citat:
Sammanfattning av det tämligen röriga förhöret med släktingen:
Han berättar att han träffade pojkvännen några dagar efter att Wilma ska ha blivit dödad. Då ska pojkvännen ha sagt att de bråkat, gjort slut och att Wilma nog kommer tillbaka sedan. Därefter åkte de till McDonalds och åt. Någon ska också ha sagt att Wilma kanske setts till på Torp.
Åklagaren var märkbart missnöjd med svaren och ville i stället läsa högt ur gamla förhör - vilket i sin tur gjorde domaren ännu mer missnöjd och flera gånger sa att han inte förstod vart åklagaren ville komma eller vilken relevans det hela hade för rättegången. Släktingen å sin sida sa att orsaken till att han svarade annorlunda nu var att det gått så lång tid och han glömt detaljerna.
https://sverigesradio.se/artikel/7491093