Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Om jag fattat dig rätt så finns det siffror på att invandrare är överrepresenterade i statistiken? Och det skulle bero på annat än sociala faktorer som boende och famijesammansättning (som t.ex. avsaknad på de nu påstådda T-cellerna hos en viss del av befolkningen). Om jag fattat det rätt skulle Sveriges höga andel invandrare vara orsaken till de höga dödstalen jämfört med era grannländer.
Statistiken här i UK pekar inte alls i den riktningen, kan jag säga, men jag är intresserad av teorin.
Det är en teori/förklaringmodel som jag har, ja. Alltså
i kombination med vårdslösa rutiner inom äldrevården. FHM kan bekräfta eller avfärda den genom de data de har på vilka som har drabbats hårt/dött men troligtvis kommer vi inte att få höra något om detta.
Bara en av många artiklar som berör detta har du nedan. Finns många fler som hittat signifikanta skillnader hur C drabbar beroende på "gensammansättning", ras etc.
Men svarta räknas ju inte som invandrare i UK så där kan din statistisk stämma.
Dock tar jag mig friheten att fortfarande kalla svarta o även bruna för invandrare i Sverige.
Adda sen ett klart sämre "underhåll" av hälsan under åren i sina hemländer innan de kom till Sverige, många grupper där inavel är vanligt så känns det högst sannolikt att det kan var stora skillnader.
Ovanpå detta så kikas det mkt på vitaminer i svensk kost, det tillsätts i mjölk mm.
Citat:
Coronavirus Killing Black Britons at Twice the Rate of Whites
That gap grows to four times when class and health differences aren’t considered. South Asians have also been dying disproportionately.
https://www.nytimes.com/2020/05/07/world/europe/coronavirus-uk-black-britons.html