2020-06-08, 15:53
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nej precis, det var ju det centerledaren tjatade om i partiledardebatten, att man hade satt upp ett slags "hinder" för testning, dvs. du skall först få bedömning (på telefon antar jag), av någon medicinskt sett, att du bör gå och testa dig.

I Sthlm läste jag häromdagen i tidningen att detta stämde, dvs du måste prata med nån först så att de säger att du skall gå.och testa dig. Ingen spontantestning för kreti o pleti inte! Inte än iaf.

Exakt, man oroar sig för att detta var ännu ett politiskt beslut för att få upp stödet från folket utan att se till att det skulle finnas möjlighet att fixa det innan som med de 100.000 i veckan. Komiskt även att de släppte siffrorna som visade det höga stödet för sossarna i den långvariga undersökningen dagen efter Löfven slaktats i debatten Så mycket sånt här skit nu.

Men som de visade på presskonferensen idag så verkar dessa tester för folk med symptom kommit igång trots allt på vissa ställen! Så jag hoppas det fortsätter att utökas nu utan att det dröjer för länge.
Citera
2020-06-08, 15:56
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Fast sydkora och taiwan har inte masstestat. Sverige har testat mer än båda de 2 med råge. Varför detta försätter spridas trots att det finns på svart och vit att det inte är sant, förstår jag inte. De flesta länder utanför europa har skött detta extremt dåligt. Länder som sydkorea och taiwan ska snarare få kritik än beröm, just för att de inte testar och de få testerna de gör, är av låg kvalite.
Sydkorea har alltså under 300 döda och en befolkning på över 50 miljoner och du tycker de har skött detta dåligt?
Vilket ord tycker du då är lämpligt för Sveriges hantering undrar man ju?
De var snabba med omfattande tester, isolering och smittspårning. Sedan, när de har fått det under kontroll, så behövs givetvis inte lika mycket tester.

Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Min kritik emot sverige är att vi inte har skyddad riskgrupperna, man kunde exempelvis ha isolerat äldreboendena. Men visst testa är bra också, men först och främst skydda de som behövs skyddas.
Effektivaste sättet att skydda riskgrupperna lär vara att minska den allmänna smittspridningen maximalt. Något som Sverige valt att inte göra.
Citera
2020-06-08, 15:57
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du får väl till att börja med se hur tillväxttakten ser ut. Jag återger ett faktiskt exempel med H3N2. sedan har vi H2N2 (Asiaten) som skördade många fler dödsoffer än SARS-CoV-2 gjort under jämförbar tid. H2N2 försvann helt plötsligt. Så det är inte bara att extrapolera.

Vi får hoppas att COVID-19 också bara smyger ut via bakvägen så vi slipper skiten.
Citera
2020-06-08, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Märkligt att denna artikel från Forbes om norsk forskare som hävdar att Covid-19 är gjort i labb, var tillgänglig tills för en timme sedan, men nu har man tagit bort artikeln?
https://www.forbes.com/sites/davidnikel/2020/06/07/norway-scientist-claims-report-proves-coronavirus-was-lab-made/?fbclid=IwAR0IKqOuGfrfwpb5ocsNienCuZzGYmqN4T0QcVI0 45VRMzOQ-MHVDE5RaVA#3a27ac47121d

Jag googlade på följande och fick en massa träffar.
"birger sörensen covid lab made"
Citera
2020-06-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nu planeras ytterligare en demonstration kring BLM i Malmö imorgon. Det var då själva fan vad dem ska hålla på. Möt skiten med automateld. Jävla patrask.

De har ingen skam i kroppen de som går ut och protesterar. Nu finns det väl etniska svenskar bland dem också, och de är lika illa. Men att invandra till ett land, få en massa specialbehandlingar på det folkets räkning, sedan har mage att gå ut och klaga på rasism mitt under en pandemi som dödar tusentals av våra äldre, mkt p.g.a resursbrist då resurserna har gått till just invandrarna. Ingen tacksamhet. De påminner om kvinnor, de vill bara ha och ha.

Btw den enda rasism som finns i denna värld, som är väl utbrett är emot vita män.
Citera
2020-06-08, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Om jag fattat dig rätt så finns det siffror på att invandrare är överrepresenterade i statistiken? Och det skulle bero på annat än sociala faktorer som boende och famijesammansättning (som t.ex. avsaknad på de nu påstådda T-cellerna hos en viss del av befolkningen). Om jag fattat det rätt skulle Sveriges höga andel invandrare vara orsaken till de höga dödstalen jämfört med era grannländer.

Statistiken här i UK pekar inte alls i den riktningen, kan jag säga, men jag är intresserad av teorin.

Det är en teori/förklaringmodel som jag har, ja. Alltså i kombination med vårdslösa rutiner inom äldrevården. FHM kan bekräfta eller avfärda den genom de data de har på vilka som har drabbats hårt/dött men troligtvis kommer vi inte att få höra något om detta.

Bara en av många artiklar som berör detta har du nedan. Finns många fler som hittat signifikanta skillnader hur C drabbar beroende på "gensammansättning", ras etc.
Men svarta räknas ju inte som invandrare i UK så där kan din statistisk stämma.
Dock tar jag mig friheten att fortfarande kalla svarta o även bruna för invandrare i Sverige.

Adda sen ett klart sämre "underhåll" av hälsan under åren i sina hemländer innan de kom till Sverige, många grupper där inavel är vanligt så känns det högst sannolikt att det kan var stora skillnader.
Ovanpå detta så kikas det mkt på vitaminer i svensk kost, det tillsätts i mjölk mm.

Citat:
Coronavirus Killing Black Britons at Twice the Rate of Whites
That gap grows to four times when class and health differences aren’t considered. South Asians have also been dying disproportionately.

https://www.nytimes.com/2020/05/07/world/europe/coronavirus-uk-black-britons.html
Senast redigerad av MrStreamer 2020-06-08 kl. 16:12.
Citera
2020-06-08, 16:03
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Om jag fattat dig rätt så finns det siffror på att invandrare är överrepresenterade i statistiken? Och det skulle bero på annat än sociala faktorer som boende och famijesammansättning (som t.ex. avsaknad på de nu påstådda T-cellerna hos en viss del av befolkningen). Om jag fattat det rätt skulle Sveriges höga andel invandrare vara orsaken till de höga dödstalen jämfört med era grannländer.

Statistiken här i UK pekar inte alls i den riktningen, kan jag säga, men jag är intresserad av teorin.
Finns ju tom en rapport länkad här i tråden att utländska läkare och sjukvårdpersonal var kraftigt överrepresenterade i UK.
Citera
2020-06-08, 16:03
Medlem
Citat:
Nu planeras ytterligare en demonstration kring BLM i Malmö imorgon. Det var då själva fan vad dem ska hålla på. Möt skiten med automateld. Jävla patrask.
Nysvenskar som fått vittring på chanser att flytta fram positionerna. Nu skall de svenska "rasistiska" poliserna gå ned på knä och visa "respekt" för nykomlingarna. De nykomlingar vi försörjer med våra skattepengar, samtidigt som vi inte har råd att ge syrgas till våra egna åldringar.
Citera
2020-06-08, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Exakt, man oroar sig för att detta var ännu ett politiskt beslut för att få upp stödet från folket utan att se till att det skulle finnas möjlighet att fixa det innan som med de 100.000 i veckan. Komiskt även att de släppte siffrorna som visade det höga stödet för sossarna i den långvariga undersökningen dagen efter Löfven slaktats i debatten Så mycket sånt här skit nu.

Men som de visade på presskonferensen idag så verkar dessa tester för folk med symptom kommit igång trots allt på vissa ställen! Så jag hoppas det fortsätter att utökas nu utan att det dröjer för länge.

Absolut, det hade kommit igång bra i GBG och Jkpg. Credd till dem! 👍

Jag blev bekymrad när jag tänkte på sommaren dock. Du vet hur Sverige brukar dra allt i långbänk alltid med utredningar osv...

Jag har nog aldrig sett ett så här snabbt uppdrag som jag såg häromdagen: Regeringen har gett Socialstyrelsen i uppdrag att samordna regionernas covid-vård för sommaren. I regeringens uppdrag står bakgrundsinfo:

»I regioner, där många svenskar väljer att semestra, finns en oro för att ett större vårdbehov än vad vården klarar av ska uppstå. Det handlar både om en oro att ha tillräcklig kapacitet att hantera patienter sjuka i covid-19 men även en oro om att inte kunna tillgodose behovet av annan sjukvård«, står det i beslutet.

Ok, lite oroligt... men gott så, tänker man. De skall försöka samordna. Sen inser man att regeringen lämnat detta till Socialstyrelsen 4 juni, och de skall svara... Ta-daa, 12 juni.

De har alltså... 5 arbetsdar på sig att styra upp sommarvården. På 1 månad fick de inte fram skyddsmateriel, men ok...Känns tryggt!

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/06/socialstyrelsen-ska-forstarka-sjukvarden-under-sommaren/
Citera
2020-06-08, 16:07
Medlem
HGs avatar
Citat:

Det är roligt att demonstrera och speciellt på försommaren då alla ungdomar är mer eller mindre lediga. Många kommer tyvärr också att fortsätta att sprida COVID-19.
Citera
2020-06-08, 16:07
Medlem
Flockimmunitetsfiasko:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.25.20112623v1
Serological surveys in Reunion Island of the first hospitalized patients revealed that long-lived immunoglobulin G antibodies specific against SARS-CoV2 virus are rapidly vanishing in severe cases. Moreover, medical care and protections should be maintained particularly for recovered patients (severe cases) who may remain at risk of relapsing or reinfection.
Citera
2020-06-08, 16:09
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Norge slog Finland idag i Covid-19 med 1-0
Wow. 1 dödsfall i Norge idag. Snart är de ikapp Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in