2020-06-08, 15:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Rullande medelvärdet tio dagar tillbaka ligger just nu kring 34 så om det inte vänder uppåt borde vi synbart hamna på de nivåerna snart.

Ok. Tack för info, det var lite redundant dock.
Citera
2020-06-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag ger mig inte på den punkten.

Auckland International: 21 miljoner passagerare om året
Arlanda: 26 miljoner

Då har ändå Sverige dubbelt så stor befolkning. Och NZ får resenärer från alla möjliga håll - massor av kineser och andra asiater, amerikaner, européer. Att så stor andel av flygen är från Australien betyder inte att de är fulla med australiensare, för till NZ flyger man ju från Europa med mellanlandningar.

Det går inte att skylla på geografin!

Jämför i så fall med Danmark. Landgräns mot Tyskland och ligger mycket närmare Centraleuropa än vad Sverige gör. Dessutom sex gånger så tätbefolkat som Sverige. Vi borde ha klarat oss bättre än dem. Den enorma skillnaden i utfall beror på inkompetens och ett ideologiskt motstånd mot att agera.

Du har rätt, och du skall verkligen ha credd för att du kämpar på som.en hjälte för det sunda förnuftet, men mängden bortförklaringar kommer aldrig att sina och blir alltmer kreativa... Herregud när vi satt här en dag och jag fick tjafsa med nån här om att bristen på Atlantluft inte var orsaken till vårt misslyckande med covid...

Citera
2020-06-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Exakt :\
Andra länder har visat att masstestning är lösningen. Se bara hur Syd Korea och Taiwan gjort.
Masstester!
Problemet är att många människor i det här landet är egoister. Bara för att de inte känner någon som gått bort i Corona så berör det inte de.

Fast sydkora och taiwan har inte masstestat. Sverige har testat mer än båda de 2 med råge. Varför detta försätter spridas trots att det finns på svart och vit att det inte är sant, förstår jag inte. De flesta länder utanför europa har skött detta extremt dåligt. Länder som sydkorea och taiwan ska snarare få kritik än beröm, just för att de inte testar och de få testerna de gör, är av låg kvalite.

Min kritik emot sverige är att vi inte har skyddad riskgrupperna, man kunde exempelvis ha isolerat äldreboendena. Men visst testa är bra också, men först och främst skydda de som behövs skyddas.
Senast redigerad av Hew18 2020-06-08 kl. 15:51.
Citera
2020-06-08, 15:45
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
En annan möjlighet är att vi fått in olika stammar av viruset, den mest aggressiva stammen har redan skickat in de flesta till akuten och tar därmed mestadels stopp där. Medan andra "snällare" stammar nu grasserar och konkurrerar ut den aggressiva stammen. Om det uppstår en korsimmunitet mellan stammarna är det en möjlighet. Har för mig att något liknande skedde vid spanska sjukan.
Svininfluensan snurrar ju fortfarande runt men är snäll numera.

SARS dödar för många som inte hinner smitta fler, så den självdör och smittan klingar av.
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
https://youtu.be/j_1eFLs2EiY?t=297

Vi den tydpunkten har du slides från dagens presskonferens som visar att den typen av testning ökat väldigt mycket.

Ja se på sjutton! Bra att det kommit igång på vissa ställen då och hoppas den där stapeln går spikrakt uppåt fortsatt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Du glömmer lite alla som åker in i Sverige med bil, över landgränserna. Dels är det såklart färre på NZ (du förstår nog varför) dels så att vid en lockdown så reser INGEN alls. Medans länder med landgränser omöjligt kan hindra alla att förflytta sig. Man kan iofs stoppa nästan alla men inte alla.

Ju mer isolerat land, desto lättare att..... isolera.
Det är inte svårt att stoppa (begränsa) trafiken över Öresundsbron. Perfekt med sådana flaskhalsar ur smittskyddssynpunkt. Det fattar danska myndigheter men tydligen inte svenska.

Antalet Italienresenärer som återvände från sportlovet över Torne älv eller Svinesundsbron var gissningsvis ganska begränsat. Visa mig gärna på en karta hur man reser landvägen från Milano eller Teheran via Torneå till Stockholm.
Citera
2020-06-08, 15:46
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ok. Tack för info, det var lite redundant dock.
Redundant vet jag inte? Du räknade på ett snitt över alla dagar i juni (varav flera har stor eftersläpning) medan det rullande medelvärdet är en bättre indikator eftersom man bortser från de 10 senaste dagarna.
Citera
2020-06-08, 15:46
Medlem
Nu planeras ytterligare en demonstration kring BLM i Malmö imorgon. Det var då själva fan vad dem ska hålla på. Möt skiten med automateld. Jävla patrask.
Citera
2020-06-08, 15:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Redundant vet jag inte? Du räknade på ett snitt över alla dagar i juni (varav flera har stor eftersläpning) medan det rullande medelvärdet är en bättre indikator eftersom man bortser från de 10 senaste dagarna.

Det var redundant eftersom jag skrev att vi troligtvis hamnar runt 30.
Citera
2020-06-08, 15:49
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Det har jag sagt (nästan) hela tiden....
Våra siffror i Sverige över döda o IVA beror främst på en annorlunda "befolkningssammansättning".
(Läs fler invandrare)
Och därför hade en lockdown knappast påverkat siffrorna.
Och FHM har ju data på de döda och har antaglitvis dragit samma slutsatser redan tidigt.
Om jag fattat dig rätt så finns det siffror på att invandrare är överrepresenterade i statistiken? Och det skulle bero på annat än sociala faktorer som boende och famijesammansättning (som t.ex. avsaknad på de nu påstådda T-cellerna hos en viss del av befolkningen). Om jag fattat det rätt skulle Sveriges höga andel invandrare vara orsaken till de höga dödstalen jämfört med era grannländer.

Statistiken här i UK pekar inte alls i den riktningen, kan jag säga, men jag är intresserad av teorin.
Citera
2020-06-08, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Ja se på sjutton! Bra att det kommit igång på vissa ställen då och hoppas den där stapeln går spikrakt uppåt fortsatt.

Vetefaan om det är så positivt om den skulle fortsätta spikrakt uppåt(positiva fall)=)men det är ju bra att testningen ökar iallafall.
Senast redigerad av painkiler 2020-06-08 kl. 15:53.
Citera
2020-06-08, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nästa steg MÅSTE rimligtvis bli att alla som blivit exponerade för personen med påvisad Covid-19 även dem blir isolerade eller testade. Annars är testningen ingenting värt.

tror bara medvetenheten om att man får informationen att man varit närheten av en med covid-19 smitta kommer hjälpa.

Isolering och massa test på människor som eventuellt befinner sig i inkubationstid är nog inte genomförbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in