2020-06-02, 21:15
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Vårdchef: Behöver hårdare regler och fler kontroller
En ny coronavåg under sommaren kommer att slå hårt mot vården. Det säger Fredrik Sund, chef för infektionskliniken på Akademiska i Uppsala. Han vill därför se hårdare regler och att polisen blir synligare.

Han tycker också att det är olyckligt att myndigheterna signalerar att Sverige tagit sig förbi den värsta smittperioden, när läget är mycket olika på olika platser. Han påpekar att det ger en felaktig bild när smittan tvärt om ökar på flera håll.

https://omni.se/vardchef-behover-hardare-regler-och-fler-kontroller/a/OpvMdq
Citera
2020-06-02, 21:15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du menar medicinskt bevis, t.ex. PCR? Nej, det är tveksamt att det kommer dyka upp dylika bevis då man vid det tillfället inte ens visste att viruset existerade. Det skulle i så fall vara om man av någon anledning har kvar blod från en patient.

Jag blev ju själv sjuk i mitten av Januari (jag misstänker att jag blev smittad i London dagen innan nyårsafton). När jag tog kontakt med min GP så avfärdades jag direkt som COVID-19-misstänkt då jag inte varit i Kina. ALLA symptom stämde och jag blev sedan i April testat positiv för antikroppar. Det första fallet i UK konstaterades sedan 31 Januari, två veckor EFTER jag varit sjuk.

Aj aj aj, det faller en extra tung börda på ”patient” noll. Jag menar, du ser ju resultatet hur det ser ut nu.
Citera
2020-06-02, 21:17
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Har du någon källa till det där?
Nej.
Citera
2020-06-02, 21:18
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Norge har officiellt 236 döda idag.Dom tillhör de länder som skött det bäst men har också en fördel av att landet är glest befolkat. Lättare att isolera smittan.

Sverige räknas nog också som ett glest befolkat land.

EDIT: tack för info!
Citera
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Så du menar att Socialstyrelsen dagligen har stått och ljugit om denna överkapacitet på ca 30% gällande IVA-platser under denna pandemi? Jag har också förstahandsinfo från 3 läkare från 3 olika sjukhus här i Sthlm och IVA-platser har funnits till dom som bedömts klara av det. I annat fall har dom flyttats till andra regioner.
Platser har funnits men inte personal, det har väl stått ganska klart länge, att de behållt en viss kapacitet är också självklart av de anledningar som jag skrev, främst för att inte behöva neka yngre. Eftersom vissa behöver ligga i respirator länge var de tvugna att ha en viss buffert. Det är lättare att ge äldre morfin eller neka intensivvård än att rycka respiratorn för att den behövs för någon med bättre chanser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Suck var ju 4 000 nyss... fan va folk dör! Vad har Norge?

Ja vad har de andra länderna?
Norge och Danmark och Finland har normalt förnuft och överlevnadsinstinkt.
Man vidtar åtgärder när en fara visar sig.
Man vill att nationen och människorna ska klara sig.
Man är ansvarsfulla.

Men inte bara ansvarskänsla utan även beslutsamhet.

Jag kollade siffrorna för den senaste veckan : Sverige fortfarande sämst i världen: 5,34 döda /miljon /dygn.
(som jämförelse England 3,8 och Italien 1,25)
Citera
2020-06-02, 21:19
Medlem
Hur många har dött hittills i år jämfört med förra året samma tidsperiod?
Citera
2020-06-02, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pantheradus
I ju med din erfarenhet, så tror jag? Att du har bra insyn i hur det är. Det är tacksamt med er som jobbar inom vården...

Men jag tänker inte på äldre som behöver "just respiratorvård", utan som behöver komma till sjukhus "för bedömning" (och alla kanske inte får genomgående bedömning). De kanske har en sekundär bakteriell pneumonia som kan botas eller något annat, eller behöver näring, eller möjligen syrgas. Jag får intrycket av att det är resursbrist som gör att vissa triageras bort, och erbjuds palliativ vård. Men jag kan förhoppningsvis ha fel....
Sedan kanske respiratorvård ändå kan rädda en viss procent (vet ej ur stor), men det är en resursfråga vad det är värt och hur lyckosamt det blir, tyvärr.
Det är min bild att det var brist på IVA-platser i början av epidemin men att man snabbt ökade kapaciteten till ungefär dubbla antalet.
Citera
2020-06-02, 21:20
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Förmodligen är över 40 procent smittade.

Flockimmunitet

>40%?

Inte en chans...:

https://www.covid19app.lu.se/kartor-resultat/kartor
Citera
2020-06-02, 21:20
Medlem
virvelbaggs avatar
Kollade på klippet med Mikael Damberg i Morgonstudion och blev helt paff. Men vad seger han?
Han pratar om att turism som vi får från andra länder (typ från Köpenhamn till Skåne) inte kommer påverka smittspridningen för när vi fick in smittan i Sverige var det inte via turism utan det var när svenskar åkte utomlands och kom tillbaka med smittan. Men hur kan det vara ett resonemang? Det ena utesluter ju inte det andra. Har seger att grann regionerna på Norska sidan gränsen har mer smitta en regionerna på Svenska sidan. Stämmer det?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/inrikesministerns-stod-till-skaningarna-skapar-mycket-upprordhet
Citera
2020-06-02, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Men det finns ingen statistik på det.
Nej det är ju en bedömning patientansvarig läkare gör utifrån klinisk verklighet.
Citera
2020-06-02, 21:23
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Kollade på klippet med Mikael Damberg i Morgonstudion och blev helt paff. Men vad seger han?
Han pratar om att turism som vi får från andra länder (typ från Köpenhamn till Skåne) inte kommer påverka smittspridningen för när vi fick in smittan i Sverige var det inte via turism utan det var när svenskar åkte utomlands och kom tillbaka med smittan. Men hur kan det vara ett resonemang? Det ena utesluter ju inte det andra. Har seger att grann regionerna på Norska sidan gränsen har mer smitta en regionerna på Svenska sidan. Stämmer det?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/inrikesministerns-stod-till-skaningarna-skapar-mycket-upprordhet

Vilseledande nonsens.

Tyvärr blir säkert några lurade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in