2020-06-08, 13:54
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Som dom flesta misstänkt så muterar viruset och blir ”snällare”

https://www.expressen.se/tv/nyheter/bara-nyheter/coronaviruset-muterar-och-blir-troligtvis-snallare/

Låt oss hoppas det. Har även kommit upplyftande nyheter ifrån Italien, utav samma karaktär. Om inget oförutsett sker inom juni, så kan man lite andas ut.

(ungefär så)
Citera
2020-06-08, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag har inte argumenterat för att stänga landgränserna (för varutransporter och arbetspendling, men däremot för nöjesresor). Vad diskussion handlar om är att man inte vidtog några skyddsåtgärder på Arlanda, utan lät smittan fritt flöda in i landet. Och jag konstaterar i det sammanhanget att Arlandas förutsättningar på inget som helst sätt skiljer sig från andra internationella flygplatser, vare sig de ligger på öar, halvöar eller fastland. För en flygplats är den omgivande geografin irrelevant. Flygplan rör sig som bekant genom luften, på drygt 10 km höjd. Det är fullkomligt irrelevant ur smittskyddssynpunkt ifall det som befinner sig nedanför det flygande planet är torra land eller öppet hav.

Sverige har inte smittats landvägen. Ur corona-synvinkel är Sverige i praktiken en ö. Därmed håller inte bortförklaringen "jamen NZ består ju av öar och ligger mitt ute i havet". Det är en bortförklaring man möjligen kunde acceptera för Tjeckien eller Belgien, men inte för Sverige.
Sure, det mesta kom nog med flyg.

Däremot är det inte helt sant att man låtit det flöda fritt. Man smittspårade alpresenärerna från de aktuella områdena och satte dem i karantän. Men det räckte ju inte. DNA-spårningen av viruset har ju i efterhand visat att Sverige fick in smitta från sportlovsresenärer till bland annat Storbritannien, Spanien och USA. Länder som inte hade ett enda bekräftat fall vid tillfället.
Citera
2020-06-08, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://unherd.com/2020/06/karl-friston-up-to-80-not-even-susceptible-to-covid-19/

Det här är oerhört intressant! Enligt dessa brittiska forskare är 80 procent av oss inte mottagliga för covid-19, för att vi har ett immunsvar redan på T-cell-nivå. Frågan är om man då ändå utvecklar antikroppar mot coronaviruset - det kanske man inte gör, i och med att det inte behövs? I så fall kan man vara immun trots att man får tillbaka ett negativt antikroppstest. Jag har hört någonstans att det är väldigt svårt och dyrt att testa för T-celler - det är synd!

Andelen som är medfött immuna ska också vara mycket högre i Tyskland än i England enligt dessa, och det borde väl båda gott för oss? Vi har fler gener gemensamt med tyskar än med britter.

Bådar gott för etniska svenskar ja, något vi redan fått bekräftat i UK, att svarta dör fyra gånger mer än vita. Rimligtvis gäller detsamma i Sverige. Hur många etniska svenskar som inte bor inom äldreomsorgen har dött ens? Det lär ju vara några stycken iallafall. Men detta lär vi aldrig få veta.
Citera
2020-06-08, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Om det skulle visa sig stämma, så gjorde Norge, Finland och Danmark rätt!
Och svenska FHM och regering bör ställas inför rätta för folkmord.😷😷😷😷😷

Ja det e lätt att säga vad som är rätt eller fel när man har facit i hand,
Vi kommer kunna kolla överdödligheten senare och inse att det dog inte fler i Sverige än andra länder...
Citera
2020-06-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Låt oss hoppas det. Har även kommit upplyftande nyheter ifrån Italien, utav samma karaktär. Om inget oförutsett sker inom juni, så kan man lite andas ut.

(ungefär så)

Kul du oxo hört det, hittar inte länken nunor det...
Lägg gärna ut länken om du hittar
Citera
2020-06-08, 14:01
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Bådar gott för etniska svenskar ja, något vi redan fått bekräftat i UK, att svarta dör fyra gånger mer än vita. Rimligtvis gäller detsamma i Sverige. Hur många etniska svenskar som inte bor inom äldreomsorgen har dött ens? Det lär ju vara några stycken iallafall. Men detta lär vi aldrig få veta.
Vad menas med svarta i detta sammanhanget?
Det har i Stockholms-området varit en relativt stark överrepresentation av människor från Asyrien som har avlidit i covid-19.

Och i järva-området var det många somalier som avled (men dessa kan så klart klassas som "svarta".)

Om tyskar har klarat sig mildare än britter, vilken typ av britter menar man då?
Skottar eller normander?
Citera
2020-06-08, 14:02
Bannlyst
Jag skrev 30-40 nya dödsfall, tippade på 36, men det bidde 35 😷😷😷
Citera
2020-06-08, 14:03
Medlem
35 döda.
Citera
2020-06-08, 14:03
Medlem
De flesta verkar vara överens om äldrevårdens totala haveri och att viruset i sig nu har påvisat hur mycket som behöver förbättras inom sektorn. Jag tror också att det finns en del förbättringar att göras men det är inte så bra att förhastat smälla på med genomgripande förändringar som sedan visar sig inte alls gynna den grupp man vill gynna, nämligen de multisjuka äldre-äldre, men har kostat desto mer.

Den potentiellt farliga utvecklingen i virusets efterförlopp är att populism får styra.

Så vad är egentligen äldrevårdens problem om vi försöker bortse från smådetaljer som bara grusar helheten? Är inte problemet att Sverige och alla delar av världen som kan jämföras med Sverige står med en stor grupp multisjuka äldre-äldre som har usel livskvalitet? Det finns ett väldigt stort värde och hälsomässig vinning i att försöka skjuta upp den här livsfasen men när den väl inträtt finns det ett lika stort värde i att inte förlänga den. Om det i efterförloppet kommer krav och åtgärder som bara resulterar i det sistnämnda så kommer i alla fall jag betrakta det som ett totalt haveri, större haveri än virusdöden. Jag säger inte att problemet är lätt att lösa men det är oetiskt att inte väga in vad förstärkt sjukvårdsfokus inom äldreomsorgen kan resultera i.
Citera
2020-06-08, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Viruset blir snällare har forskare i Italien redan upptäckt hittat tyvärr inte länken nu....
Evolutionen gör att viruset vill inte förgöra som värld den sitter o gottar sig på,
Viruset håller Mao på att anpassa sej till människan

Det är två läkare i Italien som har sagt det. Varav en läkare också sagt att man inte skall vara för "alarmistisk" om en andra våg, och att Italien måste öppna upp nu, man kan inte terrorisera landet, osv. Så man kan fundera lite på dennes ev. motiv.

Sedan har hälsoministeriet sagt att de vill se säkra vetenskapliga bevis först, innan de ändrar råden om att hålla avstånd, osv.

Med det sagt så hoppas jag absolut också att det blir snällare, så kan det ju bli med virus efter ett tag. Jag skulle inte helt ropa hej dock, innan vi får se mer ordentlig forskning och gärna från flera olika länder, så man ser att det blir samma utveckling på flera ställen.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-italy-virus/new-coronavirus-losing-potency-top-italian-doctor-says-idUSKBN2370OQ
Citera
2020-06-08, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://unherd.com/2020/06/karl-friston-up-to-80-not-even-susceptible-to-covid-19/

Det här är oerhört intressant! Enligt dessa brittiska forskare är 80 procent av oss inte mottagliga för covid-19, för att vi har ett immunsvar redan på T-cell-nivå. Frågan är om man då ändå utvecklar antikroppar mot coronaviruset - det kanske man inte gör, i och med att det inte behövs? I så fall kan man vara immun trots att man får tillbaka ett negativt antikroppstest. Jag har hört någonstans att det är väldigt svårt och dyrt att testa för T-celler - det är synd!

Andelen som är medfött immuna ska också vara mycket högre i Tyskland än i England enligt dessa, och det borde väl båda gott för oss? Vi har fler gener gemensamt med tyskar än med britter.

Jag har sett intervjun, drog inte den slutsatsen, snarare att man inte vet, D-vitaminbrist nämns väl också som en förklaring t ex, som jag förstår det är det bara hypoteser utifrån matematiska modeller.

Deras vanliga modeller har gått bet, nu måste man hitta någon orsak till att dessa inte funkar. Friston tillhör väl för övrigt alarmisterna (Ferguson m.fl.) som räknade totalt fel inledningsvis om jag inte misstar mig.

Skulle ta det där med en stor nypa salt.
Citera
2020-06-08, 14:06
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
35 döda.
Är det fler än förra måndagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto