2020-06-08, 13:16
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Förmågan att se vartåt det barkar...

5 mars

Livsfarliga råd till vården och samhället om risker med coronaviruset

Anders Jansson, överläkare

Jag ifrågasätter Folkhälsomyndighetens råd att människor som är direkt hemkomna från extrema högriskområden som Iran eller norra Italien ska återgå direkt till arbetet och i övrigt vanliga aktiviteter, i synnerhet om de arbetar med människor som har hög risk att dö i en eventuell infektion.

Påståendet att asymtomatiska bärare inte är smittsamma är mycket kontroversiellt.

När det potentiella utfallet är katastrofalt måste man som myndighet undvika att ens ta mycket små risker.

https://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2020/03/Fullstandigt-felaktiga-rad-till-varden-om-risker-med-coronaviruset/

Taxiförare sjuka – hämtade skidturister från Arlanda
https://omni.se/taxiforare-sjuka-hamtade-skidturister-fran-arlanda/a/K34BRG

artikeln som refereras https://www.svd.se/vi-som-korde-hem-folk-fran-arlanda-smittades

Taxichaufförerna bor ju nånstans,

de smittade andra i hushållet,

som i sin tur gick till affärer och handlade, var i tvättstugan, tog i dörrhandtag osv

och så var samhällssmittan igång.
Citera
2020-06-08, 13:16
Medlem
Det har ju varit en del spekulation kring att vissa redan är skyddade mot COVID-19 genom T-celler, som de fått från att de exponerats för andra coronavirus i stor utsträckning.

Finns det någon statistik över hur många som har småbarn i hushållet, av de som dött? Det skulle vara intressant, eftersom de som umgås med småbarn får så mycket luftvägsinfektioner.
Citera
2020-06-08, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Som jag svarade någon annan, poängen är att NZ kan relativt enkelt ”stänga” alla gränser, eftersom deras infrastruktur inte sitter ihop med andra länder. I Sverige så får det väldigt allvarliga ekonomiska konsekvenser om man stänger landgränsen under lång tid.
Jag har inte argumenterat för att stänga landgränserna (för varutransporter och arbetspendling, men däremot för nöjesresor). Vad diskussion handlar om är att man inte vidtog några skyddsåtgärder på Arlanda, utan lät smittan fritt flöda in i landet. Och jag konstaterar i det sammanhanget att Arlandas förutsättningar på inget som helst sätt skiljer sig från andra internationella flygplatser, vare sig de ligger på öar, halvöar eller fastland. För en flygplats är den omgivande geografin irrelevant. Flygplan rör sig som bekant genom luften, på drygt 10 km höjd. Det är fullkomligt irrelevant ur smittskyddssynpunkt ifall det som befinner sig nedanför det flygande planet är torra land eller öppet hav.

Sverige har inte smittats landvägen. Ur corona-synvinkel är Sverige i praktiken en ö. Därmed håller inte bortförklaringen "jamen NZ består ju av öar och ligger mitt ute i havet". Det är en bortförklaring man möjligen kunde acceptera för Tjeckien eller Belgien, men inte för Sverige.
Citera
2020-06-08, 13:26
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Fortfarande stabilt och lugnt i skåne, jag tror inte vi kommer få någon boom!

• Totalt antal konstaterade fall i Skåne: 2005 (+13)
• Totalt antal provtagna i Skåne: 20095 (+1248)
• Antal covid-patienter som vårdas på sjukhus i Skåne idag: 77 (+7), varav i intensivvård 15 (+-0)
• Totalt antal covid-positiva som avlidit: 217 (+2)

Senast uppdaterad: 8/6 kl 12.15

(Under helgen redovisar Region Skåne inte alla siffror)

Källa: Region Skåne
Nej förmodligen inte. Men r-värdet verkar ligga stabilt på ca 1 vilket suger. Hoppas semester/lov pressar ner R-värdet något så kurvan börjar dala.
Citera
2020-06-08, 13:33
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Nej förmodligen inte. Men r-värdet verkar ligga stabilt på ca 1 vilket suger. Hoppas semester/lov pressar ner R-värdet något så kurvan börjar dala.

Mmm-m...

Sen var det dessa BLM-"demonstrationer" även...

(inte bara för Sverige skall sägas)
Citera
2020-06-08, 13:36
Medlem
Som dom flesta misstänkt så muterar viruset och blir ”snällare”

https://www.expressen.se/tv/nyheter/bara-nyheter/coronaviruset-muterar-och-blir-troligtvis-snallare/
Senast redigerad av hemorojdbiff 2020-06-08 kl. 13:39.
Citera
2020-06-08, 13:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Mmm-m...

Även studentutspringet där många blåste i visselpipor kan bli en katalysator?
Citera
2020-06-08, 13:37
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Mmm-m...

Jag kollade på tåget i Malmö, medelåldern var typ 14 år och majoriteten tjejer. Tror inte dom kommer trissa upp numret på varken bekräftade sjuka, inlagda på sjukhus eller döda. Och väldigt många hade ansiktsmasker. Många fler än vad trodde Svenskar skulle ha.

Stod på balkongen och glodde när dom drog förbi
Citera
2020-06-08, 13:38
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Även studentutspringer där många blåser i visselpipor kan bli en katalysator?

Studenterna har ju umgåtts och hängt utanför skolan under hela pandemin, ingen större skillnad
Citera
2020-06-08, 13:38
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGpQ0x/fyra-av-fem-kan-vara-skyddade-mot-covid-19

Citat:
Jag presenterar bara metoderna för folk vilkas jobb det är att utforska dessa hypoteser. Jag misstänker att när det har gjorts så kommer resultatet bli att den icke mottagliga andelen av befolkningen är omkring 80 procent, säger Friston.

Den brittiske hjärnforskarens hypotes stöds av nyligen publicerade forskningsresultat i den vetenskapliga tidskriften Cell. Studien visar att det finns T-celler som är motståndskraftiga mot coronaviruset hos mellan 40 och 60 procent av de som inte har exponerats för viruset. Det kan bero på att T-cellerna känner igen det nya coronaviruset sars-cov-2 eftersom de tidigare aktiverats av vanligt förekommande förkylnings-coronavirus.

Uppemot 80 procent av världens befolkning kan ha ett inbyggt skydd mot covid-19.
Citera
2020-06-08, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det har ju varit en del spekulation kring att vissa redan är skyddade mot COVID-19 genom T-celler, som de fått från att de exponerats för andra coronavirus i stor utsträckning.

Finns det någon statistik över hur många som har småbarn i hushållet, av de som dött? Det skulle vara intressant, eftersom de som umgås med småbarn får så mycket luftvägsinfektioner.
Det kan nog ligga något i det du säger.

På förskolan där jag jobbar har personalen varit frisk under hela denna tiden. Det befarades att förskolor i Sverige eventuellt skulle få stänga ned pga personalbortfall, men mig veterligen har det varit förvånansvärt lugnt runtom i hela riket.
Senast redigerad av Olbars 2020-06-08 kl. 13:44.
Citera
2020-06-08, 13:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ska ni hälsa på i Tyskland? Det blir karantän om man uppehållit sig i Sverige.

Menschen, die sich in Schweden aufgehalten haben, müssen nach ihrer Einreise nach Niedersachsen zunächst für zwei Wochen in Quarantäne. Das hat das niedersächsische Gesundheitsministerium am Sonntag mitgeteilt. Der Grund: Schweden habe die sogenannte Inzidenz von 50 Coronavirus-Infizierten pro 100.000 Einwohner am Wochenende überschritten.

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/Einreise-aus-Schweden-Erst-mal-in-Quarantaene,corona3368.html

Bundesländerna bestämmer ju detta själva, och man måste inte precis åka till Niedersachsen. Min dotter och jag skulle egentligen hälsa på min väninna och hennes dotter i Stuttgart, som ligger i Württemberg-Baden, och där verkar de inte ha bestämt sig ännu. Jag hittar bara detta allmänna för hela Tyskland på deras staddssida, och det är illa (ur en turists synvinkel, för dom är det bra såklart):

Was passiert, wenn bei einer Grenzkontrolle ein Corona-Verdachtsfall festgestellt wird?
Bei Anhaltspunkten für eine Erkrankung mit dem Coronavirus im grenzüberschreitenden Verkehr nach Deutschland wird die Bundespolizei unverzüglich die Gesundheitsbehörden hinzuziehen. Sie können Corona-Tests durchführen, Einreisende an der Grenze zurückweisen oder Quarantäne anordnen.

Man kan alltså fastna i en tvångskarantän, som man inte kan styra själv var den blir, om man fastnar i en poliskontroll och har symptom...

Annars heller: det är ju både påträngande och inte särskilt kul, att begära att värdfolket först ska låta en bo hos dom och hålla sig inne i 14 dagar, innan man kan börja gå ut på dom kul saker som man hade planerat... Så det blir nog inget Tyskland denna sommar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in