Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Ska ni hälsa på i Tyskland? Det blir karantän om man uppehållit sig i Sverige.
Menschen, die sich in Schweden aufgehalten haben, müssen nach ihrer Einreise nach Niedersachsen zunächst für zwei Wochen in Quarantäne. Das hat das niedersächsische Gesundheitsministerium am Sonntag mitgeteilt. Der Grund: Schweden habe die sogenannte Inzidenz von 50 Coronavirus-Infizierten pro 100.000 Einwohner am Wochenende überschritten.
https://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/Einreise-aus-Schweden-Erst-mal-in-Quarantaene,corona3368.html
Bundesländerna bestämmer ju detta själva, och man måste inte precis åka till Niedersachsen. Min dotter och jag skulle egentligen hälsa på min väninna och hennes dotter i Stuttgart, som ligger i Württemberg-Baden, och där verkar de inte ha bestämt sig ännu. Jag hittar bara detta allmänna för hela Tyskland på deras staddssida, och det är illa (ur en turists synvinkel, för dom är det bra såklart):
Was passiert, wenn bei einer Grenzkontrolle ein Corona-Verdachtsfall festgestellt wird?
Bei Anhaltspunkten für eine Erkrankung mit dem Coronavirus im grenzüberschreitenden Verkehr nach Deutschland wird die Bundespolizei unverzüglich die Gesundheitsbehörden hinzuziehen. Sie können Corona-Tests durchführen, Einreisende an der Grenze zurückweisen oder Quarantäne anordnen.
Man kan alltså fastna i en tvångskarantän, som man inte kan styra själv var den blir, om man fastnar i en poliskontroll och har symptom...
Annars heller: det är ju både påträngande och inte särskilt kul, att begära att värdfolket först ska låta en bo hos dom och hålla sig inne i 14 dagar, innan man kan börja gå ut på dom kul saker som man hade planerat... Så det blir nog inget Tyskland denna sommar.