2020-06-07, 19:48
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Därför att de flesta av befolkningen inte få komplikationer, vilket krävs för lungskador, utan har en mycket mild infektion.

Men är det inte konstigt att nästan hälften av 40 dykare på en bas - som man tänker sig bör ha varit starka, friska och hyfsat unga från början - blev så sjuka? Har du någon teori om det? Det enda jag kan tänka mig, är att dykningen i sig tär på kroppen, så att de inte var så friska längre som de kanske själv trodde (och därför oförsiktiga i omklädningsrummet och duschen)...
Citera
2020-06-07, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
CFR är svårt att beräkna o IFR ännu värre. Dock kan vi med bra antikroppsmätningar o överdödlighet komma nära för covid19 med IFR.

Jämföra CFR o IFR med influensa är svårt då tom CFR för covid19 varierar kraftigt pga antal tester. IFR är ännu värre pga väldigt få/dåliga antikroppsmätningar för influensa. Hittar typ inga bra mätningar.
Nja det kommer att bli vanskligt. Alla verkar ju inte få antikroppar trots att de genomlidit infektionen.

Annars är naturligtvis antikroppstester det man använder för att beräkna den korrekta letaliteten men för just detta virus verkar det svårt.
Citera
2020-06-07, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vi vet att väldigt få dör.

Vet vi? Hur vet vi det?
Citera
2020-06-07, 19:51
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Vet vi? Hur vet vi det?
Vad menar du?
Genom den officiella statistiken såklart.
Finns väl ingen som ifrågasätter Sydkoreas statistik vad jag vet?
Citera
2020-06-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Fast det där fetstilade är baserat på - vad? Vi testar ju inte folk som inte folk som inte är rejält sjuka, så varifrån har klinikerna fått information om sjukdomsförloppet hos "de flesta"?
Det är naturligtvis vad de ser när folk söker vård och testas positivt för SARS-CoV-2. Det är ju bara en liten fraktion som behöver läggas in på sjukhus av de som testar positivt (jag vet inte hur stor men majoriteten behöver INTE IV). De har en lindrig infektion medan vissa drabbas värre.

Men som sagt, du behöver inte ta till dig det här men jag litar mer på dessa kliniker än på någon godtycklig postare här i tråden.
Citera
2020-06-07, 19:54
Medlem
Citat:
Fast det är väl inte så konstigt egentligen.

Om FHM och regeringen hela tiden tonar ner faran både genom ord och handling så tolkar väl många människor det som att faran är överdriven?!

Det gäller inte bara Sverige. Det gäller flertalet nationer i världen. Tusentals i Köpenhamn. Tusentals i Oslo och London. För att inte tala om vad som pågår USA. Folk vill inte längre vara underkuvade. Man vill ut och träffa folk och man skiter i konsekvensen. Man pallar helt enkelt inte längre.
Citera
2020-06-07, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men är det inte konstigt att nästan hälften av 40 dykare på en bas - som man tänker sig bör ha varit starka, friska och hyfsat unga från början - blev så sjuka? Har du någon teori om det? Det enda jag kan tänka mig, är att dykningen i sig tär på kroppen, så att de inte var så friska längre som de kanske själv trodde (och därför oförsiktiga i omklädningsrummet och duschen)...
Jag vet inte är det korrekta svaret.

Et mer inkorrekt svar byggd på en lös hypotes är att det har med antalet ACE-receptorer göra, på så sätt att dyjare har fler spdana receptorer. Möjligen också att dykare stressar sina lungor mer än andra och har mikroskopiska bristningar i lungepitelet vilka skulle kunna fungera som inkörsport för virus.

Men det är bara gissningar.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-06-07 kl. 19:58. Anledning: Förtydligande.
Citera
2020-06-07, 20:02
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Jag vet inte är det korrekta svaret.

Et mer inkorrekt svar byggd på en lös hypotes är att det har med antalet ACE-receptorer göra, på så sätt att dyjare har fler spdana receptorer. Möjligen också att dykare stressar sina lungor mer än andra och har mikroskopiska bristningar i lungepitelet vilka skulle kunna fungera som inkörsport för virus.

Men det är bara gissningar.

Menar du att de skulle utveckla fler ACE-receptorer för att de dyker?

Ja, det andra tror jag mer på. Ibland blir det ju övertryck i luften från tuberna (jag har dykt lite själv).
Citera
2020-06-07, 20:04
Medlem
Citat:
Vad menar du?
Genom den officiella statistiken såklart.
Finns väl ingen som ifrågasätter Sydkoreas statistik vad jag vet?

Även i sverige så finns det ett mörkertal när det gäller döda. För det första så registrera länder dödsorsaken väldigt olika, även bland de bekräftade c19 fallen. Fick personen med c19 hjärtinfarkt så kan de skriva hjärtinfarkt, fick de lunginflammation så kan de skriva det som dödsorsaken etc. Men vad de flesta har gemensamt är att personen måste ha dött på sjukhuset och åtminstone ha varit diagnostiserat med c19 innan de dog för de ska komma upp i statistiken.

Så oundvikliga så finns det ett mörkertal i alla länder, och de länder som inte testar går i synnerhet inte att lita på när det gäller den officiella dödsstatistiken i c19.

Tror du att alla som dör oavsett orsak blir testade om de hade c19 i alla länder, och det rapporteras in? Det tror jag inget land gör.
Citera
2020-06-07, 20:04
Medlem
Citat:
Fast det är väl inte så konstigt egentligen.

Om FHM och regeringen hela tiden tonar ner faran både genom ord och handling så tolkar väl många människor det som att faran är överdriven?!

Håller med om att det är idiotiskt av FHM och regeringen att sända några positiva signaler alls. Men det är ju iofs inte det fösta idiotiska dom gör.
Dock fungerar det bra för mig att använda min egen hjärna.
Citera
2020-06-07, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
I Brasilien har de delstater som ligger i Amazonas, med tropiskt klimat, drabbats värst, medan delstater längst i syd, med tempererat klimat, har betydligt färre coronafall.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/62/COVID-19_outbreak_Brazil_per_capita_cases_map.svg/800px-COVID-19_outbreak_Brazil_per_capita_cases_map.svg.png

Temperaturer idag:

Manaus, Amazonas: 27 grader
Porto Alegre, Rio Grande do Sul: 17 grader

Att influensavirus visar ett säsongsmönster som motsvarar väderleken behöver inte betyda att det nya coronaviruset gör det. Och det finns gott om virus som trivs i tropikerna - dengue, zika, ebola, osv.
Som jag skrev innan, tropiska länder har inte samma säsongsvariation. Tropiska länder har influensa året om.

Med det sagt så utvecklades COVID-19 mycket mer explosivt i Wuhan och i Europa jämfört med Brasilien.

Sen så kan man inte använda faktumet att det sprids i värme som argument för att det inte skulle spridas ännu bättre på vintern.
Citera
2020-06-07, 20:07
Medlem
Citat:
Det är naturligtvis vad de ser när folk söker vård och testas positivt för SARS-CoV-2. Det är ju bara en liten fraktion som behöver läggas in på sjukhus av de som testar positivt (jag vet inte hur stor men majoriteten behöver INTE IV). De har en lindrig infektion medan vissa drabbas värre.

Men som sagt, du behöver inte ta till dig det här men jag litar mer på dessa kliniker än på någon godtycklig postare här i tråden.
Så när de skriver

"De flesta som smittas med SARS-CoV-2 märker inte så mycket. De får en mild infektion i de övre luftvägarna."

.. så menar de folk som söker vård och testas positivt? Söker man vård om man inte "märker så mycket"?

Det här blir lika mystiskt när man läser FHM:s informationssidor. De skriver:

Citat:
De allra flesta som blir sjuka behöver inte söka vård eftersom besvären brukar gå över av sig själva, och därmed finns det inget behov av att provta för förekomst av viruset.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

Hur vet man att de allra flesta som blir sjuka i covid-19 inte behöver söka vård när man inte provtar de som inte söker vård?

Och varför anser FHM att det inte finns något behov att provta dem, när smittskyddslagen säger att man har en skyldighet att smittspåra och att den som har en allmänfarlig sjukdom är skyldig att testa sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in