2020-06-07, 18:19
Medlem
Igår berättade en kompis på Facebook att hon skulle ut till Erikslunds köpcentrum i Västerås för att handla en sak till hemmet då hon behövde en sak som gått sönder. Vakter överallt och det var fullt på parkeringen. Hon vägrade gå in. Folk fick visst för sig att om det är ok att resa är det ok att shoppa.

Så går det när regeringen till vilket pris som helst vill rädda turistnäringen
Citera
2020-06-07, 18:22
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash

Nu hakar du upp dig för mycket på den lilla delen, min vän Jag skrev OM det nu vore så att viruset mirakulöst överlevde reningsprocessen så är det nog så små mängder virus kontra vatten att man knappast skulle bli sjuk.

Är ju oavsett irrelevant eftersom viruset i avloppen är dött.

Men det du är inne på är faktiskt en grej jag tänkt på länge. Det har ju sagts att man inte kan bli sjuk om viruset hamnar i magen via t ex mat eftersom det dör där, men samtidigt har det även sagts att bajs är smittsamt. Så hur går det ihop?

Visst är det konstigt när man ser att det inte går ihop..........Skit eller piss är väl samma sak. Alla kroppsvätskor kan smitta skulle jag tro.
Citera
2020-06-07, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Men dom smittade blir fler.

Kan ju bero på ökad testning eller något helt annat.

Tegnell sa ju för några veckor att R0 värdet i Sverige är under ett.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7464984

Det är ju bullshit, smittspridningen minskar inte alls.
Citera
2020-06-07, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Igår berättade en kompis på Facebook att hon skulle ut till Erikslunds köpcentrum i Västerås för att handla en sak till hemmet då hon behövde en sak som gått sönder. Vakter överallt och det var fullt på parkeringen. Hon vägrade gå in. Folk fick visst för sig att om det är ok att resa är det ok att shoppa.

Så går det när regeringen till vilket pris som helst vill rädda turistnäringen

Skulle hon turista i ett köpcentrum?

Du är medveten om att turistnäringen är lika med folkhälsa? Dvs den försörjer hela samhällen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Han skriver:
"Smittskyddslagen är tvingande i fall med samhällsfarlig smitta. Den tvingar sjukvården att testa, smittspåra och isolera misstänkta fall"

Det har han hittat på själv. Det står inte så i smittskyddslagen.

Däremot står det att man ska ta hänsyn till "allas lika värde". Själv tycker jag det är trams men när Tegnell antydde det fick han ju skit här. Då var inte smittskyddslagen särskilt viktig.
Smittskyddslagen 1 kap.

3§ Med samhällsfarliga sjukdomar avses allmänfarliga sjukdomar som kan få en spridning i samhället som innebär en allvarlig störning eller överhängande risk för en allvarlig störning i viktiga samhällsfunktioner och som kräver extraordinära smittskyddsåtgärder.

De allmänfarliga sjukdomarna och vissa andra smittsamma sjukdomar skall anmälas eller bli föremål för smittspårning enligt bestämmelserna i denna lag. Sådana sjukdomar benämns anmälningspliktiga sjukdomar respektive smittspårningspliktiga sjukdomar.

Smittskyddslagen 3 kap.

9 § Om det finns risk för spridning av en samhällsfarlig sjukdom får smittskyddsläkaren besluta att den som har eller kan antas ha varit utsatt för smitta av sjukdomen skall hållas i karantän i en viss byggnad, i en avgränsad del av en byggnad eller inom ett visst område. Ett sådant beslut innebär förbud att lämna byggnaden, del av byggnaden eller området samt förbud att ta emot besök där.

10 § Om en samhällsfarlig sjukdom har eller misstänks ha fått spridning inom ett avgränsat område utan att smittkällan eller smittspridningen är fullständigt klarlagd, får Folkhälsomyndigheten besluta att ett visst område ska vara avspärrat. Ett beslut om avspärrning innebär förbud för den som vistas i området att lämna det och förbud för den som befinner sig utanför området att besöka det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Tegnell sa ju för några veckor att R0 värdet i Sverige är under ett.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7464984

Det är ju bullshit, smittspridningen minskar inte alls.

Källa på att den inte minskar? Varför minskar dödsfall och sjukhusfall?
Citera
2020-06-07, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jo men menade bara att det slår extra kraftigt på små kommuner. Älvkarleby har strax under 10 000 invånare.

20 döda per 10 000 invånare innebär i praktiken att 19 personer har dött.
Ja OK. Naturligtvis är det som du skriver.
Citera
2020-06-07, 18:28
Medlem
Regeringens miljardsatsning på coronatest och smittspårning kan vara bortkastad om inte anhöriga till sjuka sätts i karantän.

Forskare vill att man i Sverige lyssnar på WHO och studier och tar hänsyn till smittade utan symtom. Att man därmed skall sätta anhöriga till sjuka i karantän.

Samt följa WHOs rekommendationer om munskydd i kollektivtrafik, butiker.

Björn Olsen är med. Forskarna tar upp dessa saker ställt till politikerna, som frågor.

https://www.dn.se/debatt/26-forskare-anhoriga-till-sjuka-maste-sattas-i-karantan/
Citera
2020-06-07, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Källa på att den inte minskar? Varför minskar dödsfall och sjukhusfall?

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Varför dödsfall och iva-inlagda minskar vet jag inte.
Citera
2020-06-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Du är rolig du, Nibiru. Det var nog bara du som trodde att det skulle bli 50. Och alla de som trodde annorlunda än du fick rätt.
Var skrev jag hur många jag trodde det skulle komma?
Fakta är att det är en demokratisk rättighet att få demonstrera I Sverige.
Citera
2020-06-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Regeringens miljardsatsning på coronatest och smittspårning kan vara bortkastad om inte anhöriga till sjuka sätts i karantän.

Forskare vill att man i Sverige lyssnar på WHO och studier och tar hänsyn till smittade utan symtom. Att man därmed skall sätta anhöriga till sjuka i karantän.

Samt följa WHOs rekommendationer om munskydd i kollektivtrafik, butiker.

Björn Olsen är med. Forskarna tar upp dessa saker ställt till politikerna, som frågor.

https://www.dn.se/debatt/26-forskare-anhoriga-till-sjuka-maste-sattas-i-karantan/

Nu väntar vi på att det påpekas en felaktig punktuation i texten eller felaktig avrundning så kommer hela debattinlägget avfärdas av FHM och dess påhejare.
Citera
2020-06-07, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
FOHM har som sagt bara funnits i 6 år och Ädelreformen förstörde äldreomsorgen för 28 år sedan. Om du har minsta insyn i hur politik fungerar så borde du förstå att det är som jag skrev i något tidigare inlägg: aldrig något som händer förrän en katastrof eller kris inträffar.

Tänk så många i detta land som beredvillig lägger sin röst varje val på en kommunal verksamhet som de inte har en aning om hur den egentligen är rustad, vad den förbrukar och vad den resulterar i. Kommunernas organisationer hittar på egna priser som de delar ut till varandra och går till pressen med kommunikéer som usla journalister sväljer med hull och hår.

Sök exempelvis på priset Superkommun.

Det fanns en ramsa en gång som var: vad gör de på banken efter tre? Frågan är vad de gör på kommunerna alltid?

Viruset kom och då spelade man med de kort man hade på hand. Mot den bakgrunden tycker jag att 5000 (90 % över 70) är ganska lite. Trist, men lite.
FHM uppstod inte ur tomma intet, det var en sammanslagning av Smittskyddsinstitutet i Solna och Statens folkhälsoinstitut. Samtidigt överfördes större delen av Socialstyrelsens arbete med miljöhälsa och miljö- och folkhälsorapportering.

Jag antar att till mycket så fortsatte folk med det de hade gjort i tidigare myndighet.
Att det inte har stått rätt till i äldrevården har vi av och till blivit uppmärksammade på med olika skandaler och tillkortakommanden. Personalsituationen äldrevården var inget nytt, även om man bara följt nyhetsflödet sporadiskt. Att det kom som en ”nyhet” för Carlsson och övriga på FHM samt våra ledande politiker är märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in