2020-06-07, 14:06
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag tror inte det är fullt så enkelt för det är inte säkert att dödsfallen under normala (icke corona) år fördelar sig lika över året alla år. Man kan t ex tänka sig att influensasäsonger peakar lite olika tidpunkter olika år samt att vädret inverkar.
Dödsfallen följer samma mönster år från år, fler döda på vinter samt tidig vår, och färre under sommarmånaderna. Att 2019 och 2020 var så lika fram till mitten av mars beror troligen på att båda åren hade milda influensasäsonger. Om man jämför antal dödsfall under 2020 med genomsnittet för 2015-2019 så ser man överdödligheten jämfört med ett "genomsnittligt influensaår". 2020 har ju dock haft ovanligt få influensadödsfall precis som 2019. Det finns nog ingen anledning att tro att dödligheten under våren 2020 plötsligt skulle ha börjat avvika från siffrorna från 2019 om det inte varit för coronaviruset.

Sen kan naturligtvis siffrorna under sommaren t ex påverkas av värmeböljor som tar kål på en del gamlingar. Men under denna vår har det inte varit något avvikande väder vad jag känner till.
Citera
2020-06-07, 14:06
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
För somliga är DN:s tolkning av vad som skett mer "sant" än ursprungskällan.
Ja, för somliga är det så. För dem som inte är intellektuellt kapabla.
Citera
2020-06-07, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ironisk eller idiot?

Alla som tror att vid varje dödsfall dygnet runt klickar någon på en dödsorsaksknapp inom 5 minuter och så plingar det till i FHMs diagram direkt är idioter.

Även alla som dag in och dag ut sitter och gnäller över långsam rapportering från FHM utan att veta hur rapporteringen sker eller varför den är långsam är idioter.
Citera
2020-06-07, 14:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
För att de är tåliga och kan desinfekteras efter varje användning.

Ok, det lät som ett vettigt argument faktiskt!
Citera
2020-06-07, 14:10
Medlem
Vilken intressant diskussion om huruvida Åkesson krävt nåt eller inte. Nästan lika intressant som när nån i den här tråden kräver olika saker.
Citera
2020-06-07, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Sedan hur många veckor tillbaka, skulle du uppskatta? Jag är nyfiken, för än verkar det inte ha gett utslag i dödsstatistiken.

Nu blandas veckorna ihop och det har varit en smygande ökning men jag skulle säga att fram tills för två veckor sedan var det i alla fall möjligt att hålla 2 meters distans hyfsat bra, även om det innebar att man fick stå hela resan då alla 4-säten var upptagna av minst en person. I april var det fortfarande glest i trafiken, även under rusningstid kunde man vara några få resenärer i en hel tunelbanevagn och det var inga problem alls att sprida ut sig.

Numera sätter folk sig snett mittemot varandra i varje 4-grupp, det är fullt med folk som står vid dörrarna också så det går helt enkelt inte att undvika att stå eller sitta nära andra. Jag sitter på pendeln just nu på väg hem från jobbet, det är söndag och klockan är 14 så det är lågtrafik och ja, det är fullt överallt. Folk som kliver på vagnen tittar sig förvirrat omkring och letar efter ett tomt hörn, går igenom hela vagnen sökande efter en ledig plats men sätter sig till sist uppgivet bredvid en annan resenär. Samtidigt ropar tågpersonalen ut uppmaningar om att hålla avstånd till medresenärerna. Oh, the irony.

Jag har inte använt munskydd fram tills nu utan har istället undvikit att resa så mycket jag kan, men nu går det bevisligen inte att hålla distans så jag tänker börja följa WHO:s rekommendationer och börja använda munskydd när jag reser kollektivt. Jag var tvungen att åka till jobbet ett par dagar förra veckan och då var det smockfullt, kanske 20% färre resande än innan corona. Förväntar mig att det kommer vara ungefär som vanligt på måndag eftersom rekommendationerna att undvika resor nu tas bort.
Citera
2020-06-07, 14:11
Medlem
Otroligs avatar
Lägsta rapportsiffran denna vecka sen vecka 14. Den här veckan rapporterades 264 mot 189 vecka 14.

https://cov19swe.se/index.php#week_report

Noterar även att det rullande medelvärdet har börjat luta ganska brant nedåt efter en kort platå.
Citera
2020-06-07, 14:12
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Det här måste vara det bästa exemplet på hur man drar igång ett spinn på något genom att avsiktligen feltolka och ljuga.

Jag måste säga att jag inte har mycket till övers för SD eller Åkesson, men svensk media och intellektuellt handikappade FB-debattörer är faktiskt sju resor vidrigare i sin ohederlighet.

Citat:
Nu svarar Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson på Sverigedemokraternas krav om att Anders Tegnell ska avgå.

https://www.expressen.se/nyheter/johan-carlsons-kanga-till-akesson-omoget/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland
Jag tror att det är där skon klämmer. Löfven klarar inte av att argumentera med dessa högfärdiga akademiker och kan därför inte avsätta dem. Mannen behöver stöd och råd så han kan göra det. Annars ser vår framtid dystert ut och många fler dör.
Jag tror Löfven har ett mindervärdighetskomplex att brottas med där. Löfven som tror att gymnasieutbildning skulle vara någon sorts räddning för sysselsättningen här i landet.
Det handlar nog också om hur självsäker någon är, hur mycket kunskap de tagit till sig under livet utan att ha gått på universitet. Jag tror inte en sådan som Gunnar Sträng skulle låta någon akademiker mästra honom, trots att han inte var akademiker.
Han gick i folkskola till han var 14 år och sen läst en kort kurs i jordbrukslära vid någon folkhögskola.
Men redan som ung tyckte han om att läsa och förkovrade sig efterhand på egenhand.
Om någon mästrade situationen var det han.
Citera
Medlem
Med dessa 3 nya dödsfall så blev det denna vecka (Måndag till Söndag) i snitt 37 rapporterade dödsfall om dagen.

Det såg ut att bli lägre i början av veckan men sedan kom det konstig eftersläpning på fredagen. Har inte sett det mönstret innan. Det började som vanligt ganska lågt på Måndagen (8) och gick sedan upp under Tisdagen (65) och Onsdagen (74) för att sedan sjunka rejält på Torsdagen (20). Sen kom det en ny topp på 77 på Fredagen som var konstig. Jag har aldrig (när det gäller helgfria veckor) sett att det dippat på Torsdagen och sedan gå upp kraftigt på Fredagen.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jaha. Visserligen arbetar jag på professionell basis med COVID-19 relaterade saker, men inte på det sätt som du fått för dig. Du har helt enkelt fått fett i hjärnan. Du är dum i huvudet.
Så varför ger du dig ut för att kunna mer än andra då? Och vad anser du att jag fått för mig?

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
UK rapporterar det lägsta antalet döda för en dag mitt i en vecka sedan epidemin startade.

Och du menar att "kurvan går uppåt"..?
Herregud vilken amatör du är.

Låt oss som jobbar med detta sköta siffrorna istället.

Nog låter det som om du vill ge sken av att veta bättre än andra på grund av ditt yrke, vad det nu kan vara. Du talar till och med nedlåtande om andra som amatörer i samma andetag som du tycker att ni som jobbar med detta ska sköta siffrorna!

Nåja, det må vara. Jag kommer i alla fall inte känna något förtroende för vad du presenterar hädanefter. Du får hitta dina egotrippar på annat sätt.
Citera
2020-06-07, 14:15
Medlem
ncr04s avatar
Från New York Times:
Citat:
When the coronavirus arrived in Japan, people did what they normally do: They put on masks.

Face coverings are nothing new there. During flu and hay fever seasons, trains are crowded with commuters half-hidden behind white surgical masks. Employees with colds, worried about the stigma of missing work, throw one on and soldier into the office.

Japan has reported more than 17,000 infections and just over 900 deaths, while the United States, with a population roughly two and a half times as large, has topped 1.9 million cases and is approaching 110,000 deaths.

“Japan, I think a lot of people agree, kind of did everything wrong, with poor social distancing, karaoke bars still open and public transit packed near the zone where the worst outbreaks were happening,” Jeremy Howard, a researcher at the University of San Francisco who has studied the use of masks, said of the country’s early response. “But the one thing that Japan did right was masks.”

During the pandemic, scientists have found a correlation between high levels of mask-wearing — whether as a matter of culture or policy — and success in containing the virus.

“I think there is definitely evidence coming out of Covid that Japan, as well as other countries which practice mask-wearing, tend to do much better in flattening the curve,” said Akiko Iwasaki, a professor of immunobiology at Yale.
https://www.nytimes.com/2020/06/06/world/coronavirus-update-us-usa.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in