Citat:
Ursprungligen postat av
lebensmuede
Sedan hur många veckor tillbaka, skulle du uppskatta? Jag är nyfiken, för än verkar det inte ha gett utslag i dödsstatistiken.
Nu blandas veckorna ihop och det har varit en smygande ökning men jag skulle säga att fram tills för två veckor sedan var det i alla fall möjligt att hålla 2 meters distans hyfsat bra, även om det innebar att man fick stå hela resan då alla 4-säten var upptagna av minst en person. I april var det fortfarande glest i trafiken, även under rusningstid kunde man vara några få resenärer i en hel tunelbanevagn och det var inga problem alls att sprida ut sig.
Numera sätter folk sig snett mittemot varandra i varje 4-grupp, det är fullt med folk som står vid dörrarna också så det går helt enkelt inte att undvika att stå eller sitta nära andra. Jag sitter på pendeln just nu på väg hem från jobbet, det är söndag och klockan är 14 så det är lågtrafik och ja, det är fullt överallt. Folk som kliver på vagnen tittar sig förvirrat omkring och letar efter ett tomt hörn, går igenom hela vagnen sökande efter en ledig plats men sätter sig till sist uppgivet bredvid en annan resenär. Samtidigt ropar tågpersonalen ut uppmaningar om att hålla avstånd till medresenärerna. Oh, the irony.
Jag har inte använt munskydd fram tills nu utan har istället undvikit att resa så mycket jag kan, men nu går det bevisligen inte att hålla distans så jag tänker börja följa WHO:s rekommendationer och börja använda munskydd när jag reser kollektivt. Jag var tvungen att åka till jobbet ett par dagar förra veckan och då var det smockfullt, kanske 20% färre resande än innan corona. Förväntar mig att det kommer vara ungefär som vanligt på måndag eftersom rekommendationerna att undvika resor nu tas bort.