2020-06-07, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Slik jeg leser brevet fra datteren så er det vel den første overføringen.

Ikke svare motparten via kryptovaluta. Men vente på at de kontaktet Tom igjen på annet sett. Overraskelsen var derfor stor når vi så finner ut at politiet selv har sendt et beløp via kryptovaluta til motparten og dermed framstått som Tom! Vi blir selvfølgelig veldig opprørt. Hva innebærer det? Hva skjer nå? Hvorfor har politiet gjort dette?
Da kan det jo tyde på at TH visste hvem motparten var?
Citera
2020-06-07, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa

Rent umiddelbart så ser jeg ikke helt hva det er hun skriver som skulle indikere det.
Citera
2020-06-07, 13:27
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Tilleggsopplysninger om møtene:

Møtene med TH skal ha funnet sted i perioden hvor verdien av den digitale valutaen Bitcoin skjøt i været mot slutten av 2017 og begynnelsen av 2018.

Det skal bare være to av møtene mellom «kryptomannen», Hagen og hans eiendomsselskap som har hatt en formell karakter.
Det var i disse møtene at den siktede mannen i 30-åra skal ha foreslått sin forretningsidé, og det var etter disse møtene Hagen og hans selskap skal ha avslått forslaget om å investere beløp som skal ha dreid seg om flere titalls millioner kroner. Mannen skal likevel ha oppsøkt kontorene seinere, uten at investeringen blir noe av.

https://www.dagbladet.no/nyheter/kryptomannens-innlegg---ingenting-a-skjule/72454037

Dette viser jo en personlighet hos denne RU,som er både intens,uredd,pågående og nærmest frekk. En som ikke tar nei for et nei. Lite voksent.
Senast redigerad av Nyvaaken 2020-06-07 kl. 14:27.
Citera
2020-06-07, 13:29
Medlem
Hvorfor akkurat 9 mill € ? Det er vel tilsvarende ganske nøyaktig 1000 BC på den tiden ? Kan det bety noe?
Citera
2020-06-07, 13:33
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Man trenger faktisk ikke engang være alkoholiker for å forstå at det går på nervene løs for TH nå. Men jeg er rimelig sikker på at det må ha vært denne årsaken som gjorde at politiet og kripos avlyste avhøret. Hva ellers betyr pjusk.

Mannen er 70 år og har vært under ekstremt press helt siden forsvinningen og særlig det siste halvåret.
Å kjenne på at man er i politiets søkelys, har sittet i varetekt, og ikke vet hva politiet har og ikke har ... Jeg tenker at det er mer enn nok til falle sammen. Det er ikke til å underslå at dette er ekstremt belastende for ham. Og for de tre barna.
Citera
2020-06-07, 13:37
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
En annen ting jeg synes er interessant med trusselbrevet, slik det er lagt frem i VG, er jo at det rimer dårlig med en rekke påstander her inne om at det er unødvendig langt og at det i seg selv er mistenkelig. 5 A4 sider, men omtrent 3,5 side er jo konkrete instrukser for hvordan pengene skal overføres.
Jag tänker:

1. Varför ens skriva ut instruktioner på papper om hela upplägget är digitalt?
2. Varför ”småprata” med TH i brevet? Det låter ju helt idiotiskt.
3. Varför så ointresserade av kommunikation och pengar när man gjort sig besväret att föra bort en människa?
Citera
2020-06-07, 13:38
Medlem
Citat:
Rent umiddelbart så ser jeg ikke helt hva det er hun skriver som skulle indikere det.
Hvem tror du fortalte henne at politiet hadde sendt første melding? Politiet selv? Nei. Det fremgår av brevet at «de hadde funnet ut».. osv Hvem hadde funnet ut? Datteren? Nei. Sønnen? Nei. TH? Tja...
Senast redigerad av AmunRa 2020-06-07 kl. 13:40. Anledning: .
Citera
2020-06-07, 13:42
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Ok, så da er eks-forloveden mer interessant skjønner jeg...

Da måtte han i tilfelle ha vært skikkelig forsmådd!
Citera
2020-06-07, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
God spørsmål, jeg har selv tenkt mye på det. En ting er sikkert, det er godt gjennomtenkt. Det jeg prøvde å si at for noen som RU det ville være en enkel sak å klekke ut alt. For en person som han ville det være en enkel sak å sette opp kontoer, lagre nøkkelene (digitale) på en minnebrikke, sette opp nettstedet, overføre btc via en konto på Huobi med falsk ID (epost).
Du må ikke undervurdere hvor stor generell datakompetanse vedkommende må ha. Ikke fordi det er så vanskelig å sette opp, men for å være 100% sikker på å ikke legge igjen spor. En liten tabbe eller uvitenhet så er livet ødelagt.
Senast redigerad av tiltmeyes 2020-06-07 kl. 13:50.
Citera
2020-06-07, 13:45
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Hvem tror du fortalte henne at politiet hadde sendt første melding? Politiet selv? Nei. Det fremgår av brevet at «de hadde funnet ut».. osv Hvem hadde funnet ut? Datteren? Nei. Sønnen? Nei. TH? Tja...

Det er et veldig godt spørsmål! Hvem lekket dette? Kan vel ikke være politiet selv? eller de forstod at det ville komme frem senere uansett,så de informerte om glippen?
Citera
2020-06-07, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag tänker:

1. Varför ens skriva ut instruktioner på papper om hela upplägget är digitalt?
2. Varför ”småprata” med TH i brevet? Det låter ju helt idiotiskt.
3. Varför så ointresserade av kommunikation och pengar när man gjort sig besväret att föra bort en människa?

1: De kunne selvsagt sendt det som epost til Tom Hagen, men da er de jo avhengig av at han jevnlig sjekker eposten. Man eliminerer jo risikoen for at Tom Hagen kommer hjem, ser sporene, aner ingenting om noe epost med trusler og krav om løsepenger, og får uniformert politi på døra en halvtime senere.
2: Det er jo svært lite småprating i brevet ? I seg selv er det ingenting ulogisk ved at det er et brev som er etterlatt.
3: Man kan jo snu på dette spørsmålet. Hvis alt er iscenesatt, hvorfor er ikke den siste biten også iscenesatt ? Hvorfor kommuniserer de ikke mer, TH betaler og ingenting skjer, noe som vil begrense risikoen for at det skal oppfattes som iscenesatt, kidnapping gone wrong og man utbetaler løsepenger uten at hun kommer hjem.

Det er jo punkt 3, uansett hvordan man velger å formulere det, som er interessant, for hvis utgangspunktet er at man selv er ansvarlig og man har medhjelpere så skulle jo den problemstillingen vært uproblematisk å håndtere.
Senast redigerad av Sosialisten 2020-06-07 kl. 13:52.
Citera
2020-06-07, 13:50
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:

Hvordan da?? forklar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in