2020-06-07, 12:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Fast nu omringades inte användare. Användaren gick in där frivilligt. Precis som blm demonstranterna.

Men andra omringades. Din logik är inte mycket att hurra för.
Citera
2020-06-07, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambola89
Men andra omringades. Din logik är inte mycket att hurra för.
Logiken att tvunget ge sig ut och handla berusningsdrycker under en pandemin är inte mycket att hurra för.
Citera
2020-06-07, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Logiken att tvunget ge sig ut och handla berusningsdrycker under en pandemin är inte mycket att hurra för.

Logiken är att alla håller distans och affären ifråga håller sig till restriktionerna. Inte svårare än så faktiskt. Rätt logiskt eller hur?
Citera
2020-06-07, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu repeterar du påhittade siffror igen. Pajas... Du kan ju fråga dina kompisar på FHM om underlaget haha

Nä, IFR siffror på säsongsinfluensan brukar estimeras betydligt lägre o finns ingen tillförlitlig mätning.

Attack rate för säsongs influensa är dessutom mycket lägre än för covid19 så att försöka få covid19 att Inte vara mycket värre än en säsongsinfluensa visar bara hur hjärntvättad du är.

Är ju typ bara Tengele o FHM som driver den linjen i världen nu.
Hahaha bra argumentation 😂.

Har du några bra referenser till "attack rate" för Corona samt säsongsinfluensan? (bifoga gärna definition av "attack rate").

PS. Jag redovisade IFR för influensa 2018, ca en faktor 3 högre än för covid), jag skrev aldrig något om hur man ska tolka det... Du verkar vara både hjärndöd, hjärntvättad och pajas.
Citera
2020-06-07, 12:57
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tänkte på DN:s artikel där de återger vad Åkesson skrivit.
Ursäkta, men hur tänker du nu? De citat jag infogat ÄR ifrån DN:s artikel. Ingenstans i artikeln står det att SD kräver Tegnells avgång. Likförbaskat hävdar du det.

Du utgör ett flagrant exempel på den typ av lågintelligenta galenpannor som ger sig in i debatten med ohederlighet och misstolkning som enda vapen. Ursäkta, men jag måste fråga: Är du helt jävla dum i huvudet? Han har inte sagt något av det du påstår. Och likförbenat kommenterar du som om han hade det. Inte ens när jag infogar citaten från artikeln fattar du. Istället fortsäter du att mala på som om något aldrig hänt.

Här har du det igen:
Åkesson har inte sagt eller skrivit att han kräver Tegnells avgång i debattartikeln som publicerats i DN. Sjunker det in?

Herregud, det är inte något Coronoavirus som är det stora problemet, det är att folk helt enkelt varken är läskunniga eller mottagliga för information som kommer förgöra världen.
Citera
2020-06-07, 12:57
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Men dina prognoser stämmer inte heller då vi har en fördröjning på 1 månad.
Att man ens måste påminna människor om det nuförtiden.

Jag gjorde ingen prognos, jag tog de siffror som finns tillgängliga. Givetvis kommer inte siffran vara 12.000 om en månad heller, så min poäng kvarstår.
Citera
2020-06-07, 12:59
Medlem
Med en dåres envishet vägrar Tegnell ändra sig angående munskydd trots WHO:s nya rekommendationer.

– I Sverige har vi strategin att är du sjuk så ska du hålla dig hemma, i stället för att röra sig med munskydd, säger Anders Tegnell.

Som om WHO rekommenderar sjuka att ränna runt på stan bara för att de har munskydd på sig??

När WHO tvärtom betonar att munskydd och masker bara är en del av strategin att trycka tillbaka viruset. Det handlar inte om ett alternativ till social distansering eller god handhygien.

– Enbart masker kommer inte att skydda er från covid-19, varnar WHO-chefen.

Tegnell noterar också att uttalandena fokuserar på situationer där man inte kan hålla avstånd. Situationer som är sällsynta i Sverige enligt honom.

Tegnell borde komma hit till Stockholm och ägna en dag åt att resa runt med kollektivtrafiken och försöka hålla 2 meters distans till sina medresenärer. Lycka till med det - tågen och bussarna är smockfulla sedan några veckor tillbaka och än värre lär det bli nu när regeringen har blåst Faran över och släppt på rekommendationerna att undvika onödiga resor.

https://www.filipstadstidning.se/2020/06/05/tegnell-munskydd-passar-inte-i-coronastrategi/
Senast redigerad av Queenjani 2020-06-07 kl. 13:01.
Citera
2020-06-07, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tuff tant och det är inte så konstigt att FHM ville få Bort henne. Dena artikel i DN fick nästan ingen uppmärksamhet eftersom hon då redan hade tvingats sluta som Nationell testkoordinator":

"I helgen hoppade testkoordinatorn Harriet Wallberg av sitt uppdrag.

Nu pekar hon ut Folkhälsomyndighetens strategi som en av förklaringarna bakom Sveriges höga dödstal.

– De länder som tidigt började testa brett och smittspåra har lyckats hålla siffrorna för avlidna på låga nivåer jämfört med länder som inte testat brett."

"Hur menar du?

– De länder som tidigt började testa brett och smittspåra har lyckats hålla siffrorna för avlidna per miljon invånare på låga nivåer jämfört med länder som inte testat brett. Exempel på länder som har lyckats väl är Tyskland, Sydkorea och Island.

Men det finns också en annan förklaring till det som Wallborg kallar för ett svenskt misslyckande.

– Vi visste från Kina att äldre var riskgrupp. Vi pratade om att skydda de äldre men man gjorde ingen insats för att se till att äldreomsorgen hade skyddsutrustning och utbildning. Det är det otydliga ansvaret som ställer till det."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/testkoordinatorn-om-varfor-hon-slutade-hade-inte-det-mandatet/

Så hon borde fått stanna och alla andra gå.
Citera
2020-06-07, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Det är även signifikanta skillnader när det gäller att bli smittad. Bg 0 har anti-a antikroppar som hämmar coronavirusets protein-spikes att fästa på ACE2-receptorerna i kroppen. Samma mekanism som gjorde att en del sjukvårdspersonal som behandlade SARS patienter inte blev sjuka medan andra blev det. Bg 0 skyddar även mot SARS på samma sätt då det är väldigt lika virus när det gäller att fästa till kroppens ACE2-receptorer. Bg 0 har således ett effektivare skydd som sannolikt gör att det inte blidas lika mycket virus i kroppen på den sjuke. Det är därför många med bg 0 rapporterar att de haft en mild infektion med typ 38 graders feber några dagar och lite torrhosta. Medan bg A som inte är lika effektivt måste låta immunförsvaret gå på högvarv under en längre period för att få bukt med viruset, hög feber +39 under en lång period.

Vad gäller komplikationer måste man ställa det i proportion till andra riskfaktorer som ålder, underliggande sjukdomar etc. 50% ökad risk kan låta mycket men saknar man andra riskfaktorer och är under 70 så är det marginellt. Man ökar bara ett redan lågt tal till ett annat lågt tal.
Citera
2020-06-07, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queenjani
Med en dåres envishet vägrar Tegnell ändra sig angående munskydd trots WHO:s nya rekommendationer.

– I Sverige har vi strategin att är du sjuk så ska du hålla dig hemma, i stället för att röra sig med munskydd, säger Anders Tegnell.

Som om WHO rekommenderar sjuka att ränna runt på stan bara för att de har munskydd på sig??

När WHO tvärtom betonar att munskydd och masker bara är en del av strategin att trycka tillbaka viruset. Det handlar inte om ett alternativ till social distansering eller god handhygien.

– Enbart masker kommer inte att skydda er från covid-19, varnar WHO-chefen.

Tegnell noterar också att uttalandena fokuserar på situationer där man inte kan hålla avstånd. Situationer som är sällsynta i Sverige enligt honom.

Tegnell borde komma hit till Stockholm och ägna en dag åt att resa runt med kollektivtrafiken och försöka hålla 2 meters distans till sina medresenärer. Lycka till med det - tågen och bussarna är smockfulla sedan några veckor tillbaka och än värre lär det bli nu när regeringen har blåst Faran över och släppt på rekommendationerna att undvika onödiga resor.

https://www.filipstadstidning.se/2020/06/05/tegnell-munskydd-passar-inte-i-coronastrategi/
Sedan hur många veckor tillbaka, skulle du uppskatta? Jag är nyfiken, för än verkar det inte ha gett utslag i dödsstatistiken.
Citera
2020-06-07, 13:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ursäkta, men hur tänker du nu? De citat jag infogat ÄR ifrån DN:s artikel. Ingenstans i artikeln står det att SD kräver Tegnells avgång. Likförbaskat hävdar du det.

Du utgör ett flagrant exempel på den typ av lågintelligenta galenpannor som ger sig in i debatten med ohederlighet och misstolkning som enda vapen...

Jag förstår att det fetmarkerade beskriver dig själv när du sitter och tuggar fradga ivrigt upphetsad för att få sprida din dynga...

Citat:
Sverigedemokraterna kräver nu statsepidemiolog Anders Tegnells avgång.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/akesson-vill-att-tegnell-avgar-symbol-for-missbedomningarna/

Det är den DN-artikel jag hänvisar till. Ska du nu hävda att den är fejkad eller ska du inse att du är det fetmarkerade?
Citera
2020-06-07, 13:09
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALotLessThanZero
Och Carlsson försvarar myndighetens heder, liksom Hallengren, med att man agerat utifrån det kunskapsläge som varit vid varje tillfälle. Jag måste, liksom många andra, då fråga varför var kunskapsläget annorlunda hos Finland, Norge och Danmark i och med att de uppnått helt andra resultat med samma (?) kunskapsläge.
Du underskattar förmågan hos tjänstemän att ljuga utan att ljuga.

Möte i konferensrum på FHM någon gång för flera månader sedan.

Carlsson: Ursäkta, kan alla utom Bettan lämna rummet?
Alla utom Bettan: Visst.

Folk reser sig upp från runt bordet och går ut och tar en fika.

Carlsson: Bettan, vad vet du om munnskydd?
Bettan: Munskydd? Jag vet inte. Jag ju sköter ju om IT-service.
Carlsson: Okej, så du har inte läst någon artikel på The Lancet om att de bör användas generellt?
Bettan: Öh, nä. Jag läser inte The Lancet, jag läser Slashdot och HackerNews.
Carlsson: Tack, hämtar du in de övriga?

Carlson slår upp en ny sida i sitt anteckningsblock. Överst på den tomma sidan skriver han datum och rubriken ”Kunskapsläge - Munnskydd”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in