2020-06-07, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Jag har ju skydd på mig dummer.
(Har handlat maskerad på Systemet flera gånger nu).
Om du nu har skydd, varför va det obehagligt?
Citera
2020-06-07, 12:39
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag tycker detta är ett typexempel för stora delar av det svenska samhället idag och även covid-19 strategin.
Man inför bara restriktioner, lagar, förmaningar eller vad det kallas för om man på förhand vet att befolkningen sköter det på egen hand utan problem.
Vet man eller anar att det kan bli problem och delar av befolkningen kommer att på något sätt protestera så kapitulera man redan från början och det får bli som det blir.

Det värsta var att ingen reagerade som jag gjorde. Ingen ifrågasatte avsaknaden av social distansering.
Min tro på mina medmänniskor dog den dagen.
Citera
2020-06-07, 12:40
Medlem
singularitets avatar
Citat:
USA
Columbus Public Health is aware of a confirmed case of covid-19 in an individual who was symptomatic on may 27, but still attended the protests in downtown Columbus.

Some protester tested positive for coronavirus.

National Institute of Allergy and Infectious Diseases Director Dr. Anthony Fauci:
Dr Fauci warns protests are "perfect recipe" for virus. - NBC news
Citat:
USA
National Institute of Allergy and Infectious Diseases Director Dr. Anthony Fauci: said that many of the protests against racism and police brutality taking place across the country, involving congregation of large crowds, raises the risk for transmission of COVID-19.

"Every time I hear about or see the congregation of large crowds at a time and geographic area where there is active infection transmission, it is a perfect set-up for the spread of the virus in the sense of creating these blips that might turn into some surges," Fauci said. "So I get very concerned." - businessinsider
Citat:
Storbritannien
Regulation seven restricts public gatherings to no more than six people.

The law defines a "gathering" as a meeting involving "social interaction with each other, or to undertake any other activity". And so that means, pretty clearly, that a protest is currently illegal along with any other activity that could increase the spread of the virus.
-BBC

Demonstrationerna mot rasism misstänks användas som noder för SARS-CoV-2. De är dessutom olagliga i flera länder som Sverige och Storbritannien. National Institute of Allergy and Infectious Diseases Director Dr. Anthony Fauci (USA) beskriver att det uppstår blippar (blip) i demonstrationerna som kan leda till ökning av smitta i befolkningen. Han menar att demonstrationerna skapar perfekta förutsättningar för viruset att kunna spridas. Myndigheter i USA känner till flera fall av personer med bekräftad och misstänkt covid-19 som deltagit i senaste dagarnas demonstrationer mot rasism i USA. Antalet blippar i demonstrationerna är okänt.

källa:

businessinsider.com, Dr. Anthony Fauci says large protests taking place across the country are 'a perfect set-up' for spreading COVID-19, 7 Juni 2020
https://www.businessinsider.com/dr-fauci-protests-perfect-set-up-for-spreading-covid-19-2020-6?r=US&IR=T

NBC news, youtube, Nightly News Full Broadcast (June 6th), https://www.youtube.com/watch?v=PN3H0oFsQNg

BBC: Coronavirus: Are protests legal amid lockdown?,
https://www.bbc.com/news/uk-52909814 7 Juni 2020
Citera
2020-06-07, 12:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Står det så?

Tänkte på DN:s artikel där de återger vad Åkesson skrivit.
Citera
2020-06-07, 12:42
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89

För att de medvetet utsätter alla andra för vårdslös samhällspridning och fara.
Citera
2020-06-07, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
2018 inklusive mörkertal - - >3000 döda samt antog konservativt 15% av befolkningen smittade 2018. https://www.di.se/nyheter/epidemiolo...-tva-ar-sedan/

Ja det är väl teoretiskt möjliga siffror. Men vi lär nog ha ett mörkertal av COVID-döda också. Kanske inte en faktor 3 som för flunsan men 2 är nog inte helt omöjligt. Att vi har en signifikant överdödlighet i år råder inget tvivel om i alla fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag tycker detta är ett typexempel för stora delar av det svenska samhället idag och även covid-19 strategin.
Man inför bara restriktioner, lagar, förmaningar eller vad det kallas för om man på förhand vet att befolkningen sköter det på egen hand utan problem.
Vet man eller anar att det kan bli problem och delar av befolkningen kommer att på något sätt protestera så kapitulera man redan från början och det får bli som det blir.
Japp! Lagar och piller (hydroxy) är opium för folket! Och ingen vet vad som hjälper.

https://youtu.be/s88r_q7oufE
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det stora mysteriet är dock hur galenpannan och national-fåntratten Giesecke lyckats smyga undan drev-radarn? Den killen utgör det främsta exemplet jag någonsin sett på egocentrisk besserwisser-kryddad flockimmunitets-tourette. Den stora frågan som uppstår när man hör den killen är ju om det verkligen skall få vara gratis att vara så dum? Och till råga på allt elände så betalar skattebetalarna honom miljoner för besväret.
Och Carlsson försvarar myndighetens heder, liksom Hallengren, med att man agerat utifrån det kunskapsläge som varit vid varje tillfälle. Jag måste, liksom många andra, då fråga varför var kunskapsläget annorlunda hos Finland, Norge och Danmark i och med att de uppnått helt andra resultat med samma (?) kunskapsläge.

Är det så att det är nivån på beredskapen som skiljer sig väsentligt mot övriga nordiska länder talar detta ännu starkare för att Sverige skulle ha agerat hårdare med begränsningar för att bromsa smittspridning. Dessutom har regeringen, genom Hallengren, ljugit om att den svenska beredskapen var god. Regeringen bör därmed, i förslagsvis ett par steg, lämna över sitt uppdrag till först en samlingsregering och snarast möjligt därefter nytt val.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Vi borde kanske ändå jämföra Sverige med de nordiska länderna som har liknande förhållanden istället för att ta länder som har helt andra förutsättningar. Men var och en jämför med det som passar deras syften. Tegnell till exempel har inte en enda gång jämfört Sverige med någon av de nordiska länderna. Varför?

Att jämföra Sverige med de nordiska länderna är såklart relevant på något plan. Jag litar på deras siffror också. Men när folk börjar ta siffror från diktaturer och lägga fram det som ”fakta” blir det problematiskt.
Citera
2020-06-07, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89

Kanske för det finns restriktioner som ska följas?

Om du inte är bög och omringas av 100 nakna bögar i ett trångt utrymme tror jag du skulle tycka det är obehagligt fastän du inte har någon anledning till det.
Citera
2020-06-07, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambola89
Kanske för det finns restriktioner som ska följas?

Om du inte är bög och omringas av 100 nakna bögar i ett trångt utrymme tror jag du skulle tycka det är obehagligt fastän du inte har någon anledning till det.
Fast nu omringades inte användare. Användaren gick in där frivilligt. Precis som blm demonstranterna.
Citera
2020-06-07, 12:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vissa kan man aldrig övertyga. Nu är vi i alla fall uppe i 400000 döda, och med tanke på att viruset inte ens har härjat i ett halvår ännu, så går vi mot bittra siffror i dödstal till årsskiftet.

Du får väl till att börja med se hur tillväxttakten ser ut. Jag återger ett faktiskt exempel med H3N2. sedan har vi H2N2 (Asiaten) som skördade många fler dödsoffer än SARS-CoV-2 gjort under jämförbar tid. H2N2 försvann helt plötsligt. Så det är inte bara att extrapolera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in