2020-06-07, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag tror "spiken i kistan" för Tegnell kommer inom 1 vecka, till 10 dagar.

Inom den 15 juni så presenterar de nordiska länderna sina reselättnader, tror inte Sverige "är med" i planerna. Tyskland har ju även karantän på svenskar, så tror jag det blir i norden också. Då växer även kritiken, och man ligger på andra sidan av 5000 dödsfall..

Han blir ett offerlamm. För problemen ligger ju inte bara hos honom...

Tegnell är så högt uppsatt och känd, att begreppet "få sparken" ej är tillämpbart.

Han blir ett medialt offerlamm, tas ifrån en kändiskungakrona han kan leva utan, och flyttas, till Somalia, till kul forskningsuppdrag, annat statusjobb osv.

Han klarar sig lika bra som andra legendariska stolpskott, tex Maud eller Schyman.

Dvs utmärkt.
Citera
2020-06-07, 11:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Och där kom "nyheten" på aftonbladet att blodgrupp har betydelse för risken hur allvarligt förlopp sjukdomen kan få.

Bara två dygn senare...

I en låst artikel. Varför gav staten tidningarna 700 miljoner för att informera om covid om vi inte ens kan läsa artiklarna?
Citera
2020-06-07, 11:28
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Jag skrev fel, vecka 20.

Så här står det i FHMs senaste veckorapport.

Vecka Uppmätt
överdödlighet*
Antal avlidna
bekräftade fall*
Andel bekräftade fall
/ överdödlighet
13 272 189 69%
14 638 451 71%
15 852 663 78%
16 889 656 74%
17 602 546 91%
18 590 540 92%
19 552 508 92%
20 368 377 102%

Så vecka 17-19 motsvarar inte FHMs siffror överdödligheten. V. 20 är det så, men överdödlighetssiffrorna kommer justeras uppåt framöver. Om man vill använda överdödlighet som mått för hur många som dog i coronaviruset tror jag man gör underskattningar nu. Man ska ta hänsyn till att övrig dödlighet varit låg i år samt en nedåtgående trend. En jämförelse med ex. förra året istället för 2015-2019 tror jag ger bättre mått på överdödlighet som indikator över hur många som dött i viruset.

Eller så måste man använda sig av normalfördelning och inte ett enskilt jämförelseår eftersom det finns naturliga variationer. 2019 var ett onormalt (lågt) år sett till dödlighet så det är inte säkert att det blir mest riktigt att jämföra med enbart ett år. Man måste också se över en längre tid, t.ex hela 2020 för att kunna dra slutsatser om en total överdödlighet och Coronans påverkan på det.

Något vi kan vara säkra på är att det kommer att studeras noga. Något vi också kan vara säkra på är att vi aldrig kommer att veta EXAKT hur många offer covid-19 skördat.
Senast redigerad av Beaver14 2020-06-07 kl. 11:32.
Citera
2020-06-07, 11:28
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Av vilka anledningar? Juridiska? Politiska? Praktiska svårigheter att kontrollera inresande resenärer?

Sverige har inga personresurser till att stänga gränser och genomföra kontroll av vilka som rör sig genom dessa. Ta bara detta med alla 1000 papperslösa eller person som skall avisas som rör sig i Sverige. Polisen vägrar att ta tag i dessa frågor.
I Danmark och Norge använde man försvaret för gränskontrollerna, men något sådant existerar inte ens på pappret i Sverige.

Saknas lagarna? Eller saknas karantänplatserna?

Alla lagar finns där, men vi har inte personresurser att tvinga människor att stanna hemma och vi har inte heller några karantänplatser.

Så i min mening fanns det aldrig någon policy för COVID-19. Det var istället COVID-19 som bestämde vad som skulle ske i Sverige. Inte tvärtom!
Citera
2020-06-07, 11:30
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Där rök även det ekonomiska argumentet.

Kommer ihåg hur man blev lynchad i denna tråd för x antal månader sedan när jag sa att ett öppet samhälle inte kommer rädda ekonomin eftersom fler håller hårt i plånböckerna och exporten helt försvunnit.

Har varit en röd tråd i tråden att kritiska visat sig få rätt senare och kritikerna mot dessa tystnat eller fått gå över till "det är bara gamla som dör och folk dör varje dag oavsett, ni har panik" eller annan falsk/svårverifierad info som kommit från FHM för att få Sverige att se bättre ut.

Jag tycker tyvärr Sverige förvandlats till en propagandamaskin i detta som nästintill saknar ödmjukhet. Vad som skett sedan dag 1 är vi många som sett och fått rätt om. Lite mer ödmjukhet från Sverige hade suttit fint. Det räcker liksom inte med att spela ödmjuk och säga att man misslyckats med att t ex skydda de äldre när man sedan skyller ifrån sig och ändå fortsatt försvarar strategin.

Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Det sista är ju högst intressant:

– Men de gör ju inte det. De säger att de kan användas om man misslyckats med att skapa social distans, men inte som en första åtgärd.

WHO syftar alltså på situationer där människor befinner sig relativt nära inpå varandra i offentlig miljö. Dessa situationer förekommer även i Sverige, i synnerhet inom kollektivtrafiken.
Att Tegnell är en ohederlig charlatan borde stå klart för alla.

Han är verkligen en mästare på att bortförklara sig på ett dåligt sätt. Var samma med det han sa förr några ggr då han ledde över frågan till att munskydd inte skyddar dig från att bli smittad och förbisåg hela poängen att om typ alla bär munskydd på offentliga platser så blir ju fler bättre skyddade, även DU eftersom om andra som kan bära på smittan har munskydd.

Det läskiga är att reportrarna i princip alltid nöjer sig med dessa svar som att de är tillräckliga och bra, och inte verkar se hur han förvränger eller förvrider frågan eller faktan.
Citera
2020-06-07, 11:32
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Slutänden, när kan det vara månne? Under 1,5 år från sommaren 1968 dog det en miljon i H3N2 (Hongkonginfluensan). Den finns fortfarande kvar (slutänden är inte nådd) och skördar offer varje år sedan dess, trots att det finns vaccin. Om man skulle räkna ihop hur många som dött i H3N2 totalt så blir det många många fler än den miljon som är officiellt. De får helt enkelt konstatera att det räknas på mycket kortare tid än »i slutänden«. För att din profetia ska slå in ska det vara minst 1,5 miljon döda vid årsskiftet.

Det är ju tvärtom, nämligen i så fall »passiv« handling

Det är ju många fler som dött i annat så döda hade funnits.

Vissa kan man aldrig övertyga. Nu är vi i alla fall uppe i 400000 döda, och med tanke på att viruset inte ens har härjat i ett halvår ännu, så går vi mot bittra siffror i dödstal till årsskiftet.
Citera
2020-06-07, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Har varit en röd tråd i tråden att kritiska visat sig få rätt senare och kritikerna mot dessa tystnat eller fått gå över till "det är bara gamla som dör och folk dör varje dag oavsett, ni har panik" eller annan falsk/svårverifierad info som kommit från FHM för att få Sverige att se bättre ut.

Jag tycker tyvärr Sverige förvandlats till en propagandamaskin i detta som nästintill saknar ödmjukhet. Vad som skett sedan dag 1 är vi många som sett och fått rätt om. Lite mer ödmjukhet från Sverige hade suttit fint. Det räcker liksom inte med att spela ödmjuk och säga att man misslyckats med att t ex skydda de äldre när man sedan skyller ifrån sig och ändå fortsatt försvarar strategin.

Han är verkligen en mästare på att bortförklara sig på ett dåligt sätt. Var samma med det han sa förr några ggr då han ledde över frågan till att munskydd inte skyddar dig från att bli smittad och förbisåg hela poängen att om typ alla bär munskydd på offentliga platser så blir ju fler bättre skyddade, även DU eftersom om andra som kan bära på smittan har munskydd.

Det läskiga är att reportrarna i princip alltid nöjer sig med dessa svar som att de är tillräckliga och bra, och inte verkar se hur han förvränger eller förvrider frågan eller faktan.
De är bra på att förvränga, förminska och skjuta upp svaren
Citera
2020-06-07, 11:34
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Cantwell på Aftonbladet berättar i en lång artikel, om hur synd det är om oss svenskar som utsätts för finnhatet:

På den finska sidan växer hatet: ”Slå larm om ni ser svenskar”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Opv46l/pa-den-finska-sidan-vaxer-hatet-sla-larm-om-ni-ser-svenskar

Yttre fiende och solidaritet du vet. Allt för att folket ska samlas hos Fuhrer Löfven.
Citera
2020-06-07, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
I en låst artikel. Varför gav staten tidningarna 700 miljoner för att informera om covid om vi inte ens kan läsa artiklarna?

Kan berätta att den förhöjda risken pga blodgrupp är liten, om knappast ens signifikant. Som alltid när det gäller dylika förhållanden så finns antagligen ingen enkel förklaring. D-vitaminbrist är en spännande hypotes också btw.
Citera
2020-06-07, 11:38
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag tror "spiken i kistan" för Tegnell kommer inom 1 vecka, till 10 dagar.

Inom den 15 juni så presenterar de nordiska länderna sina reselättnader, tror inte Sverige "är med" i planerna. Tyskland har ju även karantän på svenskar, så tror jag det blir i norden också. Då växer även kritiken, och man ligger på andra sidan av 5000 dödsfall..

Han blir ett offerlamm. För problemen ligger ju inte bara hos honom...
Det stora mysteriet är dock hur galenpannan och national-fåntratten Giesecke lyckats smyga undan drev-radarn? Den killen utgör det främsta exemplet jag någonsin sett på egocentrisk besserwisser-kryddad flockimmunitets-tourette. Den stora frågan som uppstår när man hör den killen är ju om det verkligen skall få vara gratis att vara så dum? Och till råga på allt elände så betalar skattebetalarna honom miljoner för besväret.
Citera
2020-06-07, 11:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kan berätta att den förhöjda risken pga blodgrupp är liten, om knappast ens signifikant. Som alltid när det gäller dylika förhållanden så finns antagligen ingen enkel förklaring. D-vitaminbrist är en spännande hypotes också btw.

Du kunde ju klistrat in några citat kanske?
Citera
2020-06-07, 11:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Återigen bara spekulationer, noll substans, det kryllar av dårar i Sverige som ”haft” corona, när de eg varit allt från magsjuka, förkylda, haft influensa eller pollenallergi.
Ja det var säkert pollenallergi i slutet av oktober (jag tog fel, det var inte november utan strax innan, 18-27 oktober)! Dessutom var de militärer som just tagit del i militära olympiska spelen och knappast några sjåpiga gnälliga typer. Jag tror nog många märker om det är något utöver det vanliga de drabbas av. Sen kan man förstås dra på sig all möjlig smitta när man är ute och reser så inget säkert men jag skulle ändå inte kalla det noll substans. Tvärtom verkar det ovettigt att inte ta med i beräkningen att det kan ha varit corona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in