2020-06-07, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det är inget fel i att använda ”avgå”. Det betyder att personen valt själv att sluta (om än efter påtryckningar ...).
Man verkar (vilja?) blanda ihop det med ”avsatt”.

Avgår är något man gör.
Avsatt är något man blir.

Se också mina understrykningar av nyckelorden i det citerade.

Helt rätt!

Som synonymer till "avgå" hittar jag: ta avsked, lämna ett arbete, avträda, sluta sin anställning, sluta
Citera
2020-06-07, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jo det finns en trolig förklaring till kopplingen till blodgrupp, jag har sett det förklarat i en video som jag inte hittar länken till just nu.

Det verkar ha att göra med von Willebrands faktor som är av betydelse för blodproppar.

Bara för att ge någon referens, så nämner denna artikel kopplingen mellan blodgrupp och von Willebrands faktor men är skriven långt innan coronapandemin: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2042969/

Verkar vara preliminära studier än så länge, men att det finns ett samband är väl inte helt omöjligt.
Citera
2020-06-07, 12:04
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Eller så måste man använda sig av normalfördelning och inte ett enskilt jämförelseår eftersom det finns naturliga variationer. 2019 var ett onormalt (lågt) år sett till dödlighet så det är inte säkert att det blir mest riktigt att jämföra med enbart ett år. Man måste också se över en längre tid, t.ex hela 2020 för att kunna dra slutsatser om en total överdödlighet och Coronans påverkan på det.

Något vi kan vara säkra på är att det kommer att studeras noga. Något vi också kan vara säkra på är att vi aldrig kommer att veta EXAKT hur många offer covid-19 skördat.
Antal döda 1 januari - 19 mars 2019: 20 221
Antal döda 1 januari - 19 mars 2020: 20 082 (29 februari borträknad)
Skillnad: 139

Antal döda 20 mars - 19 maj 2019: 14 374
Antal döda 20 mars - 19 maj 2020: 19 418 (preliminära siffror)
Skillnad: 5 044

Med tanke på att dödstalen under 2019 och 2020 nästan var identiska fram till 19 mars tror jag att en jämförelse mellan dessa båda år blir rättvisande.
Citera
2020-06-07, 12:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Slutklämmen vid ca 8.00:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7487312

Slutsats, ingen vet = försiktighetsprincipen skall råda!
Citera
2020-06-07, 12:06
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Oj! 😯

Även DN kritiserar all mörkning om covid-hanteringen!

Coronaansvaret försvinner inte för att mejl raderas

I en ledarartikel tar DN upp bl.a. mörkningen i Sörmlands kommuner, att FHM valt minskad insyn, de raderade mejlen på AMV, osv.

Förslaget i artikeln är att coronakommissionen även skall granska insynen och transparensen hos myndigheter.

Bra, DN! Respekt!

https://www.dn.se/ledare/coronaansvaret-forsvinner-inte-for-att-mejl-raderas/

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är inte i Sverige det ”underrapporteras”. SR berättar tex i dag att dödstalen i Jemen kan vara TIO gånger så många som de officiella siffrorna.

Frågan är hur många fler som egentligen dött i länder som Iran, Kina, Vietnam, Brasilien osv osv.

Vi borde kanske ändå jämföra Sverige med de nordiska länderna som har liknande förhållanden istället för att ta länder som har helt andra förutsättningar. Men var och en jämför med det som passar deras syften. Tegnell till exempel har inte en enda gång jämfört Sverige med någon av de nordiska länderna. Varför?
Citera
2020-06-07, 12:07
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Läs vad du kommenterar innan du mästrar andra så ger du ett intelligentare intryck. Kommentaren handlade om skillnaden mellan spanska sjukan och idag.

Är tyvärr inte så intelligent så jag får väl göra så bra jag kan.
Citera
Medlem
Medelkasss avatar
Allt regeringen och myndigheterna åstadkommer är så otydligt, hemligt och senfärdigt, men visst, vi svenskar vet uppenbarligen vad vi sysslar med till skillnad från resten av världen, så det här blir säkert jättebra. Facit på vår förträfflighet kommer definitivt, men tidigast under nästa mandatperiod, av en ren slump. Innan dess kan några tusen dödsfall hit och dit förstås inte ge minsta indikation på hur det har gått för oss.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Nej. Det är statistiskt signifikanta skillnader. Den senaste studien visar att bg A har 1,77 ggr så hög risk jämfört med bg 0 att få allvarlig infektion av corona som kräver IVA.
https://www.x-mol.com/paper/1267981918570835968

Två gengrupper identifierade dessutom på kromosom 3 och 9.
Sköter bildandet av ACE2-receptorer.

Lyssna inte på regimtrollen i tråden.
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Verkar vara preliminära studier än så länge, men att det finns ett samband är väl inte helt omöjligt.
Att bg 0 har mindre risk än bg A att bilda blodproppar har varit känt sedan länge. Det är därför bg 0 skyddar mot malaria.
"But the biggest difference had to do with blood clots in the veins. Compared to people with type O blood, individuals in the type A and B groups were 51% more likely to develop deep vein thrombosis and 47% more likely to develop a pulmonary embolism."
https://www.heart.org/en/news/2020/01/23/whats-blood-type-got-to-do-with-clot-risk
Senast redigerad av -AIR- 2020-06-07 kl. 12:28.
Citera
2020-06-07, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Nej. Det är statistiskt signifikanta skillnader. Den senaste studien visar att bg A har 1,77 ggr så hög risk jämfört med bg 0 att få allvarlig infektion av corona som kräver IVA.
https://www.x-mol.com/paper/1267981918570835968

Pratar vi om samma sak nu? Risken att smittas, eller risken att bli allvarligt sjuk?

Jag syftade på det förstnämnda, antar att du menar det andra.
Citera
2020-06-07, 12:09
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Vi borde kanske ändå jämföra Sverige med de nordiska länderna som har liknande förhållanden istället för att ta länder som har helt andra förutsättningar. Men var och en jämför med det som passar deras syften. Tegnell till exempel har inte en enda gång jämfört Sverige med någon av de nordiska länderna. Varför?

Anledningen till att Tegnell inte jämför Sverige med de nordiska länderna är att om han gjorde det skulle han se ut som en idiot (vilket han förvisso gör ändå).
Citera
2020-06-07, 12:09
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Pratar vi om samma sak nu? Risken att smittas, eller risken att bli allvarligt sjuk?

Jag syftade på det förstnämnda, antar att du menar det andra.

Senaste studien pratar om risken att bli allvarligt sjuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in