2020-06-07, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
OK, aktier går fort ..men investeringar kan ta en vecka eller mer. I alla fall I Sverige.
(T ex en investering i Electrolux).
Undrar varför "kidnapparna" bryr sig om detta!

Var ikke noe av problemet å få tak i så mye Monero? Og hvis man fikk tak i det, så ville kursen rase, samt at en så stor utbetaling ikke ville vært anonym pga mengden? Jeg leste et sted at det var umulig å skaffe til veie et så stort beløp, det ville ta lang tid, og velte hele planen. Kidnappere er ikke interessert i å holde et offer så lenge, det utgjør en enorm risiko, i tillegg til å være ekstremt krevende også mentalt.
Opplegget virket lite gjennomtenkt.
Edit: Og grunnen kan være at det ikke var ment å skulle fungere. Fordi det ikke var en kidnapping, men et drap, forsøkt skjult som en.
Citera
2020-06-07, 10:18
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Mere krypto

126sD**** er kryptoadressen brukt for å kommunikasjon mellom 1 eller flere kryptoGM og TH.
Via brevet fikk han oppdrag å sjekke bevegelsen på 'kontoen' (adressen) på en nettside, f.e. blockchain.com eller lignende. Beløp 0.0007 btc betyr : «Dårlig tid, fort eller hun vil dø»

10.11.2018 0.0007 btc fra 1DAgy*** <-- denne adressen ble funded den 10.7.2018 via Huobi med 0.03658 btc.

30.11.2018 0.0007 btc fra 38doa*** <-- ser ut som adressen fra en eller annen kryptobørs?
30.11.2018 0.0007 btc fra 3N4MW*** <--- ""

01.12.2018 tar i bruk 32jYx*** for sende meldinger med 0.0007 btc som beløp.
Adresser som begynner med en 1 og med en 3 are forskjellige typer. Forskejllige lommebøker eller kontoer. Det var mer enn nok btc på 1DAgy*** adressen for at man kunne fortsette å bruke adressen, så å skifte til de andre type adresser som begynner med 3* betyr for meg at nye kryptopersoner kom inn i bildet. Personen bak 1DAgy*** er kanskje den som har klekket ut hele kryptoplanen, men da det gikk ikke fort nok for de som tatt AEH tatt de virkelige kidnappere over.

RU kunne lett være en person som klekket ut planen og satt op btc og xmr konto, han ville ha visst hva man skulle gjøre, hvordan man handler xmr otc osv. Kan godt forstå at RU er siktet.

Vet vi når RU ble først kallt inn av politiet, det skjedde allerede i 2018 tror jeg. Er det mulig at det skjedde like før 30.11.2018? Kanksje noen her vet? En mulighet kunne være at da RU kom i søkelyset måtte han trekke seg ut, og dermed kom adressen 1DAgY i ubruk... Og andre tatt over kryptogreie, med 3* adresser. Andre som var også villig å bruke krypterte epost.

Vi også vet at RU er ikke langt unna et kriminelt miljø.
Fetad: Kan det være denne kontoen politiet mente ble opprettet samme dag/rett etter avisoppslaget i dn? Artikkelen er datert 27.7.18 men er oppdatert.

https://www.nrk.no/norge/nye-detaljer-om-mystisk-beskjed-i-forsvinningssaken-1.14376199

https://www.dn.no/marked/tom-hagen/strom/eiendom/tom-hagen-tjente-174-millioner-pa-strom-og-eiendom-i-fjor/2-1-387353
Citera
2020-06-07, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Da vil jeg påstå at du misforstår, det handler ene og alene om hva man skriver og ikke hvorvidt man tar politiets siktelser på alvor.

Jeg har ingen problemer med å huske hva politiet skal gjøre, hvorvidt de gjør det er noe annet og når vi ser på sakene som har vært rullet opp de siste 20 årene så ser jeg ikke helt hvor den tilliten kommer fra.

Du må gjerne spekulere så mye du ønsker.

Du bør slutte å beskylde andre for å spekulere når du spekulerer like mye selv.

Jeg tror jeg skal slutte å bemøte dine innlegg her inne, for nå er jeg lei.

Her er en link: https://www.nrk.no/dokumentar/forsker-om-hagen-brev_-avsenderen-kan-en-hel-del-norsk-1.15043836
Citera
2020-06-07, 11:22
Medlem
Se på øynene, oppfordrer Live Bressendorf Lindseth.

Pupillene vil også utvide seg hos en person som lyver, fordi vi vil føle spenning når løgnen fremføres. Hvordan skal vi da skille mellom ekte engasjement og løgn?

Når forandringen i pupillen skjer plutselig, er det sannsynlig at personen lyver. Når pupillene trekker seg sammen og blir små, er det et tegn på kulde, distanse og forakt, sier Lindseth.
Citera
2020-06-07, 11:33
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svakrose
Helt klart.

Felles front mot felles fiender i flertall tydeligvis; politiet, kidnapperne, media.

Jeg tror TH ønsker seg en samlet familie. AEFH var jo det sosiale navet i familien, og uten henne ville han trenge hjelp til å holde hyppig sosial kontakt med barn og barnebarn, tror jeg.

Ved å sette H*dda i en vanskelig situasjon kan han samle familien igjen på en måte. Da vil trusselen fra kidnapperne bli ekstra reell og realistisk for akkurat henne (som du beskriver effektene av).

Hun framsto som fryktelig redd, både da dette inntraff og da hun skrev brevet. Forståelig nok. Det er noe muffens når man sammenligner dette med at TH ville flytte hjem igjen allerede 1. november 2018 - der hvor udåden nettopp hadde skjedd. Også hvis dette er en ekte kidnappingssak, må jeg si at TH virkelig framstår så iskald som beskrevet både av ham selv og andre.
Undrar varför hon inte skickade brevet till polisen efter att hon hade skrivit det?
Citera
2020-06-07, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -HellYeah-
Smart tenkt! 🤓

Mulig du har rett, samtidig er vel setningen rimelig rar. Dagbladet har selv kontaktet folk som har greie på dette, hvorvidt politiets eksperter er mer troverdig enn Dagbladets vet jeg ikke,men jeg følger ikke tanken om at om ikke skribenten er skandinavisk, mulig er ikke skribenten skandinavisk men jeg er veldig sikker på at en av disse kidnapperene er skandinavisk, sannsynligvis minst en. Jeg har ingen tro på at dette er noe utenlandske kidnappere har funnet ut av på egen hånd. Det finnes minst en av de som har norsk opprinnelse , det er jeg sikker på. Nå tar som sagt jeg utgangspunkt i at disse kidnapperne faktisk eksisterer,
Og det bør jo være utgangspunktet frem til man kan utelukke denne hypotesen.
Citera
2020-06-07, 11:44
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Undrar varför hon inte skickade brevet till polisen efter att hon hade skrivit det?
Den offisielle forklaringen hennes er fordi de fikk forsikringer fra politiet om at faren ikke var mistenkt.

Så lenge han ikke var mistenkt, hadde hun altså ikke noen grunn til å klage på politiet. 😲
Citera
2020-06-07, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller

Tror MinniMus har svart på dette tidligere, skal gjenta etter hukommelsen.

Brevet skal ha blitt levert til en advokat og venn av familien, og skulle videresendes til Riksadvokaten. Så er det sannsynlig at advokaten (muligens Bj*ørn Bro*dwall (?), ektepakt-advokaten) har anbefalt enten, at brevet ikke bør sendes slik det er, eller, å la saken bero en stund før videresending.

Det har nå oppstått en så tilspisset situasjon mellom Hagen-familien og politiet, at Hagen-familien har bestemt seg for å offentliggjøre alt som kan tolkes negativt om politiet.

Om dette er en fornuftig og formålstjenlig strategi, er en annen sak.
Citera
2020-06-07, 11:52
Medlem
Citat:
Fetad: Kan det være denne kontoen politiet mente ble opprettet samme dag/rett etter avisoppslaget i dn?
Ja. VG kunne nevne at det ble opprettet to kontoer, den 7.7.2018 på kuCoin.com og 10.7.2018 på Huobi.com, og den siste er ovenstående. kuCoin koblingen har jeg ikke funnet fram til (enda)

Citat:
Var ikke noe av problemet å få tak i så mye Monero? Og hvis man fikk tak i det, så ville kursen rase, samt at en så stor utbetaling ikke ville vært anonym pga mengden? Jeg leste et sted at det var umulig å skaffe til veie et så stort beløp, det ville ta lang tid, og velte hele planen.

Så vis man brukte litt tid å studere trusselbrevet nøye (https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e83lv9/loerenskog-saken-her-er-hele-trusselbrevet) så kommer det en del ting fram som var ikke kjent fra før. Instruks er veldig tydelig å bruke OTC (over the counter) kryptosalg for xmr, og bare vanlig kryptobørs som siste utvei, og han nevner til og med to forskjellige OTC kryptosteder. Hvis du gidder kan du selv lese deg opp om hva OTC er og hvorfor det i mye mindre grad påvirker kryptokurs, noe som også nevnes explisit i brevet. Det er lov å lese før man spør vetdu! XMR beløp er utraserbar.

Citat:
Etter din forståelse, mener du at den som står bak dette "rigget", nødvendig må være ekspert på krypto og ha veldig stor teknisk kompetanse?
God spørsmål, jeg har selv tenkt mye på det. En ting er sikkert, det er godt gjennomtenkt. Det jeg prøvde å si at for noen som RU det ville være en enkel sak å klekke ut alt. For en person som han ville det være en enkel sak å sette opp kontoer, lagre nøkkelene (digitale) på en minnebrikke, sette opp nettstedet, overføre btc via en konto på Huobi med falsk ID (epost). Også i brevet ble det anbefalt å bruke to OTC (over the counter) handlesteder, det synes jeg er langt over kunnskapsgjennomsnittet. Husk at i begynnelsen ble de disktutert MYE hvor vanskelig det ville være å få takk i så mye monero. Gjerningsmannen/menn var seg godt bevisst på det og visste at det er da man skal bruke OTC. OTC er ikke for hvermansen, ikke for deg og meg så å si. Men noen som vil sette opp en stor BTC miningfarm, som RU ønsket, en slik person vet nok om det.

Jeg tror nok at RU og hans FB innlegg kan ha vært starten av alt. Noen skjønnte at her var det penger å hente, og noen skjønnte at RU kunne brukes til å få visse brikker på plass. Kan ikke tenke at RU har selv noe som helst med AEH å gjøre, han er i beste tilfellet en brikke i et større spill.

En annen ting er at investeringene som RU trengte TH til er i samme beløpstørrelsen, ca 100 Mill nok. Det koster litt å sette opp en ordentlig stor mining farm.
Citera
2020-06-07, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
Du har gode poenger,og jeg er enig med deg.
Det meste av de usympatiske trekkene kan også være overdrevet,for en mann i hans alder er sikkert vant til å få respekt.
Det å plutselig ikke få dette,pluss bli diktert -kan ha gjort han vrang.Det gjør ingen automatisk voldelig eller til morder.
Det som blir tatt opp i den siste podcasten på VG ang. at menneskehjernen blir lett forført ang. hvor troverdig et menneske fremstiller seg,er utrolig bra kunnskap å ha med seg.
Troverdighet og pålitelighet er 2 forskjellige egenskaper,som ikke nødvendigvis en person innehar samtidig.

Fint at du følger tankegangen min, for i mine øyne er dette veldig relevant selv om moderatorene på Flashbach ikke er er enig. Det er umulig og danne seg et inntrykk av hva som har hendt, uten å ta dette med. Politifolk er som folk flest og danner seg et inntrykk av et mennesker utfra oppførselen til vedkommende. De som er flinkest og posere, og spille en rolle kommer best ut av det. De som gir inntrykk av å være drittsekker eller usympatiske kommer dårlig ut av det. Men det sier null niks om skyldspørsmål. Det er ikke min intensjon og forsvare TH, men jeg ser klart at hans fremtoning helt klart bygger opp under et skyldspørsmål .
Hvem liker en person som er så ego at han skriver en ektepakt til fordel for seg selv på denne måten. Det er så opplagt at folk flest inkludert politiet er farget av et slikt syn. Også i mine øyne virker TH som en egosentrisk drittsekk, det betyr imidlertid ikke at han er drapsmann.
Jeg syne derfor det blir feil at moderator slår ned på slike synspunkt fordi det i denne historien er veldig relevant.
Citera
2020-06-07, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svakrose
Du bør slutte å beskylde andre for å spekulere når du spekulerer like mye selv.

Jeg tror jeg skal slutte å bemøte dine innlegg her inne, for nå er jeg lei.

Her er en link: https://www.nrk.no/dokumentar/forsker-om-hagen-brev_-avsenderen-kan-en-hel-del-norsk-1.15043836

Problemet er jo ikke spekulasjonen i seg selv, men spekulasjon som presenteres som fakta.
Citera
2020-06-07, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Den offisielle forklaringen hennes er fordi de fikk forsikringer fra politiet om at faren ikke var mistenkt.

Så lenge han ikke var mistenkt, hadde hun altså ikke noen grunn til å klage på politiet. 😲

Ja da rakk du å svare før meg.

Er det ikke kognitiv dissonans, det heter, når du oppdager at det ikke er samsvar mellom det folk sier de gjør, og det de faktisk gjør. Når "noe" skurrer. Og det er det mye av i denne saken, det skurrer både her og der.

HBB2 oppdaget også da politiet skiftet hovedhypotese 26. juni 2019, at det høyst sannsynlig ville medføre at TH ble mistenkt for drap. Men, hun fikk vel ikke støtte i familien for det synspunktet. Så det ble vel liggende og ulme hos henne, denne mistanken.

Derfor hun ba om forsikringer fra politiet om at TH ikke var mistenkt. Og politiet måtte jo svare nei på det, så lenge den hemmelige etterforskningen rullet og gikk i bakgrunnen.

Men jeg tror at alle forstår at det må oppleves krenkende å bli løyet til på denne måten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in