Citat:
Fetad: Kan det være denne kontoen politiet mente ble opprettet samme dag/rett etter avisoppslaget i dn?
Ja. VG kunne nevne at det ble opprettet to kontoer, den 7.7.2018 på kuCoin.com og 10.7.2018 på Huobi.com, og den siste er ovenstående. kuCoin koblingen har jeg ikke funnet fram til (enda)
Citat:
Var ikke noe av problemet å få tak i så mye Monero? Og hvis man fikk tak i det, så ville kursen rase, samt at en så stor utbetaling ikke ville vært anonym pga mengden? Jeg leste et sted at det var umulig å skaffe til veie et så stort beløp, det ville ta lang tid, og velte hele planen.
Så vis man brukte litt tid å studere trusselbrevet nøye (
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e83lv9/loerenskog-saken-her-er-hele-trusselbrevet) så kommer det en del ting fram som var ikke kjent fra før. Instruks er veldig tydelig å bruke OTC (over the counter) kryptosalg for xmr, og bare vanlig kryptobørs som siste utvei, og han nevner til og med to forskjellige OTC kryptosteder. Hvis du gidder kan du selv lese deg opp om hva OTC er og hvorfor det i mye mindre grad påvirker kryptokurs, noe som også nevnes explisit i brevet. Det er lov å lese før man spør vetdu!

XMR beløp er utraserbar.
Citat:
Etter din forståelse, mener du at den som står bak dette "rigget", nødvendig må være ekspert på krypto og ha veldig stor teknisk kompetanse?
God spørsmål, jeg har selv tenkt mye på det. En ting er sikkert,
det er godt gjennomtenkt. Det jeg prøvde å si at for
noen som RU det ville være en enkel sak å klekke ut alt. For en person som han ville det være en enkel sak å sette opp kontoer, lagre nøkkelene (digitale) på en minnebrikke, sette opp nettstedet, overføre btc via en konto på Huobi med falsk ID (epost). Også i brevet ble det anbefalt å bruke to OTC (over the counter) handlesteder, det synes jeg er langt over kunnskapsgjennomsnittet. Husk at i begynnelsen ble de disktutert MYE hvor vanskelig det ville være å få takk i så mye monero. Gjerningsmannen/menn var seg godt bevisst på det og visste at det er da man skal bruke OTC. OTC er ikke for hvermansen, ikke for deg og meg så å si. Men noen som vil sette opp en stor BTC miningfarm, som RU ønsket, en slik person vet nok om det.
Jeg tror nok at RU og hans FB innlegg kan ha vært starten av alt. Noen skjønnte at her var det penger å hente, og noen skjønnte at RU kunne brukes til å få visse brikker på plass. Kan ikke tenke at RU har selv noe som helst med AEH å gjøre, han er i beste tilfellet en brikke i et større spill.
En annen ting er at investeringene som RU trengte TH til er i samme beløpstørrelsen, ca 100 Mill nok. Det koster litt å sette opp en ordentlig stor mining farm.