2020-06-07, 10:17
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick
Hur tror ni egentligen att publikfrånvaron ger utslag matchmässigt?

Blir det lättare för ÖSK att åka upp och ta poäng borta mot Hammarby eller för Mjällby att skrälla mot Malmö? När publiktryck, hemmaboost och (måhända latent) domartryck uteblir menar jag. Kvalitetsskillnaden är ju visserligen fortsatt där i och för sig.

Jag tror snarare att det är svårare för Varberg att ta poäng mot Göteberg eller ÖSK mot AIK utan sin hemmapublik.

För Mjällby mot MFF eller ÖFK mot H-by i bortamötet tror jag att chans är som vanligt, ganska svårt.
Citera
2020-06-07, 10:53
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick
Hur tror ni egentligen att publikfrånvaron ger utslag matchmässigt?

Blir det lättare för ÖSK att åka upp och ta poäng borta mot Hammarby eller för Mjällby att skrälla mot Malmö? När publiktryck, hemmaboost och (måhända latent) domartryck uteblir menar jag. Kvalitetsskillnaden är ju visserligen fortsatt där i och för sig.

Tveklöst kommer AIK, Bajen, DIF och MFF lida av att spela hemma utan publik, Ett antal billiga straffar kommer utebli, ett antal straffar som motståndarna kommer få med sig (som dom inte fått med publik)

På en hel säsong är det 3-6 poäng som kommer ryka för dessa lag.
Citera
2020-06-07, 12:20
Medlem
Smerchs avatar
Vet inte om någon trend hunnit synas i Tyskland redan, men jag lutar åt att publiklösheten borde gynna lagen med de bästa spelarna. En faktor försvinner som kan jämna ut matcher mellan ojämna lag. Några av de bästa svenska lagen är ju också de med starkast publikstöd just för tillfället, så det kanske går lite på ett ut i vissa fall. Men Häcken kanske kommer gynnas lite medan AIK missgynnas så som trupperna är just nu?

Tror inte den största påverkan kommer från hemma/borta-stöd utan mer bristen på ljud som ger en lite avslagen känsla. Spelarna säger själva att det känns som att tempot blir lite lägre och ytorna större. Där tror jag att de bästa spelarna kommer kunna glänsa lite mer, inte minst de rutinerade, äldre spelarna. Fast kanske får de å andra sidan svårare att tända till...
Senast redigerad av Smerch 2020-06-07 kl. 12:25.
Citera
2020-06-07, 13:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det ska alltså sparkas boll i allsvenskan om en vecka.

Visst blir det rejält kasst när man inte får vara på plats på en premiär för första gången på cirkus 30år och visst är fotboll utan publik ingen riktig boll men det drar iaf igång och man får försöka fokusera på själva spelet med.

Vi inleder med fyra matcher vi bör ta kan man tycka, sedan är det alltid tufft med nykomlingar i början och vi har ju såväl Varberg i omg2 som Mjällby i omg3 men nog bör vi plocka bägge dessa. Sirius i omg4 blir svårare men något vi ändå bör ta, sedan blir det självklart tuffare med AIK hemma följt av Peking borta i omg 5-6.
Kan vi landa på typ 4-1-1 i resultatrad månne? Det vore verkligen en bra start och långt ifrån omöjligt.

Blir det inte jobbigt att lyckas med det utan era två främsta anfallsvapen?
Citera
2020-06-07, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Kostymen ifjol var en omsättning på 58 miljoner och man gick lite plus. Kalmar låg på 59, Östersund 51, Sirius 51, Örebro 50, Sundsvall 50. Alla dom här klubbarna har svagt eller inget eget kapital. Så jag tycker inte det direkt sticker ut, man hade en budget för undre halvan och höll den. Har man lagt i en högre växel under vintern menar ni? Det har värvats, men man har också tappat en hel del äldre dyra spelare sen ifjol. Har man månne lagt en budget för att sälja Gigovic för minst 20-30 millar till sommaren? Lag som budgeterar med stora spelarförsäljningar för att gå runt förtjänar till viss del att hamna i skiten.

Om jag får lov att gissa så handlar det om att HIF antagligen har betydligt högre publikintäkter, de drabbas relativt sett mer av att inte ha publik än de övriga lagen du nämnde. Ingen publik = större hål i budgeten.

Hemmasnitt förra året.

Helsingborgs IF 8344
Örebro 5783
Kalmar FF 5307
Östersund 4808
GIF Sundsvall 4620
IK Sirius FK 4288
Citera
2020-06-07, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Blir det inte jobbigt att lyckas med det utan era två främsta anfallsvapen?

Det skulle såklart vara ett jobbigt tapp, framförallt för att det skulle bli en tunn bänk. Sedan är ju inget klart än, det återstår att se.

Skulle Robin och Giorgi inte riktigt vara klara för premiären blir det väl typ...

Sargon

Sana - Paka - Aiesh

Jag tycker inte det är en dålig startkvartett, jag tycker den är rätt bra, bortsett då från Sargon som inte är mer än godkänd. Sedan vet man ju inte hur redo Farnerud är dock, men Farnerud lär väl starta på bänken, han är nog lite för långt ifrån 90 minuter ännu. Det är egentligen inte mittfältet som vi är tunna, det är framförallt en mittback som skulle vara nice, och eventuellt central anfallare beroende lite på hur Farnerud presterar.

Startelva?

1. Giannis Anestis
27. Nzuzi Toko
4. Kristopher Da Graca
26. André Calisir
20. Victor Wernersson
28. Alhassan Yusuf
19. August Erlingmark
8. Hosam Aiesh
10. Patrik Karlsson Lagemyr
89. Tobias Sana
16. Sargon Abraham

Bänk?

31. Tom Amos
23. Emil Holm
5. Alexander Jallow
3. Adil Titi
11. Amin Affane
21. Noah Alexandersson
17. Alexander Farnerud

+

2. Jesper Tolinsson
18. Isak Dahlqvist

Jämför man med en del matcher förra året tycker jag bänken trots eventuell frånvaro är lite starkare, Sirius matchen i Uppsala förra året är ett exempel. Den trodde man ju skulle gå åt pipan när Sirius vände underläge till 2-1 på typ 1 minut.

Startelva

Anestis
SebO
Starfelt
Calisir
Wernersson
Erlingmark
Yusuf
Paka
Sargon
Giorgi
Nygren

Bänk

Amos
Da Graca
Wikström
Holm
Samuel Ohlsson
Titi
Saebbö
Citera
2020-06-07, 15:38
Medlem
girigfans avatar
bör inte lagen som spelar snabbt spel på konstgräs, typ häcken, hammarby, elfsborg och norrköping gynnas av fem byten i år? jag tror att spelet kommer att gå ruskigt snabbt i år.
håller nog hammarby tyvärr som favorit i år, brett mittfält som kommer att springa sönder övriga lag. tror paulinho kommer att floppa men de har andra alternativ,
Citera
2020-06-07, 17:03
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Har de så jäkla mycket att oroa sig för sportsligt? Varberg, Falkenberg, Sirius och Kalmar har väl sämre trupper än Östersund.

Kanske inte, vi får hoppas att dom ryker pga ekonomin
Citera
2020-06-07, 17:11
Medlem
Keldons avatar
Avslutade inte Östersund med 7 förluster i rad? Eller var det 8 förluster på sista 9e?

De har väl inte förstärkt?
Citera
2020-06-07, 18:18
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Startelva?

1. Giannis Anestis
27. Nzuzi Toko
4. Kristopher Da Graca
26. André Calisir
20. Victor Wernersson
28. Alhassan Yusuf
19. August Erlingmark
8. Hosam Aiesh
10. Patrik Karlsson Lagemyr
89. Tobias Sana
16. Sargon Abraham

Bänk?

31. Tom Amos
23. Emil Holm
5. Alexander Jallow
3. Adil Titi
11. Amin Affane
21. Noah Alexandersson
17. Alexander Farnerud

Det är såna där laguppställningar som gör att jag knappt bryr mig om Allsvenskan längre. Så jävla tragiskt
Citera
2020-06-07, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Avslutade inte Östersund med 7 förluster i rad? Eller var det 8 förluster på sista 9e?

De har väl inte förstärkt?

Nej, det är nästan enbart tapp. Betydligt sämre trupp i år så sett.

Dock är det sant att Östersund i grunden och botten har en massa bra spelare som på ett eller annat sätt kommer fortsätta spela i Allsvenskan eller högre än så. Spelare för spelare är man bra, om än väldigt unga. Det är bara att det just nu är hög AFC-aura runt det laget, hur många bryr sig på allvar om hur det går för klubben av dessa spelare? Sen kommer man också ha problem med målskyttet om inte Kadiri levererar, tror jag, som man borde bli tvungna att sälja snart.
Citera
2020-06-07, 18:52
Medlem
Keldons avatar
Öfk in: Kalpi Ouattara (b, Asec Mimosas, permanent efter lån) Bakr Abdellaoui (mf, Real Balompédica Linense).

Ut Lagkapten Tom Pettersson (b, Cincinnati), Jamie Hopcutt (mf/fw, klubb ej klar), Douglas Bergqvist (b, Arka Gdynia), Dino Islamovic (fw, Rosenborg)

Kraftigt försvagat skulle jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in