2020-06-07, 04:22
Medlem
"Skrev om krypto og kidnapping
Selv om mannen nå er løslatt, har politiet fortsatt tilgang på utstyret hans, og driver uttrekk og speiling av data. Spørsmålet er om svaret på hvor Anne-Elisabeth Hagen er eller hva som har skjedd med henne ligger i dette materialet."

"Dagbladet har sett en kommentar mannen har skrevet kort tid etter at forsvinningen av Hagen ble kjent i begynnelsen av 2019, der han beskriver at det er blitt «enklere å kidnappe mennesker» på grunn av kryptovaluta som ikke kan spores."

https://www.dagbladet.no/nyheter/kryptomannens-innlegg---ingenting-a-skjule/72454037

Det skal bare være to av møtene mellom «kryptomannen», Hagen og hans eiendomsselskap som har hatt en formell karakter. Det var i disse møtene at den siktede mannen i 30-åra skal ha foreslått sin forretningsidé, og det var etter disse møtene Hagen og hans selskap skal ha avslått forslaget om å investere beløp som skal ha dreid seg om flere titalls millioner kroner.
Senast redigerad av POlROT 2020-06-07 kl. 04:27.
Citera
2020-06-07, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
TH og kryptomannen møttes første gang et drøyt år før AE forsvant (om jeg husker rett). En person introduserte kryptomannen for TH. Jeg har forstått det slik at TH i et av de første møtene sa fra til kryptomannen at han ikke var interessert i å investere i kryptomannens prosjekt.

"Kilden anslår at den nå siktede mannen har vært innom kontoret syv-åtte ganger, men at Hagen ikke nødvendigvis hadde tid til å møte ham hver gang.
Det skal ha vært helt tydelig at Hagen aldri kom til å investere flere millioner i en bitcoinfabrikk."

Allikevel skrev Kryptomannen disse meldingene til kryptoeksperter på debattforum og grupper på internett
:

"23. mars 2018
Bortføringssiktet:
Som du sikkert fikk med deg har jeg godt bekjentskap til en hval... jeg med andre ord, ønsker virkelig å ta nytte av det."

"16. juli 2018
Bortføringssiktet:
[...] For hvis det skulle blir en kontrakt med han, så blir dette veldig stort. Han er tross alt eier av en av Norges største strømselskap"

"Til en annen person skriver han følgende i august det samme året:
"Bortføringssiktet:
[...] Det er en av Norges største strømleverandør jeg samarbeider med, så dette blir veldig spennende. [...]"
https://www.nrk.no/norge/slik-fortalte-bortforingssiktet-i-hagen-saken-om-forretningssamarbeidet-1.15013836

Ca 18 måneder, dvs f.o.m. ca slutten av april 2017(?) Var det noe annet relatert til denne saken som skjedde i 2017? Når var id-tyveriet og bruk av den uskyldige mannens epostadresse?

Dette er jo også veldig spesielt:
"På et nettforum VG har sporet opp, tar han opp temaet kryptovaluta som ikke kan spores, i sammenheng med kriminelle handlinger, blant annet kidnapping.
Innlegget ble publisert i perioden etter at Anne-Elisabeth Hagen forsvant fra hjemmet sitt i Lørenskog 31. oktober 2018."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/op2lQg/loerenskog-saken-dette-er-den-drapssiktede-mannen-med-krypto-kunnskap
Tilleggsopplysninger om møtene:

Møtene med TH skal ha funnet sted i perioden hvor verdien av den digitale valutaen Bitcoin skjøt i været mot slutten av 2017 og begynnelsen av 2018.

Det skal bare være to av møtene mellom «kryptomannen», Hagen og hans eiendomsselskap som har hatt en formell karakter.
Det var i disse møtene at den siktede mannen i 30-åra skal ha foreslått sin forretningsidé, og det var etter disse møtene Hagen og hans selskap skal ha avslått forslaget om å investere beløp som skal ha dreid seg om flere titalls millioner kroner. Mannen skal likevel ha oppsøkt kontorene seinere, uten at investeringen blir noe av.

https://www.dagbladet.no/nyheter/kryptomannens-innlegg---ingenting-a-skjule/72454037
Senast redigerad av POlROT 2020-06-07 kl. 04:37.
Citera
2020-06-07, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Spent på hva politiet har å si om analysene som er gjort. Vil tro de letter på sløret over helgen, slik NRK sin krimreporter spådde.

Hvor står det? blir det pressekonf?
Citera
2020-06-07, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hi-star
Enig. Det må være en bestemt hensikt med å nevne akkurat henne.

Jeg tenker at brevskriveren kjenner til historien om den personen som fikk gjemt seg i huset da den rømte fra kidnapperne for mange år siden, og at det kom frem at døren er åpen. (Hvis det er slik at Hagens har sovet med døren åpen i mange år, hvorfor kunne ikke kidnapperne eventuelt slått til på natten? Det burde vært mye enklere å unngå å bli sett da, og folk i nabolaget er inne i husene sine og sover.) Jeg antar brevskriveren er klar over at døren var åpen, og da mener jeg de burde benyttet seg av muligheten til å slå til på nattestid. Det var jo ikke spor av at noen har brutt seg inn, så det er litt rart.

Hvis vedkommende ikke kjenner til denne historien må det være en som føler hat overfor denne personen eller som kjenner til den gamle kidnappingshistorien og ønsker å forvirre mest mulig - da antagelig noen som er født i nærheten da.

Hvis TH står bak kunne han avlede oppmerksomhet mot seg selv ved å nevne egne familiemedlemmer ettersom den som leser et slikt brev vil anse det som mindre sannsynlig at TH står bak. Hvem ville vel skremt livet av egne barn??...

Jeg synes brevet fra Hedda var helt forferdelig. Jeg fikk veldig vondt av å lese det og føler veldig med barna. Jeg er sjokkert over hvordan politiet jobber. Nisser. De brydde seg ikke om å trygge barna. Jeg hadde krevd å få komme til et annet land der man skulle ha vakter 24/7, og at politiet skulle betale dette eller faren. Rett og slett. Ble postbud på Lørenskog intervjuet? Det burde jo vært svært viktig slik jeg ser det, og jeg leste vel at et postbud ikke engang hadde blitt tatt inn til intervju. Jeg er sjokkert over at politiet løy og startet kommunikasjonen med motparten. Det er ikke 1 % sannsynlig at dette ble gjort ved en feiltakelse. Og det verste av alt er at politiet undervurderer den jevne nordmanns intelligens. De har løyet for barna i flere omganger. Troppet opp med blomster, og fortsetter å servere løgner. Barna burde ha krav på en form for erstatning.
Citera
2020-06-07, 07:00
Medlem
Det er mye fokus på barna til T.H her inne nå. Kom til å tenke på den yngste datteren som var forlovet med F.S-neve. Hvis datteren hadde noen kriminelle i sin omgangskrets, var han en av disse?
Citera
2020-06-07, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Dette er jo nesten akkurat som å lese analysene av Laila-brevene......

Du tror vel ikke hun er involvert? kan det være David Toska? Han er jo omtalt som mesterhjernen og greier og greier
Citera
2020-06-07, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gina33
Jeg tenker at brevskriveren kjenner til historien om den personen som fikk gjemt seg i huset da den rømte fra kidnapperne for mange år siden, og at det kom frem at døren er åpen. (Hvis det er slik at Hagens har sovet med døren åpen i mange år, hvorfor kunne ikke kidnapperne eventuelt slått til på natten? Det burde vært mye enklere å unngå å bli sett da, og folk i nabolaget er inne i husene sine og sover.) Jeg antar brevskriveren er klar over at døren var åpen, og da mener jeg de burde benyttet seg av muligheten til å slå til på nattestid. Det var jo ikke spor av at noen har brutt seg inn, så det er litt rart.

Hvis vedkommende ikke kjenner til denne historien må det være en som føler hat overfor denne personen eller som kjenner til den gamle kidnappingshistorien og ønsker å forvirre mest mulig - da antagelig noen som er født i nærheten da.

Hvis TH står bak kunne han avlede oppmerksomhet mot seg selv ved å nevne egne familiemedlemmer ettersom den som leser et slikt brev vil anse det som mindre sannsynlig at TH står bak. Hvem ville vel skremt livet av egne barn??...

Jeg synes brevet fra Hedda var helt forferdelig. Jeg fikk veldig vondt av å lese det og føler veldig med barna. Jeg er sjokkert over hvordan politiet jobber. Nisser. De brydde seg ikke om å trygge barna. Jeg hadde krevd å få komme til et annet land der man skulle ha vakter 24/7, og at politiet skulle betale dette eller faren. Rett og slett. Ble postbud på Lørenskog intervjuet? Det burde jo vært svært viktig slik jeg ser det, og jeg leste vel at et postbud ikke engang hadde blitt tatt inn til intervju. Jeg er sjokkert over at politiet løy og startet kommunikasjonen med motparten. Det er ikke 1 % sannsynlig at dette ble gjort ved en feiltakelse. Og det verste av alt er at politiet undervurderer den jevne nordmanns intelligens. De har løyet for barna i flere omganger. Troppet opp med blomster, og fortsetter å servere løgner. Barna burde ha krav på en form for erstatning.

Det är ju väldigt oprofessionellt att komma med blomster i egenskap av polis.
Har man dessutom ljugit (t ex om att deras telefoner inte var avlyssnade) så är det
förskräckligt dåligt.
Kan vara svårt för polisen att svara om de avlyssnar eller inte och ett beslut om det kan ha tagits efter det att de förnekat att de avlyssnar ...men .. det finns andra sätt än att ljuga brottsoffrets barn rakt i ansiktet.

De kunde ha sagt "Om vi finner det nödvändigt kan det bli så att vi måste avlyssna" ..
och förklara varför. Som "det ingår i den här typen av brott",
Citera
2020-06-07, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiltmeyes
Veldig bra jobbet! Jeg blir mer og mer usikker på om TH har noe med dette å gjøre.

Gitt at RU er involvert, som vi ikke vet:

RU ble pissed på en usympatisk TH som ikke ville investere likevel. TH sugde så mye info ut av RU om potensialet for kryptovaluta at RU trodde TH hadde bitt på agnet. RU og en eller flere venner så for seg millioner til opplegget sitt. Kanskje var de i pengenød.

Likevel henger det ikke helt på greip at RU er "mesterhjernen" mtp. dumme innlegg på FB. Jeg tror han først og fremst skulle selge ideen, mens kryptorigget ble satt opp av vennen. Det er svært vanlig at man har en som først og fremst er salgsperson og en som er teknisk i en startup.

Men det er godt mulig han stod for sending av bitcoins til adressen frem til det brente under føttene på han. Et incognito vindu + memorere et par sider på pastebin med deler av wallet og private key er alt han trenger for det.

(legg merke til min regdato og antall innlegg )

Interessant at du har klart å holde deg fra å skrive fram til nå. Selv har jeg vært leser av FB like lenge, men ikke registrert meg før nylig.

Jeg tror det motsatte av deg. RU har i altfor stor grad lagt igjen kommentarer i mange nettforum og sosiale medier, samt skrevet til venner/kontakter/kolleger om det mulige samarbeidet med TH. Om han er GM (og vet det selv, med mindre han bare har bidratt med å opprette kryptokontoer) ville han for alt i verden ønske å slette så mange spor som mulig, som kunne peke i retning av ham, lenge før han skulle vært med på eller gjennomført noe i denne skalaen.

Men jeg skjønner det du skriver om at han kan ha vært særdeles skuffa over at samarbeidet uteble.
Citera
2020-06-07, 09:11
Medlem
Er ikke så kunnskapsrik på mobil, apper, tekniske detaljer osv, men ser en litt interessant ting for måtte sjekke om det var mulig. Gammelt nytt for mange sikkert.

https://uk.pcmag.com/how-to/116269/how-to-use-iphone-auto-answer

At den som har iphone (kanskje andre og), har mulighet for å sette tlf på autoanswer.

Hvilket innebærer at hvis mobilen blir oppringt så kan den svare automatisk, uten at eieren trenger å være hjemme/nær telefonen.

Hvis man da i tillegg er tilkoblet pc, via nett, så kan man vel veldig enkelt også ha en samtale via pchøyttaler med den som ringer, selv om man for eks befinner seg i en bil som er langt unna, samtidig som at mobilen slår inn på basestasjon der mobilen befinner seg.

Jeg prøver å tenke litt ifht 0914-samtalen og ulike teorier rundt den.

Den er ganske sentral i saken. Det var en samtale på ca 2 minutt etter hva vi har fått opplyst.

Og at det var oppringing fra AE sin mobil, til et familiemedlem kl 0914-0916.

Med en slik manøver ville det jo kanskje være teoretisk mulig at dette familemedlemmet ikke behøvde å være fysisk der hvor sin mobil befant seg, selv om det pågikk en samtale knyttet til den basestasjonen hvor mobilen var?
Senast redigerad av Hunterrr 2020-06-07 kl. 09:14.
Citera
2020-06-07, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e83lv9/loerenskog-saken-her-er-hele-trusselbrevet

Hvorfor poster du stadig vekk som om jeg er idiot? Jeg har selvfølgelig lest det brevet i VGs artikkel. Det jeg spurte om her var om den engelske teksten er fra et annet gjennomsnittlig kidnappingsbrev funnet på nettet. Det var det også andre her inne som spekulerte i - om innhold i brevet kan være klippet/kopiert fra et kidnappingsbrev funnet på nett. Det er mange standardformuleringer her.
Citera
2020-06-07, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjakkmatt
2020-05-29 17:43:16 +0.001 «Jeg bekrefter at jeg vil betale».
2019-01-27 12:23:22 kryptert e-post «Du har prøvd å fucke oss i over ti uker nå»
2019-01-16 15:30:29 +0.0007 «Dårlig tid, fort eller hun vil dø».
2019-01-02 20:05:30 +0.0007 «Dårlig tid, fort eller hun vil dø».
2019-01-02 19:54:38 +0.0007 «Dårlig tid, fort eller hun vil dø».
2018-12-27 17:34:30 +0.000706 «Dårlig tid, fort eller hun vil dø».
2018-12-14 08:59:49 +0.000706 cee face ae
2018-12-10 19:58:05 +0.0007001 «Dårlig tid, fort eller hun vil dø».
2018-12-10 19:58:05 +0.0007001 «Dårlig tid, fort eller hun vil dø».
2018-12-10 14:00:27 +0.000706 decode hex in monero to ascii
2018-12-10 13:16:24 +0.000706 dec0de
2018-12-01 12:15:47 +0.0007 «Dårlig tid, fort eller hun vil dø».
2018-12-01 12:15:36 +0.0007 «Dårlig tid, fort eller hun vil dø».
2018-12-01 10:02:43 +0.0007 «Dårlig tid, fort eller hun vil dø».
2018-12-01 09:11:44 -0.036112
2018-11-30 15:17:25 +0.000706 «Dårlig tid, fort eller hun vil dø».
2018-11-30 15:17:25 +0.000706 «Dårlig tid, fort eller hun vil dø».
2018-11-13 10:31:20 +0.004 «Jeg har problem, trenger mer tid».
2018-11-10 22:09:01 +0.0007 «Dårlig tid, fort eller hun vil dø».
2018-11-02 17:32:19 +0.03 «Jeg sender monero før (eller først red.anm) om syv dager».

Veldig interessant. Takk som deler:-)

Etter din forståelse, mener du at den som står bak dette "rigget", nødvendig må være ekspert på krypto og ha veldig stor teknisk kompetanse?

Jeg innbilte meg at det ville holde med en viss kunnskap bare, og litt små utprøvinger og litt læring via noe nettforum/en bekjent osv.
Citera
2020-06-07, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Jeg har også tenkt i de baner.
For å skremme, og for manipulere til å felles front mot felles fiende. H*dda var den som lettest kunne mistenke faren, og kanskje var villig til å fortelle negative ting om familien til politiet.
Hvis TH står bak på en eller annen måte, kan det være en grunn til å trekke fram henne spesielt.

Helt klart.

Felles front mot felles fiender i flertall tydeligvis; politiet, kidnapperne, media.

Jeg tror TH ønsker seg en samlet familie. AEFH var jo det sosiale navet i familien, og uten henne ville han trenge hjelp til å holde hyppig sosial kontakt med barn og barnebarn, tror jeg.

Ved å sette H*dda i en vanskelig situasjon kan han samle familien igjen på en måte. Da vil trusselen fra kidnapperne bli ekstra reell og realistisk for akkurat henne (som du beskriver effektene av).

Hun framsto som fryktelig redd, både da dette inntraff og da hun skrev brevet. Forståelig nok. Det er noe muffens når man sammenligner dette med at TH ville flytte hjem igjen allerede 1. november 2018 - der hvor udåden nettopp hadde skjedd. Også hvis dette er en ekte kidnappingssak, må jeg si at TH virkelig framstår så iskald som beskrevet både av ham selv og andre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in