2020-06-07, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoanShark
Har du nån uppskattning på vad allt kan tänkas kosta sammanlagt om man ska ha någorlunda bra kvalitet?

Nä, ingen anning direkt, men gå in på t ex trodo.se och knappa in ditt regnummer så ser du vad grejorna kan kosta, och väljer du inte det allra billigaste så är kvaliteten helt ok
Citera
2020-06-07, 00:18
Medlem
Citat:
Då var det dags att byta bromsbelägg på bilen, något som jag aldrig tidigare gjort. Finns lite olika varianter på dessa, ena är utan utan hjulnav och bultar och andra varianten är med skruvar. Vilken är att föredra? Undrar även om jag behöver byta ut bromsskivorna i samband med beläggen, vilka heller inte har bytts ut nån gång under tiden bilen varit i min ägo (rullat ca 5000 mil sedan jag köpte den)?

Sista frågan lyder: ponera att jag behöver byta ut bromsbelägg och bromsskivor. Det jag behöver är då 4x bromsskivor, 2x belägg fram, 2x belägg bak samt slitvarnarkontakt fram och bak. Har jag missat nåt?

Edit: Finns tjocklekar på skivorna som skiljer sig ganska kraftigt. Kan vara allt från 10,5 mm till 20 mm. Vad väljer man här?

Som andra har skrivit innan mig så tycker jag du skiter i att lägga ner tid på att forsöka hitta delar själv. Det är en jävla djungel att forsöka hitta rätt själv på alla dessa budget-bildelssajter och skulle du mot formodan lyckas beställa rätt skickar dom fel delar ändå.

Ring verkstaden på måndag och fråga om pris, forsök inte låtsas som om du vet bäst, dom kommer fatta att du inte vet ett skit om bilar eller bromsar och kräva dubbelt betald, sen kommer dom ringa lite senare på dagen och förklara att även bromsoket behöver bytas för 4000 kr extra.
Citera
2020-06-07, 00:52
Medlem
ormbitens avatar
Om jag hade fått en rulltårta varje gång mina kunder beställer fel delar till sina bilar.... Så hade jag varit jättefet...

Om man inte vet vad man ska beställa så låt för guds skull verkstaden beställa delarna! Punkt!
Citera
2020-06-07, 00:52
Medlem
Då ts inte har planer på att agera mekaniker själv är det nog lämpligast att denne kontaktar den verkstad som denne avser att anlita, be en övermekaniker undersöka bilen för att fastställa vad som eventuellt behöver bytas, därefter boka tid för utförandet. Det är föga troligt att ens bråkdelen av det vilket uppräknades av ts kommer att behöva bli föremål för utbyte.
Citera
2020-06-07, 06:40
Medlem
Citat:
Då var det dags att byta bromsbelägg på bilen, något som jag aldrig tidigare gjort. Finns lite olika varianter på dessa, ena är utan utan hjulnav och bultar och andra varianten är med skruvar. Vilken är att föredra? Undrar även om jag behöver byta ut bromsskivorna i samband med beläggen, vilka heller inte har bytts ut nån gång under tiden bilen varit i min ägo (rullat ca 5000 mil sedan jag köpte den)?

Sista frågan lyder: ponera att jag behöver byta ut bromsbelägg och bromsskivor. Det jag behöver är då 4x bromsskivor, 2x belägg fram, 2x belägg bak samt slitvarnarkontakt fram och bak. Har jag missat nåt?

Edit: Finns tjocklekar på skivorna som skiljer sig ganska kraftigt. Kan vara allt från 10,5 mm till 20 mm. Vad väljer man här?
Det är viktigt att du kollar exakta måtten på det som sitter på bilen annars är risken stor att inget passar. Ser skivorna bra ut så finns ingen anledning att byta. Dvs byt inte om dom inte är slut eller sönderrostade.
Rengör noga där det behövs. Smörj
Citera
2020-06-07, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Som andra har skrivit innan mig så tycker jag du skiter i att lägga ner tid på att forsöka hitta delar själv. Det är en jävla djungel att forsöka hitta rätt själv på alla dessa budget-bildelssajter och skulle du mot formodan lyckas beställa rätt skickar dom fel delar ändå.

Ring verkstaden på måndag och fråga om pris, forsök inte låtsas som om du vet bäst, dom kommer fatta att du inte vet ett skit om bilar eller bromsar och kräva dubbelt betald, sen kommer dom ringa lite senare på dagen och förklara att även bromsoket behöver bytas för 4000 kr extra.

Varför förutsätter du nåt så urbota korkat att verkstaden skulle ta dubbelt betalt bara för de anar att kunden inte kan nåt om bilar....? Jävla korkade konspirationsteorier...

Faktum är att de allra flesta kunder hos bilverkstäderna ofta kan jäkligt lite eller inget om bilar, det är ofta just därför de lämnar in sina bilar på verkstäderna.

Det TS bör göra är att bara kolla upp priserna lite, helst låta en verkstad eller reservdelsfirma beställa allt det som efter en faktisk kontroll konstaterats behövs bytas och åtgärdas. Då är risken minst för att det blir fel grejor. Sen låta verkstaden göra jobbet.
Citera
2020-06-07, 08:27
Medlem
PeterNosters avatar
Jag antog att du har den här när jag sökte på Mister Auto/BMW:
BMW 3 Sedan (E90) 325 i, Årsproduktion 09.2007 - 12.2008, 2497 , 192 hk
Bättre att du knappar in ditt bilnummer.

Belägg säljs i satser för fram respektive bakaxel så om man räknar belägg så är det 4 fram och 4 bak

Belägg fram:
https://www.autodoc.se/meyle/8583114

Belägg bak:
https://www.autodoc.se/meyle/8583114

Skivor säljs styckvis men bör bytas per axel.

Skivor fram:
https://www.autodoc.se/hella/10408273
Det finns en anteckning där som förklarar din fråga som gör att flera i tråden
ifrågasätter din IQ/kompetens. Jag ifrågasätter istället MistarAuto:

Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2: utan hjulvnav, utan hjulbultar
Tjockleken på framskivorna beror på att det är liksom två skivor med luftkanaler i mellanrummet. Se fig.

Skivor bak:
https://www.autodoc.se/hella/10408136
Verkar också vara kylda. Behövs det verkligen?

2 beläggsatser á 400:-
4 skivor á 400:-

Skivor behöver normalt inte bytas om de inte är skadade t.ex av att man kört fast beläggen är helt slut.

Om vi håller oss till beläggbyte så borde alla normalt funtade klara det själv.
Det finns bra videor på Youtube om hur man gör.
Om man inte gör rätt så visar det sig ju rätt snabbt.

Om du inte gör jobbet själv så ifrågasätter jag varför köpa beläggen själv.
Det man inte har i huvet får man ha i plånboken.
Senast redigerad av PeterNoster 2020-06-07 kl. 08:29.
Citera
2020-06-07, 08:52
Medlem
Kant1s avatar
Att bara söka på regnr idag funkar inte, speciellt inte på BMW. Antingen så låter du verkstaden beställa delarna, annars så åker du in på en reservdelsbutik som har tillgång till en orginalkatalog för BMW. Någon skrev ovan att slitagevarnare brukar ingå, ja, men inte på BMW. De säljs separat. Bor du i Dalarna, åk till Autodelar i Borlänge/Hedemora istället så betalar du typ hälften vad du skulle betalt hos typ Mekonomen eller Meca.
Citera
2020-06-07, 09:27
Medlem
CompressorVanes avatar
Det är vissa förberedelser man får ta till innan man börjar.

Är klossar tex mer slitna på en sidan bilen än den andra?

Då har du antingen ett dåligt ok eller glidpinnar som fastnat.

Lossar du på bultarna så går det att känna om glidpinnarna rör sig.

På bilar med elektrisk handbroms måste du in i OBD för att sätta bilens bromssystem i serviceläge.

Ändå behöver du verktyg åtminstone bak att pressa och skruva in kolvarna.

Fram brukar det gå med en polygrip modell stor.
Citera
2020-06-07, 09:31
Moderator
Citat:

Du har ju fått mycket bra svar, men trots det ska jag med svara.
Hur vet du att beläggen måste bytas? Varnar bilen för att de är slitna, eller är de helt slut och går metall mot metall?

Oftast tar ju beläggen fram slut först, de där bak brukar hålla längre tid, det räcker att byta på den axeln som är sliten, finns oftast ingen anledning att byta alla samtidigt. Kan väl finnas vissa synergieffekter med det kanske, men du sparar inga mängder pengar genom att göra det.

Skivor håller flera omgångar belägg, det kan ju vara trevligt att byta dem, men behövs det? Vem säger att de behöver bytas, är det du som gissar eller har någon sagt att de är dåliga?

Eftersom du verkar ha väldigt dålig koll så säger jag också att du ska fråga nån som kan och få rådgivning, ska du ändå lämna bort bilen för att byta sakerna, ta in ett par olika offerter och utlåtanden på vad som behöver göras, du förbinder dig ju inte till nånting genom att göra det och du får svart på vitt vad du får betala, både för delar och arbete.
Citera
2020-06-07, 10:20
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Det är ju därför jag ställer frågan på ett forum.
Det blir bättre om du ställer frågan till din mekaniker, och ännu bättre blir det om du anlitar en mekaniker med kunskapen att beställa delarna själv.

Det finns ingen här som vet vilka delar som behövs till just din bil.
Citera
2020-06-07, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kant1
Att bara söka på regnr idag funkar inte, speciellt inte på BMW. Antingen så låter du verkstaden beställa delarna, annars så åker du in på en reservdelsbutik som har tillgång till en orginalkatalog för BMW. Någon skrev ovan att slitagevarnare brukar ingå, ja, men inte på BMW. De säljs separat. Bor du i Dalarna, åk till Autodelar i Borlänge/Hedemora istället så betalar du typ hälften vad du skulle betalt hos typ Mekonomen eller Meca.

Går normalt bra att söka på regnummer även på BMW. Många av nätbutikerna för reservdelar visar ju även BMW original reservdelsnummer til, aktuell bil, och man kan då kolla via t ex realoem.com om det passar sin egen bil, för där ligger BMWs originalkatalog där man kan söka på chassinummer, delnummer, och har kompatibilitetsinfo tillgängligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in