2020-06-06, 22:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haschleif
Vi får nog definiera begreppet 'konspirationsteori' innan vi slänger oss med sådana begrepp. Oavsett vad som är sant eller inte så kan väl även du hålla med om att det "officiella narrativet" som basuneras ut i kabel TV inte nödvändigtvis alltid behöver vara den slutgiltiga sanningen?
Menar du att media alltid säger allt och 100% sanning till alla?
Tänk gärna efter före du svarar.

Tycker du inte din argumentation är ohederlig?
Är det så att du försöker få det att handla om "tro" eller vad andra tycker om sagd tro? Personligen skiter jag i fullkomligt i om jorden är platt, rund, fyrkantig eller om folk landande på månen för 50 år sedan eller inte (!).
Det jag säger är att är det är upp till var och en att nå sin egna slutsats.
Uppenbarligen så finns det folk som istället för att utforska själva hellre säger till andra vad som är rätt eller fel.

Du är oseriös som försöker fjanta bort en av mänsklighetens smutsigaste lögner genom att prata om fotboll... Skärpning!

Modeordet på Flashback nu: 'narrativ'. Men det är du som behöver definiera vad du menar. Nej jag tror inte exakt allt som sägs på kabel-TV(?) är sant. Men tror jag inte på när de menar att jorden är sfärisk? Jo det gör jag. I övrigt är en konspirationteori när det finns teorier om att etablissamanget, media, politiker, 'kabel-TV', skolan mm har konspirerat ihop sig och låter förstå att något som inte är sanningen är sann. Precis som folk tror i den här forumsdelen.

Du skiter ju inte alls i om folk varit på månen eller ej. Du påstår ju att det är 'en av mänsklighetens smutsigaste lögner'. Det är inget man skiter i.

Och visst, folk får väl tro - ja det handlar ofta om just tro - vad de vill, men detta är ett diskussionsforum, och om man skriver här räknar man nog med att kunna bli motsagd. Och när ens utforskningar inte sträcker sig längre än att plöja diverse Youtubeklipp så är de inte värda att kallas utforskningar.
Citera
2020-06-07, 00:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Vi får nog definiera begreppet 'konspirationsteori' innan vi slänger oss med sådana begrepp.
Varför det? De få som har jobbigt med begreppet "konspirationsteorier" är de som inte tror på fakta.

Att det finns folk inte tror att vi hade fotbolls-vm 1958 eller att jorden inte är en sfär är knappast skäl till att omdefiniera ordets betydelse.

Är det för övrigt någon som vet hur det är med psykvården numera - Om det dyker upp fler människor än tidigare som tror på absurda saker som att jorden skulle vara platt?
Citera
2020-06-07, 00:04
Medlem
haschleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Modeordet på Flashback nu: 'narrativ'. Men det är du som behöver definiera vad du menar. Nej jag tror inte exakt allt som sägs på kabel-TV(?) är sant. Men tror jag inte på när de menar att jorden är sfärisk? Jo det gör jag. I övrigt är en konspirationteori när det finns teorier om att etablissamanget, media, politiker, 'kabel-TV', skolan mm har konspirerat ihop sig och låter förstå att något som inte är sanningen är sann. Precis som folk tror i den här forumsdelen.

Du skiter ju inte alls i om folk varit på månen eller ej. Du påstår ju att det är 'en av mänsklighetens smutsigaste lögner'. Det är inget man skiter i.

Och visst, folk får väl tro - ja det handlar ofta om just tro - vad de vill, men detta är ett diskussionsforum, och om man skriver här räknar man nog med att kunna bli motsagd. Och när ens utforskningar inte sträcker sig längre än att plöja diverse Youtubeklipp så är de inte värda att kallas utforskningar.

Guity as charged. Men begreppt är varken nytt eller från FB för att säga det så. Narrativ är bara ett ord för att rama in och förmedla ett händelseförlopp på ett visst sätt som passar narratorn eller den som betalar denna. CNN har oftast ett motsatt narrativ om jämför med RT som exempel och 'sanningen' finns kanske mittemellan. På svenska används det ofta 'informationsarenan' vilket är en del av det som formar människors sätt att se på omgivningen. Information har alltid en avsändare och en avsändare har alltid en agenda. Det finns mycket att läsa om ämnet som i folkmun kallas Propaganda.

Men..för diskussionens skull så är det inte viktigt vad du eller jag tror. Jag tror inte heller att jorden är platt om du tror det. men jag vet inte, eftersom jag inte sett den från ovan. Med det sagt så är den till 99,99% sfärisk eftersom andra himlakroppar förefaller vara sfäriska och x-antal faktorer tyder på det.

Och för att komma till poängen
Hur vet du att konspirationsteorin (en eller annan ickeofficiell tolkning) är fel?
Har du verkligen stark tilltro till dina källor att du kan säga att du vet vad som är sant eller inte - eller förlitar du dig på andra källor? Lyssnar du på andras berättelser om vad som "vart och varit" eller har du granskat all information själv?

Och nej..faktiskt inte så bryr jag mig inte. Varför skulle jag. Jag bryr mig om varför vissa envisas med att ljuga, inte huruvida det står dunebuggies på månen.
Jag säger bara vad jag tror/vet. Precis som du gör.
Prata inte om sanningen utan att ge mig ett handfast sätt att bekräfta den. Undergräv inte vetenskapen
Senast redigerad av haschleif 2020-06-07 kl. 00:31.
Citera
2020-06-07, 00:18
Medlem
haschleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Varför det? De få som har jobbigt med begreppet "konspirationsteorier" är de som inte tror på fakta.

Att det finns folk inte tror att vi hade fotbolls-vm 1958 eller att jorden inte är en sfär är knappast skäl till att omdefiniera ordets betydelse.

Är det för övrigt någon som vet hur det är med psykvården numera - Om det dyker upp fler människor än tidigare som tror på absurda saker som att jorden skulle vara platt?

Men du? Nu får du väl ändå ge dig. Jag trodde mig sett det mesta av de här nonsenstrollen.
Låt gå den här gången - men läs riktigt noga nu - Vad definierar du som fakta? - och hur skiljer du det från vad du refererar till som s k konspirationsteorier?

Det är väl inte så att du försöker motverka andra ideer/teorier än dina egna? Det är ju rent ut sagt förtryck!
Vill du prata fotboll så finns det andra fora. Du avslöjar dig när du försöker finta så där...
Citera
2020-06-07, 00:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Guity as charged. Men begreppt är varken nytt eller från FB för att säga det så. Narrativ är bara ett ord för att rama in och förmedla ett händelseförlopp på ett visst sätt som passar narratorn eller den som betalar denna. CNN har oftast ett motsatt narrativ om jämför med RT som exempel och 'sanningen' finns kanske mittemellan. På Ssvenska används det ofta som informationsarenan och är en del av det som formar människors sätt att se på omgivningen. Information har alltid en avsändare och en avsändare har alltid en agenda. Det finns mycket att läsa om ämnet som i folkmun kallas Propaganda.

Men..för diskussionens skull så är det inte viktigt vad du eller jag tror. Jag tror inte heller att jorden är platt om du tror det. men jag vet inte, eftersom jag inte sett den från ovan. Med det sagt så är den till 99,99% sfärisk eftersom andra himlakroppar förefaller vara sfäriska och x-antal faktorer tyder på det.

Och för att komma till poängen
Hur vet du att konspirationsteorin (en eller annan ickeofficiell tolkning) är fel?
Har du verkligen stark tilltro till dina källor att du kan säga att du vet vad som är sant eller inte - eller förlitar du dig på andra källor? Lyssnar du på andras berättelser om vad som "vart och varit" eller har du granskat all information själv?

Och nej..faktiskt inte så bryr jag mig inte. Varför skulle jag. Jag bryr mig om varför vissa envisas med att ljuga, inte huruvida det står dunebuggies på månen.
Jag säger bara vad jag tror. Precis som du gör.
Prata inte om sanningen utan att ge mig ett handfast sätt att bekräfta den.

Vi kan inte fortsätta prata konspirationsteorier i allmänhet här. Inläggen kommer raderas, då tråden handlar om ideer om en platt jord.

Men, det finns ju fler sätt att se att jorden är rund än att se den från ovan. Människan hade helt klart för sig att den är rund långt innan vi kunde se vår planet från ovan.

Plattjordare påstår sig ofta utgå från vad deras sinnen säger dem, utom när det inte passar in i... narrativet då.
Citera
2020-06-07, 00:25
Medlem
constants avatar
Citat:
...och hur skiljer du det från vad du refererar till som s k konspirationsteorier?
En variant är att tråden om en platt jord ligger under just konspirationsteorier. En annan är de kunskaper jag fått i skolan, när vissa andra satt och sniffade vid cykelstället. Att jorden skulle vara platt strider mot precis alla våra kunskaper.
Citera
2020-06-07, 00:38
Medlem
haschleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vi kan inte fortsätta prata konspirationsteorier i allmänhet här. Inläggen kommer raderas, då tråden handlar om ideer om en platt jord.

Men, det finns ju fler sätt att se att jorden är rund än att se den från ovan. Människan hade helt klart för sig att den är rund långt innan vi kunde se vår planet från ovan.

Plattjordare påstår sig ofta utgå från vad deras sinnen säger dem, utom när det inte passar in i... narrativet då.
Ja så sätt så ska jag ge dig delvis rätt. Är en åker platt eller böjd liksom? Vad spelar det för roll utöver det att upp är ner och rätt är fel.
Vi kan gott fortsätta en annan dag eller annanstans Clay.
Senast redigerad av haschleif 2020-06-07 kl. 00:45.
Citera
2020-06-07, 00:43
Medlem
systems avatar
Håller ni fortfarande på?

Enkel fråga till plattjordare:
Varför såg jag igår solens ljus nå molnens undersida?

Följdfråga 1:
Hur långt bort är solen?

Följdfråga 3:
Hur ser er/din modell ut som förklarar
- dygn
- måncykler
- årstider

Det räcker så. Förklara ovanstående i en modell som fungerar.

Visa mig en fungerande modell. Annat är trams.
Citera
2020-06-07, 00:44
Medlem
haschleifs avatar
Citat:
En variant är att tråden om en platt jord ligger under just konspirationsteorier. En annan är de kunskaper jag fått i skolan, när vissa andra satt och sniffade vid cykelstället. Att jorden skulle vara platt strider mot precis alla våra kunskaper.

Kul att du gick ut nian - men citera gärna det inlägg där jag sa att jorden är platt.
Citera
2020-06-07, 00:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Kul att du gick ut nian - men citera gärna det inlägg där jag sa att jorden är platt.
Var har jag sagt det?
Citera
2020-06-07, 01:07
Medlem
haschleifs avatar
Citat:
Var har jag sagt det?
Att jorden skulle vara platt strider mot precis alla våra kunskaper.

Om du nu inte insinuerade något när du svarade så så är vi ju överens i frågan!
måhända osannolikt..men den kan forfarande vara platt. du vet inte - eller hur?
Citera
2020-06-07, 01:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Att jorden skulle vara platt strider mot precis alla våra kunskaper.

Om du nu inte insinuerade något när du svarade så så är vi ju överens i frågan!
måhända osannolikt..men den kan forfarande vara platt. du vet inte - eller hur?
Jodå, jag vet att jorden är en sfär. Det är allmän kunskap.

En planet kan helt enkelt inte vara platt. Det strider mot precis allt vi känner till om exempelvis hur gravitation fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in