Citat:
Ursprungligen postat av
xerll
Ja, alltså, man kan ju lätt se flera skäl för HD att önska att LW ska råka illa ut, på ett eller annat sätt. Hon har ju uppenbarligen inte tyckt särskilt bra om henne. Det finns också olika förklaringar man skulle kunna konstruera, som att flickorna sov väldigt djupt eller att det är en mycket större konspiration med även morföräldrarna inblandade, och att HD därför hade en teoretisk möjlighet att vara huvudsaklig gärningsperson.
Frågan man får ställa sig är väl dock om denna teoretiskt möjliga förklaring, är mer sannolik än att SD är ensam gärningsperson vid själva brottet? Det känns ju rimligt att tillämpa det som brukar kallas för "Ockhams rakkniv", alltså ungefär och lite fritt parafraserat "krångla inte till det i onödan". Ett annat sätt att uttrycka det på kan vara att "när du hör ljudet av hovar, tänk häst, inte zebra", eller en tredje variant som GW brukar slänga fram "det vanligaste är det vanligaste".
Den enklaste förklaringen här synes enligt mig vara att SD känt sig pressad av LW, och att SD stämmer in på den typ av kontrollerande våldsamma män, som beskrivs av expertvittnet i avsnitt 5 (tror jag) på YT. Han har ett problem, han vill leva med båda kvinnorna, men när det inte går väljer han att prioritera sin familj, sina barn och HD. För att inte förlora hela kakan, får han själv förstöra den andra halvan av kakan. Det är i hans mening den minst dåliga lösningen på problemet. Det är inte vad han vill, men "han har en del måsten", som han i sammanhanget ironiskt uttrycker det.
En förklaringsmodell där HD är ett slags blodtörstig hämnerska, men som ändå inte vill hämnas på SD, och med en komplott med minst två andra personer inblandade, är mycket mer komplex och konstruerad. Även om det finns en teoretisk möjlighet för denna förklaring, är den helt enkelt mycket mindre sannolik.
Att HD, SOA, etc., talar sig varma för SD gör de bara utifrån intresset av att bevara familjen. HD har själv vittnat om hur viktiga kärnvärden som familj m.m. är för henne. Hon är extremt självuppoffrande för att uppfylla idealbilden av den lyckliga familjen. I det har hon visat att hon kan gå extremt långt och göra avkall på sina egna behov så pass att hon nästan utplånar sig själv. Sannolikt var detta en stor del av förklaringen till hennes depression. Detta är dock samstämmigt med SD som en kontrollerande partner. Där passar en foglig och anpasslig HD in som hand i handske, och kanske är ytterligare en anledning till att han ser den relationen som betydligt bättre, än en trilskande LW.
Wow det var kanske nytt rekord i att försöka plantera falsk information, jag ska lista några av dina lögner lite kort:
-
Flickorna sov väldigt djupt Inte alls nödvändigt, HD smög ut och om flickorna vaknade spelade det ingen roll. Om de ens fanns där i huset.
-
Konspiration med morföräldrar Trams att försöka få det till konspirationsnivå att misstänka att de ljugit för HDs skull om barnen den kvällen. SOA sitter och ljuger konstant, medveten om att hans dotter/svärson är mördare som han tagit på sig att skydda.
-
Ockhams rakkniv Visst det kan stämma men det som har hänt har hänt oavsett hur osannolikt det än kan se ut. Att HD slagit ihjäl LW ser jag inte alls som en osannolik historia med tanke på hennes motiv, saknade alibi, närhet till brottsplatsen osv. Hon bör ses som den mest sannolika mördaren tycker jag men du behöver inte hålla med.
-
HD vill inte hämnas på SD Klassiskt att den bedragna kvinnan riktar ilskan mot den andra kvinnan istället för partnern.
-
HD har själv vittnat om hur viktiga kärnvärden som familj m.m. är för henne. Hon är extremt självuppoffrande för att uppfylla idealbilden av den lyckliga familjen. I det har hon visat att hon kan gå extremt långt och göra avkall på sina egna behov så pass att hon nästan utplånar sig själv.
Detta citat kan vara det mest verklighetsfrånvända jag stött på hittils i tråden, HD bryr sig inte det minsta om någon annan än sig själv och när det gäller barn och övrig familj så ligger deras värde i vad de kan hjälpa HD med och hur de kan hjälpa till att skapa en falsk bild av en normal sund familj. Skulle de omkomma i en olycka skulle hon bli överlycklig över hur tjock offerkofta hon skulle kunna dra på sig och mjölka sympatier av anhöriga och vänner. Dessutom skulle hon kunna springa runt och leta burkar och skriva svamlande anekdoter i loggböcker som sjukskriven sörjande mamma/änka. Skulle passa som hand i handske, en önskedröm.