2020-06-06, 21:02
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Fast å andra sidan är det kanske inte alldeles lätt o veta vilka misstankar polisen har/inte har förens man officiellt blir underrättad om det.
Generellt sett.
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
SD blev i alla fall informerad om det innan han släpptes.
Jag är inte säker men tycker mig ha hört att om man förhörs av polisen så ska man få veta varför, dvs om man förhörs som misstänkt eller som vittne.
Någon som vet om jag minns rätt?
Senast redigerad av hoppsann 2020-06-06 kl. 21:15. Anledning: Edit: skrivfel
Citera
2020-06-06, 21:05
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xerll
Ja, alltså, man kan ju lätt se flera skäl för HD att önska att LW ska råka illa ut, på ett eller annat sätt. Hon har ju uppenbarligen inte tyckt särskilt bra om henne. Det finns också olika förklaringar man skulle kunna konstruera, som att flickorna sov väldigt djupt eller att det är en mycket större konspiration med även morföräldrarna inblandade, och att HD därför hade en teoretisk möjlighet att vara huvudsaklig gärningsperson.

Frågan man får ställa sig är väl dock om denna teoretiskt möjliga förklaring, är mer sannolik än att SD är ensam gärningsperson vid själva brottet? Det känns ju rimligt att tillämpa det som brukar kallas för "Ockhams rakkniv", alltså ungefär och lite fritt parafraserat "krångla inte till det i onödan". Ett annat sätt att uttrycka det på kan vara att "när du hör ljudet av hovar, tänk häst, inte zebra", eller en tredje variant som GW brukar slänga fram "det vanligaste är det vanligaste".

Den enklaste förklaringen här synes enligt mig vara att SD känt sig pressad av LW, och att SD stämmer in på den typ av kontrollerande våldsamma män, som beskrivs av expertvittnet i avsnitt 5 (tror jag) på YT. Han har ett problem, han vill leva med båda kvinnorna, men när det inte går väljer han att prioritera sin familj, sina barn och HD. För att inte förlora hela kakan, får han själv förstöra den andra halvan av kakan. Det är i hans mening den minst dåliga lösningen på problemet. Det är inte vad han vill, men "han har en del måsten", som han i sammanhanget ironiskt uttrycker det.

En förklaringsmodell där HD är ett slags blodtörstig hämnerska, men som ändå inte vill hämnas på SD, och med en komplott med minst två andra personer inblandade, är mycket mer komplex och konstruerad. Även om det finns en teoretisk möjlighet för denna förklaring, är den helt enkelt mycket mindre sannolik.

Att HD, SOA, etc., talar sig varma för SD gör de bara utifrån intresset av att bevara familjen. HD har själv vittnat om hur viktiga kärnvärden som familj m.m. är för henne. Hon är extremt självuppoffrande för att uppfylla idealbilden av den lyckliga familjen. I det har hon visat att hon kan gå extremt långt och göra avkall på sina egna behov så pass att hon nästan utplånar sig själv. Sannolikt var detta en stor del av förklaringen till hennes depression. Detta är dock samstämmigt med SD som en kontrollerande partner. Där passar en foglig och anpasslig HD in som hand i handske, och kanske är ytterligare en anledning till att han ser den relationen som betydligt bättre, än en trilskande LW.

Wow det var kanske nytt rekord i att försöka plantera falsk information, jag ska lista några av dina lögner lite kort:

-Flickorna sov väldigt djupt Inte alls nödvändigt, HD smög ut och om flickorna vaknade spelade det ingen roll. Om de ens fanns där i huset.

-Konspiration med morföräldrar Trams att försöka få det till konspirationsnivå att misstänka att de ljugit för HDs skull om barnen den kvällen. SOA sitter och ljuger konstant, medveten om att hans dotter/svärson är mördare som han tagit på sig att skydda.

-Ockhams rakkniv Visst det kan stämma men det som har hänt har hänt oavsett hur osannolikt det än kan se ut. Att HD slagit ihjäl LW ser jag inte alls som en osannolik historia med tanke på hennes motiv, saknade alibi, närhet till brottsplatsen osv. Hon bör ses som den mest sannolika mördaren tycker jag men du behöver inte hålla med.

-HD vill inte hämnas på SD Klassiskt att den bedragna kvinnan riktar ilskan mot den andra kvinnan istället för partnern.

-HD har själv vittnat om hur viktiga kärnvärden som familj m.m. är för henne. Hon är extremt självuppoffrande för att uppfylla idealbilden av den lyckliga familjen. I det har hon visat att hon kan gå extremt långt och göra avkall på sina egna behov så pass att hon nästan utplånar sig själv.

Detta citat kan vara det mest verklighetsfrånvända jag stött på hittils i tråden, HD bryr sig inte det minsta om någon annan än sig själv och när det gäller barn och övrig familj så ligger deras värde i vad de kan hjälpa HD med och hur de kan hjälpa till att skapa en falsk bild av en normal sund familj. Skulle de omkomma i en olycka skulle hon bli överlycklig över hur tjock offerkofta hon skulle kunna dra på sig och mjölka sympatier av anhöriga och vänner. Dessutom skulle hon kunna springa runt och leta burkar och skriva svamlande anekdoter i loggböcker som sjukskriven sörjande mamma/änka. Skulle passa som hand i handske, en önskedröm.
Citera
2020-06-06, 21:09
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ja, han tog burkarna men utan att vara först. Det blev med andra ord STF (second to find).
Det är intressant att läsa om vad de eventuellt misstänkta sysslar med.
Geocachar han ensam eller tillsammans med någon? I så fall med vem?
Vilka är fortfarande hans kompisar?
Citera
2020-06-06, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag är inte säker men tycker mig ha hört att om man förhörs av polisen så ska man få veta varför, dvs om man förhörs som misstänkte eller som vittne.

Vet inte till 100 men till 99 så tror jag att det är så.

Men frågan här var om polisen/åkl efter ett förhör är skyldiga att informera om de fortfarande misstänker den som de förhört.
Vad som gäller avs att hålla den misstänkte up to date med hur misstankebilden fortlöper osv. Har själv ej koll på det.

När SD släpptes så hade han ju tex inga (officiella) reserestriktioner/fick behålla passet och kunde ju också lämna landet.
Så är det säkert att han då när han släpptes var medveten om ”misstankeläget”?
Citera
2020-06-06, 21:13
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Det var en bild som visade LW med vad som såg ut att vara en översminkad blåtira. Någon gång 2017 var bilden ifrån, kanske feb-mars. Jag har inte sett HD-bilden du skriver om men ska se om jag hittar den. Du får nog göra detsamma med bilden jag skriver om ifall du orkar leta.
Lägg inte ned tid på HD-bilden. Den finns inte kvar men jag tror andra också minns den.
Det fanns en länk till någon sida som senare togs bort och vad jag vet var det ingen som sparade bilden.
Det måste ha varit i närtid efter mordet.
Citera
2020-06-06, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Var väl ändå minst 17 slag mot huvudet, utdelade under några minuter, samt att hon lämnades i skogen efter att man plockat hennes mobil, som dödade henne? Man får hoppas hon tappade medvetandet fort åtminstone men rättsläkaren lämnade det ju öppet för att det kan ha tagit ett par timmar för henne att dö.

Vad tänker du om en eventuell hotbild mot HD, JG, SOA eller döttrarna, nu eller i framtiden? Vore det pinsamt generande dumhet att fortsätta leva med honom, om han frias?

Tidigare misstänkte jag att Steffe kunde utgöra en samhällsfara inte minst mot sina kvarvarande närmaste, men jag har ändrat ståndpunkt. Visserligen skulle Hanna kunna halka på ett bananskal och som genom en tillfällighet slå i huvudet sisådär 17 ggr i en sten eller liknande, men då beror det kanske hellre på en biverkning av hennes medikament eller utlöst av exp. ett mindre epileptiskt anfall.

Hanna är nog inte rädd för S kanske hellre tacksam. Den envisa illern har slutat gräva sig in i hennes hus. Numera kan hon bo var hon vill, vara orakad, cykla i frihet till jobbet. Logga fritt. Vem kan skuldbelägga henne? Ingen kallar henne ful, dum och svag. Inget hat och förakt.
Citera
2020-06-06, 22:07
Medlem
xerlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Wow det var kanske nytt rekord i att försöka plantera falsk information, jag ska lista några av dina lögner lite kort:

...

Wow, det var snabbt det gick från att försöka beskriva ett annat, och enklare, perspektiv till att bli anklagad för att plantera falsk information. Jag tror nog att SOA ljuger för att skydda HD, så där är vi ense. Jag tror dock han ljuger för att skydda HD, och i förlängningen därmed SD.

HD ljuger även hon, och hon känner säkert till vad som hänt, men det är mindre sannolikt att hon varit på platsen då gärningen begicks.

Och när jag läst bakåt får jag bilden av att du är mycket misstänksam mot att olika personer som är inblandade finns i tråden och lägger dimridåer m.m. Det verkar ju ha hänt, så jag förstår dig. Men din strävan i att hitta komma på en avancerad och komplex förklaring för att sätta dit HD som ensam gärningsperson skulle ju i så fall snarare peka på att du vill skydda SD, genom att dra misstankarna från honom. Du blir själv en av de som fyller ut tråden med spektakulära spekulationer.
Citera
2020-06-06, 22:12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Vet inte till 100 men till 99 så tror jag att det är så.

Men frågan här var om polisen/åkl efter ett förhör är skyldiga att informera om de fortfarande misstänker den som de förhört.
Vad som gäller avs att hålla den misstänkte up to date med hur misstankebilden fortlöper osv. Har själv ej koll på det.

När SD släpptes så hade han ju tex inga (officiella) reserestriktioner/fick behålla passet och kunde ju också lämna landet.
Så är det säkert att han då när han släpptes var medveten om ”misstankeläget”?

Jag antar att det ofta är så att polisen gradvis kommer in från att höra någon upplysningsvis och att de i takt med att de får information från personen själv samt andra och ev teknisk bevisning stegvis kommer till en mer konkret misstanke vartefter man jämför utsagor m. m. .
Citera
2020-06-06, 22:15
Medlem
xerlls avatar
Jag har försökt göra en karta som visar SOA:s resväg utifrån hans förhör i avsnitt 7 på YT. Den är ju en onödig omväg jämfört med vad Google föreslår för att åka till Folketorp:

https://forumbilder.com/i/r5Xp

Den blå linjen visar vägen SOA menar att de åkte, medan den streckade linjen visar Googles förslag.

SOA säger själv att det är den naturliga vägen, men det är det alltså inte. Även om de hade velat åka motorvägen, om de är "vana" vid att åka den, hade det naturliga vara att åka ut vid Markbacken, inte vid Eurostop. Då hade de inte sett avspärrningarna.

De åkte alltså avsiktligt en väg för att kunna se om något hänt i området.
Citera
2020-06-06, 22:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag är inte säker men tycker mig ha hört att om man förhörs av polisen så ska man få veta varför, dvs om man förhörs som misstänkt eller som vittne.

Som jag fattar det.

Förundersökningskungörelse (1947:948)

"9 § Under förundersökning bör vittnesförhör vid domstol påkallas allenast när särskilda skäl äro därtill såsom att vittne, som sannolikt har betydelsefulla uppgifter att lämna, vägrar att uttala sig eller att vittne, vars utsaga är av avgörande betydelse för åtalets anställande eller omfattning, är ostadigt i sin utsaga eller lämnar uppenbart oriktiga eller ofullständiga uppgifter eller ock att något särskild betydelsefullt faktum anses böra på ett mera avgörande sätt fastslås.
Kan tillräcklig utredning för bedömande av åtalsfrågan vinnas utan vittnesförhör vid domstol, bör sådant förhör ej påkallas.

Framställning om vittnesförhör skall innehålla uppgift å, förutom den som skall höras, den misstänkte, och vad förhöret skall avse samt vara åtföljd av de handlingar som kunna vara till ledning vid förhöret.

Har den misstänkte ej tidigare erhållit underrättelse om den mot honom riktade misstanken, skall han erhålla sådan underrättelse senast när framställning om vittnesförhör göres.
"

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forundersokningskungorelse-1947948_sfs-1947-948

Rättegångsbalken:

"[K23]18 § När förundersökningen har kommit så långt att någon skäligen misstänks för brottet, ska den misstänkte underrättas om misstanken när han eller hon hörs."

https://lagen.nu/1942:740#K23P18S1
Citera
2020-06-06, 22:17
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Wow, det var snabbt det gick från att försöka beskriva ett annat, och enklare, perspektiv till att bli anklagad för att plantera falsk information. Jag tror nog att SOA ljuger för att skydda HD, så där är vi ense. Jag tror dock han ljuger för att skydda HD, och i förlängningen därmed SD.

HD ljuger även hon, och hon känner säkert till vad som hänt, men det är mindre sannolikt att hon varit på platsen då gärningen begicks.

Och när jag läst bakåt får jag bilden av att du är mycket misstänksam mot att olika personer som är inblandade finns i tråden och lägger dimridåer m.m. Det verkar ju ha hänt, så jag förstår dig. Men din strävan i att hitta komma på en avancerad och komplex förklaring för att sätta dit HD som ensam gärningsperson skulle ju i så fall snarare peka på att du vill skydda SD, genom att dra misstankarna från honom. Du blir själv en av de som fyller ut tråden med spektakulära spekulationer.

SD lurade ut LW och såg henne bli mördad, mördade henne själv eller mördade henne i samförstånd med HD. Här skyddas inga pip-röstade, grandiosa, onda pojkegon till narcissistsvin. No sir! Och din strävan att beskriva mina teorier som avancerade och komplexa med spektakulära spekulationer kommer nog inte heller lyckas särskilt väl. Kul hur snabbt du funnit dig till rätta i tråden men jag gissar att du följt med sedan starten utan att skriva ehhhh? Trevlig kväll!
Citera
2020-06-06, 22:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag har försökt göra en karta som visar SOA:s resväg utifrån hans förhör i avsnitt 7 på YT. Den är ju en onödig omväg jämfört med vad Google föreslår för att åka till Folketorp:

https://forumbilder.com/i/r5Xp

Den blå linjen visar vägen SOA menar att de åkte, medan den streckade linjen visar Googles förslag.

SOA säger själv att det är den naturliga vägen, men det är det alltså inte. Även om de hade velat åka motorvägen, om de är "vana" vid att åka den, hade det naturliga vara att åka ut vid Markbacken, inte vid Eurostop. Då hade de inte sett avspärrningarna.

De åkte alltså avsiktligt en väg för att kunna se om något hänt i området.

Vilken polisstation var förhöret på?
Var det inte Vivalla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in