2020-06-03, 16:27
Medlem
Jag tycker det känns svårsmält (rent matematiskt) att bara 0.7% av Norge skulle ha haft COVID-19 (deras egen siffra).

De har svabbat 250,968 personer (4.7% av befolkningen) med PCR-test, och 3.4% av dessa testade positivt för pågående infektion (1 av 30).

När man får så många negativa svar, så tolkar jag det som att man måste ha testat storskaligt och näst intill slumpmässigt.

Rent matematiskt, är det inte extremt osannolikt att COVID-19 är fem gånger så vanligt i den här gruppen om 4.7% av Norges befolkning, jämfört med befolkningen som helhet?

Givetvis innehåller testgruppen de med svåra symptom, vilket driver upp siffran. Det kan också vara ett urval som är koncentrerat runt storstadsområden. Men det är också många som haft COVID-19 som inte fångas upp av PCR-tester, eftersom testet bara ger utslag för pågående infektion, under någon/några veckor av förloppet.

Kan man verkligen ha haft ett så bra urval av testpersoner, att man har lyckats pricka pågående infektion för nästan en fjärdedel av alla Norges fall av COVID-19 genom tiderna, när man bara testat 4.6% av befolkningen? Är det ens statistiskt möjligt?
Senast redigerad av aw 2020-06-03 kl. 16:36.
Citera
2020-06-03, 16:56
Medlem
Riddarhusets avatar
Hur har man räknat ut 0,7%?
Var det antikroppstest eller test för pågående infektion?
Citera
2020-06-03, 17:23
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker det känns svårsmält (rent matematiskt) att bara 0.7% av Norge skulle ha haft COVID-19 (deras egen siffra).

De har svabbat 250,968 personer (4.7% av befolkningen) med PCR-test, och 3.4% av dessa testade positivt för pågående infektion (1 av 30).

När man får så många negativa svar, så tolkar jag det som att man måste ha testat storskaligt och näst intill slumpmässigt.

Rent matematiskt, är det inte extremt osannolikt att COVID-19 är fem gånger så vanligt i den här gruppen om 4.7% av Norges befolkning, jämfört med befolkningen som helhet?

Givetvis innehåller testgruppen de med svåra symptom, vilket driver upp siffran. Det kan också vara ett urval som är koncentrerat runt storstadsområden. Men det är också många som haft COVID-19 som inte fångas upp av PCR-tester, eftersom testet bara ger utslag för pågående infektion, under någon/några veckor av förloppet.

Kan man verkligen ha haft ett så bra urval av testpersoner, att man har lyckats pricka pågående infektion för nästan en fjärdedel av alla Norges fall av COVID-19 genom tiderna, när man bara testat 4.6% av befolkningen? Är det ens statistiskt möjligt?

Var har du sett siffran 0,7 %? Redan för en månad sedan talade norska FHI om att verkligt antal smittade låg på över 50 000 personer: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/norska-folkehelseinstituttet-norge-sarbart-for-ny-smittovag

0,7 procent av Norges befolkning är bara ca 37 500 personer.
Citera
2020-06-03, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Hur har man räknat ut 0,7%?
Var det antikroppstest eller test för pågående infektion?
Norges motsvarighet till Folkhälsomyndigheten har uppskattat 0.58-0.73% smittade med en matematisk modell, som räknar baklänges från antalet sjukhusintagna, intensivårdade och döda (som sätts till 0.3% av de som fått infektionen):

https://www.fhi.no/contentassets/e6b5660fc35740c8bb2a32bfe0cc45d1/vedlegg/nasjonale-rapporter/2020.05.16-corona-report.pdf

Men uppskattningen av hur många % som dör av de som fått COVID-19 är en mycket osäker siffra, eftersom man inte egentligen vet hur många som varit smittade. Så det är lite av ett cirkelresonemang tycker jag.

EDIT: Sen vill jag inte göra det till en politisk diskussion, utan jag tycker bara inte att matematiken går ihop.
Senast redigerad av aw 2020-06-03 kl. 17:28.
Citera
2020-06-03, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Var har du sett siffran 0,7 %? Redan för en månad sedan talade norska FHI om att verkligt antal smittade låg på över 50 000 personer: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/norska-folkehelseinstituttet-norge-sarbart-for-ny-smittovag

0,7 procent av Norges befolkning är bara ca 37 500 personer.
Här:

https://www.fhi.no/contentassets/e6b5660fc35740c8bb2a32bfe0cc45d1/vedlegg/nasjonale-rapporter/2020.05.16-corona-report.pdf

0.58-0.73% uppskattas ha haft infektionen (15 maj).
Citera
2020-06-06, 19:12
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:

Körde ett Z-test på detta med Z = (k-n*0,007)/(sqrt(n*0,007*(1-0,007)))
k är observerade fall, n är antalet testade, det här är ett ungefärligt värde typ.

Fick det smått otroliga värdet Z =(ungf)=162. Det är ett väldigt stort Z, hittade inte ens ett tabellvärde. Om man har som nollhypotes att 0,7 % haft COVID så ger det här testet att man bör förkasta nollhypotesen.

Man behöver veta mer om själva testet, hur tillförlitligt är det? Har hört att Sverige använt ett test som i princip aldrig ger "false positiv" dvs säger att man haft COVID om man INTE haft.

Om Norge använt samma test(och jag fattat rätt) så kan man kassera datamodellen.

Edit: Att testet bara visade positivt för pågående infektion gör ju det hela än mer otroligt, man missar alltså alla som haft sjukdomen men som tillfrisknat
Senast redigerad av Igni-ferroque 2020-06-06 kl. 19:16.
Citera
2020-06-06, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Körde ett Z-test på detta med Z = (k-n*0,007)/(sqrt(n*0,007*(1-0,007)))
k är observerade fall, n är antalet testade, det här är ett ungefärligt värde typ.

Fick det smått otroliga värdet Z =(ungf)=162. Det är ett väldigt stort Z, hittade inte ens ett tabellvärde. Om man har som nollhypotes att 0,7 % haft COVID så ger det här testet att man bör förkasta nollhypotesen.

Man behöver veta mer om själva testet, hur tillförlitligt är det? Har hört att Sverige använt ett test som i princip aldrig ger "false positiv" dvs säger att man haft COVID om man INTE haft.

Om Norge använt samma test(och jag fattat rätt) så kan man kassera datamodellen.

Edit: Att testet bara visade positivt för pågående infektion gör ju det hela än mer otroligt, man missar alltså alla som haft sjukdomen men som tillfrisknat
Det här RT-PCR testet har inga false positives vad jag vet. De mäter förekomst av RNA/DNA.

Det är bara antikroppstesterna som kan ge false positive, eftersom mängden antikroppar har ett brett spann, där man klassas som positiv över något tröskelvärde som tillverkaren av testet bestämmer.

Däremot kan RT-PCR ge false negative i gruppen som inte hostar upp virus i svalget, och kommer i de flesta fall bara visa positivt inom ett fönster av kanske 10 dagar.
Citera
2020-06-06, 22:25
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Det här RT-PCR testet har inga false positives vad jag vet. De mäter förekomst av RNA/DNA.

Det är bara antikroppstesterna som kan ge false positive, eftersom mängden antikroppar har ett brett spann, där man klassas som positiv över något tröskelvärde som tillverkaren av testet bestämmer.

Däremot kan RT-PCR ge false negative i gruppen som inte hostar upp virus i svalget, och kommer i de flesta fall bara visa positivt inom ett fönster av kanske 10 dagar.

Norge får "valla om" den där datormodellen då

Enda och sista chansen för datormodellen vore väl att det skett massiva fel vid provtagningarna eller i labben, men det ska ju inte vara möjligt. Desto mer troligt att något i datormodellen helt enkelt inte stämmer.

Om man gör något så vågat som att anta att det går att översätta siffrorna till hela Norges befolkning så borde minst 180 000 ha/haft sjukdomen(fast det kan ju vara fel om man mest testat sjukvårdspersonal osv). 238 dödsfall på det är ju inte mycket även om kurvan verkat ta fart uppåt igen.

Visar rätt tydligt att antal inte kan jämföras rakt av mellan länder, då Sverige har cirka 20 ggr fler dödsfall men inte 20 ggr mer befolkning. Kanske ett argument för fler(och tidigare) tester om det går att fixa?

Edit: Något som skulle vara bra att veta vore väl hur stor koncentration av virus som de som blir mest sjuka har. Om de som blir mest sjuka ha högst koncentration borde det vara bra om folk tog kontakt med sjukvården rätt snabbt när man märker att man börjar bli dålig.
Senast redigerad av Igni-ferroque 2020-06-06 kl. 22:32.
Citera
2020-06-06, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Norge får "valla om" den där datormodellen då

Enda och sista chansen för datormodellen vore väl att det skett massiva fel vid provtagningarna eller i labben, men det ska ju inte vara möjligt. Desto mer troligt att något i datormodellen helt enkelt inte stämmer.

Om man gör något så vågat som att anta att det går att översätta siffrorna till hela Norges befolkning så borde minst 180 000 ha/haft sjukdomen(fast det kan ju vara fel om man mest testat sjukvårdspersonal osv). 238 dödsfall på det är ju inte mycket även om kurvan verkat ta fart uppåt igen.

Visar rätt tydligt att antal inte kan jämföras rakt av mellan länder, då Sverige har cirka 20 ggr fler dödsfall men inte 20 ggr mer befolkning. Kanske ett argument för fler(och tidigare) tester om det går att fixa?
Jag tror att den här siffran Infection Fatality Ratio som de sätter till 0.3% inte är mer än en kvalificerad gissning.

Det finns inga pålitliga populationsstudier på det, eftersom det inte finns några pålitliga test för att påvisa vem som haft viruset, att jämföra mot antalet döda. I så fall hade man inte behövt göra en sån här modell till att börja med. Det blir ett klassiskt cirkelresonemang där testets kvalitet är det som avgör resultatet, snarare än det man vill mäta.

Men borde ju mitt i detta kunna statistiskt utesluta vissa resultat, från de RT-PCR tester som gjorts. Det borde vara ganska många fler som burit viruset, än den lilla skara som testat positivt för pågående infektion, när man bara testat en mycket liten del av befolkningen. ”Fyra gånger mer” räcker inte.
Citera
2020-06-08, 09:08
Medlem
Citat:

Du har glömt bort att endast dem sjukaste samt sjukvårdspersonal testas för COVID-19. Det är troligt att någon miljon redan har haft viruset vid detta lagret.
Citera
2020-06-08, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klosor6
Du har glömt bort att endast dem sjukaste samt sjukvårdspersonal testas för COVID-19. Det är troligt att någon miljon redan har haft viruset vid detta lagret.
Menar du i Norge eller i Sverige?
Citera
2020-06-08, 20:12
Medlem
Igni-ferroques avatar
Hittade följande info: https://www.forbes.com/sites/davidnikel/2020/05/25/norway-says-widespread-coronavirus-testing-unnecessary/

Några intressanta poänger:

1. Inte slumpvis testning av befolkningen utan personal(även äldrevård)+riskgrupper+alla som har symptom. Konstigt då man är uppe i över 260.00 personer på en befolkning under 6 mille(nedre länken)?!

2. FHI påstår att man har stora problem med "false positivs", man hävdar att på 15 positiva test är 14 false positivs. Låter mycket??

FHI Norge hemsida: https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/

Edit: litet korkat skrivet av mig, de kan ha definierat sina riskgrupper så att de utgör en rätt stor andel av befolkningen.
Senast redigerad av Igni-ferroque 2020-06-08 kl. 20:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in