2020-06-01, 11:14
Medlem
Dranghoffs avatar
Reda (redde, rett) har i analogi med ”ledit” en sällsynt supinumform på -it, nämligen det klangfulla ”redit”. Enligt SAOB inte särskilt vanlig (med bara en anförd excerpt).

Det är Olof Högberg som använder den supinumformen i det sammansatta verbet ”tillredit” i början av 1900-talet. Vid en snabb genomgång av hans verk Den stora vreden finner jag inga exempel på enbart ”redit”.
Citera
2020-06-01, 12:01
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Var hittar du exempel på andra som använder ”ledit”?

Som sagt, googla så kommer du finna ett fåtal exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Verb tenderar att böjas i grupper efter ett antal mönster. Vi kallar grupperna konjugationer. Supinumändelsen -it förekommer i en konjugation som även har vokalväxling (avljud), t.ex. finna fann funnit.* Leda har ingen vokalväxling i standardsvenska utan behåller sitt e, och kan alltså därför inte förväntas ha en supinumform på -it.

Historiskt belagda former hittar man enklast i Svenska Akademiens ordbok. Ledit (leedit) är belagd som alternativ form på 1600-talet (tidskriften Samlaren) och 1800-talet (Fredrika Bremers korrespondens). Kanske hör den ihop med den ovanliga participformen lidde? Om formen någonsin har varit korrekt eller inte är svårt att veta säkert, men den är i vart fall inte listad i någon av de äldre ordlistor som är sökbara via Språkdata.

* Även det konjugationslösa vara har supinum på -it.

Tack för ett detaljerat svar, inklusive länkarna

Det är ju dock inte bara i verb med vokaländring som -it är korrekt ändelse. Tex att rida - ridit. Hmm, samtliga verb som har vokalen "i" i sin infinitivform får väl -it som supinum-ändelse?
Citera
2020-06-01, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Verb tenderar att böjas i grupper efter ett antal mönster. Vi kallar grupperna konjugationer. Supinumändelsen -it förekommer i en konjugation som även har vokalväxling (avljud), t.ex. finna fann funnit.* Leda har ingen vokalväxling i standardsvenska utan behåller sitt e, och kan alltså därför inte förväntas ha en supinumform på -it.

Historiskt belagda former hittar man enklast i Svenska Akademiens ordbok. Ledit (leedit) är belagd som alternativ form på 1600-talet (tidskriften Samlaren) och 1800-talet (Fredrika Bremers korrespondens). Kanske hör den ihop med den ovanliga participformen lidde? Om formen någonsin har varit korrekt eller inte är svårt att veta säkert, men den är i vart fall inte listad i någon av de äldre ordlistor som är sökbara via Språkdata.

* Även det konjugationslösa vara har supinum på -it.

Engelska har ju lead - led -led, vilket är något slags oregelbunden böjning. I urgermanskan verkar det däremot ha varit helt regelbundet.
Citera
2020-06-01, 13:44
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Gjorde det, får noll (Ø) resultat på svenska, därav frågan.
Citera
2020-06-01, 13:45
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:

Det är ju dock inte bara i verb med vokaländring som -it är korrekt ändelse. Tex att rida - ridit. Hmm, samtliga verb som har vokalen "i" i sin infinitivform får väl -it som supinum-ändelse?

Rida har vokalväxling i/e: rida red ridit, och tillhör en annan konjugation än leda.

De flesta verb med i i stammens sista stavelse tillhör 1:a konjugationen och har -t som supinumändelse (t.ex. lipa lipade lipat), precis som majoriteten av alla verb överhuvudtaget.
Citera
2020-06-06, 13:14
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Jag har ibland kommit på mig själv med att böja "att leda" till "ledit" istället för "lett". Av någon anledning föredrar jag ledit, tycker att det både ser och låter bättre. Googlar man tycks jag inte vara ensam om detta, men helt klart i minoritet.

Det jag undrar är, varför är den "korrekta" böjningsformen lett, och inte ledit? Har ledit någonsin varit korrekt, historiskt, eller har det alltid varit lett / ledt?
Jag är helt på din sida: "har ledit" låtrer mycket bättre än "har lett", liksom "har redit" låter bättre än "har rett"; i det senare exemplet fick jag tänka efter för att vara säker på vad som är "rätt". Är du månne från Bergslagen?
Citera
2020-06-06, 16:29
Medlem
arcsins avatar
Citat:

simma böjs oftare svagt (simma - simmade - simmat) än starkt (simma - sam - summit) nu för tiden.

Jag kan tycka att summit låter bättre än simmat, men jag har blivit missförstådd när jag använt det, så jag undviker det.
Citera
2020-06-06, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
simma böjs oftare svagt (simma - simmade - simmat) än starkt (simma - sam - summit) nu för tiden.

Jag kan tycka att summit låter bättre än simmat, men jag har blivit missförstådd när jag använt det, så jag undviker det.

Svenska avviker från de flesta germanska språk med att bl.a. simma vanligen böjs svagt. Både tyska och engelska böjer det starkt.
Citera
2020-06-06, 18:22
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Svenska avviker från de flesta germanska språk med att bl.a. simma vanligen böjs svagt. Både tyska och engelska böjer det starkt.
Nja, alla de nordiska språken (förutom färöiska) böjer det svagt.

https://en.wiktionary.org/wiki/synda#Icelandic
https://en.wiktionary.org/wiki/sv%C3%B8mme
Citera
2020-06-06, 21:18
Medlem
Hur uttalas "marsch" och "marschera" egentligen? Jag blev helt chockad när jag hörde nåt ä-liknande där, dvs. typ /märschera/.
Citera
2020-06-06, 21:37
Medlem
Har märkt att vissa använder ordet synd helt annorlunda än förr.

T.ex -Min mamma dog idag.
- Åh vad synd!

- 10000 personer brann upp idag.
- Nej, vad synd!

Det verkar inte vara menat att låta förminskande, men det låter tokfel. Eller?
Citera
2020-06-06, 22:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFul
Har märkt att vissa använder ordet synd helt annorlunda än förr.

T.ex -Min mamma dog idag.
- Åh vad synd!

- 10000 personer brann upp idag.
- Nej, vad synd!

Det verkar inte vara menat att låta förminskande, men det låter tokfel. Eller?

Finns belagt i exempelvis SAOL:

Citat:
synd adverb
• så synd så beklagligt; ​tycka synd om (ngn) känna medlidande med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in