2020-06-06, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nu är banksektorn inte lika dominerande i Sverige länge, och det finns en finsk konkurrent, så (s) kan inte längre hitta på specialskatter för bara de svenska bankerna som missgynnar dem kontra nordea

Det ligger en svensk bankskatt i pipeline om ca 5 miljarder/år som avtalades i januariöverenskommelsen.
Citera
2020-06-06, 16:59
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Hur går tankarna i takt med att vi närmar oss en mer normal börsgång? Finns det några come-back-sektorer?

Det är det jag ska researcha imorron.

Jag tror finanssektorn kan ge lite till därav mitt köp av Nordea. Delar av fastighetssektorn ser billig ut t.ex. Samhällsbyggnadsbolaget. Tyvärr har pöbeln hittat dit då Avanza hade nån artikel om den igår. Sedan har vi bolag i midcap som underpresterat jämfört med index t.ex. Beijer Alma. Här borde det finnas uppsida.

Rent generellt laggar emerging markets efter. Det är väl där man kan fynda rejält. Regioner som Ryssland och Sydamerika. Om man drar sig för att investera i bananländer kan man köra Frankrike. Deras börs har äntligen börjat röra sig uppåt. Den borde ha rätt god uppsida. Likaså Italien.

Det jag skulle undvika är alla corono aktier som tech, toalettpapperstillverkare, dagligvaruhandel och läkemedel. Detta gäller så klart enbart på kort sikt. Jag har flera techjättar i min portfölj men tror de kan underprestera närmaste tiden när basindustri och råvaruaktier går bättre.
Citera
2020-06-06, 17:11
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Intressant! Jag sålde bara av 50% av mina Scandion i veckan. Den har varit en raket....Athletica Inc säger du..Ska spana, för jag letar efter något spännande att ha på sikt.

Jag hatar generellt biotech företag. De är rena lottsedlar. Min portfölj är nu 100% läkemedelsbolagsfri.

Lululemon är mitt taffliga försök att hitta nån ny "tjejaktie" efter Ulta beauty gått så bra. Faktum är att min portfölj har alldeles för kraftig slagsida åt tech och "manliga" aktier. Men det är ett känt faktum att konsumtionen oproportionellt görs av unga vita kvinnor i USA. De har nämligen två inkomster att spendera.
Citera
2020-06-06, 19:35
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Aldrig någon som köper något i tråden. Utan bara permabulls, permabears och indexfondsmiljardärer som tjafsar. Alla lika bittra. Då får farbror Trudeau ryka in och buda upp kurserna.

Under veckan köpte jag på mig en medelstor post i Nordea. Slumpade mellan den och SEB. Ger den 50% chans att klå index vilket är bra för en utdelningsaktie. SHB går bort för den är dyr och de sitter på massa småföretagslån. Swedbank har jag redan. Börjar ekonomin vända söderut igen kommer jag paniksälja både Swedbank och denna.

Andra köpet var en stor chanspost i Lululemon Athletica Inc. Denna är ska jag ha på längre sikt. Förmodligen kommer den suga balle på kort sikt då den är överköpt och dollarn ser svag ut.

Sålde i veckan; Phase holographic 10% vinst, Scandion Oncology 110% vinst, Saxlund 10% förlust. Alla var små chansposter.

Se mina inlägg i tråden...
Citera
2020-06-06, 20:56
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Se mina inlägg i tråden...

Dina certifikat affärer har följts med stort nöje. Men du är tyvärr ett undantag i tråden. I alla fall den senaste veckan.
Citera
2020-06-06, 21:50
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Dina certifikat affärer har följts med stort nöje. Men du är tyvärr ett undantag i tråden. I alla fall den senaste veckan.

Tänkte mer på de andra, var dock ett tag sedan jag skrev om det men det har funnits ont om lätta saker att bottenfiska därav certifikaten även om jag inte är särskilt förtjust i sådant (för hög risk). :)
Citera
2020-06-06, 22:03
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du kanske missade att deras vinst första kvartalet var 10 öre/aktie. Detta under en period när bostäder aldrig varit dyrare.

Bra Lund, det är sådant här vi behöver.

Fast det var väl 30 öre/aktie, och då brukar vinsten vara 10 ggr högre ett bra kvartal. Låt gå för att Bonava har ett par mindre bra kvartal framför sig. Med 30 öre per aktie har Bonava ett P/E-tal på 45, vilket är skyhögt.

Men baserat på tidigare goda resultat har de ett P/E-tal på 5-7. Bonava räknar först intäkten när objektet är sålt så det kan hända att många förväntade överlämningar under kvartal 1 har blivit uppskjutna på grund av corona.

Och det är väl småkassa kvartal som ger oss goda köpläge, om vi tror att bolaget kommer att nå normal lönsamhet på sikt.

Sen har insiders köpt en del aktier i bolaget på sistone. Jag tror att de kommer att studsa uppåt igen.
Citera
2020-06-06, 22:37
Medlem
sinewaves avatar
På tal om köp av fastigheter,

27 maj:

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Köp: FABEGE AB @ 108,7

Anledningar
* Har gått bra i flera år, dvs haft en bulltrend över ett decennium
* Gick i dippen februari-mars ned över 45%
* Fastighetsbranschen är en av de branscher som är 'översålda'
* Har skapat en dubbelbotten för månad, vecka och dagliga datan
* RSI14 @ 1m under 50
* RSI14 @ 1v under 40
* RSI14 @ 1d under 47
* Utplaning av MACD @ 1v
...osv.

Tyngst väger dubbelbottnen på 1 månad samt det faktum att RSi14 @ 1v för branschindex OMX Stockholm Real Estate PI (SX8600PI) fortfarande ligger lågt (på 29 i skrivande stund).
Det kan givetvis gå lägre, men ... det kan det alltid.

Då innehavet är tänkt att vara ganska långvarigt finns dock inget nytt att skriva.
Kort köpte jag dock inte aktien utan en warrant med runt 2x hävstång (Fabege MINI L AVA 5)
Just nu står detta köp på +60.23%.

Vid köp var det någon som påtalade de fundamentala problemen med företag som äger många industrilokaler osv för tillfället.
Något inte jag ser då jag uteslutande går på prisdata och väldigt lite på något annat då allt detta annat alltid kan ha någon typ av vinkel och dylikt och därför alltid är något med mycket 'grus i datan'. Dumt att göra saker onödigt komplext.
Citera
2020-06-07, 10:01
Medlem
Vad tror ni om flygbolag?? Tex Tui och Lufthansa?
Citera
2020-06-07, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d3lux

Zoomar man ut i graferna syns inte ens corona crashen i dom bolagen för dom har rasat under en längre tid.
Det kan gå upp mer på kort sikt men det är extremt hög risk. På lång sikt är det mer troligt att kursen fortsätter ner än att den återhämtar sig.
Citera
2020-06-07, 10:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Lufthansa gick med 22 miljarder i förlust årets första kvartal. Årets andra kommer att bli sämre. Tyska staten kommer att finansiera Lufthansa och därefter ta över bolag, det blir statligt till stor del. Om du inte känner till dessa fakta så har du nog inte på börsen att göra.
Citera
2020-06-07, 11:10
Medlem
Citat:

Stor risk för rekonstruktion och noll till aktieägarna. Har du inte köpt in dig för några månader sedan så låt bli.

SAS och Finnair kommer troligen att nyemittera. Vänta tills efter det och du kan förmodligen köpa in dig för halva priset.

Norwegian kan du skippa helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in