2020-06-06, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katastrofetanken
Beklager at jeg ikke har fått med meg dette, men hvem er VE? Er det han som har jobbet for TH før? Og noen som vet noe mer om svigersønnen som forsvant?

VE jobbet med TH også tidlig 90-tall er det blitt sagt. Og kom tilbake i 2018, sitter som eneste utenom barna og TH i styret. Han er nevøen til TH. Han gikk fra en meget godt betalt stilling til TH. Ingen ser ut til å vite noe særlig mer.
Svigersønnen dro trolig til Australia vår/sommer 2019. Ingen ser ut til å vite noe mer der heller. Kan ha en naturlig forklaring, jobb- eller familierelatert Han er ikke involvert i noen av TH sine foretak, men er i samme bransje, og driver 2 foretak sammen med kona.
Citera
2020-06-06, 16:16
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakadaki
Skrevet opp følgende nå:

Like ord som staves forskjellig i brevet:
SEE - SE
DETE - DETTE
SEND - SENDER - SENT
FAR - FÅR
TILLBAKE - RETURN

«Vanskelige» ord som skrives korrekt i brevet:
RETTFERDIGHET, HELIKOPTER, KONTAKTE, PERFEKT, FRIHET, FORSVINNE, ANNE-ELISABETH (at de får med både bindestrek og h i slutten av Elisabeth) DÅRLIG, HVORDAN, GJETTE, MENGDE, NEDENFOR, OSS, BØRSEN, OMRÅDE, TELEFON, BEHANDLER

«Enkle» ord som staves feil:
VILL, SEE, DETE, SENT, NUMER, AVDELNING, SPØRR, KOMUNISER, VIS (hvis) LOMEBOK, KANSJE

Utsagn ellers i brevet:
NÅR DU FAR DIN KONA TILLBAKE DU KAN SÅ KLART KONTAKTE POLITI, DET ER BARE RETTFERDIGHET.
- «Så klart» krever vel bredere kjennskap til det norske språk fremfor «Selvsagt, Selvfølgelig, Naturligvis» Oversettelsesprogrammer vil neppe henvise til ett slikt uttrykk når vi har disse synonymene. Forøvrig når man skriver «Your wife» så oversettes det til «kona» istedenfor «din kone» så lenge det er i en setning. Skriver man kun «your wife» sier den «din kone»

INGEN CASH ON HAND IKKE VÅR PROBLEM. DU SELGER ASSETS ELLER LÅNE FRA BANK
- En merkelig ting å skrive. Motivet til kidnapperne skal være rent økonomisk. TH ble utvalgt fordi han er milliardær. Hvorfor bemerke dette da? Man skulle jo tro at en milliardær vil være i stand til å betale disse 4% (som de nevner tidligere i brevet) så det virker unyttig å i det hele tatt nevne dette.

Dette var en nyttig og konstruktiv oppsummering.Det blir bare så åpenbart!
Citera
2020-06-06, 16:19
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsBulldog
Jeg husker ikke hvilket innlegg, men det er en stund siden så jeg vet ikke om jeg finner det igjen. Skal ta en rask titt. Jeg får så og si aldri fysiske reaksjoner av å lese, men de få gangene hårene reiser seg så legger jeg ekstra merke til det. Hadde ikke tenkt å skrive det her, er ingen viktig opplysning, men ble inspirert av AmunRa`s innlegg om egen opplevelse. Fra et annet innlegg som jeg heller ikke har foran meg nå. Sorry

Ok,ble veldig nysgjerrig på dette.Får vel bare lete igjennom AmunRa sine innlegg da puhh
Citera
2020-06-06, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakadaki
Skrevet opp følgende nå:

Like ord som staves forskjellig i brevet:
SEE - SE
DETE - DETTE
SEND - SENDER - SENT
FAR - FÅR
TILLBAKE - RETURN

«Vanskelige» ord som skrives korrekt i brevet:
RETTFERDIGHET, HELIKOPTER, KONTAKTE, PERFEKT, FRIHET, FORSVINNE, ANNE-ELISABETH (at de får med både bindestrek og h i slutten av Elisabeth) DÅRLIG, HVORDAN, GJETTE, MENGDE, NEDENFOR, OSS, BØRSEN, OMRÅDE, TELEFON, BEHANDLER

«Enkle» ord som staves feil:
VILL, SEE, DETE, SENT, NUMER, AVDELNING, SPØRR, KOMUNISER, VIS (hvis) LOMEBOK, KANSJE

Utsagn ellers i brevet:
NÅR DU FAR DIN KONA TILLBAKE DU KAN SÅ KLART KONTAKTE POLITI, DET ER BARE RETTFERDIGHET.
- «Så klart» krever vel bredere kjennskap til det norske språk fremfor «Selvsagt, Selvfølgelig, Naturligvis» Oversettelsesprogrammer vil neppe henvise til ett slikt uttrykk når vi har disse synonymene. Forøvrig når man skriver «Your wife» så oversettes det til «kona» istedenfor «din kone» så lenge det er i en setning. Skriver man kun «your wife» sier den «din kone»

INGEN CASH ON HAND IKKE VÅR PROBLEM. DU SELGER ASSETS ELLER LÅNE FRA BANK
- En merkelig ting å skrive. Motivet til kidnapperne skal være rent økonomisk. TH ble utvalgt fordi han er milliardær. Hvorfor bemerke dette da? Man skulle jo tro at en milliardær vil være i stand til å betale disse 4% (som de nevner tidligere i brevet) så det virker unyttig å i det hele tatt nevne dette.

Takk for god oversikt! Håper politiet vil si noe mer om brevet og analysene de har gjort på mandag.
Jeg la også spesielt merke til "VI VELGER FRIHET FORAN PENGER".
Citera
2020-06-06, 16:27
Medlem
"Ifølge Pavlenco kan det virke som om politiet dermed har tekst av et slikt omfang at det er mulig å gjøre gode analyser. Ifølge eksperten er noe av det viktigste å se på systematikk og gjentakelse.

- Hvis du gjør ekte feil når du skriver, så gjør du de samme feilene hver gang. Man kan se et mønster. Hvis en feil ikke er konsekvent, så vil den være mulig å avsløre som konstruert. Konsekvens er noe vi alltid ser etter under analysene, fordi språk er systematisk og gjentakende, sier Pavlenco."
https://www.dagbladet.no/nyheter/trusselbrevet-sprakdetaljen-politiet-avslorte/72523277

Fra side 4 i trusselbrevet:
Komunisere, komunisert, komunikasjon, komunikation, komuniser

Anne-Elisbath. (Anne-Elisabeth er skrevet korrekt lengre ned på samme side).
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e83lv9/loerenskog-saken-her-er-hele-trusselbrevet
Citera
2020-06-06, 16:27
Medlem
Må si jeg synes det som skjer nå er litt skremmende, jeg er selv frem og tilbake med hensyn til om TH kan være GM.
Men måten politi og media holder på nå virker totalt hensynsløst. Jeg forstår at de er frustrert over at TH ikke vil samarbeide men noen av signalene de sender ut er vel det samme som å si at vi er sikker på at han er skyldig. Skjønner ikke hva de ønsker å oppnå med dette, men skjønner jo at de sittet på mer info enn oss andre.

Men virker som de spiller et katt og mus spill, at de har bestemt seg for at det er TH uansett.
Klart TH oppfører seg også dumt, isteden for å utlove dusør velger han og gå i dialog med kidnappere sannsynligvis for å få mistanken vekk fra seg selv.
Det setter han ikke i et godt lys siden oddsene for å finne ut noe på den måten er omtrent null.
Citera
2020-06-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
VE jobbet med TH også tidlig 90-tall er det blitt sagt. Og kom tilbake i 2018, sitter som eneste utenom barna og TH i styret. Han er nevøen til TH. Han gikk fra en meget godt betalt stilling til TH. Ingen ser ut til å vite noe særlig mer.
Svigersønnen dro trolig til Australia vår/sommer 2019. Ingen ser ut til å vite noe mer der heller. Kan ha en naturlig forklaring, jobb- eller familierelatert Han er ikke involvert i noen av TH sine foretak, men er i samme bransje, og driver 2 foretak sammen med kona.

Er det svigersønnen til eldste eller yngste datter. Og nevøen som sitter i styret må vel ha fått tilbud om enda bedre lønn hos TH siden han forlot en godt betalt jobb til fordel for TH sitt konsern.
Var det han som kjørte TH til siste avhør tro?
Citera
2020-06-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
Helt ufattelig at det gjøres en såpass alvorlig blemme!?

Tja, kryptosporet er allerede dødt da det ikke finnes noen kidnapper.
Citera
2020-06-06, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Er det svigersønnen til eldste eller yngste datter. Og nevøen som sitter i styret må vel ha fått tilbud om enda bedre lønn hos TH siden han forlot en godt betalt jobb til fordel for TH sitt konsern.

Eldste datter. Hun er prest men har også 21 verv i norsk næringsliv.
VE kjørte visstnok TH til avhør. Kilden min der er denne tråden. Noen hadde tatt bilnr.
Citera
2020-06-06, 16:37
Medlem
Citat:

Ja, VE körde. Inte säkert han får högre lön nu. Är det ens säkert att hela hans inkomst från tidigare år var från dåvarande anställning?

Det är äldsta dotterns man som åkt till Australien. Härstammar därifrån.
Citera
2020-06-06, 16:43
Medlem
Citat:
Må si jeg synes det som skjer nå er litt skremmende, jeg er selv frem og tilbake med hensyn til om TH kan være GM.
Men måten politi og media holder på nå virker totalt hensynsløst. Jeg forstår at de er frustrert over at TH ikke vil samarbeide men noen av signalene de sender ut er vel det samme som å si at vi er sikker på at han er skyldig. Skjønner ikke hva de ønsker å oppnå med dette, men skjønner jo at de sittet på mer info enn oss andre.

Men virker som de spiller et katt og mus spill, at de har bestemt seg for at det er TH uansett.
Klart TH oppfører seg også dumt, isteden for å utlove dusør velger han og gå i dialog med kidnappere sannsynligvis for å få mistanken vekk fra seg selv.
Det setter han ikke i et godt lys siden oddsene for å finne ut noe på den måten er omtrent null.

Det er forsvaret av TH som helt har mistet alle hemninger, og som i desperasjon lekker absolutt all slags avslørende detaljer. Detaljer som er av tvilsom verdi når hensikten angivelig skal være å forsvare TH.

Politiet sier de har funnet nye beviser i Sloraveien, TH møter til avhør "litt pjusk" og før avhøret kommer ordentlig i gang oppstår det så alvorlige "helseproblemer" hos TH at avhøret må avbrytes. Deretter sier forsvarer Svein Holden at han fra da av har frarådet TH å møte i avhør hos politiet mer.

Men hva da med de nye bevisene fra Sloraveien??

Det er som om bunnen har falt ut av saken. Hele fundamentet hele saken bygger på, svikter og løser seg opp. Dekkhistorien, kryptorigget, tåkeleggingen og tåkepratet vil bli rensket vekk fra kidnappingplotet. Da vil vi sitte igjen med drapet på AEH.

Og vi vil få svar på spørsmålene om når, hvordan, hvorfor og av hvem.
Citera
2020-06-06, 16:49
Medlem
Jofs avatar
Tror polisen är förbannade över att dom låtit sig lura så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in