2020-06-06, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
Tyder på en meget umoden person med ikke veldig høy IQ ,det er bare patetisk å skrive utrykk på et annet språk helt feil synes jeg.

Ja precis, det är att ropa ut "Jag är korkad!"!

Men han kan likväl ha kommit på ide'n om hur man skriver kryptiska meddelanden-
Det är samma man som skriver "Ish weis, takk" som intresserar sig för HEX!
Och samma man som ville ha med sig TH! För många sammanträffanden enligt mig.

Och korkad; ja!
Citera
2020-06-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
VG ser ut til å vite og har funnet ut av dette.
Da de plutselig kom med den overraskende artikkelen om at TH vil betale, skrev avisen:
VGs undersøkelser viser at TH fredag 29. mai sendte en kodet bitcoin-melding til motparten
Så VG kjenner nok til bitcoin-kommunikasjonen og har trolig fulgt nøye med en stund.

VG sitter på mye informasjon som de må ha fått på en eller annen måte direkte av politiet. F.e. hvordan kan de vite svært presis om alle kodede meldinger, og hvilket beløp stemmer med hvilken melding. F.e., til den første melding "Jeg sender monero før(st) om syv dager" ble det brukt 0.03 btc men det skulle ha vært 0.003 btc, derfor skriver VG "det sendes et beløp som ligner et bitcoin beløp for mld ...", og morsomt nok i siste VG artikkel https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VbmKm6/spillet-med-de-angivelige-kidnapperne er nummering av de kodede meldinger akkurat den samme som de beløp: 0.001 btc for #1 Jeg bekrefter at jeg vil betale, 0.003 btc for #3 Jeg sender monero før(st) om syv dager og 0.004 btc for #4 Jeg har problem, trenger mer tid.

Jeg tror nok at VG fikk de datoene fra politiet og la 1+1 sammen og fant fram til kryptoadressene, akkurat som vi her. Og de har sikkert hatt en liten kommunikasjon med politiet om de 'hemmelige meldinger' som politiet har sendt og fikk beskjed at DET skulle de holde stille om, samt alle andre overføringer til 0.0007 btc. VG får, VG gir, så enkelt er det.

Men at 'allmenheten' skulle finne ut av dette spillet og detaljene, DET var nok sikkert ikke meningen.

Nå er det mulig for hvem som helst å sende en hemmelig melding til samme adresse med innhold "fuck kripos", eller "drep ***", og tror meg at alarmklokkene vil gå av!! Det er litt av en blemme etter min mening.
Citera
2020-06-06, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for tips! Jeg prøver å unngå å poste kun takk uten å skrive mer i innlegget. Hva tenker du om trusselbrevets forfatter (med tanke på språkeksperts uttalelser i Dagbladet om ikke-skandinavisk morsmål hos brevforfatteren)? Tenker du at forfatteren er ikke-skandinav eller skandinav?

Jag tror brevskrivaren är ung och skandinavisk om du frågar mig. En utländsk man skulle nog nöja
sig med klassisk engelska/ amerikanska.

Jag gör ibland samma fel som du, man vill vara artig och säga tack om någon besvärar sig med
att hitta en upplysning som man frågat efter.
Då blir man "spammig" och OT.
Måste säga att denna tråd är otroligt väl hållen, jämfört med somliga andra (svenska) trådar!
Heja Norge!
Senast redigerad av Moschata 2020-06-06 kl. 16:05.
Citera
2020-06-06, 16:00
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsBulldog
TH er svært systematisk og detaljorientert. Han skriver ned hver minste detalj i notisbøkene sine. Det har han visstnok gjort i årevis. Man skulle nesten tro at han mer enn gjerne utleverte disse til politiet? Etter det jeg har forstått har ikke politiet funnet alle. Ville vært intr å vite hvorvidt de manglende bøkene er fra tidsrom som kan være relevant for saken.

Til AmunRa Jeg får sjelden gåsehud, men fikk ståpels over hele kroppen da jeg leste et innlegg der sønnen ble nevnt. Nevner dette fordi jeg leste at du nevnte din gåsehud

hvilket innlegg viser du til nå? et som amunra har skrevet? dumt du ikke la det spesifikke innlegget inn samtidig.Er mest opphengt i alt rundt sønnen jeg nå.Eller barna generelt.
Citera
2020-06-06, 16:02
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
VG sitter på mye informasjon som de må ha fått på en eller annen måte direkte av politiet. F.e. hvordan kan de vite svært presis om alle kodede meldinger, og hvilket beløp stemmer med hvilken melding. F.e., til den første melding "Jeg sender monero før(st) om syv dager" ble det brukt 0.03 btc men det skulle ha vært 0.003 btc, derfor skriver VG "det sendes et beløp som ligner et bitcoin beløp for mld ...", og morsomt nok i siste VG artikkel https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VbmKm6/spillet-med-de-angivelige-kidnapperne er nummering av de kodede meldinger akkurat den samme som de beløp: 0.001 btc for #1 Jeg bekrefter at jeg vil betale, 0.003 btc for #3 Jeg sender monero før(st) om syv dager og 0.004 btc for #4 Jeg har problem, trenger mer tid.

Jeg tror nok at VG fikk de datoene fra politiet og la 1+1 sammen og fant fram til kryptoadressene, akkurat som vi her. Og de har sikkert hatt en liten kommunikasjon med politiet om de 'hemmelige meldinger' som politiet har sendt og fikk beskjed at DET skulle de holde stille om, samt alle andre overføringer til 0.0007 btc. VG får, VG gir, så enkelt er det.

Men at 'allmenheten' skulle finne ut av dette spillet og detaljene, DET var nok sikkert ikke meningen.

Nå er det mulig for hvem som helst å sende en hemmelig melding til samme adresse med innhold "fuck kripos", eller "drep ***", og tror meg at alarmklokkene vil gå av!! Det er litt av en blemme etter min mening.

Helt ufattelig at det gjøres en såpass alvorlig blemme!?
Citera
2020-06-06, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Det er snakk om at han har forbindelser dit, via en slags skole som tilbyr opplæring i privat sikkerhetstjeneste, våpenopplæring og etterforskningsmetoder mm. Ser ut til at han også har mye kontakter i Sverige, i tillegg til øst-europeiske navn på vennelista. Mulig noen kan grave litt?

Beklager at jeg ikke har fått med meg dette, men hvem er VE? Er det han som har jobbet for TH før? Og noen som vet noe mer om svigersønnen som forsvant?
Citera
2020-06-06, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere

Din beskrivelse er helt presis - VG må sitte på en god del info om dette og har kunnet tracke historikken, samt oppdage bitcoin-meldingen TH sendte 29. mai da den kom.

Imponerende jobba av deg og finne ut av dette, pluss det sjakkmatt fant ut.
Å komme på sporet av den ene meldingen du fant må ha gitt frysninger.
Senast redigerad av Jayce 2020-06-06 kl. 16:15.
Citera
2020-06-06, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
hvilket innlegg viser du til nå? et som amunra har skrevet? dumt du ikke la det spesifikke innlegget inn samtidig.Er mest opphengt i alt rundt sønnen jeg nå.Eller barna generelt.
Jeg husker ikke hvilket innlegg, men det er en stund siden så jeg vet ikke om jeg finner det igjen. Skal ta en rask titt. Jeg får så og si aldri fysiske reaksjoner av å lese, men de få gangene hårene reiser seg så legger jeg ekstra merke til det. Hadde ikke tenkt å skrive det her, er ingen viktig opplysning, men ble inspirert av AmunRa`s innlegg om egen opplevelse. Fra et annet innlegg som jeg heller ikke har foran meg nå. Sorry
Citera
2020-06-06, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truthseeker77
RU har sikkert skrevet en beskrivelse på hvordan man setter opp konto, overfører osv. På et eller annet tidspunkt. Gjerningsmannen har brukt denne beskrivelsen og fylt på med trusselteksten. Forklarer hvordan RU ble ufrivillig involvert og hvorfor siktelsen ble endret.

Kan beskrivelsen av hvordan man setter opp konto osv vært lagt igjen av RU i et av møtene med TH? F.eks. som en del av hans forsøk på å forklare krypto? Hvis man forsøker å selge noe er det vanlig å legge igjen noe materiell. Et spørsmål melder seg da. Var det kun TH som hadde møtene, eller var flere med på disse?

Var det slik at RU hadde venner som er kriminelle? Kan beskrivelsen ha endt opp hos dem?

Hvis teorien med sønnen stemmer, kan beskrivelsen også ha endt opp hos han.

I alle disse teoriene er RU ufrivillig involvert. Noe jeg tror på.

Dette kan forklare hvordan brevet virker å ha to forfattere. En yngre og en eldre. Som så er gjort om til å virke "unorsk". Jeg har en teori om at den ansatte som var med på møtene kan være involvert. At det er den som har hatt møter utover de to der TH var involvert.
RU kan være en nyttig idiot som man sier.
Citera
2020-06-06, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svakrose
Interessant. Der ser man hvordan det kan gjøres. Det virker samtidig som at brevet har blitt redigert etterpå, slik du påpeker at noe er konsekvent og de enkleste ordene er de mest uriktige. Det virker særdeles konstruert, og jeg stusser veldig når media skriver at politiet konluderer med ikke-skandinavisk morsmål.

Har du sett på om bruken av like ord er konsekvent eller varierer?

Efter og eftersom er i all hovedsak svensk. Men finnes også i riksmål («gammelnorsk») og dansk.

Skrevet opp følgende nå:

Like ord som staves forskjellig i brevet:
SEE - SE
DETE - DETTE
SEND - SENDER - SENT
FAR - FÅR
TILLBAKE - RETURN

«Vanskelige» ord som skrives korrekt i brevet:
RETTFERDIGHET, HELIKOPTER, KONTAKTE, PERFEKT, FRIHET, FORSVINNE, ANNE-ELISABETH (at de får med både bindestrek og h i slutten av Elisabeth) DÅRLIG, HVORDAN, GJETTE, MENGDE, NEDENFOR, OSS, BØRSEN, OMRÅDE, TELEFON, BEHANDLER

«Enkle» ord som staves feil:
VILL, SEE, DETE, SENT, NUMER, AVDELNING, SPØRR, KOMUNISER, VIS (hvis) LOMEBOK, KANSJE

Utsagn ellers i brevet:
NÅR DU FAR DIN KONA TILLBAKE DU KAN SÅ KLART KONTAKTE POLITI, DET ER BARE RETTFERDIGHET.
- «Så klart» krever vel bredere kjennskap til det norske språk fremfor «Selvsagt, Selvfølgelig, Naturligvis» Oversettelsesprogrammer vil neppe henvise til ett slikt uttrykk når vi har disse synonymene. Forøvrig når man skriver «Your wife» så oversettes det til «kona» istedenfor «din kone» så lenge det er i en setning. Skriver man kun «your wife» sier den «din kone»

INGEN CASH ON HAND IKKE VÅR PROBLEM. DU SELGER ASSETS ELLER LÅNE FRA BANK
- En merkelig ting å skrive. Motivet til kidnapperne skal være rent økonomisk. TH ble utvalgt fordi han er milliardær. Hvorfor bemerke dette da? Man skulle jo tro at en milliardær vil være i stand til å betale disse 4% (som de nevner tidligere i brevet) så det virker unyttig å i det hele tatt nevne dette.
Citera
2020-06-06, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melkebarten
Barnas advokat burde fått ham til å fjerne FB profilen, i hvertfall de mest spesielle posteringene. I tillegg er den åpen. Helt uforståelig for meg at det ikke er blitt gjort. Uansett. Den er som et åpent sår.
Tror ikke den er helt åpen. Jeg tror han deler en del med bare vennelista, og at det vi ser er det han bevisst har latt forbli offentlig på profilen hans. Som jo er enda litt rart, igjen. Han må få et eller annet kick ut av at folk sitter å tolker.
Citera
2020-06-06, 16:10
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Jeg er yngst, og har dermed fått det både fra våre foreldre, og mine to eldre søsken som er godt indoktrinert.

De var akkurat like ille som våre foreldre, for meg.

Etter min erfaring er de eldste barna de som er mest lojale.
i dysfunksjonelle familier er det mye tungt og mørkt,splitt og hersk som kan føre til
grusomme hendelser-det er helt sikkert.
Det er syndebukker og gullunge som settes opp i roller.Den som ser klart å protesterer,blir en trussel.(selv erfart)
Det er mer sjelden det ender med mord av et familiemedlem da,men det skjer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in