2020-06-06, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melkebarten
Jeg tenker mer på at noen trenger mer beskyttelse enn andre av de. Jeg tør ikke legge ut flere spekulasjoner enn det. Det er mye her jeg får bakoversveis av.

Veldig enig med deg i det. Jeg forstår ikke helt hva som er grunnen til at det ikke fjernes.
Citera
2020-06-06, 13:50
Medlem
(05.06.20) "personer i Norge med fagkunnskap innen feltet rettslingvistikk har undersøkt brevet. Konklusjonen har vært klar: forfatteren har ingen av de skandinaviske språkene som morsmål."
https://www.dagbladet.no/nyheter/trusselbrevet-sprakdetaljen-politiet-avslorte/72523277

Kan man være helt sikker på det?
Hvis en person med et av de skandinaviske språkene som morsmål har bodd i lang tid i et land utenfor Skandinavia og personen kan dette landets språk svært godt, vil det ikke da være mulig å skrive teksten på en slik måte at personen ikke avslører sitt morsmål? Feks hvis han bruker det ikke-skandinaviske språkets setningsoppbygging og andre detaljer som er typisk for dette ikke-skandinaviske språket?

Kan brevforfatteren eventuelt ha to morsmål og en av foreldrene er skandinavisk og den andre forelderen er ikke-skandinavisk? Har språk-ekspertene tenkt på dette når de foretok sine vurderinger av trusselbrevet?

Trusselbrevet kan kanskje først ha blitt skrevet på et ikke-skandinavisk språk av en person som har dette språket som morsmål, og deretter har denne eller en annen person (som har kunnskap om dette ikke-skandinaviske språket + norsk og svensk) byttet ut ord for ord til norsk og svensk + manipulert med skrivefeil m.m?
Senast redigerad av POlROT 2020-06-06 kl. 14:10.
Citera
2020-06-06, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
For å finne ut om han er psykopat, så brukes det vel en sjekkliste med 15-20 punkter, og hvis han oppfyller så så mange av disse, så kan han diagnostiseres som psykopat eller narsissist som er så og si det samme.
Ja, det er nok slik at barna som voksen har to muligheter. Enten sette hardt mot hardt for å få slutt på trollskapen, noe som ikke har noen hensikt og som vil ende i storkrangel og brudd i kontakt. En psykopat vil aldri innrømme hvem han er, og at alt er skuespill og manipulasjon. Eller mulighet nr 2 at de kan gå på eggeskall og føye seg etter han, danse etter hans pipe, og fortsatt ha kontakt.
Ja, det var vel en straff for noe, at de ble bedt om å kalle henne Lisebeth og ikke mamma (hvis det var slik). Hun vil jo da få en følelse av at de ikke ser på henne som en mor, men en stemor. Barne vil jo ikke skjønne at de er brukt som en brikke i et spill. Det forstår de først når de blir eldre. AE får jo ikke vite at det er TH som har bedt dem om å kalle henne for det. TH kan ha bedt dem om å ikke si til AE at han har sagt det. Psykopater er ekspert i å sette folk opp imot hverandre, og lage kvalme, og så sitter de å skuer det hele utenfra med et lite glis.

For noe pisspreik! Jeg kjenner mange som har vokst opp med å kalle foreldrene sine ved navn og som ikke bruker mamma og pappa. Fellesnevneren er at foreldrene kommer fra litt finere familier eller familier hvor nettopp dette har blitt praktisert i tidligere generasjoner. Det finnes absolutt ingen holdepunkt for å si at dette er sykelig eller tegn på et sykelig kontrollbehov og/eller mishandling.
Citera
2020-06-06, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
For noe pisspreik! Jeg kjenner mange som har vokst opp med å kalle foreldrene sine ved navn og som ikke bruker mamma og pappa. Fellesnevneren er at foreldrene kommer fra litt finere familier eller familier hvor nettopp dette har blitt praktisert i tidligere generasjoner. Det finnes absolutt ingen holdepunkt for å si at dette er sykelig eller tegn på et sykelig kontrollbehov og/eller mishandling.

Men her er det altså ikke snakk om "L*sbeth", men en nedverdigende karakteristikk. Vanskelig å forstå hva datteren mener i brevet. Om de har avvist at økenavnet ble benyttet, eller om hun avviste at faren oppfordret til det. Det brevet skulle aldri blitt publisert. Nå tolkes det i alle retninger. Et personlig og vondt brev. Håper de retter en formell klage til politiet. Og at bistandsadvokaten skjermer dem bedre fremover.
Citera
2020-06-06, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Polaris har i alle fall avdeling i Tsjekkia:
https://www.polariscz.cz/?fbclid=IwAR0_MD-PmlA3QFLjqP4JNHxBLy-aoJE98x2vg5bjxtAS94UN5beP6vVn34c

Polaris er firmaet vedkommende var ansatt i flere år inntil han kom tilbake til TH Eiendom.
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Dav*d Zet*k er en som har tagget ham til denne skolen i Tsjekkia 26.12.16 Han driver innen samme bransje ser det ut til.

Zet*k har en forbindelse til Polaris ser jeg.
Noen som kan tsjekkisk? Ord eller uttrykk i brevet som kan knyttes til det språket?
Citera
2020-06-06, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
For meg er det ikke så opplagt at de ikke har samarbeidet. Og jeg tror politiet har noe mer der. At det forklarer Holden sitt utspill. Politiet knytter ham til en rolle opp mot krypto-oppsettet i trusselbrevet. Det er slik jeg leser det.
At han ikke husker navnet er veldig rart. Skriver ikke TH ned alt i sine notatbøker? Har han ikke skrevet noe om disse møtene, og med hvem det var? For en mann som ønsker full kontroll vil jeg tenke han har sjekket mannen nøye ut før møtene. Det henger ikke på greip.

Hvis det siste du skriver likevel henger på greip, da må det være fordi det er avtalt spill mellom TH og RU. Eller fordi RU ikke visste hva han var med på og TH ønsket å rette mistanke mot ham. Tror du ikke?

Jeg har også tidligere tenkt på muligheten for at de har hatt et forhold, men det har jeg ikke fra noe sted, altså.

Utover dette får jeg ikke inntrykk av at noen av dem ville planlagt drap i samarbeid med hverandre.
Citera
2020-06-06, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedMax
Ja, en svært bevisst handling for å distansere seg i fra RU samt villede politiet til å rette mistanke den veien. R*obin er ikke ett typisk Norsk navn og hvor ofte traff TH folk angående krypto? Dette er tåkelegging. Dette beviser ikke skyld/uskyld, men er allikevel en av svært mange tilfeldigheter i denne saken.

https://www.ssb.no/a/navn/guttermange/robin.png
Citera
2020-06-06, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Visstnok pressekonferanse på mandag. Mon tro hva de sier der.

Først arrestasjon, deretter pressekonferanse ?
Citera
2020-06-06, 14:22
Medlem
Din kone oversettes faktisk til kona din, ved oversettelse (i et oversettingsprogram) fra norsk til tsjekkisk og tilbake til norsk...

Men i trusselbrevet står det "Vi har din kona". og ikke "Vi har kona din", så det er tydelig at noen har rettet på setningsoppbyggingen, hvis et oversettelsesprogram ble brukt.

Kanskje en med tsjekkisk morsmål skrev brevet i ufullstendige setninger på tsjekkisk, og brevet deretter ble manipulert ord for ord til litt norsk, litt engelsk og litt svensk i tillegg til å fjerne dobbeltkonsonanter noen steder og å legge til dobbelkonsonanter andre steder i tillegg til å legge inn andre feil i teksten?
Senast redigerad av POlROT 2020-06-06 kl. 14:37.
Citera
2020-06-06, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Visstnok pressekonferanse på mandag. Mon tro hva de sier der.
Hvor er dette offentliggjort?
Citera
2020-06-06, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedMax
Jeg tror nær relasjon er V*egard E*bbestad, og det er flere grunner til at jeg tror dette. Jeg kan nevne ett par. AEH var svært flink til å gratulere han på hans bursdag på FB i alle år utenom i 2018. Dette er året hvor VE kommer inn i styre og stell igjen mens AEH er nå helt ute. Her tror jeg noe av svaret ligger når vi snakker nær relasjon. Han har også tilknytninger til Sverige og Tsjekkia.

Sökte upp personen du namn ger på proff.no så vidare adressen som hans företaget är registrerat på sökte jag upp på gulesider.no. Nu vet jag inte när flygfotot är taget. Man kan tydligt se att det har föregått en del trädgårds renoveringar runt huset till denna person. En stor grävmaskin kan ses på bilden. Kanske kan vara av intresse ???
Citera
2020-06-06, 14:42
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Det kan vara "typiska ungdomsbilder", men tycker att barnet H ser för vuxen ut för att
vara road av sådant? Kanske under en period som han känner att han måste göra sig av med ångest på något sätt?
Om det skulle vara symboliska bilder är det ju något som inte känns friskt.
Detta med triangeldrama var en intressant teori!
Den lilla djävulen har ställt till det för de två andra?

Låt oss hoppas att vi själva nu är ute på irrvägar!

det at hans sønn la dette ut på face lenge før hans mamma ble overgrepet,kan ha en dyp betydning og være et budskap ut? Det behøver heller ikke være det.
Om det er et rop om hjelp ? Så ser det for meg helt klart ut som et trekantdrama/Triangeldrama som er mørkt.
Djevelen som er hardt skadd,kan symbolisere et av parets barn? (sønn el. yngste datter?) Men dette kan også ha blitt lagt ut bare for tull,eller for å forvirre noen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in