Citat:
Blir jo dette diffuse "hevnmotivet" folk snakker om, kombinert med økonomisk motiv. Han ønsket penger til å realisere forretningsideen. TH peker jo på ham som en som ikke ville ta nei for et nei, og at han ble ubehagelig. Oppsøkte ham på jobb uten avtale osv. Det er slik TH forklarer de mange møtene politiet har funnet ut av. Ifølge TH var det ikke snakk om møter, det var RU som plagde ham.
Ja, det framstår som at de har veldig ulike syn på møtene. RU har visst sagt i avhør at TH virket oppriktig nysgjerrig. RU har også skrevet meldinger til andre kontakter/venner/kolleger(?) og omtalt det som et mulig samarbeid. Jeg tolket det som at TH var interessert i kryptoinvesteringer, men skeptisk til utvinning.
Dessuten har det kommet fram at TH sa til politiet at han hadde investert i krypto om han var yngre, noe i den duren.
For meg virker det opplagt at TH og RU ikke har samarbeidet. Da hadde deres forklaringer vært mindre beskyldende ovenfor hverandre. Eller? Kan det være tvertimot, avtalt spill?
Det andre alternativet er at RU hjalp TH med å opprette en kryptokonto, uten å vite hva den senere ble brukt til. Har noen fanget opp om det kan være slik at opprettingen av mottagerkontoen (den som skal motta bitcoin eller monero) kan spores tilbake til RU uansett? I så fall forstår jeg at siktelsen opprettholdes.
En siste merkelig detalj er at Holden gikk ganske langt i å spekulere på om RU var uskyldig. Jeg stusset veldig over den «forhåndsomtalen» der, da RU nettopp hadde blitt pågrepet. Er det THs egne ord? Vil det ikke være mer taktisk av Holden å holde fokuset på at andre siktede er skyldige? Særlig når TH selv har nevnt RU til politiet? Det var også merkelig hvordan TH liksom ikke husket navnet hans. Tror ikke helt på den.