2020-06-06, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Finns vittnesmål om den tidsrymden ja men det beror nog främst på att folk ligger relativt orörliga så länge, det gillar inte kroppen.

Om det är något råd som bör boostas så är det detta.
Det har hänt flera gånger att jag känt mig "som skit" men av olika anledningar tvingats ellet tvingat mig själv att fortsätta gå. Och tralala - efter ett par km så har jag inte blivit sämre utan istället bättre.

Så istället för att inta sängläge när kroppen värker och man har den där "sjukdomskänslan" så kan en långpromenad vara mkt bättre. Det verkar som om kroppens läkprocesser fungerar bättre när den får arbeta.
Citera
2020-06-06, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag är så fruktansvärt besviken på regeringen, finns inga ord!

Socialdemokraterna som alltid, alltid sagt sig värna om svagare grupper! Så här säger (S) på sin hemsida:

De som varit med och byggt upp vårt land och med sitt arbete lagt grunden för vår gemensamma välfärd har rätt till trygghet under ålderdomen. Socialdemokraterna vill att äldre ska få bestämma själva över sitt liv och sin vardag, oavsett om det handlar om deltagande i arbetslivet eller vad de vill få hjälp med från hemtjänsten.

Jag är inte supergammal, men gammal nog att veta att detta är något som sossarna faktiskt värderade, förr.

Jag var med och såg Palmes kista bäras igenom Stockholm och jag kan säga att han skulle vända sig i sin grav, om han såg detta! Vad vi utsätter äldre för, i spåren av covid, att de inte ens får ordentlig vård, är totalt ovärdigt för Sverige.

https://www.socialdemokraterna.se/var-politik/a-till-o/aldre#0
Vad skulle Palme vända sig mot, att vi nu tycker att äldre inte ska få bestämma själva över sitt liv längre utan ska hålla sig hemma?
Citera
2020-06-06, 09:59
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast den debatten är ju ganska viktig, eller hur?

Helst eftersom vi alla till hösten kommer att bära munskydd på offentliga platser!
Nej, den här debatten borde vara överspelad för länge sen. Vad fan finns det kvar att älta? ”Tegnell tycker inte” och så är vi tillbaka på ruta ett och ska väga fördelar mot nackdelar som om det vore avgörande... Tegnellfittan tycker att ”man ska vara hemma om man är sjuk” men när ska den idioten börja prata om alla utan symptom som skulle hindras att sprida pest om de bar munskydd? De asymptomatiska verkar vara en blind fläck som inte får nämnas i samband med munskydden. Som jag skrev, denna debatt är PATETISK. Ingenting blir värre av att bära munskydd, det uppstår inte mer falsk säkerhet än när massmördaren Tengele killgissar fram sina teorier. Vi vadar i lik men spiller tid på låtsasdebatter styrda av en empatilös autist som fått för mycket luft av någon märklig anledning.
Citera
2020-06-06, 10:00
Medlem
Citat:
Från Aftonbladet idag.men påpekat av mig och andra ett otal gånger tidigare.
"Dödsfallen som Folkhälsomyndigheten redovisar gäller personer som dött med covid-19, oavsett om detta var dödsorsaken eller ej."

Och överdödligheten på cirka 4750 människolivs mellan 23:e Mars till och med 17:e Maj är ren slump eller?
Citera
2020-06-06, 10:01
Medlem
Citat:
"Dödsfallen som Folkhälsomyndigheten redovisar gäller personer som dött med covid-19, oavsett om detta var dödsorsaken eller ej."

Och hur rapporterar omvärlden? De som dött med flaggas aldrig, bare de som dött av? Och exakt hur vet man detta? Som jag alltid har ansett - dödssiffrorna är närmast helt ointressanta oavsett vilket land de kommer ifrån. Vidare är det politik. Skrupelfria myndigheter vill visa hur bra man är och relativiserar rapporterna. Inte minst de som vill ha dit turister med feta plånböcker.
Även inrapporterade fall säger inte mycket eftersom det bara är just de som upptäcks som blir till siffror.
Citera
2020-06-06, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
FHMs definition av död i covid 19 är att man haft diagnosen nån gång dom senaste 30dagarna innan man dött.

inte primär dödsorsak.

har du hängt med?
Det finns ju alltid dödsintyg för att finna orsaken till en individs död

Alternativkälla, Socialstyrelsen:
Antalet avlidna fram till den 1 juni 2020: 4 290

Siffrorna visar inte det slutgiltiga antalet avlidna utan uppdateras i takt med att fler dödsintyg kommer in. Läkarna skickar intygen inom tre veckor och det slutgiltiga antalet kommer att förändras allt eftersom det inkommer fler dödsorsaksintyg.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-06-06 kl. 10:16.
Citera
2020-06-06, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är riktigt. Dödligheten ligger runt 1% som ett vägt snitt. Detta betyder samtidigt att om alla på sikt ska drabbas av detta virus genom släppa smittan fritt kommer 100 tusen att dö. Det är priset för flockimmuniteten. Lägg där till ett mycket stort antal människor som får permanenta skador på andningsorgan m.m. Det är också anledningen till att inga andra länder har detta som strategi. Känns något förvånande att detta inte skapar några demonstrationer på Sergels Torg.

Om Anders Tegnell haft uniform på sig och talat med ett tydligt språk hade det varit massiva demonstrationer. Han kommer undan för att han framstår som en skånsk haschtomte med svår bokstavskombination.
Citera
2020-06-06, 10:05
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Corona är en sorts influensa...just sayin

Inte ens samma virussläkte. Nice try...
Senast redigerad av Bunsofsteel 2020-06-06 kl. 10:08.
Citera
2020-06-06, 10:07
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Om det är något råd som bör boostas så är det detta.
Det har hänt flera gånger att jag känt mig "som skit" men av olika anledningar tvingats ellet tvingat mig själv att fortsätta gå. Och tralala - efter ett par km så har jag inte blivit sämre utan istället bättre.

Så istället för att inta sängläge när kroppen värker och man har den där "sjukdomskänslan" så kan en långpromenad vara mkt bättre. Det verkar som om kroppens läkprocesser fungerar bättre när den får arbeta.
Håller med. Inget gör en så svag och sjuk som några dagars inaktivitet. Det är en anledning att jag är så emot de striktare formerna av lockdown som de haft i vissa europeiska länder. De är direkt hälsovådliga. Vi ska vara himla tacksamma för vår relativa rörelsefrihet och göra bruk av den.
Citera
2020-06-06, 10:08
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Men du förstår nog att det inte är så ”jätte farligt” att få Covid 19 även om man tillhör blodgrupp A?

Då hade nog mortaliteten varit betydligt högre bland människor 20-60 år.

Studien pratar om relativa risker inte absoluta.

50% högre risk att utveckla allvarliga komplikationer om du tillhör blodgrupp A.
50% lägre om du tillhör blodgrupp 0.
Citera
2020-06-06, 10:11
Medlem
Citat:
För att vara petig: Dött med konstaterad covid-19.
Citera
2020-06-06, 10:13
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Rapporten talar om 50% högre risk för blodgrupp A att bli allvarligt sjuk och 50% mindre risk för blodgrupp 0 , allt annat lika. Det skulle alltså innebära att blodgrupp A har 3 ggr större risk än blodgrupp 0?. Om det stämmer är det rätt remarkabla siffror!

För nöjes skull; notera hur långt tid det kommer ta innan nyheten nämns på aftonbladet eller övrig MSM.

Kommer säkert komma som en "nyhet" om tre veckor.

Tips. Vill du på ett enkelt sätt hålla dig uppdaterad så kolla följande länkar:

WHO:
https://www.reddit.com/r/Coronavirus/?f=flair_name%3A%22World%20Health%20Organization%2 2

Akademiska rapporter:
https://www.reddit.com/r/Coronavirus/?f=flair_name%3A%22Academic%20Report%22
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in