2020-06-06, 09:40
Medlem
Näsan som ens privata testmetod. Att man tappar smak och lukt har rapporterats länge. Nu har vetenskapsradion lagt ut ett inslag om luktsinnet och en testmetod som man kan använda själv.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1507639?programid=5315

Och testsajten.

https://smelltracker.org/sv
Citera
2020-06-06, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Hur mycket hänger du med egentligen?
Bättre än dig.
Citera
2020-06-06, 09:42
Medlem
Tog man inte prover på utemiljön som rulltrappan etc i Stockholm för att kolla om det fanns corona där? Någon som sett om det publicerats några resultat. Det var ett bra tag nu så de borde ha blivit klara. Har bara sett rapport om avloppsvatten där det fanns corona.
Citera
2020-06-06, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Intressant.

Skulle också vilja lägga fram vad jag hört från mina vänner inom sjukvårdsprofessionen. Det går nästan exakt tio dagar från insjuknandet till det kritiska läget. När det går åt skogen stämmer det nästan på klockan att det är dag tio. Klarar man sig över det så slipper man IVA helt enkelt.

Kan vara kul att veta om andra hört något liknande.
Finns vittnesmål om den tidsrymden ja men det beror nog främst på att folk ligger relativt orörliga så länge, det gillar inte kroppen.
Citera
2020-06-06, 09:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Finns vittnesmål om den tidsrymden ja men det beror nog främst på att folk ligger relativt orörliga så länge, det gillar inte kroppen.
Har du lagt fram dina teser för experterna? Hela världen är nog intresserad av dina iakttagelser skulle jag tro.
Citera
2020-06-06, 09:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Så det blir ingen andra våg då.

Va' skönt!

Och tänk vad glada de ska bli i Danmark, Norge och Finland. Låga dödstal nu och ingen fara till hösten.
Nu var det Sverige vi diskuterade, och trots din långa harang om Sveriges misslyckande så befinner vi oss likafullt i nedåtgående fas. Hur går det ihop?

Det är som om du ojar dig över att ingen läkare verkar kunna bota din förkylning, och så plötsligt börjar du tillfriskna av dig själv, men fortsätter likafullt att klaga över att läkarna inte lyckats bota dig. Smart värre.
Citera
2020-06-06, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Hur mycket hänger du med egentligen?

FHMs definition av död i covid 19 är att man haft diagnosen nån gång dom senaste 30dagarna innan man dött.

inte primär dödsorsak.

har du hängt med?
Citera
2020-06-06, 09:49
Medlem
Inte lätt att vara svensk. Tyskar vill sätta oss i karantän och andra ser oss som Europas kineser, springer så fort de hör svenska eller ser en svensk flagga för att slippa smitta.

Svenskar riskerar tysk karantän

Svenskar som tänkt sig att åka till Tyskland riskerar att få stanna längre än vad de tänkt sig.

https://www.di.se/nyheter/svenskar-riskerar-tysk-karantan/
Citera
2020-06-06, 09:52
Medlem
welcometorealitys avatar
Haha Kineserna tittar snett nu på Svenskarna på stan, de är oroliga för Svenskens hälsa..
Citera
2020-06-06, 09:53
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Artikeln säger att det är viktigt att vaccinera mot influensa så att inte influensapatienter tar upp sjukhussängar som covidpatienter behöver.

Det artikeln inte säger men som är talat om är att man vill framställa vaccin som hjälper mot virus i allmänhet och inte bara ett. Men dit har vi inte kommit än.

Influensavirus är en sorts virus, en familj av olika influensavirus, och cov-2 är ett coronavirus där det finns flera familjemedlemmar. Det är olika virusgrupper. Man kan inte få influensa av en förkylning t ex. Däremot kan man få influensaliknande symptom av ganska många olika sjukdomar.
Viktigt det du säger i det fetade. Det gäller också Covid
Citera
2020-06-06, 09:54
Medlem
Citat:
Har du lagt fram dina teser för experterna? Hela världen är nog intresserad av dina iakttagelser skulle jag tro.
Från Aftonbladet idag.men påpekat av mig och andra ett otal gånger tidigare.
"Dödsfallen som Folkhälsomyndigheten redovisar gäller personer som dött med covid-19, oavsett om detta var dödsorsaken eller ej."
Citera
2020-06-06, 09:55
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdKemper
En sak jag dock undrar, jag jobbar som mellanledare i Norge. Inom äldrevården. Jag förstår det som så att ni i Sverige inte ger syrgas eller mäter syrenivån på äldreboenden i Sverige, detta har jag läst på fler ställen. Men undrar verkligen om detta stämmer? Måste man alltså in på sjukhus i Sverige för att få syrgas? Och finns det ingen stationerad läkare på äldreboenden i Sverige heller? Det har vi i Norge. Jag vägrar tro att detta är sant, i så fall är det ju verkligen sjukt!!

Det stämmer, efter den sk ädelreformen på 90-talet så anses sånt vara sjukvård och görs bara av regionerna (fd landstingen) här i Sverige:

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84delreformen

Eftersom det är kommunerna som har hand om äldreomsorgen så finns ingen sån kompetens hos personalen ute på äldreboendena.

Det där med läkarna stämmer också, av samma anledning. Dessutom får läkarna inte ersättning för besök på äldreboendena vilket gör att de helst avklarar sånt per telefon eller att de äldre måste åka in på sjukhus eller vårdcentral, oavsett hur skröpliga de är.

Ytterligare en liten svensk specialitet är att vi i rask takt ersätter kunnig personal med USK-kompetens med nyanlända som kostar mindre men har dåliga språkkunskaper och ingen som helst kunskaper i sterilisering, smittspridning mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in