Citat:
Ursprungligen postat av
EdKemper
En sak jag dock undrar, jag jobbar som mellanledare i Norge. Inom äldrevården. Jag förstår det som så att ni i Sverige inte ger syrgas eller mäter syrenivån på äldreboenden i Sverige, detta har jag läst på fler ställen. Men undrar verkligen om detta stämmer? Måste man alltså in på sjukhus i Sverige för att få syrgas? Och finns det ingen stationerad läkare på äldreboenden i Sverige heller? Det har vi i Norge. Jag vägrar tro att detta är sant, i så fall är det ju verkligen sjukt!!
Det stämmer, efter den sk ädelreformen på 90-talet så anses sånt vara sjukvård och görs bara av regionerna (fd landstingen) här i Sverige:
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84delreformen
Eftersom det är kommunerna som har hand om äldreomsorgen så finns ingen sån kompetens hos personalen ute på äldreboendena.
Det där med läkarna stämmer också, av samma anledning. Dessutom får läkarna inte ersättning för besök på äldreboendena vilket gör att de helst avklarar sånt per telefon eller att de äldre måste åka in på sjukhus eller vårdcentral, oavsett hur skröpliga de är.
Ytterligare en liten svensk specialitet är att vi i rask takt ersätter kunnig personal med USK-kompetens med nyanlända som kostar mindre men har dåliga språkkunskaper och ingen som helst kunskaper i sterilisering, smittspridning mm.