2020-06-06, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sozzen
Jeg føler meg dum. Forstår ingenting av dette kryptovaluta greiene noen her har funnet ut av. Var som å lese gresk..

Kan noen forklare det på en veldig forenklet måte i korte trekk??

Her er mye informasjon som goingsomewhere postet tidligere:
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
>> For oss som kan NADA om krypto, kan du gi mer kontekst og forklaringer? :-)
ja, nedenfor

>> Er det «decode hex in monero to ascii» som er den hemmelige meldingen? Hva betyr den setningen? Ja, se nedenfor. Det er altså ikke de meldingene som er kodet i et vis beløp.

>> Med tanke på hvis den mottakeradressen du har funnet som kan være TH viser seg å være TH Nei, tipper det er kryptogjerningsmann. se nedenfor. Er ikke (spesielt) interessert i adressen til TH

>> Samsvarer disse datoene med de dagene vi vet TH har sendt meldinger til motparten? Ja, se VG artikkelen "Nå vil TH betale" https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P9M147/tom-hagen-i-ny-melding-til-motparten-jeg-vil-betale

>> Forstår jeg deg riktig at de andre kodebeløpene kommer INN til TH? Nei, til motparten. Jeg er egentlig kun interessert i kryptomotparten. Jeg er også av mening at det er en blemme av VG å publisere datoene ettersom det er mulig for noen å finne fram til lommebok adressen til TH og dermed sette hele kryptogreie på villspor.

>> Har TH fått en rekke transaksjoner i Monero som inneholder skjulte meldinger? Nei, det er kryptogjerningsmennen som fikk meldingen, dvs jeg jobber videre med saken og antar at adressen som nevnt kan være den til kryptomannen. eller hjelperen, f.e. sendt av en annen

>> Noen skrev her på FB at både TH og motparten hadde 10 forskjellige kodemeldinger hver tilgjengelig. Ja, disse er 'kodet' i hvert sitt beløp.

>> Hva er dette her f.eks? https://bitcoinstrings.com/blk00048.txt Ingenting av relevans

>> Kan andre enn mottakeren både lese og greie å tyde den hemmelige meldingen som goingsomewhere nevnte i forbindelse med bitcointransaksjonene? Bitcoin meldingen (se nedenfor): ja, alle kan, med de rette verktøy. Monero: nei, kun mottakeren.

>> Hvor "finner" man en bitcoin-adresse, bruker man en slags tjeneste på nettet? Har søkt litt og finner noe som kalles bitcoin block explorer service. Er det på feks. Blockchain man kan lete etter adresser? Ja, hvis jeg skulle gi deg hele adressen (uten ****) kan du nesten like lett finne fram til info som jeg gjorde, men det hjelper å vite hva man leter etter

>> Hvordan finner man mottakeradressen, slik du har gjort her, goingsomewhere? Hva slags søkebegrep og søkestrategier benytter man? Se nedenfor

>> Hvordan kan man lese meldingene som eks. "Jeg vil betale"? Ligger de åpent i klartekst eller må du kjøre koden gjennom en "oversetter", jfr. kommandoen "decode hex in monero to ascii" Nei, det kommer fram fra VG artikkelen hva slags melding ble sendt på hvilken dag, og det har kommet fram tidligere at hver melding korresponderer med en vis beløp (i bitcoin).

Jeg er nokså interessert i kryptosporet, og etter VG kunne melde om på hvilke dager det ble sendt en melding fra TH til kryptomottakeren er det bare å legge 1 og 1 sammen. Jeg antar at det er veldig sansynlig at i alle (tre) tilfeller (dvs 2.11.18, 13.11.18 og 29.5.20) blit brukt det samme adresse til mottakeren (selv om det er ikke nødvendig), og da kan man gå inn på transaksjonregisteret og få ut alle mottakeradressene for de tre dager. Etter de finner man fram de adressene som ble brukt alle tre dager, og så man snevre det inn litt, i dette tilfelle vet man at mottakerens adresse sansynligvis er ikke brukt veldig mye. Og at de beløp som ble overfor på disse dager er ikke noe som 0.175492 bitcoin men mer noe som 0.001 bitcoin, og 0.002 for eksempel. Og med det er det to adresser som peker seg ut, den jeg nevnte og en annen. Sistnevnte må jeg nok undersøke nærmere.
Hvis jeg skulle legge ut hele adressen kan alle sjekke opp info på blockchainexplorer.com

På den adressen jeg nevnte sist ble det overført de tre beløp, på den 2.11, 13.11 og 29.5 i samsvar med VG artikkelen. I tillegg ble det overført fra en hel annen adresse i samme perioden i 2018 og begynnelse av 2019 (sist 16.1.2019) en fast beløp 0.0007 btc, og på 10.12.2018 skjedde det noe spesielt fordi i tillegg til 0.0007 btc ble det lagt inn en ekstra 'hemmelig melding' i selve transaksjonen. Bitcoin gjør det mulig å legge inn meldinger til ca 40 tegn. Disse meldinger kan du ikke lese via blockchainexplorer, du trenger litt spesiell verktøy. Meldingen legges inn i hexadecimal kode, og når man oversetter den til vanlig skrift så var det altså "decode hex in monero to ascii" Dvs, at noen prøvde å si til kryptogjerningsmannen : "det er en hemmelig melding i hexadecimal i en monerooverføring, og les den!". Hvem den 3e person er vet vi jo ikke, ikke politiet, ikke TH. Kanksje gjerningsmann #2.

Jeg må nok først undersøke den andre adressen som er også er av interessen og så grave litt dypere.
En ting er at man kan se alle bevegelser (inn og ut) fra denne adressen, t.o.m. før det kommer ut i media.
Citera
2020-06-06, 03:42
Medlem
Citat:
Jeg avventer hva @sjakkmatt kommer med, ettersom han/hun fant fram til samme mottakeradresse, noe jeg synes er i overkant clever, selv om jeg nå ser at nå det var faktisk lett etter jeg postet størstedelen av adressen.

Det er noen ting som ikke henger helt på grep, og det er hvilken adresse GM brukte å sende mld til TH, ifølge VG den 10.11.2018 og den 13.11.2018 eller like etter det og flere ganger samme melding som 10.11.2018 («Dårlig tid, fort eller hun vil dø»)

Men det har aldri gått ut noe btc fra mottakerkonto, og heller har det ikke vært innkommende aktivitet på de adresser jeg tilskriver TH. Så der er det fortsatt en missing link. Så det må være noen flere adresser vi må klare å finne ut av... Hmmm.

1.desember ble det samlet sent 0.03583620 FRA 126s til 32jY som ble brukt til å sende mange av de 0.0007 i desember og januar (de uten "kode"). Og det står fortsatt igjen 0.02941247 BTC på den 32jY addressa.
Citera
2020-06-06, 04:11
Medlem
Citat:
Ja, politiet vet, garantert. Spørsmålet er om media vet.

VG ser ut til å vite og har funnet ut av dette.

Da de plutselig kom med den overraskende artikkelen om at TH vil betale, skrev avisen:
VGs undersøkelser viser at TH fredag 29. mai sendte en kodet bitcoin-melding til motparten
Så VG kjenner nok til bitcoin-kommunikasjonen og har trolig fulgt nøye med en stund.
Senast redigerad av Jayce 2020-06-06 kl. 04:13.
Citera
2020-06-06, 04:19
Medlem
Citat:
Jeg avventer hva @sjakkmatt kommer med, ettersom han/hun fant fram til samme mottakeradresse, noe jeg synes er i overkant clever, selv om jeg nå ser at nå det var faktisk lett etter jeg postet størstedelen av adressen.

Det er noen ting som ikke henger helt på grep, og det er hvilken adresse GM brukte å sende mld til TH, ifølge VG den 10.11.2018 og den 13.11.2018 eller like etter det og flere ganger samme melding som 10.11.2018 («Dårlig tid, fort eller hun vil dø»)

Men det har aldri gått ut noe btc fra mottakerkonto, og heller har det ikke vært innkommende aktivitet på de adresser jeg tilskriver TH. Så der er det fortsatt en missing link. Så det må være noen flere adresser vi må klare å finne ut av... Hmmm.
4a6567206c696b746520224445434f44452048455820494e20 4d4f4e45524f20544f204153434949222e204a656720686172 20696b6b65206b6c61727420c3a52066696e6e65206e6f6520 7370656e6e656e64652e20476f64206e617474206f67206272 61206a6f6262612e20
Fortsetter imorgen
Citera
2020-06-06, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce

Da de plutselig kom med den overraskende artikkelen om at TH vil betale, skrev avisen:
VGs undersøkelser viser at TH fredag 29. mai sendte en kodet bitcoin-melding til motparten
Så VG kjenner nok til bitcoin-kommunikasjonen og har trolig fulgt nøye med en stund.

Media har ikke publisert noe om eller kjenner ikke til de detaljene sjakkmatt og goingsomewhere har arbeidet fram og postet her.
Citera
2020-06-06, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svakrose
Media har ikke publisert noe om eller kjenner ikke til de detaljene sjakkmatt og goingsomewhere har arbeidet fram og postet her.

Det får du bare mene og tro.

Men nå var det altså detaljer fra artikler i VG at forumdeltagere her på FB kunne legge sammen to og to.
Selvsagt har VG knyttet til seg kryptoeksperter og gjort egne undersøkelser.

Avisen legger betydelige ressurser i denne saken.
Citera
2020-06-06, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce

"VGs undersøkelser viser at Tom Hagen fredag 29. mai sendte en kodet bitcoin-melding til motparten som betyr: «Jeg bekrefter at jeg vil betale».

Etter det VG kjenner til er det første gang den nå drapssiktede milliardæren sender denne bitcoin-koden til motparten. Det er også første melding på bitcoin-plattformen siden januar 2019.

– Vi ønsker sterkt å komme i kontakt med motparten. Derfor har vi tatt en initiativ overfor dem, som vi håper blir besvart. Politiet har ikke vært involvert i denne prosessen, sier forsvarer Svein Holden til VG.

– Mine klienter er kjent med den nye meldingen som har gått til motpart. De støtter selvfølgelig det initiativet fullt ut, sier Hagen-barnas bistandsadvokat, Ståle Kihle, til VG."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P9M147/tom-hagen-i-ny-melding-til-motparten-jeg-vil-betale

Angående det fetade, så kan det hende at VG selv har fulgt med på dette. Men Holden bekrefter til VG at de har tatt initiativ. Jeg vet ikke hvor VG har sine opplysninger om den meldingen fra.
Citera
2020-06-06, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeffrey.Beaumont
Hei Minnimus! Jeg har fulgt tråden fra start men har ikke skrevet nok innlegg til å kunne sende PM. Er du interessert i å sende meg XXXXX på PM ? Jeg lover å ikke spre det noen steder. Jeg er veldig engasjert i saken og blir naturligvis veldig nysgjerrig. På forhånd takk

Hei Minnimus
Hvem skulle evnt. ha kalt AEH an hustyrann? har ikke lest så mye i det siste, får se om jeg får lest mer i helgen. De 7 X-ene står for Lisbeth. Tror du virkelig en 70-år gammel mann og hans barn bruker skjellsord om en kvinne som AEH? Det er ingen normalt oppegående mennesker som gjør det. Nå blir det sagt veldig mye rart synes jeg.
Citera
2020-06-06, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Kan det hende at GM eller brevforfatteren er dansk, eller kan det hende at brevforfatteren ønsket at politiet skulle tro at det finnes en link til Danmark i forbindelse med forbrytelsen?

Der er ikke noget specielt dansk over det
Mye - meget, kanskje - måske, bra - godt, så klart - selvfølgelig osv
Senast redigerad av colli 2020-06-06 kl. 05:49.
Citera
2020-06-06, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Angående det fetade, så kan det hende at VG selv har fulgt med på dette. Men Holden bekrefter til VG at de har tatt initiativ. Jeg vet ikke hvor VG har sine opplysninger om den meldingen fra.

SH kunne ikke annet enn å bekrefte da VG konfronterte ham med avisens kunnskap om THs ferske bitcoin-melding fra 29. mai. VG har satt inn betydelige ressurser i denne saken.
Citera
2020-06-06, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
Er trusselbrevet gjort offentlig nå? hvor finner man det da? og da det angår ordene her,så bruker -dems- veldig mange steder,også i Oslo,Drammen,østfold,vestfold -ja,veldig utbredt ord! Efter og eftersom er noe eldre bruker mest (sjelden i dag) ,og brukes det i Dansk språk?

Efter og eftersom er helt normale hverdagsord på dansk som alle bruger. Dems findes ikke på dansk.
Citera
2020-06-06, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
I tankeprosessen,er du en av få som er nærmest min egen.jeg klarer dessuten ikke å få det bildet ut av hodet,om hvem som er julenissen og reinsdyret? Om dette er et budskap i det hele tatt? eller bare er lagt ut for å forstyrre?

På hvilken måte har han hintet om det både før og etter i OFFENTLIGHET? Hvorfor skulle han eventuelt drepe sin egen mor? det er sagt at Hagen-familien var svært nær hverandre, de snakket om alt. Ingen av de ser ut til å ha vært opptatt av penger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in