Citat:
Ursprungligen postat av
futuro
Vart är Sverige på väg? Ska vi ticka på med i snitt 60-70 döda per dag och så business as usual?
Det här landet är sinnesjukt. Folk är som lobotomerade. Kanske kan det bero på att så många i det här landet pumpas fulla av antidepressiva?
Mini-analys...
Det sker nog en
normalisering, psykologiskt sett, en avtrubbning. Vi har tyvärr behövt höra om dagliga dödstal sedan 11 mars, det är en ganska "lång" tid nu. Säger inte att det är okej för det, men folk har sina försvarsmekanismer.
Man måste också räkna med att det är en psykologisk försvarsmekanism för folk, att inte orka ta in eländet. Det är så många gör, fortsätter leva på och tänker att politikerna och experterna sköter nog detta på bästa sätt, även om det är "trist".
Den utstrålning av "sportkommentator"-roll som FHM och politiker har tagit, hjälper nog till i det. Dvs. att man anlägger en image av att det är ett
oundvikligt skeende och man kan bara titta på det och försöka mildra, lite grann.
Du behöver även tänka på att många Svenssons endast läser någon enstaka rubrik i Aftonbladet, kanske ser ngn presskonferens nån gång ibland. Och han Anders han låter ju som han vet vad han pratar om... innan de slår på Let's Dance, osv.
De har nog pga bristande förmåga/intellekt/samhällsengagemang, eller vad det kan vara, inte tagit till sig information från olika källor, t.ex. vad som händer i de övriga nordiska länderna....
Det är sorgligt i sig, att så mycket av kritiskt tänkande verkar ha gått förlorat. Vad som är ännu mer extremt sorgligt i mitt perspektiv, är att det finns de som
är väldigt insatta, som vet precis hur övriga Norden har klarat sig, och
ändå skall försvara vår inhumana linje, till varje pris....
Det första jag nämner, handlar nog mest om naivitet/okunskap. Det är beklagansvärt.
Det andra, tycks handla mer om brist på empati med att folk dör i onödan, trots att man har kunskaper om vad det är som pågår. Vissa liknar det vid ondska.
Nu blev det lite flummigt.. ville nog bara nyansera och prata om att det kanske finns lite "olika grader i helvetet", så att säga.
Oavsett det, så är det som sker i Sverige nu, det
absolut sorgligaste som jag varit med om här, under 40 år. Jag är uppväxt med vissa värderingar, att vi i Sverige värnar de svagare. Dessa verkar helt bortblåsta, just nu.
Om någon hade sagt till mig för ett par år sen, att jag skulle sitta och debattera mot svenskar, som försvarade att vi lät äldre svenskar dö vind för våg, i en pandemi som vi inte ens försökte stoppa, så skulle jag skrattat rakt ut. Så osannolikt skulle det låtit i mina öron.
But here we are...