2020-06-06, 00:27
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZNUTEN
Kan ha varit så att den med mild infektion hade ett vassare immunförsvar som kunde slå ner infektionen i ett tidigare skede.
Att trimma sitt immunförsvar är absolut inte fel. Finns många tips på hur i böcker, tidningar och på nätet.

Och för aktivt immunförsvar ger cytokinstorm som är vad som dödar en. Tror allra mest om man lever någorlunda hälsosamt att det är genetiken som bestämmer om ens immunförsvar tenderar mot det svaga (gynnar folk i tider med lite smitta, färre autoimmuniteter) eller mot det starka (gynnar om det är mycket parasiter och baciller, men är problematiskt i för sterila miljöer.

Jag tror vi kommer upptäcka nya saker om immunförsvaret iom covid.
Citera
2020-06-06, 00:28
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Specialtillverkas se här
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qMqOE/whos-nya-besked-alla-bor-bara-munskydd

Tror knappast vi får 3-lagers munskydd i handeln förrän tidigast juli.
Citera
2020-06-06, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
I Agenda säger Karin Tegmark Wisell:

"Vi har kapacitet till 40 000 tester i veckan."
"Vi använder 12 000 av kapaciteten."
"Vi använder inte hela kapaciteten för vi måste ha extra kapacitet i labben".

WHAT???

Kan någon förklara logiken?

Kapacitet per dag som inte används är ju förlorad för alltid.

Intervjuaren nickar och säger "ja, ja.. mmm".

Jag blir tokig på FHM. Dom säger så mycket ofattbara saker.

Intressant att gå tillbaka till tråden. Redan för två månader sedan kunde man testat 40000 i veckan, om man bara lyckats organisera rätt. I stället blev det "plötsligt" brådskande förra fredagen.
Citera
2020-06-06, 00:29
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Så ca 45% av Sveriges befolkning alltså?

Just Sverige har av någon mystisk anledning A som vanligaste blodgrupp. Kanske därför vi dött så mycket. Flesta länder har 0 som vanligast och Asien verkar ha mycket B.

Tackar min blodgrupp B för att jag lever. Ingen av mina föräldrar har A, de är sk gamla, så de kanske klarar sig.
Citera
2020-06-06, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är omöjligt att veta hur många som är smittade eftersom de allra flesta som smittas har väldigt lindriga symtom eller inga symtom alls. De allra flesta registreras alltså inte som smittade.

Visst man kan räkna med antlet bekräftade fall men det ger inte ett sant värde på R-talet.

Då andelen som får symtom är densamma så stämmer R-värdet.
Citera
2020-06-06, 00:30
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Sverige rödmarkerade på Europa kartan i Tyskland idag. Flera Europeiska länder tar över.
Säg hejdå till semesterresor.
Inget Europeisk land kommer att släppa in oss.

https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Quarantaene_Einreisen_Deutschland.html

Den där kartan är pinsam för Sverige.

Massor med länder har mindre än 10 fall per 100 000 invånare.
2 länder sticker ut genom att ha 10 - 25 fall.
Inget land har 25 - 50 fall.
1 land har mer än 50 fall per 100 000 invånare.
Citera
2020-06-06, 00:30
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Katastrofen Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/smittspridningen-okar-i-omsorgen-i-gallivare-igen

Jag tror att det blir så under hela sommaren 2020. Många äldreboenden kommer att smittas samt även äldre på plats i småstäderna.
Citera
2020-06-06, 00:31
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Spanien gick från tusentals nya fall och några 100 döda per dag till att plötsligt börja rapportera några enstaka nya fall och 1-2 döda per dag.

Det känns ganska otroligt att i princip all smitta och dödsfall i Spanien bara plötsligt skulle upphöra från ena dagen till nästa och helt utan en sakta avtagande trend under ett antal dagar eller veckor.

Har Spanien börjat med "kinesisk rapportering"?

Gör inte misstaget att tvivla på alla som lyckas bättre än Sverige
Spanien stängde, därför går det bra för dem nu.
Citera
2020-06-06, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Vart är Sverige på väg? Ska vi ticka på med i snitt 60-70 döda per dag och så business as usual?
Det här landet är sinnesjukt. Folk är som lobotomerade. Kanske kan det bero på att så många i det här landet pumpas fulla av antidepressiva?

Mini-analys...

Det sker nog en normalisering, psykologiskt sett, en avtrubbning. Vi har tyvärr behövt höra om dagliga dödstal sedan 11 mars, det är en ganska "lång" tid nu. Säger inte att det är okej för det, men folk har sina försvarsmekanismer.

Man måste också räkna med att det är en psykologisk försvarsmekanism för folk, att inte orka ta in eländet. Det är så många gör, fortsätter leva på och tänker att politikerna och experterna sköter nog detta på bästa sätt, även om det är "trist".

Den utstrålning av "sportkommentator"-roll som FHM och politiker har tagit, hjälper nog till i det. Dvs. att man anlägger en image av att det är ett oundvikligt skeende och man kan bara titta på det och försöka mildra, lite grann.

Du behöver även tänka på att många Svenssons endast läser någon enstaka rubrik i Aftonbladet, kanske ser ngn presskonferens nån gång ibland. Och han Anders han låter ju som han vet vad han pratar om... innan de slår på Let's Dance, osv.

De har nog pga bristande förmåga/intellekt/samhällsengagemang, eller vad det kan vara, inte tagit till sig information från olika källor, t.ex. vad som händer i de övriga nordiska länderna....

Det är sorgligt i sig, att så mycket av kritiskt tänkande verkar ha gått förlorat. Vad som är ännu mer extremt sorgligt i mitt perspektiv, är att det finns de som är väldigt insatta, som vet precis hur övriga Norden har klarat sig, och ändå skall försvara vår inhumana linje, till varje pris....

Det första jag nämner, handlar nog mest om naivitet/okunskap. Det är beklagansvärt.

Det andra, tycks handla mer om brist på empati med att folk dör i onödan, trots att man har kunskaper om vad det är som pågår. Vissa liknar det vid ondska.

Nu blev det lite flummigt.. ville nog bara nyansera och prata om att det kanske finns lite "olika grader i helvetet", så att säga.

Oavsett det, så är det som sker i Sverige nu, det absolut sorgligaste som jag varit med om här, under 40 år. Jag är uppväxt med vissa värderingar, att vi i Sverige värnar de svagare. Dessa verkar helt bortblåsta, just nu.

Om någon hade sagt till mig för ett par år sen, att jag skulle sitta och debattera mot svenskar, som försvarade att vi lät äldre svenskar dö vind för våg, i en pandemi som vi inte ens försökte stoppa, så skulle jag skrattat rakt ut. Så osannolikt skulle det låtit i mina öron.

But here we are...

Senast redigerad av Maharaja79 2020-06-06 kl. 00:39.
Citera
2020-06-06, 00:33
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Min fetning.

Han måste ha missat att kika ut i verkligheten? I vanliga fall har vi 800.000 dagliga resenärer i Stockholms tunnelbana. En fruktansvärd trängsel. Fram till nu har många hållt sig borta från tunnelbanan just därför. Men snart kommer de ju tillbaka.

SL har hittills föreslagit att köra reducerad trafik och kortare tåg, i sommar. Tunnelbanans fackförbund har uttalat att det kan blir farligt för resenärerna, med ökad trängsel:

Seko uppmanar SL att inte köra med reducerad trafik och korta tåg i sommar, för att undvika smittspridning.

"Man utsätter trafikanterna för fara", säger Jannis Konstantis, ordförande Seko tunnelbanan. SL säger till P4 Stockholm att besked om sommartrafiken kommer i nästa vecka.

Även om SL backar från sitt idiotiska förslag, så kommer tunnelbanan garanterat att bli väldigt trång, när fler och fler resenärer nu börjar åka, igen. Sådant här måste Tegnell rimligtvis känna till, eller ta reda på, innan han säger att vi har god förmåga att hålla avstånd, i Sverige.

Munskydd skulle vara ett bra skydd om alla använder det, när man står några centimeter ifrån varann i ett tåg!

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7488602

Är ingen skillnad nu eller innan corona lika många resenärer och folk hostar och är sjuka. Enligt statistiken för dagen så var det i princip 95% av antalet vanliga resenärer på min rutt.

Var en månad det var tomt men nu börjar det öka med resenärer igen och att hålla avstånd är som bortblåst.
Citera
2020-06-06, 00:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Målet med flockimmunitet kvarstår.

Jag tittar på din bild, och tänker på hur avståndet har ökat mellan dom 2.
För inte så länge sedan, så var avst ndet till Finland en natt på en Silja-färja. Nu har Folkhälsomyndigheten klantat sig så otroligt mycket, att det kan dröja innan vi svenskar är välkomna att besöka våra kära grannar.

Ja det kommer nog dröja flera månader om det inte kommer ett vaccin. Men det är annat som gör oss allt mer avlägsna också.
Citera
2020-06-06, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Inhemsk Svensk kritik :

Svensk pandemiekspert: – Vi er på vei mot en tragedie

Professor og overlege Björn Olsen mener at landets myndigheter har mislyktes i håndteringen av koronakrisen. Han anslår at tusenvis av svensker vil dø

– Jeg ville ikke anslå hvor mange jeg frykter kan dø. Det kan dø 5000 eller 10.000. Det som skjer nå er at Sverige er på vei mot en tragedie, forteller han.

Professoren retter knallhard kritikk mot svenske myndigheter, og særlig mot Folkhälsomyndigheten.

Pandemieksperten hevder videre at sentrale personer innen Folkhälsomyndigheten ikke har vært interessert i å høre på andre synspunkter gjennom koronakrisen. Til tross for at dødstallene har steget i større grad enn i nabolandene så har ikke strategien blitt endret.

https://www.nrk.no/urix/svensk-pandemiekspert-mener-at-sverige-er-pa-vei-mot-en-tragedie-1.14976893

Finns mer.., detta är bara en del. Läs..

Även i den här frågan fortsätter FoHM likadant som för två månader sedan. Trots skillnader mot grannländerna som började märkas redan då, så vill FoHM inte ändra sin strategi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in