2020-06-05, 23:31
Medlem
Sverige slår rekord i Europa.
New Coronavirus cases reported in Nordic countries today:

Sweden: 946
Denmark: 64
Finland: 30
Norway: 6

Other European countries:
France: 611
Italy: 518
Germany: 453
Portugal: 377
Spain: 318
Citera
2020-06-05, 23:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Glöm inte Mellon o andra event. Samt att de inte gillar testning o smittspårning o munskydd. Pajasmyndighet som är moraliskt ansvarig för 4500 liv så långt

Ja listan är lång och fylls på, jag tog upp början på eländet.
Citera
2020-06-05, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jo, men då jag gör det så visar det sig att det inte fanns någon plan då de stängde ner.

Källa på det? Man beskriver nog inte faser på öppning av samhället samma dag man går i lockdown eller? Sorry men det är riktigt korkat att tro.
Citera
2020-06-05, 23:34
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tänker du på munskydd..?

Jag missar lite kopplingen, kan du ge en liten förklaring utav dina tankar ?
WHO insåg att de inte kunde fortsätta vara Kinas språkrör samtidigt som de lever av USA:s pengar.
För att få fortsatt finansiering måste de leverera sådant som är till godo för oss som inte är Kina.
Citera
2020-06-05, 23:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Ja jag kan förstå det. Men du la ut som att det var meningen här i Svea rike att det skulle bli till en immunitet och vi därför inte ombads bära munskydd av myndigheten. Så om det nu bara gäller på Kastrup är det ju samma förhållningssätt i Danmark?
Att det skulle bli immunitet i Sverige? Det tror jag inte att det blir. Vad sa jag då? Jag hänger inte med?

Jag svarade bara på frågan om munskydd i Danmark, det var nägon annan som skrev det andra?
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Akuten på Östra sjukhuset i Göteborg ser nu att fler svårt sjuka coronasmittade äldre kommer in från äldreboendena.
Citat:
får ambulansen vända och köra tillbaka dem direkt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/allt-fler-aldre-kors-till-akuten-i-onodan?cmpid=del:tw:20200605:allt-fler-aldre-kors-till-akuten-i-o nodan:nyh:lp
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ingen vet hur stort R-talet är. Därför är det meningslöst att tala om det.

Tegnell verkade "veta" att det var under 1 för en månad sen:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-det-betyder-att-pandemin-successivt-kommer-ebba-ut

Kan det stämma?
Citera
2020-06-05, 23:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag skrev några miljoner döda i COVID-19 världen över för jag är övertygad om att i slutändan så får vi tyvärr denna typ av dödstal. Kanske dock hinner vi tidigt få fram ett vaccin eller någon medicin som kan styra upp COVID-19.

Slutänden, när kan det vara månne? Under 1,5 år från sommaren 1968 dog det en miljon i H3N2 (Hongkonginfluensan). Den finns fortfarande kvar (slutänden är inte nådd) och skördar offer varje år sedan dess, trots att det finns vaccin. Om man skulle räkna ihop hur många som dött i H3N2 totalt så blir det många många fler än den miljon som är officiellt. De får helt enkelt konstatera att det räknas på mycket kortare tid än »i slutänden«. För att din profetia ska slå in ska det vara minst 1,5 miljon döda vid årsskiftet.

Citat:
Du skriver; "en aktiv handling gjorts mot en enskild människa [som anses tillhöra en utsatt grupp]."

Jag skulle nog vilja säga att 70-80-åringar också har varit en utsatt grupp. Precis som Floyd kunde inte heller våra äldre heller andas utan fick ligga och dö på äldreboenden utan syrgas.

Det är ju tvärtom, nämligen i så fall »passiv« handling

Citat:
Kalla mig gärna alarmist, men om man hade lyssnat på oss så hade inte vi haft 4500 döda svenskar idag.

Det är ju många fler som dött i annat så döda hade funnits.
Citera
2020-06-05, 23:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vad ska de göra? Vi har inte en smittskyddsorganisation som är dimensionerad för det. Det vet alla om, utom möjligen våra politiker, eller så låtsas de bara.

I UK anställde/er man 25 000 nya smittspårare. Sverige skulle i så fall behöva anställa 3-4 tusen personer bara för den uppgiften.

I Sverige tror politikerna att allt bara skall lösa sig av sig själv om de skjuter till lite pengar.

I själva verket finns det inte ens vårdpersonal som hinner göra alla testerna som man utlovat. De har fullt upp med att vårda COVID-patienter...

Grönköping.
Precis och hur kan man då stå och lova något sådant som de gör nu? Det är ju ännu fler smittade nu som skulle behöva testas.
Citera
2020-06-05, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Här är Norges:

https://www.regjeringen.no/en/aktuelt/the-governments-plan-for-reopening-norwegian-society-and-easing-the-coronavirus-restrictions/id2701493/

Väldigt intressant att läsa! Nästan allt är ju öppet före sommaren. Bra gjort Norge! Att inte kunna träffas fler än 50 personer känns inte som en stor begränsning. Inga speciella restriktioner för de äldre vad jag kunde se. Distansundervisning på universitet fortsätter. Ju bättre det går för Norge, desto större chans att vi i Sverige också vill byta strategi snart. Nu på sommaren hade ju varit ett bra alternativ, när många ändå är på semester. Det hade ju blivit som 4 veckors lockdown utan att formellt ens behöva medge att det krävdes.

Sedan undrar jag hur alla som var så emot skolstängning känner nu när barnen får sommarlov. Kommer världen därmed gå under? Vem ska passa barnen nu när sjuksköterskorna måste fortsätta jobba och far- och morföräldrar fortfarande inte får ta hand om barnbarnen?
Citera
2020-06-05, 23:38
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Inte ens danskarna vill ta emot patienter från Sverige.

https://www.sydsvenskan.se/2020-06-05/danska-polisen-stoppade-ambulanser-vid-gransen

Turkiet hade inga problem att ta emot sina Coronasjuka medborgare från Sverige.

Vilket skämt men det visar allvaret som Danskarna ser Sveriges oansvariga linje gällande COVID-19.

Tror övriga Norden är skit-trötta på Sverige och vårt oansvariga förhållande med COVID-19 smittan.
Citera
2020-06-05, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Många har ju varnat för att det skulle ta fart igen men jag känner inte till något land som tappat det. Då har ändå länder som legat tidigt ute praktiserat det i ett par månader vid det här laget. Det verkar fungera. Sydkorea och Nya Zeeland är två exempel.

Sydkorea är ett värdelöst exempel, då de inte testar. Så där har man ingen aning om hur det verkligen ser ut, och nya zeeland har inte haft så mkt fall öht.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in