2020-06-05, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Hej,

Kan du dela någon information från något europeiskt land där de angav att syftet med ”lockdown” var kombinerad med en uttalad plan för vad de skulle göra i nästa steg, det du kallar ”Steg 2” i din efterkonstruktion?

Tack

Norge beskrev det jättebra i en rapport som finns på deras motsvarighet till FoHM. De valde mellan olika strategier. FoHM däremot var oförmögna att ta fram mer än ett alternativ som endast presenterats muntlig.

Med lockdown köper man sig tid och får chansen att börja om. Självklart är målet med alla strategier att ha ett öppet samhälle. Allt annat vore totalt ologiskt. Tycker du själv det är rimligt att tro att ett land planerar att hålla stängt i åratal?

Sverige tjatade på alla andra om att ha exit strategy, men har inte ens fixat det för de 1,6 miljoner pensionärer som lever i en isolation som är värre än den som varit i många andra nedstängda länder. Där har de äldre i många fall levt i generationsboende med sin familj, eller fått gått ut och handla nödvändigheter.
Citera
2020-06-05, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tajmingen är märklig även.

Inom 10 dagar kommer nämligen de nordiska grannländerna att bestämma om fortsatta reselättnader över gränserna. I detta läge med Sveriges magra resultat i att begränsa smittan.., så beslutar man att öppna man upp ännu mer.., detta kommer att noteras i Oslo, Köpenhamn och H:fors..

Detta begriper nog Löfven & co även. Så frågan är : Man är inställd på stängda gränser i sommar ?

På Ebay, kostar dock fläsk.
Åh okey, ska kolla där. Även ett undermåligt skydd är ju bättre än inget alls..
Citera
2020-06-05, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Har sagts väldigt tidigt i Kina att det kan smitta t.ex. i en buss. Inget okänt annat än kanske för FHM. Om de nu inte bara vet om det men ljuger.
Han säger alltid att smittspridningen är obefintlig...alltid när jag åkt buss har det nästintill varit fullt och ibland har man fått stå som packade sillar..det går inte hålla 2 meters avstånd heller.

Nu undviker jag kollektivtrafiken, men en regnig åskig dag då kanske man inte har nåt annat val.
Citera
2020-06-05, 22:39
Medlem
Merwinnas avatar
En annan sak som är märklig i dagarna. Att ta bort reserestriktionerna ska ju inte påverka smittspridningen, och särskilt inte på Gotland. Ändå hjälper Staten (vad jag förstod det?) till med de extra resurser som måste till på lasarettet på Gotland, för att det ska kunna ta emot anstormningen av sjuka som kommer att bli följden?

Dessutom är det fräckt mot gotlänningarna. Det är ju inte bara en ekonomisk fråga, utan det handlar också om att gotlänningar nu kommer att bli smittade, och i vissa fall dö - personer som skulle ha klarat sig annars, på sin ö. Tänk om vaccinet faktiskt är klart för användning nu i september - då dör dessa gotlänningar helt i onödan en eller ett par månader innan... Vad VAR det för brådska egentligen, att tillåta resor till Gotland?
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det har redan ikväll framkommit vilken utopi detta verkar vara, titta på nyheterna så får du se. Det kommer inte att ske.

Vet bara att det gäller all vårdpersonal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Det som Tegnell varnade för, att folk inte skulle finna sig i att vara i "lockdown" hur länge som helst, har nu hänt i Sverige utan att vi ens haft någon. Fiffigt va? Motståndsviljan är uttömd utan att ha gjort något motstånd. Fatalisterna på FHM kan då pusta ut med att det ändå inte hade fungerat.

Ju fler som dör i COVID19 trots vad enskilda personer gör desto mindre motiverade tror jag folk känner sig att anstränga sig för att hindra smittspridningen när det gått så bra i Norge och Danmark etc. Helt klart är det inte den enskilde svenskens fel, utan ett systemfel i Sverige på ledningsnivå och då hjälper det ju föga att inte träffa vänner och bekanta.

Ja det är inte underligt att man får magkatarr av Sveriges väg att gå i det här...
Citera
2020-06-05, 22:40
Medlem
Alltså ni förstår mig inte alls här. Sanning och rättvisa. Vad jag menar har redan platz.se nu ikväll uppdaterat till 4676 döda så kan väl ändå (för helvete) inte Folkhetsarmyndigheten i morgon ha fått uppdaterade siffror som är lägre? You follow? Det skulle innebära +37 döda. Eller som c19.se har nu uppdaterat till 4668 döda vilket skulle innebära +29 döda.

Jag kan inte med schackrandet med siffror, jag misstänker att man tillrättalägger ett önskeresultat om +10 döda för att det skall se bra ut. Finns det någon som kan försvara en sanningskorruption? Skulle kunna tänka mig alltså att man anger totalt 4649 döda i morgon. Men jag kanske har fel känsla för morgondagen? Jag skulle vilja bosätta mig i en hydda på Filipinerna och helt slippa ifrån dessa lögner från dom som fått makten att skada vårt land. Bort!!
Citera
2020-06-05, 22:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Ja, många missuppfattar det eftersom FoHM kommunicerat att det är så. Och att när de öppnar upp så härmar de Sveriges strategi, vilket givetvis inte är sant.

En annan sak FoHM desinformerat om är att skolorna inte kan stängas för då kan folk med samhällsviktiga jobb inte gå och arbeta. Även detta har ju funkat bra i andra länder.

Idag syns en tredje sak som FoHM desinformerar om. Tegnell vägrar förstå att diskussionen om massanvändning av munskydd i affärer, kollektivtrafik osv är till för att skydda andra mot ev presymptomatisk, eller asymptomatisk smitta. Det är inte till för att skydda bäraren.

Jo. Det har kommit mycket konstigt från FHM. Tappade mycket snabbt förtroendet för dem. Det blev så uppenbart när man gick emot omvärlden. Krydda sedan med att barn inte smittar. Att man inte ska jobba hemma för att det är orättvist. Att riskgrupp tillhör man först EFTER pensionsåldern. Att skolor och kollektivtrafik ska hållas öppet m.m.
Citera
2020-06-05, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Skälet att Spanien plötsligt har låga (eller inga) dödsfall är att de gått över till att rapportera veckovis.
Okej, jag har inte tittat så mycket på totalen för Spanien utan följer mer vad som händer i vår autonoma region dagligen. Och då har det legat på ett par dödsfall i veckan på sistone. Det är klart lättare att stävja viruseländet här på vischan än i Madrid så klart.
Citera
2020-06-05, 22:42
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känns märkligt att Sverige på punkt efter punkt ska ignorera WHO vad gäller hanteringen av Corona.

Börjar bli grymt trött på Tegnell. Hans ord är inte lag. Tycker det är dags för regeringen att börja ta in hur omvärlden som i många fall löser det här betydligt mer framgångsrikt agerar. Smittan kommer in antingen genom våra andningsorgan eller genom våra ögon. Sätter man då ett filter på inandningen minskar risken för att vi blir sjuka. Det krävs ingen doktorsexamen för att begripa det. Likaså att redan smittade sprider mindre om de bär mask eller munskydd.

Det krävs något speciellt för att man ska tro att man själv är duktigare än alla andra experter i världen. Snacka om megalomani. Skrämmande.

Samtidigt så ger både sossarna och oppositionen bort makten till honom. Inte bara regeringen men även partier utanför hade kunnat uttala sig. Men de vill inget säga så kan inget vara deras fel.

Helt sinnessjukt det blivit i Sverige. Ingen har ansvar. Fick t ex rådet av min vårdcentralsläkare att söka hjälp på vårdcentralen, för hon ansåg sig inte ha något ansvar för mig. Är van att bli dissad och de anser att man ska någon annanstans. Men nu rekommenderades jag alltså att söka på samma ställe fast "igen", så att det inte skulle vara hennes ansvar. Avarterna från vården och andra makthavare (som de faktiskt är), har spridit sig i hela samhället. Detta att ta ansvar verkar verkligen inte hippt. Fick höra av en psykolog jag hade som sa att en av anledningarna till att jag inte kan jobba är att jag tar jobbet på allvar, råddes att slarva istället.

Rycka på axlarna och säga oj när man ställt till med massdöd. Det är inte normalt. Vi kan inte ha en som tillåts vara diktator och tysta alla andra, inklusive politiker.

Alltså, jag blir galen snart.

Pratade med en nära släkting idag som sa att Tegnell är så duktig. Jag insåg att det inte var idé att säga mer än att det tycker inte jag. Jag förstår inte psykologin som gör att Tegnell har folkets stöd. Jag vill verkligen veta.
Citera
2020-06-05, 22:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Sverige tjatade på alla andra om att ha exit strategy, men har inte ens fixat det för de 1,6 miljoner pensionärer som lever i en isolation som är värre än den som varit i många andra nedstängda länder. Där har de äldre i många fall levt i generationsboende med sin familj, eller fått gått ut och handla nödvändigheter.

Ja, DET har jag också tänkt på. Vår strategi har varit väldigt grym mot våra äldre. Både mot dom som har avlidit (såklart), men även mot alla dom som fått sitta ensamma och isolerade utan besök av barn och barnbarn. Utan den smittspridningen vi haft, hade vi inte behövt be dem att isolera sig längre än vad vi alla skulle ha behövt göra under lockdownen.
Citera
2020-06-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det du och många verkar ha missförstått är att man vill att smittan skall spridas,....i lagom takt.

Munskydd i vården är en annan sak, där bör de användas.

Att det råder brist på munskydd är säkert också en faktor.

Prioriteringar måste göras.
Jag är väl medveten om att smittan ska spridas "lagom". Och Tegnell kan vara tydlig med det, i stället för att ge sken av att smittan snart kommer nå låga nivåer. Blir nivåerna låga kommer samhället gradvis öppnas upp mer och smittan sprids mer. Frågan är bara vilken nivå av dödsfall FoHM tycker är acceptabel. Har du några gissningar? 100 var för högt. Nu ligger vi på 40 och det presenteras som ganska ok. Men kanske lite för högt per månad. Nånstans mellan 10-20 döda per dag tror jag vi kommer ligga långsiktigt. Till skillnad från grannländerna som kommer ligga på 0-1.

Om det är brist som gäller kan väl FoHM tala sanning och säga att det är därför det inte införs? Trots att resten av världen lyckas, så det kan ju vara pinsamt förståss. Och dessutom kanske munskydd i kollektivtrafik osv till och med kan vara handgjorda. Jag är inte insatt i frågan. Fortfarande så fattar inte Tegnell SYFTET med att införa munskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in