2020-06-05, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Tegnell om WHO ikväll:

”Munskydd ska kunna passa in i en bredare strategi och det gör den inte i Sverige. I Sverige ska man vara hemma om man är sjuk”

Det här att man ska stanna hemma om man är sjuk är alltså ett råd som ges i Sverige. Men inte i andra länder.

Finns ju en viss logik i det. I många länder har man inga sociala skyddsnät som vi har.
Citera
2020-06-05, 20:47
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jo, men då jag gör det så visar det sig att det inte fanns någon plan då de stängde ner.

Njao..

Borde väl vara lätt att ta reda på om Danmark har en "generell" pandemi-plan. Finland har, och som Norge agerade så tror jag nog det finns även.

Sen är ju givetvis inte planen huggen i sten. Beror väl på : hur smittsamt, hur länge man smittar, vad som smittar (djur ?), dödlighet, etc..

Med Corona visste man inte så mycket, men efter Italien beslöt man för att "skjuta först".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Den där stilen känner man ju igen från de där personerna som aldrig kan erkänna att de har fel. När de blir överbevisade till den graden att de inser de absurda i att fortsätta försvara sin sak hittar de på en slags halmfigur som gör att de ändå inte hade helt fel.

Att en person med sån brist på ödmjukhet sitter på en ledande position inom fhm i tider som dessa är ju ganska illa.

Tegnell är en narcissistisk aspie, vars mediala och politiska makt ska vara strängt begränsad.

Nu är det precis tvärtom.

En sådan här snubbe ska hållas i strypkoppel. Annars kan han ställa till med vad som helst.

Han är pandemikrisens motsvarighet till Carl Bildt.

Underskatta aldrig en sådan här person.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det blev en brist när så många samtidigt sökte vård, och att så många blev smittade är tack vare Tegnell, Löfven & co.., inte stängde ner krogarna för en månad, lät melodifestivalen gå, etc..

Och att patienter kommer in för sent (håller med dig till 100 %), beror även på det ovanstående. För man lät smittan nästan ohämmat växa, då blir det för mycket och för snabbt för en sjukvård som är närmast botten i EU på antalet vårdsängar/per 1000 personer.

Illa nog att stoppa ett par Jehovas i dörren på söndag morgon, blir inte lättare om hela församlingen vill in.

Men har det skett någon ändring nu när man sägs ha mer plats? Folk verkar fortsätta bli dödssjuka och avråds ändå söka vård pga smittrisk/överbelastning eller vad det nu är.
Citera
2020-06-05, 20:48
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag vill att så få personer som möjligt skadas och dör. Det är den absoluta ambitionen. Om du vill kalla det för tävlan så är det upp till dig. Jag ser varje dödsfall som ett för mycket. Givetvis måste man kunna utvärdera under resans gång. Det känns helt barockt att vi ska fortsätta med en busslast döda varje dag samtidigt som grannländerna närmast utrotat smittan. Det behöver man inte vänta ett år på att se det tokiga i. Det slutar ju bara med att ännu fler dör.

Så enkelt att se men så svårt för vissa.
Citera
2020-06-05, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Nä över 99% märker inte att de har det enligt Giesecke,

Obs inte ironi
ja han sade det och skickade en Faktura pa 1 miljon till FHM
Citera
2020-06-05, 20:50
Medlem
NirvanAs avatar
Det hade varit bra om det var tvång på munskydd i kollektivtrafiken och liknande, MEN, de kan ju inte införa det innan dessa finns tillgängliga i massor.

Jag tittar te.x nu på Jula (bara valde nån), samtliga munskydd är restnoterade i samtliga butiker i Sverige... Lär vara likadant på liknande butiker... Tegnell o co vet väl om att Sverige har brist på det och allt man har ska läggas till sjukvård och äldreomsorg.
Citera
2020-06-05, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Fast nu har man ju visat att upp till 30% kan vara asymptomatiska.

FHM har alltid hävdat att det inte finns någon smittrisk från asymptomatiska.

Munskydd är bara skit och en falsk trygghet, jag är helt på Tegnells sida i den frågan.

Ska vi bränna ut smittan så är det bättre att folk hostar lite på varandra utan munskydd.

Munskydd har testats och fungerar i att bromsa smittspridningen. Man är mest smittsam dagen innan symptom.

Vet ni inget så håll bara käften.
Citera
2020-06-05, 20:51
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jag förstår inte varför dom fortsätter med den här strategin dock. Dom har ju fått mass kritik runt om i världen och Tegnell har även kommit ut och varit självkritisk över hela denna strategin. Varför fortsätta om det bara leder till så mycket död? Jag menar det är ju fortfarande folk familjer även om dom är äldre och sjuka.

Strategin med flockimmunitet består. Men Folkhälsomyndigheten vill undvika ordet flockimmunitet.

Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Hur kan folk vara så OK med det?

Därför att journalistkåren i alltför stor utsträckning har ställt sig bakom Folkhälsomyndigheten. Svenska folket har vant sig att aldrig ifrågasätta journalistkårens ståndpunkter.

Citat:
Ursprungligen postat av HermanHermansen
Ju längre denna pandemi så inser man att det är flera länkar som tillsammans blir en kedja.

1) Tegnell har haft fel sen dag ett
2) Stefan Löfvén o co. har haft fel sen dag ett
3) Svenska folket har haft fel sen dag ett
4) Media har haft fel från dag ett

Nu pratar jag en majoritet och inte outliers.

Ja. Anders Tegnell inledde hela kedjan med misslyckanden, genom att vilseleda kategori 2 - 4 i din lista. Därmed är det rimligt att kategori 1 i din lista får bära den huvudsakliga skulden.

Citat:
Att Tegnell avgår gör egentligen mindre skillnad. Blir mycket svårt att hans avgång leder till en 180 graders sväng av strategi eftersom FHM inte enbart består av honom. Svenska folket har blint "lyssnat" på FHM vilket har gett denna situation vi är i idag.

I så fall får man överväga att skrota Folkhälsomyndigheten. Att Anders Tegnell försvinner är ett viktigt första steg.

Citat:
Demonstrationerna häromdagarna var droppen vilket genomsyrar Sveriges solidaritet som land mot varandra (speciellt mot de äldre) och mot omvärlden, och EU.

Demonstrationerna är ett uttryck för falsk omtanke. Falsk omtanke är Sveriges ideologiska fundament.

Den falska omtankens anhängare strävar efter att framstå som goda, inte att verkligen vara goda. Så länge man kan framställa sig som god, så struntar den falska omtankens anhängare i att deras handlingar skapar lidande för andra.

Citat:
Att Tegnell sitter kvar är en förlängning av ett framröstat Löfvénskt styre, som är ett demokratiskt framröstat resultat av folkstyret i Sverige. En majoritet har valt denna väg och stödjer denna väg.

Jag köper inte argumentet att invandrare är överrepresenterade i COVID-19 gentemot vita. Jag har sett alla möjliga färger av människor som inte följer rekommendationerna, som dessutom är klena i mitt tycke.

Ifall man tittar på vilka delar av Världen som har drabbats hårdast av Covid-19, så förefaller Covid-19 vara rasistiskt mot vita människor.
Citera
2020-06-05, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Personen förstår inte att samtidigt som de tror att de skyddar sig mot att bli smittade, skyddar de andra från att smittas.

Ja, det finns folk som skribenten ovan som vid en obduktion skulle påvisa totalt avsaknad av intelligens. Därav dessa kommentarer.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Tegnell om WHO ikväll:

”Munskydd ska kunna passa in i en bredare strategi och det gör den inte i Sverige. I Sverige ska man vara hemma om man är sjuk”

Det här att man ska stanna hemma om man är sjuk är alltså ett råd som ges i Sverige. Men inte i andra länder.

Galningarna tillåts bara fortsätta.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Det hade varit bra om det var tvång på munskydd i kollektivtrafiken och liknande, MEN, de kan ju inte införa det innan dessa finns tillgängliga i massor.

Jag tittar te.x nu på Jula (bara valde nån), samtliga munskydd är restnoterade i samtliga butiker i Sverige... Lär vara likadant på liknande butiker...
Tyskland har sattsat pa egen tillverkning för att slippa Kinaberoendet.

2,5 miljarder masker om aret kommer man producera

https://www.tagesschau.de/inland/altmaier-masken-101.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in