2020-06-05, 20:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Hittade det på engelska och det är såklart felöversatt.

"I cannot say this clearly enough: masks alone will not protect you from Covid-19."

https://www.independent.co.uk/news/health/face-mask-coronavirus-who-public-covid-19-a9551486.html

Medvetet eller ej så är alltså AB:s livechat helt fel.

*edit
AB översätter alltså ovanstående med:
"Jag kan inte säga det tillräckligt tydligt: skyddsmasker kommer inte skydda dig från covid-19"

Journalisterna är lika dåliga på engelska som många här på FB. Anmärkningsvärt.
Citera
2020-06-05, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Nya forskningsrön pekar på att de bör bestå utav tre lager olika material:

Bomull, närmast ansiktet följt av ett lager polypropen, en slags plast, följt av ett lager med vätskeresistent material längst ut. "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Finns det sådana masker där?
nej vanliga men de är slut.
Citera
2020-06-05, 20:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
I Danmark och Norge fanns det ingen plan för hur eller när man skulle öppna upp igen. Det var precis den diskussionen som fördes i mars, men det är ju länge sedan nu.

Jag ser inte % överdödlighet som en tävling mellan länder, men naturligtvis blir det över tid viktigt att se och lära mellan regioner i Sverige och från andra länder.

Däremot är jag ganska ointresserad av ”rapporterade avlidna i covid-19” som en grund för jämförelser mellan länder (överdödlighet är det enda man kan se på när det gäller den indikatorn) och det är tyvärr inte möjligt för de tävlingsfokuserade i den här tråden att se resultatet förr än det är klart, vilket verkar vara minst ett år bort, och då genom att se på fler indikatorer än ”rapporterade avlidna i covid-19”. Annars är det redan avgjort - Turkmenistan vann.

Jag vill att så få personer som möjligt skadas och dör. Det är den absoluta ambitionen. Om du vill kalla det för tävlan så är det upp till dig. Jag ser varje dödsfall som ett för mycket. Givetvis måste man kunna utvärdera under resans gång. Det känns helt barockt att vi ska fortsätta med en busslast döda varje dag samtidigt som grannländerna närmast utrotat smittan. Det behöver man inte vänta ett år på att se det tokiga i. Det slutar ju bara med att ännu fler dör.
Citera
2020-06-05, 20:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Danmark och Norge hade dock ingen plan. Som du kanske kommer ihåg så gick deras politiker emot vad deras experter föreslog vid tillfället. That’s the point.
Danmark hade visst en plan!
Citera
2020-06-05, 20:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boopeekaboo
Och vad spelar det för roll då, kära idioten?
Personen förstår inte att samtidigt som de tror att de skyddar sig mot att bli smittade, skyddar de andra från att smittas.
Citera
2020-06-05, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag har länge förespråkat användande av munskydd. Använder det själv i offentliga miljöer.

https://www.friatider.se/who-vill-se-munskydd-i-folktata-miljoer

Det behövs tvingande krav på munskydd. Annars vågar inte mesiga medelsvensson använda det även om han egentligen vill det.
"För andra gör det inte så då kan inte jag heller göra det."
Mesar.
Nej, vi "vill" inte det. Fjanta runt i munskydd kan tjingtjong och galna preppers göra. Tack, men nej tack.
Citera
2020-06-05, 20:11
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Man smittar som mest innan man får symtom din kretin.

Nej, rudis.
Citera
2020-06-05, 20:12
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag vill att så få personer som möjligt skadas och dör. Det är den absoluta ambitionen. Om du vill kalla det för tävlan så är det upp till dig. Jag ser varje dödsfall som ett för mycket. Givetvis måste man kunna utvärdera under resans gång. Det känns helt barockt att vi ska fortsätta med en busslast döda varje dag samtidigt som grannländerna närmast utrotat smittan. Det behöver man inte vänta ett år på att se det tokiga i. Det slutar ju bara med att ännu fler dör.

Det är bra! Det vill vi nog alla (i alla fall de flesta).
Citera
2020-06-05, 20:13
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Danmark hade visst en plan!

Vilken då?
Citera
2020-06-05, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Nej, vi "vill" inte det. Fjanta runt i munskydd kan tjingtjong och galna preppers göra. Tack, men nej tack.

Bra. Sådana som dig och dina gelikar förtjänar inte att leva ändå. Bättre att ni rensas ut ur den mänskliga genpoolen. Lite darwinistiskt det här viruset. Asiater och andra med högt IQ överlever i högre grad tack vare att de skyddar sig och bär mask.
Citera
2020-06-05, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Beror ju på vilka skydd man bär. Godkända skydd som bärs av vårdpersonal skyddar knappast sämre om de bärs i en t-banevagn i Rinkeby än på ett sjukhus. Däremot tycks det ännu inte vara riktigt socialt accepterat att bära skydd i Sverige. Numera i strid mot WHO rekommendationer. Ett hot mot flockimmuniteten kanske?

Om du syftar på munskydden så bärs de inte på samma vis av allmänheten som inom vården. Inom vården så fungerar det som kompletterande stänkskydd tillsammans med visir eller skyddsglasögon.
Citera
2020-06-05, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Men lilla gubben eller gumman, du ser inget fel i att vi är de enda som inte vill använda munskydd.

Jag kan lova dig att du till hösten kommer att bli tvungen att bära munskydd utanför ditt hem i Sverige. Om du inte blir tvungen så kommer du att göra det frivilligt!

Du lovar du, HG, och har fortfarande inte förstått C19 inte är en jättefarlig virus, för de allra flesta. Det kommer inte att bli några munskydd, andra länder har, helt riktigt, varit försiktiga, medans vi varit ganska vårdslösa, men kommer att komma undan med det, helt säkert!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in