2020-06-05, 18:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag ville bara berätta för dig att kristendomen är mer än Jerusalem och Rom. Igen, Armenien var den första stat som kristnades. Alltså innan Rom.

De motsättningar du ställer upp är irrelevanta.
Sverige blev kristnat tex, ja jag vet. Tack ändå.
Citera
2020-06-05, 18:37
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Sverige blev kristnat tex, ja jag vet. Tack ändå.

Va? Är du full?
Citera
2020-06-05, 18:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Va? Är du full?
Du började ju prata om helt andra saker, så...

Det var ingen motsättning jag ställde upp. Jag skrev att judarna sökte efter något att anklaga Jesus för. Hade Jesus tex sagt att man inte skulle betala skatt till kejsaren hade de haft något att anklaga Honom för.

Du tog det som att jag talade om kristnandet av Rom, men hur RKK blev statskyrka i Rom är en helt annan fråga.
Citera
2020-06-05, 18:46
Citat:
Du började ju prata om helt andra saker, så...

Det var ingen motsättning jag ställde upp. Jag skrev att judarna sökte efter något att anklaga Jesus för. Hade Jesus tex sagt att man inte skulle betala skatt till kejsaren hade de haft något att anklaga Honom för.

Du tog det som att jag talade om kristnandet av Rom, men hur RKK blev statskyrka i Rom är en helt annan fråga.

Du ställde upp en motsättning mellan Mose lag och Rom. Jag berättade för dig att Armenien var den första stat som kristnades. Helt ärligt, vad yrar du om?
Citera
2020-06-05, 18:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Du ställde upp en motsättning mellan Mose lag och Rom. Jag berättade för dig att Armenien var den första stat som kristnades. Helt ärligt, vad yrar du om?
Klart att det fanns en motsättning, om man vill kalla det motsättning, på så vis att tex äktenskapsbryterskor ska stenas enligt Mose lag, men att Rom inte tillät judarna att avliva någon. Jesus svarar på ett vis som uppfyller båda lagarna.

Vad har det med Armenien att göra?
Citera
2020-06-05, 18:55
Citat:
Klart att det fanns en motsättning, om man vill kalla det motsättning, på så vis att tex äktenskapsbryterskor ska stenas enligt Mose lag, men att Rom inte tillät judarna att avliva någon. Jesus svarar på ett vis som uppfyller båda lagarna.

Vad har det med Armenien att göra?

Den berättelsen brukar normalt betraktas som ett senare tilllägg.

Igen, det var du som som tog upp motsättningen mellan Mose lag och Rom! Fattar du inte att du har gjort bort dig? Rom var var inte ens den första kristna staten. Vad är det du inte fattar?
Citera
2020-06-05, 19:21
Medlem
LadySwedens avatar
att
Citat:
Den berättelsen brukar normalt betraktas som ett senare tilllägg.

Igen, det var du som som tog upp motsättningen mellan Mose lag och Rom! Fattar du inte att du har gjort bort dig? Rom var var inte ens den första kristna staten. Vad är det du inte fattar?
Kristna staten? Vad har kristna stater med detta att göra?

Jo, det är uppenbart att Rom inte tillät judarna att avrätta folk själva. Om just det var en motsättning eller ej kan kanske diskuteras.
Att Israel var under romersk ockupation är fakta.

Åter igen:
På vilket vis berör kristnandet av Armenien det faktum att judarna sökte efter ett sätt att få anklaga Jesus?
Citera
2020-06-05, 19:26
Citat:
att
Kristna staten? Vad har kristna stater med detta att göra?

Jo, det är uppenbart att Rom inte tillät judarna att avrätta folk själva. Om just det var en motsättning eller ej kan kanske diskuteras.
Att Israel var under romersk ockupation är fakta.

Åter igen:
På vilket vis berör kristnandet av Armenien det faktum att judarna sökte efter ett sätt att få anklaga Jesus?

Ingen av oss har har talat om judarnas anklagelser mot Jesus. Skifta inte fokus, din antisemit.

Du är muslim, eller hur?
Citera
2020-06-05, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Okej, nu blev jag satt på det hala. Jag har faktiskt ingen aning om vilken del av Mose lag de följde. Men det är tydligt att de såg Jesus och Stefanus som hädare, vilket var något fasansfullt för dem.
Men en åsikt är inte en lag. Även om de ansåg att de var rättfärdiga hade de inte rätt att döda honom.
Citera
2020-06-05, 19:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ingen av oss har har talat om judarnas anklagelser mot Jesus. Skifta inte fokus, din antisemit.

Du är muslim, eller hur?
Man måste bara älska de kristna på FB.

Vi försöker igen: judarna sökte efter något att anklaga Jesus för. Vi kanske kan vara överens om det?
Här ville de dra nytta av det faktum att Israel var under romersk ockupation. Att sätta sig upp mot kejsaren var nämligen inget vidare, vilket judarna också slutligen falskt anklagar Jesus för att göra efter det de överlämnat Honom till Pontius Pilatus. Det blir i själva verket droppen som får Pilatus att gå med på att korsfästa Jesus.

Det vore spännande om du kunde förklara vad successionen och Armenien har för betydelse för allt detta.
Citera
2020-06-05, 19:43
Citat:

Det vore spännande om du kunde förklara vad successionen och Armenien har för betydelse för allt detta.

Den apostoliska successionen genom handpåläggning är tydligt förklarad i Bibeln. Jag kan kan bitchslappa dig upp och ner i dagar och nätter utan ände.

Let's go. I dare you..
Citera
2020-06-05, 19:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Den apostoliska successionen genom handpåläggning är tydligt förklarad i Bibeln. Jag kan kan bitchslappa dig upp och ner i dagar och nätter utan ände.

Let's go. I dare you..
Hur är handpåläggningen relevant för det faktum att Rom inte gav judarna lov att själva avrätta någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in