2020-06-05, 18:19
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Suck! Stockholmsregionen har närmare 2.4 miljoner invånare! Så om Giesecke sa att runt 600000 i Stockholm redan kunde ha haft Corona så är det runt 25 procent INTE 50%!

Så här sa Giesecke den 21 april:
Citat:
Tidigare statsepidemiolog Johan Giesecke är inte förvånad över slutsatsen:

– Ja, det är alldeles säkert att det är så. 50 procent av stockholmarna kommer att ha haft covid-19 inom en månad.

Han baserar sin uppfattning på de dna-tester och antikroppsstudier som gjorts hittills.

– Just nu har ungefär 30 procent av stockholmarna haft den här infektionen. Det handlar om 500 000-600 000 personer, säger Johan Giesecke.
Citera
2020-06-05, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Tedros Adhanom Ghebreyesus betonar däremot att skyddsmaskerna ska ses som komplement till flera mer omfattande åtgärder.

– Jag kan inte säga det tillräckligt tydligt: skyddsmasker kommer inte skydda dig från covid-19. Det är ingen ersättning mot social distansering, handhygien och andra åtgärder.

– Masker kan skapa en falsk känsla av trygghet, med risken att människor försummar andra åtgärder, som handhygien och social distansering"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Vad AT kommer säga? Tvätta händerna och håll social distans

Nu vet vi tillräckligt mycket av smittan för att veta att man kan bli smittad av att prata med folk, eller sjunga i kör etc. Har överföringen skett genom att man tagit i ett nothäfte eller liknande?

Smittan överförs då man är i närheten av en smittad och andas in virusar som kommer från den smittade. Vi kommer att se någon gång i framtiden att handtvätten inte varit det viktigaste för att hindra smitta utan ordentlig skyddsutrustning med munskydd och visir då man vårdat folk. Hålla distans är nr 1 för vanligt folk. Handtvätt kommer högst som tvåa för alla. .

Jag tvättar händerna och spritar, men det viktigaste är att hålla distans.
Citera
2020-06-05, 18:20
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Verkar vara ett trist område; många smutsiga fönster...
Tror hemtjänsten fixar det om du kontaktar dem!
Är du helt dum i huvudet eller? Hemtjänsten smittade ner sina vårdtagare, det är det viktiga här.

Om det gäller smutsiga fönster så finns här lägenheter som bebos av muslimer vars fönster är svarta av smuts för att de aldrig tvättat fönstren efter 6 år här.

Det här är ett ghetto och de två avlidna svenska gamlingarna var de enda här med hemtjänst. De dog. För att hemtjänsten inte hade några skydd alls i form av handskar, mask eller ens förkläden.
Citera
2020-06-05, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Känner att jag måste skriva det här även om det är bara en liten del av så mycket.
Idag gick jag och handlade. Då såg jag och blev ledsen.
Under mig bodde en kvinna som hette Bitte. Hon var några år yngre än jag, men hade hemtjänst sedan flera år pga sjukdom. Bitte är borta nu. Hon fick covid19 och dog för någon månad sedan. Hemtjänsten använde inga skydd alls när de kom till Bitte. Det var många olika vårdare som kom. Nu är Bittes lägenhet tom men bakom de smutsiga fönstren så hänger de gamla gardinerna nu gråa av smuts. Stackars Bitte. Hon levde och hon brukade åka på bilturer med sin syster. Hon var noga med att inte släppa in okända män från hemtjänsten.

I ett annat hus är en gammal man med hemtjänst också borta.
När jag flyttade hit för 11 år sedan så brukade han cykla omkring på en gammal militärcykel av järn med äkta cykelväskor av canvas. Så sent som för några månader sedan så brukade han gå upp till ICA med sin rullator och stå och prata med sina bekanta. Nu är hans lägenhet mörk och bakom de smutsiga fönstren hänger hans gamla gardiner från 70-talet. Han sitter inte längre i fönstret och solar som förr. Nu har hemtjänsten fixat hans sista adress till kyrkogården.

Ingen verkar våga gå in och sanera de dödas lägenheter. Istället står de som någon sorts spökmonument.
Jag gick också och handlade. Nästan ingen håller avstånd längre. Två killar bakom mig fick rejäl åthutning från min sida. Så mycket om oss svenskar som rationellt och lydig folk...
Citera
2020-06-05, 18:22
Medlem
Vad för sorts samhälle accepterar att ens äldre och sjuka kan dö i sjuka siffror än att straffas de ekonomiska konsekvenserna drabbade av att hålla inne viruset? Seriös fråga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
För överdödlighet i Spanien:

https://english.elpais.com/spanish_news/2020-05-28/spains-excess-deaths-during-coronavirus-crisis-reach-43000.html

För antikroppsstudien:

https://edition.cnn.com/world/live-news/coronavirus-pandemic-06-04-20-intl/h_28572b6efcf15fb1b0fa6911b5514efc

Sedan är det bara att räkna på dödligheten. Jag får det till att det blir närmare 2 procent än 1 procent. Liknande fås fram för England. Det här är chockerande data som jag tror inte ens vi som kallades för "alarmister" hade förväntat oss.

Hur räknar du? Mellan tummen och pekfingret? Låter inte som realistiska siffror i vilket fall. 0.5% är högt räknat. 0.4-0.6% dödlighet fick jag när jag räknade på den svenska antikroppsstudiens data.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det är bortom all sans

FHM idag:

https://www.svd.se/fredagens-presstraff-om-viruslaget-i-sverige

På FHM:s hemsida

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

De oklara och motstridiga beskeden är ju helt j_vla bisarra.

Att ta del av informationsflödet i Sverige idag är som att kika in i huvudet på en schizofren, som hör röster. Förvirringen är total. Men utåt sett ser det ut som att allt tuffar på och alla är sansade och nyktra...
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det är just detta: finns det fakta på personer som återinsjuknat??

Ja, skriv gärna om du får veta nåt!

Man tycker ju att italienarna borde vara duktiga på att kolla sådant och de hade nog rapporterat om de hittat en endaste som återinsjuknat. Så åtminstone 6 månaders immunitet låter extremt troligt!
Citera
2020-06-05, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Vad för sorts samhälle accepterar att ens äldre och sjuka kan dö i sjuka siffror än att straffas de ekonomiska konsekvenserna drabbade av att hålla inne viruset? Seriös fråga.
Svenskt samhälle
Citera
2020-06-05, 18:25
Medlem
kan man åka till Frankrike i dessa tider tro?
Citera
2020-06-05, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45

Ibland måste man prioritera och passa på att profitera. Det är den svenska modellen, pragmatismen och den sociala ingenjörskonsten som gjort vårt land till den världsledande nation vi är idag. Vi står högst i världen inte bara moraliskt utan även ekonomiskt och tekniskt. Vi är ett utopiskt land som möjliggjorts av socialdemokratin. Det är så en slipsten skall dras. Staten och kapitalet dom sitter i samma båt. Ha le lu ja.
Citera
2020-06-05, 18:28
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Enligt WHO också

"– Jag kan inte säga det tillräckligt tydligt: skyddsmasker kommer inte skydda dig från covid-19. Det är ingen ersättning mot social distansering, handhygien och andra åtgärder.

– Masker kan skapa en falsk känsla av trygghet, med risken att människor försummar andra åtgärder, som handhygien och social distansering"

Flera inlägg om detta nu men ingen länk. Kan ni inte länka till var ni läser det där? Var nyss på WHO:s sida och såg inget. Hittade inget via google heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in