2020-06-05, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"WHO ändrar sig om munskydd. Nu rekommenderar Världshälsoorganisationen allmänheten att använda skydd på platser där social distansering är svår.
Beslutet tillkännagavs under en pressbriefing i dag, fredag och baserar sig på ny forskning, säger generaldirektören Tedros Adhanom Ghebreyesus."

Nu då Anders? Ska vi försöka spara några liv till slut i alla fall? Eller?
Jag använder munskydd och lyssnar inte ett skit på vad den stollen har att säga när han fortsätter med folkmord på de äldre och de sjuka.
Citera
2020-06-05, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det räcker med att jämföra med herpesvirus och hepatit-c samt även hepatit-b för att det där med att jämföra immunförsvaret inte funkar. Även dengue-feber som uppför sig konstigt mellan genotyperna.

Och för all del även OC43 som hela tiden rundar immunförsvaret genom genetisk drift:
/.../The real concern now is not whether immunity develops, but how long it lasts. We know from Sars that immunity may drop or wane over time, and for related seasonal human coronaviruses, such as OC43, the virus fails to induce long-lived antibodies and can subtly evolve around our antibodies, allowing it to bypass our immunity to some level.
https://theconversation.com/coronavirus-once-you-have-antibodies-are-you-safe-134209

Genetic drift of human coronavirus OC43 spike gene during adaptive evolution
Abstract

Coronaviruses (CoVs) continuously threaten human health. However, to date, the evolutionary mechanisms that govern CoV strain persistence in human populations have not been fully understood. In this study, we characterized the evolution of the major antigen-spike (S) gene in the most prevalent human coronavirus (HCoV) OC43 using phylogenetic and phylodynamic analysis. Among the five known HCoV-OC43 genotypes (A to E), higher substitution rates and dN/dS values as well as more positive selection sites were detected in the S gene of genotype D, corresponding to the most dominant HCoV epidemic in recent years. Further analysis showed that the majority of substitutions were located in the S1 subunit. Among them, seven positive selection sites were chronologically traced in the temporal evolution routes of genotype D and six were located around the critical sugar binding region in the N-terminal domain (NTD) of S protein, an important sugar binding domain of CoV. These findings suggest that the genetic drift of the S gene may play an important role in genotype persistence in human populations, providing insights into the mechanisms of HCoV-OC43 adaptive evolution.
https://www.nature.com/articles/srep11451

Så nej, man kan inte jämföra virus ens ur ett immunförsvarsperspektiv. Och vi vet definitivt för lite om coronavirus i allmänhet och SARS-CoV-2 i synnerhet.

Min ståndpunkt för ögonblicket är att vi får hoppas att detta virus antingen försvinner som SARS gjorde av sig självt eller muterar sig till mildare varianter vilket är det mest sannolika. Annars tror jag att vi kommer att möta en del obehagliga överraskningar i framtiden när det gäller SARS-CoV-2. Så långt har forskning kommit så att det finns flera mindre behagliga hypoteser som kommit upp till ytan och som ännu inte är falsifierade.

Kan du berätta mer om dessa hypoteser 😳?
Citera
2020-06-05, 17:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Hur många tror du kommer att dö?

Det beror på hur snabbt smittspridningen kommer gå framöver och när vaccin kommer finnas tillgängligt. Annars är väl bedömningen att dödligheten ligger på cirka 1% av antalet nedsmittade mätt som ett vägt snitt. Så ser det ut i de flesta andra länder med god nivå på mätning och det är även WHOs bedömning. Har inga skäl att tro något annat.
Citera
2020-06-05, 17:56
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Man måste ju fatta att om man ger upp karantän för inresande, slutar smittesta och smittspåra så får det konskvenser. Pratar man om flockimmunitet samtidigt som man VET att dödligheten ligger på 1% och vill att smittan ska brinna igenom hela befolkningen. Ja, då kommer fruktansvärt många dö. Det är lågstadiematte vi pratar om här.

Tror inte det handlar om mattematik överhuvudtaget? Tror det handlar mer om typ virologi, eller?

Men du beskriver ett scenarie som ingen i i alla fall Sverige har talat om, så ditt inlägg är kanske irrelevant för den här tråden, eller syftar på något förslag någon anna stans? Turkmenistan?
Citera
2020-06-05, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Hur exakt går en isolering av äldreboenden till? Det enda sättet skulle vara att låta vårdpersonalen BO på boendet och aldrig lämna sina patienter. Många boenden tog beslut om besöksförbud redan innan FHM lade in det. Smittan kom in via personal.

Ja precis de skulle givetvis ha bott på boendet. Ska de ta en meter utanför så måste de genomgå en testning och karantänprocess innan de kan återgå till jobbet. Det finns många arbeten där du bor på arbetsplatsen, jobbar du på en färja så gör du det, jobbar du på en oljeplattform så gör du det etc. Det är inget nytt, och givetvis kan de få extra kompensation för det.

Precis, smittan kommer ifrån personalen i första hand, det är därför en lockdown hade varit mindre effektiv, eftersom de kan fortfarande då ta med sig smittan utifrån även vid en lockdown. Medens om du isolera boendena, så är risken minimal att den kommer in.
Citera
2020-06-05, 17:57
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Inte så svårt. Man testar alla som ska befinna sig inom äldrevården både de äldre och de som arbetar, sätter dem i karantän i en vecka eller så och testar dem igen, om båda testen är negativa så är det fritt fram att arbeta, och sedan låter de bo där tills det hela är över. Behöver de ledighet eller dylik så behöver de genomgå samma process innan de tillåts arbeta igen. Det är inte svårt.

Många som bor på sitt jobb, och de kan givetvis få extra kompensation för det. Det skulle ha varit en övergångsperiod på 1-2 veckor i början, men efter den perioden så skulle arbetsplatsen ha varit en fri ifrån covid19. Detta är något som borde ha gjorts i feb/mars. Men fortfarande gör man inget i princip för skydda de äldre, utan tvärtom, man uppmuntra dem till att gå ut och träffa barnbarnen. De är massmördare och bör ställas till svars.

Hur många vårdpersonal tror du skulle bosätta sig på sitt jobb för skitlöner? Även med viss tillfällig förhöjning av lön, så har vårdpersonal i åratal behandlats som skit och så ska de plötsligt bosätta sig på arbetsplatsen utan kontakt med sin familj.
Citera
2020-06-05, 17:58
Medlem
Citat:
Jag använder munskydd och lyssnar inte ett skit på vad den stollen har att säga när han fortsätter med folkmord på de äldre och de sjuka.
Var hittar man nu munskydd? Slutsåld överallt ju.
Citera
2020-06-05, 17:59
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Känner till fall som testats positivt i antikroppstest men har nya symptom, jag känner dock inte till någon som åter fått/har testat igen mot smitta.

Kan vara så att testerna inte är tillförlitliga, ska kolla runt om någon faktiskt har testats efter positivt antikroppstest och nya symptom, får se om jag får något svar.

Det är just detta: finns det fakta på personer som återinsjuknat??

Ja, skriv gärna om du får veta nåt!
Citera
2020-06-05, 18:00
Bannlyst
Citat:
Hur stor ökning tror ni att vi lär se med att resestriktionerna hävs? (Vet inte hur fan Sverige tänker med tanke på att Sverige har en av de högsta dödligheten i världen)
Det blir troligtvis ett ödesdigert drag.
Att Sverige lyckats undvika se en konstant ökning av antal fall beror just på att man ändå hade än del rekommendationer (för det är så de heter, de heter inte restriktioner och speciellt inte förbud).

Men nu, när regeringen går ut med att det är ok att slappna av samtidigt som de flesta redan slappnat av, bör leda med stor sannolikhet till väldigt många smittade som bara ökar mer och mer under sommaren.

Inte omöjligt att man under sommaren ser 200-300 döda per dag. Vi har ju redan sett att nya fall ökar ganska så markant.
Citera
2020-06-05, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"WHO ändrar sig om munskydd. Nu rekommenderar Världshälsoorganisationen allmänheten att använda skydd på platser där social distansering är svår.
Beslutet tillkännagavs under en pressbriefing i dag, fredag och baserar sig på ny forskning, säger generaldirektören Tedros Adhanom Ghebreyesus."

Nu då Anders? Ska vi försöka spara några liv till slut i alla fall? Eller?

Det är 2020 och det krävs "ny forskning" för att klargöra denna självklarhet...att munskydd är effektivt.

Och häromdagen flög Space-X ut i rymden...snacka om högt å lågt..

Oj då! Ungefär tre månader efter att vi ”alarmister” (snarare realister) här på FB förstod det självklara. Om masker skyddar på Coronaavdelningar borde det fungera på tunnelbanan också.

Vad ska Tegnell säga nu? Vi såg det inte komma?
Citera
2020-06-05, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland
Var hittar man nu munskydd? Slutsåld överallt ju.
Om det är ditt största problem just nu och du har tid att bry dig om det, så tycker jag att du skall starta egen tillverkning!
Citera
2020-06-05, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maravilla
Sökte "corona different strains" på google och väldigt många artiklar gällande rapporter dök upp, svårt att välja just en att länka. Men, konsensus av det jag läst, är att det är alldeles för tidigt för att kunna slå fast om det faktiskt finns olika "varianter"(i den bemärkelse att det faktiskt spelar någon roll, annars har ju virus minst 1000 olika, insignifikanta mutationer).

https://timesofindia.indiatimes.com/life-style/health-fitness/health-news/scientists-claim-there-may-a-different-strain-of-coronavirus-in-india-here-is-what-it-may-mean/photostory/76213604.cms?picid=76213608

I Indien tror man sig ha hittat en annorlunda strain i viruset, men precis som tidigare, är det alldeles för tidigt att kunna fastslå det. På frågan om vad detta skulle resultera i, svarar de att det potentiellt skulle kunna göra viruset svagare.

Ni har helt rätt i att det är väldigt tidigt än och mycket kan komma ändras allteftersom vi får ny kunskap, ska kolla runt lite och läsa in mig lite mer.

Viruset muterar väl nästan vid varje värdbyte i viss mån om jag uppfattat rätt men inget som har större betydelse annat än att man kan spåra smittväg och ålder typ, själva "grunden" verkar vara väldigt stabilt, har för mig jag sett här på fb att det ska ha en typ "checksum-funktion" som förhindrar större mutationer och håller det stabilt men det är bara hörsägen från forumet så inget jag läst in mig på.

Ska kolla lite på det om jag får tid i helgen, regnar det har jag tid annars är det ute som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in