2020-06-05, 17:36
Medlem
Hur ser det ut i Stockholm när det gäller smittspridning, hade ni vågat besöka gymmen nu om man är ung och frisk ?
Citera
2020-06-05, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Du får gärna berätta hur man ”isolerar” flera tusen äldreboenden på någon vecka (vilket är det som hade krävts). Hur ska de gamla få mat? Med drönare? Vem ska ta hand om dem? Skulle man ha isolerat in flera hundratusen undersköterskor på dessa boenden?

Med vissa insatser kanske vi kunnat rädda ett fåtal men de absolut flesta hade dött ändå.
Kohortvård (vid okänt begrepp: GOOGLA) hade minskat dödligheten på äldreboendena. Det hade iofs blivit litet dyrare för vårdgivarna eftersom det kan krävas mer personal vid strikt kohortvård men det hade markant minskat antalet dödsfall i landet.
Citera
2020-06-05, 17:37
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
"Stanna hemma" = gå inte till jobbet. Du kan givetvis gå ut, men då skall du också stanna UTE, dvs inte gå in i affärer, apotek, kaféer, eller andra allmänna inomhusmiljöer.

Folk blir förvirrade för att de inte fattar vad "gå ut" betyder. Det betyder att tillbringa tid utomhus. Är man i en mataffär så är man inte ute.

Det är ju ändå hemskt om man tex bor i elfte våningen och måste åka hiss med andra. Eller möter andra i trapphuset och tar i dörrhandtagen osv.

Verkligen inte konstigt att smittan sprids i Sverige eftersom man inte behöver sitta i karantän när man har testat positivt. Helt sjukt är det.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Högst rimligt vore väl att alla som har gamla de vill besöka får testa sig prompto. De som får grönt ljus kan hälsa på.

Tror antikroppstesterna skulle kunna vara betydelsefulla här. Någon slags immunitet måste vi väl ändå tänka är rimlig.

Tester vad gäller pågående infektion blir ju mer problematiska, eftersom du kan bli smittad 10 min efter att du tagit testet. Jag har fått uppfattningen av att man börjar se lite mer utifrån varje individ och situation - finns det äldre som har stort behov av en anhörig så försöker man lösa det med utomhusvistelse och visir. Har sett många som stått och pratat med sina anhöriga från balkonger och fönster. Det svåra blir ju för de som är så pass långt gångna i sin demens - hela situationen blir ju totalt obegriplig för dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nu räknar vi konstaterat smittade eftersom det är det enda datat vi har att gå på. Man får förmoda att andelen smittade som konstateras smittade via test är ungefär lika stor i andra länder med samma policy för testning.

Det tyckte jag att en amatör borde fattat, men där hade jag bevisligen fel.

Vi pratar inget statistiskt representativt urval här. Bara en nybörjare skulle börja jämföra som du gör utan att kompensera för alla relevanta faktorer som kan påverka resultatet. Sverige har testat minst och främst de som har symptom och vårdpersonal. Det är inget skumt. Hade vi bara testat de som dött så hade vi haft en IFR på 100%.

Det borde till och med en nybörjare förstå. Men där hade jag bevisligen fel.
Citera
2020-06-05, 17:38
Medlem
Hur stor ökning tror ni att vi lär se med att resestriktionerna hävs? (Vet inte hur fan Sverige tänker med tanke på att Sverige har en av de högsta dödligheten i världen)
Citera
2020-06-05, 17:38
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kohortvård (vid okänt begrepp: GOOGLA) hade minskat dödligheten på äldreboendena. Det hade iofs blivit litet dyrare för vårdgivarna eftersom det kan krävas mer personal vid strikt kohortvård men det hade markant minskat antalet dödsfall i landet.

Kohortvård infördes tyvärr för sent på många boenden. Vilket är arbetsgivarens ansvar.
Citera
2020-06-05, 17:39
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Har sett att vissa boenden har fått till det med plexiglas framför och liknande; allt skulle gå om man vill. Men det kan så klart vara svårt när det handlar om förvirrade personer som inte kan förstå varför man måste hålla ett avstånd.

Ibland har jag tänkt på de gamla som hålls isolerade i sina rum, stirrandes ut genom ett fönster, och vilken sorts livskvalitet de har. Hade det varit jag hade jag nog föredragit att ta risken och umgåtts med folk den sista tiden i mitt liv. Det blir knas vad man än gör.

Det är nog illa.

Jo, plexiglas.., för många äldre är det viktigt med kroppskontakt, krama sina barn (de växer ju aldrig riktigt upp), sina barn-barn..

Kan inte f-n heller vara lätt att vara isolerad, och höra talas om dödsfall i andra äldreboenden heller. Är övertygad att det finns äldre som prövat att rymma pga rädsla.

Skall själv inom några veckor till Finland, för att träffa min förälder på ett äldreboende. Det kommer att bli känslosamt..(ingen smitta där iallafall)

Få se om jag kan snacka mig till om några timmars permis för henne..
Citera
2020-06-05, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Kohortvård infördes tyvärr för sent på många boenden. Vilket är arbetsgivarens ansvar.
Ja, precis.
Citera
2020-06-05, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är nog illa.

Jo, plexiglas.., för många äldre är det viktigt med kroppskontakt, krama sina barn (de växer ju aldrig riktigt upp), sina barn-barn..

Kan inte f-n heller vara lätt att vara isolerad, och höra talas om dödsfall i andra äldreboenden heller. Är övertygad att det finns äldre som prövat att rymma pga rädsla.

Skall själv inom några veckor till Finland, för att träffa min förälder på ett äldreboende. Det kommer att bli känslosamt..(ingen smitta där iallafall)

Trist om man är dement o inte har det valet, ju ......
Citera
2020-06-05, 17:43
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är nog illa.

Kroppskontakt, ja. Det är ju så klart det viktigaste. Vi har diskuterat på min arbetsplats kring specifika personer och vad som skulle vara bäst för dom. Ibland kan man se att ett möte med en anhörig på avstånd snarare skulle leda till mer sorg än att fortsätta vara isolerad och liksom "glömma". Riktigt hemskt.
Citera
2020-06-05, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Menar du att han har fel eller?

Jag menar precis det jag skriver. Tegnell säljer flockimmunitet till folket. För att utveckla så är det det han gjort hela tiden. FHM borde ägna sina krafter till att trycka ned viruset, inte sprida det. Det finns tillräckligt med undersökningar om att coronan funkar inte som influensa och att flockimmu kommer att ha ihjäl massor med folk. Idag var det väl 77 döda som rapporterades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in