2020-06-05, 15:04
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Minns jag fel eller hade han kräkts på jobbet?
Finns detta bevittnat eller hittar han bara på?
Kräkning kan ha både fysiska och psykiska orsaker.
Kräktes han i så fall på någon matta eller på toaletten?

I bilen, passagerarsidan, men några dagar INNAN mordet. Måndagen FÖRE mordet, tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Chinotto
Han använde hennes bankkort för att betala för resan. Dock gjorde han en blunder om det skulle vara en avledningsmanöver då kan köpte den direkt av tågvärden. Givetvis kom tågvärden ihåg honom eftersom det är VÄLDIGT ovanligt att folk köper biljetter på tågen numera.

Är inne på samma teori om huvudet. Att det är makten och kontrollen och att han inte kan med att släppa den helt efter att ha styrt över henne i två år. Att han har svårt att slita sig helt enkelt. Men det är totalt irrationellt.

MGM har inte haft tillgång till särskilt många väskor som jag förstår det. Knappt någon. Men förmodligen har han använt sig av rikligt med aluminiumfolie iaf. Kanske har det lyckats dämpa lukten lite. Jag vet inte. Likhundarna sökte också på soptippen men verkar ju för osannolikt att hitta något där tänker jag. De gjorde ingen markering.

Det fanns ett öppet vindsförråd med en massa kläder utspridda både inne i förrådet och utanför. Han kan ju ha stulit en resväska därifrån......tömt ut innehållet i det tomma förrådet t.ex.

Citat:
Ursprungligen postat av Snoken19
W barndoms vän.. vs försvaret..

Hur mycket kontakt hade ni 2019?
- Vi fick upp kontakten efter mars eller april och då var allt som vanligt. Då hade vi vanlig kontakt. Vi blev vänner igen.
Hur ofta träffades du och Wilma från och med april och framåt?
- Just där är det otydligt. Den sommaren kanske det inte var jättemycket, men det är jätteolika. Det kan vara flera gånger i veckan eller en gång i månaden.
Hade ni mindre kontakt även under sommaren?
- Jag kommer inte ihåg. Vi var vänner. Vi umgicks när vi umgicks.
Det låter rimligt, men jag undrar hur ofta du träffade henne.
- Det är lite oklart. Jag minns inte det just där.
Vad är "just där"?
- De månader du frågar om.
Hur ska jag förstå dig, är det inte så mycket?
- Jag kommer inte ihåg. Vi var vänner. Vi träffades som vanligt.
Och hösten då?
- Jag kommer inte ihåg exakt, vi träffas någon gång ibland. Vi var jättebra vänner.
Ni träffas "ofta ibland"?
- Jag kommer inte ihåg..

Senare.
Minns inte..
Kommer inte ihåg..
Måste ha förträngt..

Som sagt tidigare,det återstår att se vad som sägs i tingsrätten,inte ta det som sägs till polisen för sanning.

Hon hörde av en kompis att det var w som gjort slut. Inga förstahands uppgifter alltså.
Samma kompis som w sa att hon visste hade ljugit för W tidigare..

Hoppas att andra vittnen kan ge en betydligt klarar bild..

Tja, tonårstjejer, de är så där. Jag tycker att det viktiga är veckan hon bodde hos dem, när det var slut.
Citera
2020-06-05, 15:04
Medlem
Mamman säger att hon reagerade på att den nu åtalade mannen talade nedlåtande med Wilma.
- Han hade skrivit "Vet din plats". Jag skulle aldrig tolerera en sådan sak. Då sa jag det till henne och hon sa "det där är inget mot vad jag brukar få höra". Jag sa att du ska inte vara tillsammans med någon som säger så över huvud taget. Då berättade hon att det är hon som sköter hemmet, hon ska städa och laga mat, och blir han inte nöjd med maten får hon göra om. Jag sa att det här är psykisk misshandel. Så jag frågade henne om det också varit fysiskt, hon sa "det har väl varit någon gång". Men det kändes som att hon hela tiden ursäktade vad som hänt och jag ville inte pressa henne mer.

Tillägg: då sa Wilma att 'då ska du bara veta vad jag annars får höra, jag reagerade inte alls på det'

Det i tillägget är typiskt. Misshandeln i hemmet, psykisk och fysisk, normaliseras. Kränkningar som man i början hade reagerat starkt på, reagerar man inte alls på efter någon tid. Det är DET som ett som här monster är ute efter. Att bryta ner, mer och mer. Tills det för tjejen är normalt. Och för att få reaktion från kvinnan som bryts ner, så krävs grövre och grövre våld. Denna gång gick det tydligen överstyr. Han dödade henne.
Senast redigerad av Picasso2 2020-06-05 kl. 15:08.
Citera
2020-06-05, 15:05
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Varför var ugnsluckan öppen?
Har det framkommit?

Nej dvs ugnsluckan var öppen - men ingen förklaring till orsak för att den var det.
Citera
2020-06-05, 15:06
Medlem
Chinottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caticorn
Ja jag håller med och förstår precis hur du menar. Men att tysta är också makt. Han har tystat henne. Han har fortfarande makt trots att hon är död, makt över hennes kropp.

Usch, vill inte tänka såhär.

Nej, det är obehagliga tankar. Men om man så långt det går försöker att följa tanken logiskt (och inte snudda vid känsloarsenalen) brukar det gå rätt bra för egen del. Lyfta diskussionen att bli mer teoretisk. Att koppla det till specifikt fall/gärningsman och offer blir lätt alldeles för magstarkt.

För min del är nyfikenheten och viljan att förstå starkare än avskyn, vad nu det än säger om mig
Citera
2020-06-05, 15:07
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Aha! Smart. Vilket minne! Så kan det vara. Stolsits är nog för stor för det lilla avtrycket. Men skärbrädor kan vara av diverse olika storlekar. Och i dessa finns ibland vissa utsirade skåror och annat som kan ge vissa konturer/märken på ett golv kanske?

Kan du PMa en printscreen på märket? Eller berätta var i FUP jag kan se det
Citera
2020-06-05, 15:08
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holger123
Vad menar Amanda Karlson på Bohusläningen när hon skriver att det är wilma rättegångens sista dag?

Troligtvis ett missförstånd (du har tolkat det fel?) för idag var det 4:e rättegångsdagen. Den fortsätter på måndag och om jag inte minns fel så torde det vara 9-10 rättegångsdagar kvar. Dock kanske inte i följd enligt kalendern. Men som totalt.
Citera
2020-06-05, 15:08
Medlem
T34Panzers avatar
"Du har sagt fysisk misshandel, vad känner du till om det?", frågar åklagaren.
"- Det har jag fått från Wilma själv. Det har varit två specifika tillfällen som hon tyckt varit svårt att berätta. En gång var det att den misstänkte kastade en hushållspapperhållare på hennes smalben. En annan gång har han slagit henne i huvudet så att hon svimmat av", säger väninnan.

"Hon berättade det här långt efteråt för det var jobbigt för henne. Det med svimningen hände i oktober 2019", berättar väninnan.

Hon sa att slaget var med knytnävarna och att det var mot tinningarna och att hon svimmat av av det slaget" säger vänninen. "

Och den 14 november slog han henne igen, på samma sätt MED KNYTNÄVEN MOT HUVUDET/ ANSIKTET- som när hon tuppade av...men denna gång gåck det riltigt illa. Han kunde inte sluta slå.

Jag tror att ilskan byggts upp inom honom, så till den grad att han inte kunde stoppa sig. Det var så många motgångar: denna gång hade hon gjort slut, missbruket hade eskalerat under en tid, och nu visstebhans föräldrar även om det, och inte minst hans livslånga USA-dröm gick i kras den 31 oktober.
Senast redigerad av T34Panzer 2020-06-05 kl. 15:13.
Citera
2020-06-05, 15:09
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Nej, det är obehagliga tankar. Men om man så långt det går försöker att följa tanken logiskt (och inte snudda vid känsloarsenalen) brukar det gå rätt bra för egen del. Lyfta diskussionen att bli mer teoretisk. Att koppla det till specifikt fall/gärningsman och offer blir lätt alldeles för magstarkt.

För min del är nyfikenheten och viljan att förstå starkare än avskyn, vad nu det än säger om mig

lite så jag tänker också. Man vill förstå. Dels vad som hände och hur MGM har agerat.
Citera
2020-06-05, 15:10
Medlem
Chinottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det fanns ett öppet vindsförråd med en massa kläder utspridda både inne i förrådet och utanför. Han kan ju ha stulit en resväska därifrån......tömt ut innehållet i det tomma förrådet t.ex.

Det är en god teori för torson och att det är då det hörs steg från trapphuset som att någon bär något tungt. Tveksamt dock om alla kroppsdelar gått den i väskan. Och kanske mest intressant: vart skulle han gjort av den? Och när?
Citera
2020-06-05, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Kan du PMa en printscreen på märket? Eller berätta var i FUP jag kan se det
Sid 271 i fupens pdf-fil. Ser man på båda bilderna så inser man att märket inte är så stort. Jmf med stolsitsen.
Citera
2020-06-05, 15:13
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
"Du har sagt fysisk misshandel, vad känner du till om det?", frågar åklagaren.
"- Det har jag fått från Wilma själv. Det har varit två specifika tillfällen som hon tyckt varit svårt att berätta. En gång var det att den misstänkte kastade en hushållspapperhållare på hennes smalben. En annan gång har han slagit henne i huvudet så att hon svimmat av", säger väninnan.
"Hon berättade det här långt efteråt för det var jobbigt för henne. Det med svimningen hände i oktober 2019", berättar väninnan.

Och den 14 november slog han henne igen, kanske på samma sätt som när hon tuppade av...men denna gång gåck det riltigt illa. Han kunde inte sluta slå.

Jag tror att ilskan byggts upp inom honom, så till den grad att han inte kunde stoppa sig. Det var så många motgångar: denna gång hade hon gjort slut, missbruket hade eskalerat under en tid, och nu visstebhans föräldrar även om det, och inte minst hans livslånga USA-dröm gick i kras den 31 oktober.

Något sådant kan jag tänkta mig också. Dessutom eskalerandet av droger som gör att han inte kan tänka klart och allt blir "dubbelt så stort": problem (ekonomiska bl a) och pressen.

Det är inget försvar för handlingen - alls, utan mera kanske en logisk förklaring om att det eskalerade för honom i hans tankar och det sammankopplat med någon diagnos = så tog han henne av daga.
Citera
2020-06-05, 15:13
Medlem
Caticorns avatar
Citat:

Det är väldigt obehagligt. Jag tar vid mej för vi pratade mycket när vi sågs, W och jag. T gav mej otroligt dåliga vibbar första gången jag träffade honom.

Annars tänker jag som du. Vill förstå, lyfta teorier, spräcka andra teorier. Det är inga problem med andra fall. Men detta fall berör mej. Oftast, när jag skriver här (såvida jag inte får frågor direkt riktade och är mer ”känslobaserade”), så försöker jag hålla mej till teoretiska och i möjlig mån praktiska diskussioner.

Så ja, egentligen tänker vi ganska lika. Vad det sista säger om dej, säger om mej... viljan att förstå skulle jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in