Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
De ligger före i schemat så man har tagit paus till 13.00. Bohusläningen live-rapporterar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Citat:
Ursprungligen postat av
sufferwithpride
Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Det lilla avtrycket skulle vara en väska? Var i all världen har du läst det? Så vitt jag kan utröna ur fupen så VET DE INTE varifrån avtrycket kommer.
Ur förhöret med Wilmas farfar.
[---]
”Amanda Karlsson - 09:54
Åklagaren Shahrzad Rahimi ber Wilmas farfar beskriva han och Wilmas relation. "
Ja vi träffades ibland och hade sms-kontakt. Men i börjar av förra året så blev det färre gånger vi träffades. De sista fyra månaderna hade vi bara sms-kontakt", säger farfadern".
Amanda Karlsson - 09:56
"Anförtrodde hon sig till dig?" frågar åklagaren. "
Hon sa ingenting om relationen. Inte som hon berättat. Men jag har fått en del berättat från hennes pappa och syster då. De gick isär många gånger och våld förekom. En gång blev jag involverad, släkten skulle träffas och jag plockade upp henne. Jag märkte att det var något som inte stämde. Då sa hon att den åtalade hade gjort slut bara någon timme innan", säger farfadern.
Amanda Karlsson - 09:58
Farfadern berättar att Wilma ringde sin mamma i bilen. Sedan under släktträffen sa de att hon kunde sova hos sin pappa, men då hade den misstänkte och Wilma smsat och sa att de skulle ses och prata igenom saker och ting. Detta utspelade sig förra sommaren, berättar farfadern.
Amanda Karlsson - 09:59
Farfadern berättar att han åkte till den misstänkte gärningsmannen söndagen efter mordet misstänks ha ägt rum. "Det var hennes mamma och pappa då och en väninna till hennes mamma. Hon skulle gå runt i området och titta, vi andra gick in i lägenheten"
Amanda Karlsson - 10:00
"Han fick en fråga när hon ska ha försvunnit. Han berättade att han slutat jobbet 16 och sen blev det direkt tjafs och bråk. Hon lämnade lägenheten vid 17-tiden. Han verkade väldigt ointresserad och seg, trög. Och hela tiden höll han på med mobiltelefonen och knappade", berättar farfadern.
Amanda Karlsson - 10:01
"Jag tror det var Wilmas mamma som sa att nycklarna på bordet var Wilmas. 'Jag har tagit dem för att hon inte ska komma tillbaka' sa den åtalade då", berättar farfadern.
Amanda Karlsson - 10:02
"Han sa att Wilma hade svart kappa och skor, men när vi gick igenom lägenheten fanns kappan där och smink. Hon skulle aldrig gå iväg utan sminkväskan, sa Wilmas mamma då", berättar farfadern.
Amanda Karlsson - 10:03
Farfadern berättar att den misstänkte sa att de skulle gå, han hade en kompis som väntade på parkeringen utanför. Men innan dess gick de upp på vinden. "Vi hade ficklampa men kunde inte se något konstigt", säger farfadern.
Amanda Karlsson - 10:04
"Sen gick vi ner, för när Wilmas mamma och jag gick upp, gick Wilmas pappa ner i källarutrymmet. Men det hade varit låst där. Han hade heller inte sett någonting. Han hade kunnat komma in i den del", berättar farfadern.
Amanda Karlsson - 10:05
"Hade han sett vad hon hade på sig?" frågar åklagaren "Det vet jag inte", svarar farfadern. "Men han hade sagt vad hon hade på sig när hon lämnade?" frågar åklagaren, "Ja".
Amanda Karlsson - 10:06
"Han verkade irriterad, eller nervös när vi var på vinden och vi letade där. Han ville att vi skulle ge oss av så fort som möjligt eftersom han hade en kompis som väntade. Jag fick uppfattningen sen att han kanske smsade efter en kompis, för att vi skulle lämna", säger farfadern.
Amanda Karlsson - 10:08
"Det stod en hink med en svabb intill Wilmas tillhörigheter i garderoben, det var lite konstig placering tyckte jag" säger farfadern och berättar att han stod mest i hallen, men att Wilmas mamma letade igenom lägenheten.
Amanda Karlsson - 10:09
"Vill du lägga till något?" frågar åklagaren. "Nej det var det som hände då. Sen gick vi ut på stan och letade överallt kan man säga", säger farfadern. Åklagaren avslutar förhöret och målsägarbiträdet Robert Mjösén tar över."
Amanda Karlsson - 10:11
"Sa han när tjafset började?" frågar Robert Mjösén. "Ja vid halv fem eller fem" svarar farfadern. "Är det utifrån frågor ni ställer eller varför berättar han det här?" "Ja det är någon av Wilmas föräldrar som frågar".
Amanda Karlsson - 10:14
"Du sa att det mest var sms-kontakter den senaste tiden mellan dig och Wilma.
Har det varit något särskilt tema i era kontakter?" frågar målsägarbiträdet. "Ja, hon ville låna pengar. Flera gånger. Det var de sista tre veckorna, den sista veckan var det nog ett par gånger" säger farfadern. "Lånade du ut pengar till henne?" "Ja det gjorde jag, förutom den sista gången. Då sa jag att det varit mycket busspengar den sista tiden, så du får prata med din pappa". Farfadern berättar att det blev ungefär 1100-1200 kronor. "Det sa hon var till busspengar?" "Ja till att komma till tandläkaren i Stenungsund". "Det låter mycket?" "Ja, och så skulle hon träffa sin syster i Göteborg och en gång var det ospecificerat".
Amanda Karlsson - 10:16
Målsägarbiträder Robert Mjösén avslutar förhöret och advokat Beatrice Rämsell tar över.
"Du hade inte träffat den misstänkte innan den här söndagskvällen? Har du varit i lägenheten innan?" "Ja, jag hade varit där och lämnat en julklapp en gång", säger farfadern.
Amanda Karlsson - 10:17
Advokat Beatrice Rämsell frågar om detaljer om besöket hemma hos den misstänkte. Var farfadern var och hur länge. "Du har sagt att han verkade ointresserad, och nu ska jag fråga dig. Hur uppfattar du honom mer?" frågar advokaten.
"Han höll på med mobilen hela tiden i stort sätt och sa att vi måste gå. Han var likställd. Han var allvarlig om man säger så", svarar farfadern.”
[---]
”Amanda Karlsson - 11:05
Nu meddelar tingsrätten att
förhandlingen tar paus och fortsätter efter lunch klockan 13.00. Det gör även vår direktrapportering. Då ska Wilmas väninna och väninnans mamma höras.”
Källa och bra länk till direktrapportering från rättegången som alltså fortsätter efter lunch kl 13.00:
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/rättegång-i-fallet-wilma-andersson-1.28411765