2020-06-05, 12:19
Medlem
Chinottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Nej fotavtrycken är avsatta i färskt blod enligt NFC.

Det kantiga märket i blue Star är fortfarande en gåta.

Fan, måste gått lite snabbt när jag tröskade genom FUP:en. Ivern tog väl över. Känner att det är dags att ta en vända till.
Citera
2020-06-05, 12:19
Medlem
Caticorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
En ödmjuk fråga: vilka pratar ni om? Vill gärna läsa förhöret :-)

Fup sida 526 av 976 fram till 529 av 976.
(eller dokument sida 515 fram till 518)
Citera
2020-06-05, 12:24
Medlem
CS128s avatar
Citat:
I liverapporteringen säger farfar att hon ganska många gånger tätt inpå lånat pengar "till bussresor". Jag misstänker att det är ett svepskäl och att det är Tishko som tvingat henne att låna pengar av folk för att han behövt pengar till droger. Hon bad om pengar av både mamma och pappa också.

Förmodligen var ekonomin rätt skral i hushållet även om T arbetade så är det inte så välbetalt arbete och man har sällan heltid utan arbetar efter schema och på timmar men inte heltid alltid. Svårt att veta men han kanske fick ut mellan 16-18 000kr per månad om han fått många arbetspass och på det ska hyra,el, försäkringar och annat betalas samt mat OCH tydligen droger då och då. W hade sitt studiebidrag (som gymnasieelev har man 1250kr/månad) som man får om man är på plats/närvarande i skolan och på de lektioner som ingår i schemat. Annars uteblir studiebidraget.

Det är MINA tankar om ekonomin i deras hushåll och det kostar på rätt mycket att få en sådan ekonomi att fungera för två vuxna.

Så det lilla som W kunde tigga ihop (vad hon nu än sa om vad hon skulle ha det till) var nog välkommet.
Citera
2020-06-05, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Förmodligen var ekonomin rätt skral i hushållet även om T arbetade så är det inte så välbetalt arbete och man har sällan heltid utan arbetar efter schema och på timmar men inte heltid alltid. Svårt att veta men han kanske fick ut mellan 16-18 000kr per månad om han fått många arbetspass och på det ska hyra,el, försäkringar och annat betalas samt mat OCH tydligen droger då och då. W hade sitt studiebidrag (som gymnasieelev har man 1250kr/månad) som man får om man är på plats/närvarande i skolan och på de lektioner som ingår i schemat. Annars uteblir studiebidraget.

Det är MINA tankar om ekonomin i deras hushåll och det kostar på rätt mycket att få en sådan ekonomi att fungera för två vuxna.

Så det lilla som W kunde tigga ihop (vad hon nu än sa om vad hon skulle ha det till) var nog välkommet.
Hade han inte lagt ut pengar till droger så hade de klarat sig. I Ws pappas vittnesmål i rätten (eller var det i fupen?) sa pappan att T kommit direkt till honom en gång för att låna en summa pengar. Pappan mindes inte riktigt beloppet förutom att det var nånstans 4000-6000 kr.
Citera
2020-06-05, 12:29
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Detta är väl inte en tävling i vem som sett flest lik. Personligen har jag inte sett ett enda. Däremot tackar jag för länken om vad som händer under tid med en död kropp. Mycket intressant. Tack för det! Det förklarar också varför huvudet inte luktade under helgen då det sprang en massa folk där. Och inte heller de två dagar kriminalteknikerna var där.

Som sagt var - det är ingen tävling i det att ha sett flest lik. Man vill helst slippa det men inte alltid undgå det heller och det sker nog oftast via ens yrke.

Nåja - jag presenterar länkar enbart i syfte att det diskuteras om just något och nu var det ang. lik, vätskor, likstelhet mm som jag googlade fram den länken.

Jag hittade en länk till om detta som jag passar på att lägga in - för de som är intresserade, även om jag finner det aningens makabert så finns det saker i den som kan klargöra vissa saker:

http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=426&j=1
Citera
2020-06-05, 12:31
Medlem
xpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128

Från sida 105 i FUP har du W och T kontohistorik.
Citera
2020-06-05, 12:35
Medlem
Citat:
Detta är väl inte en tävling i vem som sett flest lik. Personligen har jag inte sett ett enda. Däremot tackar jag för länken om vad som händer under tid med en död kropp. Mycket intressant. Tack för det! Det förklarar också varför huvudet inte luktade under helgen då det sprang en massa folk där. Och inte heller de två dagar kriminalteknikerna var där.
Det är absolut ingen tävling.
Men då många verkar tro att lik ruttnar lika snabbt som i TWD var detta en ypperligt bra länk.
Jag har påpekat flertalet gånger att det inte går så snabbt med nedbrytning av vävnad men inte blivit trodd.
Jag vill inte berätta mitt yrke, men där är sånt som inte många sysslar med....
Kan även berätta att det blir vanligare att man vill behålla kroppen av den avlidne i hemmet för att ta adjö. I ett svalare rum kan kroppen ligga i 4-5 dagar innan den börjar lukta.
Senast redigerad av Qurera 2020-06-05 kl. 12:40. Anledning: Tillägg
Citera
2020-06-05, 12:37
Medlem
Okej, detta är så himla överkurs i "leka-detektiv och försöka lösa vart W är.

Meeen... Jag satt igår på Google maps och "gick" omkring i området kring Göteborgsvägen. Svängde in vid Ica kvantum bara några meter ifrån deras port och svängde vidare in på Repslagaregatan , längre fram där ligger något som enligt skylt heter "Uddevalla Energi Renhållningsavd."

På andra sidan den vägen finns en stor röd-aktig plåtbyggnad där de står bla massor av containers och liknande. Men.

Någon som kan området eller orkar kolla på sin Google maps på samma hus, kolla då under den röda plåtbyggnaden, på sidan. Det är en del av grunden där som man mycket troligen kan krypa under på vissa ställen. Och jag tänker att om det är renhållningsavd där lär det redan lukta illa, i ju med att det står en slamtömningsbil/soptunnor osv på andra sidan.
Jag vet hur sjukt detta låter och förmodligen är.

Men utrymmet är stort nog på vissa ställen att åla sig under, gömma en kropp och åla ut, kanske få något sår på överarm osv.
Kolla snälla, sök på Repslagaregatan på Google maps och se under den röda plåtbyggnaden.
Citera
2020-06-05, 12:38
Medlem
Citat:
De ligger före i schemat så man har tagit paus till 13.00. Bohusläningen live-rapporterar.

Citat:
AB rapporterar inte idag. Enbart Bohusläningen: https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/r%C3%A4tteg%C3%A5ng-i-fallet-wilma-andersson-1.28411765

Citat:
Ursprungligen postat av sufferwithpride
P4 Väst liverapporterar också.

https://sverigesradio.se/artikel/7488498

Citat:
Det lilla avtrycket skulle vara en väska? Var i all världen har du läst det? Så vitt jag kan utröna ur fupen så VET DE INTE varifrån avtrycket kommer.

Ur förhöret med Wilmas farfar.
[---]
”Amanda Karlsson - 09:54
Åklagaren Shahrzad Rahimi ber Wilmas farfar beskriva han och Wilmas relation. "Ja vi träffades ibland och hade sms-kontakt. Men i börjar av förra året så blev det färre gånger vi träffades. De sista fyra månaderna hade vi bara sms-kontakt", säger farfadern".

Amanda Karlsson - 09:56
"Anförtrodde hon sig till dig?" frågar åklagaren. "Hon sa ingenting om relationen. Inte som hon berättat. Men jag har fått en del berättat från hennes pappa och syster då. De gick isär många gånger och våld förekom. En gång blev jag involverad, släkten skulle träffas och jag plockade upp henne. Jag märkte att det var något som inte stämde. Då sa hon att den åtalade hade gjort slut bara någon timme innan", säger farfadern.

Amanda Karlsson - 09:58
Farfadern berättar att Wilma ringde sin mamma i bilen. Sedan under släktträffen sa de att hon kunde sova hos sin pappa, men då hade den misstänkte och Wilma smsat och sa att de skulle ses och prata igenom saker och ting. Detta utspelade sig förra sommaren, berättar farfadern.

Amanda Karlsson - 09:59
Farfadern berättar att han åkte till den misstänkte gärningsmannen söndagen efter mordet misstänks ha ägt rum. "Det var hennes mamma och pappa då och en väninna till hennes mamma. Hon skulle gå runt i området och titta, vi andra gick in i lägenheten"

Amanda Karlsson - 10:00
"Han fick en fråga när hon ska ha försvunnit. Han berättade att han slutat jobbet 16 och sen blev det direkt tjafs och bråk. Hon lämnade lägenheten vid 17-tiden. Han verkade väldigt ointresserad och seg, trög. Och hela tiden höll han på med mobiltelefonen och knappade", berättar farfadern.

Amanda Karlsson - 10:01
"Jag tror det var Wilmas mamma som sa att nycklarna på bordet var Wilmas. 'Jag har tagit dem för att hon inte ska komma tillbaka' sa den åtalade då", berättar farfadern.

Amanda Karlsson - 10:02
"Han sa att Wilma hade svart kappa och skor, men när vi gick igenom lägenheten fanns kappan där och smink. Hon skulle aldrig gå iväg utan sminkväskan, sa Wilmas mamma då", berättar farfadern.

Amanda Karlsson - 10:03
Farfadern berättar att den misstänkte sa att de skulle gå, han hade en kompis som väntade på parkeringen utanför. Men innan dess gick de upp på vinden. "Vi hade ficklampa men kunde inte se något konstigt", säger farfadern.

Amanda Karlsson - 10:04
"Sen gick vi ner, för när Wilmas mamma och jag gick upp, gick Wilmas pappa ner i källarutrymmet. Men det hade varit låst där. Han hade heller inte sett någonting. Han hade kunnat komma in i den del", berättar farfadern.

Amanda Karlsson - 10:05
"Hade han sett vad hon hade på sig?" frågar åklagaren "Det vet jag inte", svarar farfadern. "Men han hade sagt vad hon hade på sig när hon lämnade?" frågar åklagaren, "Ja".

Amanda Karlsson - 10:06
"Han verkade irriterad, eller nervös när vi var på vinden och vi letade där. Han ville att vi skulle ge oss av så fort som möjligt eftersom han hade en kompis som väntade. Jag fick uppfattningen sen att han kanske smsade efter en kompis, för att vi skulle lämna", säger farfadern.

Amanda Karlsson - 10:08
"Det stod en hink med en svabb intill Wilmas tillhörigheter i garderoben, det var lite konstig placering tyckte jag" säger farfadern och berättar att han stod mest i hallen, men att Wilmas mamma letade igenom lägenheten.

Amanda Karlsson - 10:09
"Vill du lägga till något?" frågar åklagaren. "Nej det var det som hände då. Sen gick vi ut på stan och letade överallt kan man säga", säger farfadern. Åklagaren avslutar förhöret och målsägarbiträdet Robert Mjösén tar över."

Amanda Karlsson - 10:11
"Sa han när tjafset började?" frågar Robert Mjösén. "Ja vid halv fem eller fem" svarar farfadern. "Är det utifrån frågor ni ställer eller varför berättar han det här?" "Ja det är någon av Wilmas föräldrar som frågar".

Amanda Karlsson - 10:14
"Du sa att det mest var sms-kontakter den senaste tiden mellan dig och Wilma. Har det varit något särskilt tema i era kontakter?" frågar målsägarbiträdet. "Ja, hon ville låna pengar. Flera gånger. Det var de sista tre veckorna, den sista veckan var det nog ett par gånger" säger farfadern. "Lånade du ut pengar till henne?" "Ja det gjorde jag, förutom den sista gången. Då sa jag att det varit mycket busspengar den sista tiden, så du får prata med din pappa". Farfadern berättar att det blev ungefär 1100-1200 kronor. "Det sa hon var till busspengar?" "Ja till att komma till tandläkaren i Stenungsund". "Det låter mycket?" "Ja, och så skulle hon träffa sin syster i Göteborg och en gång var det ospecificerat".

Amanda Karlsson - 10:16
Målsägarbiträder Robert Mjösén avslutar förhöret och advokat Beatrice Rämsell tar över. "Du hade inte träffat den misstänkte innan den här söndagskvällen? Har du varit i lägenheten innan?" "Ja, jag hade varit där och lämnat en julklapp en gång", säger farfadern.

Amanda Karlsson - 10:17
Advokat Beatrice Rämsell frågar om detaljer om besöket hemma hos den misstänkte. Var farfadern var och hur länge. "Du har sagt att han verkade ointresserad, och nu ska jag fråga dig. Hur uppfattar du honom mer?" frågar advokaten. "Han höll på med mobilen hela tiden i stort sätt och sa att vi måste gå. Han var likställd. Han var allvarlig om man säger så", svarar farfadern.”
[---]
”Amanda Karlsson - 11:05
Nu meddelar tingsrätten att förhandlingen tar paus och fortsätter efter lunch klockan 13.00. Det gör även vår direktrapportering. Då ska Wilmas väninna och väninnans mamma höras.”

Källa och bra länk till direktrapportering från rättegången som alltså fortsätter efter lunch kl 13.00: https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/rättegång-i-fallet-wilma-andersson-1.28411765
Citera
2020-06-05, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lsasos

Meeen... Jag satt igår på Google maps och "gick" omkring i området kring Göteborgsvägen. Svängde in vid Ica kvantum bara några meter ifrån deras port och svängde vidare in på Repslagaregatan , längre fram där ligger något som enligt skylt heter "Uddevalla Energi Renhållningsavd."

På andra sidan den vägen finns en stor röd-aktig plåtbyggnad där de står bla massor av containers och liknande. Men.

Någon som kan området eller orkar kolla på sin Google maps på samma hus, kolla då under den röda plåtbyggnaden, på sidan. Det är en del av grunden där som man mycket troligen kan krypa under på vissa ställen. Och jag tänker att om det är renhållningsavd där lär det redan lukta illa, i ju med att det står en slamtömningsbil/soptunnor osv på andra sidan.

Men utrymmet är stort nog på vissa ställen att åla sig under, gömma en kropp och åla ut, kanske få något sår på överarm osv.
Kolla snälla, sök på Repslagaregatan på Google maps och se under den röda plåtbyggnaden.
Tipsa polisen 😊
Citera
2020-06-05, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lsasos

Hej
Intressant inlägg du hade. Varför inte tipsa polisen? Vill du vara anonym kan du göra det via deras hemsida.
Citera
2020-06-05, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Tyvärr går det misstänka det. Jag begriper inte vart annars de skulle kunna finnas.

Som Timmersjö sade, "Uddevalla är mycket väl genomsökt". Polisen har slut på idéer.

Varför var ugnsluckan öppen?
Har det framkommit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in