Skönt att se att IVA fallen nu har gått under 300, men det är en lång väg till 0.
Min tanke och undran är hur det kan bli någon semester i år på sjukhusen? Ligger fortfarande ett stort antal inlagda med COVID-19 på våra sjukhus runt om i Sverige. Enligt Socialstyrelsen finns det inte något svenskt sjukhus som inte ligger i Stabsläge.
Några har sagt upp sig, troligen för att kunna få vara lediga och att det är slitigt osv... Men vi får hoppas de flesta stannar.
Ju längre denna pandemi så inser man att det är flera länkar som tillsammans blir en kedja.
1) Tegnell har haft fel sen dag ett
2) Stefan Löfvén o co. har haft fel sen dag ett
3) Svenska folket har haft fel sen dag ett
4) Media har haft fel från dag ett
Nu pratar jag en majoritet och inte outliers. Att Tegnell avgår gör egentligen mindre skillnad. Blir mycket svårt att hans avgång leder till en 180 graders sväng av strategi eftersom FHM inte enbart består av honom. Svenska folket har blint "lyssnat" på FHM vilket har gett denna situation vi är i idag.
Demonstrationerna häromdagarna var droppen vilket genomsyrar Sveriges solidaritet som land mot varandra (speciellt mot de äldre) och mot omvärlden, och EU.
Att Tegnell sitter kvar är en förlängning av ett framröstat Löfvénskt styre, som är ett demokratiskt framröstat resultat av folkstyret i Sverige. En majoritet har valt denna väg och stödjer denna väg.
Jag köper inte argumentet att invandrare är överrepresenterade i COVID-19 gentemot vita. Jag har sett alla möjliga färger av människor som inte följer rekommendationerna, som dessutom är klena i mitt tycke.
Om det blir en regnig sommar kanske svenska folket vaknar.
Har inte typ alla som insjuknat på äldreboenden dött?
Högst anekdotiskt men de folk jag vet som jobbar inom äldrevården där smittspridningen varit hög så har merparten faktiskt överlevt. Men det är som sagt högst anekdotiskt. På vissa avdelningar bor det ju extremt svaga människor. Där dör nog fler.